Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

:eek:taggtråd :eek:...å fy :devil: rent ut sagt.....det är ett otyg och jag fattar inte hur dom kunde komma på den "fina" ideen :cool:......hoppas att nu att såret läker och det var tur att benskydden var på.....tur i oturen som sagt var.

Igår red vi lektion igen och det var markarbete på shemat :)..Indi älskar markarbete. En liten bana som vi körde med lösgörhet och lydnad. Kan säga att jag var helt slut efter och Indi var bra trött när vi var färdiga men jösses vilken bra övning för hjärnknoppen på oss båda :)......

Såret hade läkt fint, ingen svullnad eller ovanlig värme i benet. Ingen hälta heller och hon tillät mig titta på det ordentligt. Var också ett litet djupare sår men inget som behövs sys och det hade redan läkt ihop och blivit en skorpa över. Annars var det bara rispor så att säga.
Är så jäkla glad att det inte blev värre!! Och jag kände det efter allt hon har haft, 2 hålväggar & hälta pga snea ländkotor som gjort att hon ha stått i 6 månader ungefär. Och nu när detta hände så kände jag, Nej inte igen. Men som sagt, några dagars vila så kan vi rida igen :)
Taggtråd är ju en hästägares mardröm i princip. Har sett så otäcka bilder.
En här i området hade sina hästar i en hage med taggtråd stängsel i somras. Men jag undrar, är inte det olagligt?
Jag kan inte förstå varför dem inte tog bort taggtråden om de inte skulle ha djuren kvar på det stället? Trodde dem att det skulle försvinna av sig självt?
Tänk vad många vilda djur som skadar sig i sånt här. Kan även tänka mig att de springer in i uppsatt också, taggtråd syns ju inte så väl.

Ska faktiskt ta en promenad en dag och ta bort den taggtråd hon fastnade i. Marken används inte längre och då kan jag likväl ta bort det. Och då har jag förhoppningvis hittat en ny ridväg ^^

Fy faan för taggtråd:mad: bra idé att ta bort skiten....
För många år sedan(innan mobiltelefonens tid :D) red jag ut och hade arbetsgivarens hund en border Collie med mig. Hon sprang i förväg och försvann ner i ett dike, troligen efter ett spår. Efter att ha ropat mig hes, hon var annars väldigt lydig, så satt jag av hästen där den markerade och ner i diket. Då har hunden trasslat in sig i taggtråd som lämnats kvar och fått panik så klart och trasslat in sig ännu värre. Det var helt fruktansvärt...:cry: Efter ett tag kommer två telemontörer i bil som jag kunde stoppa och tillsammans fick vi klippa loss hunden med deras verktyg från taggtråden och lyfta henne till bilen och köra henne till djursjukhus. Taggtråden hade gått rakt in i buken och runt benen, och hon led något fruktansvärt på vägen in. Vetten klarade henne, men det var inte det lättaste att klippa bort den återstående tråden från kroppen.

Taggtråd är aldrig okej, inte ens välspänd :mad:

Usch!
Min arabherre har ett väldigt fult ärr i hela karleden och en permanent hovskada på ena fram tack vare taggtråd:(

Taggtråd är verkligen ett otyg. Visserligen kan hästar få otäcka skador av elrep och band också.

På grannens ligger halv nervuxen traggtråd i hagen där arrendatorns ungdjur går på bete hela sommaren. Fattar inte varför de inte reder ut tråden och tar upp den. De har lagt till någon åker till betena och struntat i att hålla stängslet mellan åker och bete i skick, så när stolparna ruttnat så lägger sig tråden på backen.

Funderat på att anmäla dom eftersom det är inte schysst mot djuren och är även rädd för att jakthundarna ska skada sig.

Red lektion i går på ridskolehäst. Ett vanligt halvblod som har väldiga problem med att fatta galopp. Många klankar ner på travare för att dom inte kan galoppera men min lilla gulledam har, ta mig tusan, klart mycket enklare för galopp än det här halvblodet.

*KL*

Har nu haft min herre i 2 månader och det går sakta men ganska säkert framåt ;) Är ute på grusvägarna och skrittar och travar vilket han verkar gilla :) Dock är mopederna super läskiga!! Tur de är så snälla och stannar så vi kan komma förbi dom säkert!! Annars uppför han sig oerhört bra hittills :) Så ser bara framåt nu på vår utveckling ihop! :laugh:

32980124.jpg

Men vilken söt en. :love:

*knapplån*

Lidos genomgick sin veterinärundersökning med bravur idag. Jag var helt hundra på att han skulle ha reaktioner i knäna, med tanke på att han vickar baken åt höger när han går (så vänster baksko blir mer sliten på utsidan) och ser knagglig ut när han rör sig på volt. Veterinären höll med om baken och när vi kom till böjprovet så sa veterinären (som följt hela Lidos skadehistorik) "han kommer ju ha böjprovsreaktioner, det vet vi ju". Döm om både min och veterinärens förvåning när hästskrutten är helt ren!! Det var bara en liten markering på vänster bak, de första två stegen, men annars ingenting. Böjde två gånger för säkerhets skull. :p Eftersom veterinären även har kiropraktisk utbildning så kändes hela hästen igenom också. Ingen reaktion whatsoever i ryggen, han är jämnt musklad, om än att det är lite andra muskler än när han reds. Ömmade bara i en muskel på lårens insida. Så jag fick med mig lite stretchingövningar hem och order om att låta bli böjda spår och låta hästen gå snett om han nu vill det. Eftersom han inte reagerade på något alls idag så får väl slutsatsen bli att han inte känner av sin rygg - så länge han får gå som han vill och gå snett.

Någon timme efter veterinärbesöket körde vi ut på en runda i solskenet. Lidos pigg och glad med spetsade öron och spring i benen. Kändes som en riktig lättnad att veta att knäna är okej och för första gången på flera veckor kunde jag njuta av turen istället för att oroa mig och stirra på om hästen gick snett eller inte.

Risken med att bara motionera hästen rakt fram (ingen tömkörning på volt eller annat samlat arbete alls längre) är att det är mycket lättare att missa om (när...) knäna börjar strejka. Så jag har istället tänkt att veterinären helt enkelt får göra en koll 1-2 gånger om året, så han inte går och har ont i sina knän eller rygg i onödan.

32925739.jpg

Vi hänger med ett tag till

*gnäll* Hur förbaskat obekväm ska ett varmblodsto va att sitta barbacka på egentligen!...

*gnäll* Hur förbaskat obekväm ska ett varmblodsto va att sitta barbacka på egentligen!...

Det är därför man har de som töööööööltaaaaar.... :P
Kunde inte låta bli.. kan för tillfället själv bara rida barbacka pga mina knän och erkänner villigt att det blir inte många travsteg innan pålle bryter av - troligtvis för att jag flyger runt som en pingpong-boll i varje steg.. har foto där jag är 40cm över ryggen på honom i traven barbacka.. xD

Tog lite kort på min herre som jag försökte få att showa idag, gick sådär;) Han tycker att matte är störd och joggar runt lite...

dsc_0073_197116953.jpg

dsc_0054_197116888.jpg

dsc_0096_197117186.jpg

Usch vilka otäcka historier om taggtråds olyckor :( Taggtråd skulle förbjudas helt och blir krav på att ta bort all kvarlämnad taggtråd. Visserligen skulle det bli svårt eftersom den marken vi använde för kanske 50 år sedan skulle nog vara igenvuxen och svårt att hitta all taggtråd. Men om man åtminstone ta bort det som fortfarande syns på de marker man fortfarande använder tex.
Vi fick ta bort massor av gammal taggtråd där jag har hästarna nu. En gård morsan flyttade till. Både gammal rostig taggtråd och ståltråd har vi tagit bort i massor.

Det är därför man har de som töööööööltaaaaar.... :P
Kunde inte låta bli.. kan för tillfället själv bara rida barbacka pga mina knän och erkänner villigt att det blir inte många travsteg innan pålle bryter av - troligtvis för att jag flyger runt som en pingpong-boll i varje steg.. har foto där jag är 40cm över ryggen på honom i traven barbacka.. xD

Haha! ja faktiskt.. det är lite skillnad på att rida barbacka i mjuka fotöljer jämnfört med smala staket ;)
Men det är ack så bra för balansen!

Den bilden ska upp!! :D

Namnet passar verkligen också :))

Tänkte dela med mig av vad som händer här borta.. Wilda gjorde ju illa sitt ben i höstas (yttre böjsenan vänster fram)
Skritt o kyla med regelbundna veterinärkontroller så vi kunde se hur det läkte. Det gick så gaalet bra veterinären var verkligen förvånad över hur det läkte, men vi fuskade ju inte heller, 30-40 min skritt dagligen sedan kylning av benen, sjukhage, stödbandage på natten.
O det fortsatte läka så fint att veterinären sa åt oss till slut att hon kunde sakta sättas igång igen :) 5min lugn trav per tur o sakta öka på tiden. Allt fortsatte se kanonfint ut. Sen tyckte veterinären att hon kunde få komma ut i stora hagen igen.
Tyvär blev det bakslag efter en tid, inget stort men vi vill inte att det ska bli värre.. hon o hagkompisen rejsar som idioter i hagen o tvärstannar. troligtvis det som orsakat att det inte fått läka ut ordentligt.
Så nu är vi tillbaka på skritt o sjukhage, det måste få bli HELT bra o lite till innan dom ska få leka igen, får väl så småning om bli större hage men utan kompisen... :/

Men vi roar oss så gott vi kan :) Barbackaturer så över jag min egna balans sen gör vi övningar i hagen.
Jag har haft problem med att hon sticker i hagen o inte vill bli infångad, hon leker med mig -.-
så då vänder vi på steken! :)) Har haft fickorna fulla i morotsbitar sen när hon ska gå ifrån mig så tvingar jag henne att fortsätta gå på, lite förvånad hon blev *S*
sen vände jag på klacken o gick därifrån, lika förvånad då. stod stilla med ryggen mot henne då blev hon nyfiken o kom fram, vips där kom en motot! Jag gick ifrån o gjorde samma sak, ryggen emot, när hon väl kom fram så kom en morot..

Nu har vi kört den varianten o nu är det hon som följer efter mig i hagen istället :)) ska bli kul att prova på att utöka ytan vi rör oss på!

Ny bild på finaste tjejen <3
DSC_3792.JPG

Senast ändrad:

Haha! ja faktiskt.. det är lite skillnad på att rida barbacka i mjuka fotöljer jämnfört med smala staket ;)
Men det är ack så bra för balansen!

Den bilden ska upp!! :D

Hehe, fast smala staket blir också bekvämare när det inte studsar så förfärligt xD

Som du önskar.. xD Mina knän är vid hans manke, han verkligen skjuter upp en när han känner för det.. x) Hans kotor är som stålfjädrar och så skjuter han rygg samtidigt.. :-3
fghgfhf.jpg

Appropå något helt annat blev våra galoppfattningar godkända av instruktören idag!:banana:

Han fattar helt korrekt, tar under sig bakdelen ordentligt, viker inte in frambenen under sig och breddar inte! :D Så de ska vi fortsätta leka med! Äntligen har vi gjort något rätt! xD Sen drar han ju upp huvudet och jag behöver mjukna lite i händerna och inte tippa framåt men det är ju sånt som man får pilla på ^__^
Han fattar från skritt eller stillastående och tar ett-två språng på banan, ute håller han den bättre, mjukt och fint :-)

Här är ett ''andra'' språng - man kan se att han börjat tänka lite tölt för bakbenet kommer landa något före motsatta frambenet och göra honom fyrtaktig. Men han skjuter fram det 1.2dm till innan det landar så det är inte riktigt så stor skillnad som det ser ut på bilden :-P
khkjhjk.jpg

Och ett första språng :-)
jhgjhgjh.jpg

Hans tölt har ocxkså börjat kännas bättre (fast inte just idag på banan för idag var han toppad.. xD och spänd)
jhhjh.jpg

Sen så var han definitivt mer toppad idag än han varit på mycket länge.. blåst, regn, stor jordbruksmaskin som körde på fältet bredvid, lastat och åkt och så galoppträning.. väääldigt pigg häst.. det blev nästan mer backning och trippande och runt-snurrande (framförallt när jag bara ville skritta) än nåt vettigt.. men han lugnade sig tills instruktören kom iaf x)

Bjuder på ett av skutten han gjorde:
%3aDDDDDD.jpg

hgfjkhgjh.jpg

Så kul att rida barbacka en dag som denna.. xD (har fortfarande problem med knäna)

Alltså jag undrar hur huvudet står till ibland, har suttit och följt ridtravartrådarna i evighetersevigheter och längtat till den dagen jag kan slänga in bilder på min egna ridtravare, satt likadant nu och kommer ju på att jag faktiskt äger en ridtravare :D haha, Ibland är huvudet helt slut alltså!

Inte haft honom så länge, snart 2 månader tror jag. Taxi Curre eller "Kapten" som han fick döpas om till ;) är en 8årig valack med ett hjärta av guld!
Fick höra talas om honom på ren slump, var inte alls ute efter en till häst men en kompis ringde mig en onsdag kväll och fråga om jag visste nån som var intresserad av en frisk valack för annars skulle han fara på slakt dagen efter. "Jag hämtar honom imorgon" hann jag säga och innan jag visste vad som hänt så hade jag åkt och hämtat hem min nya pärla!

Det blev kärlek vid första ögonkastet, han är helt underbar! Inte ridit på honom än dock för vi jobbar på att bli bästa kompisar på backen först ;)

Tidigare har han varit ridhäst men kan väl ungefär gå rakt fram och stanna, haha. inte travtränad då han är lite uttåad på ena frambenet och då trodde dom han inte skulle hålla för hårdare travträning.

Har väl som mål att börja rida på honom i maj och sen får man se vad som händer :)

430143_3394936755842_1342401919_33430537_1390632696_n.jpg

407170_3394938155877_1342401919_33430540_1013899677_n.jpg

419812_3395030278180_1342401919_33430625_680864501_n.jpg

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 515
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 457
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka