Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Ok, då jag har "smygläst" här ett tag nu så är det väl på tiden att jag presenterar oss :laugh:

Min häst "D'artagnan Arioso", 18 år, inriden för snart 4 år sedan, gått på travet med en hel del lopp bakom sig, var ganska duktig, har tom vunnit på Solvalla :d

Vi har haft honom i ca 10 år men dom första åren gick han bara och coolade ner sig från travet och jobbade som sällskapshäst till min andra häst.

Inridningen var ingen dans på rosor, mycket svett, blod och tårar men nu har jag den finaste, bästa, gladaste, snällaste och mest positiva ridhästen jag någonsin haft !

Vi har fortfarande mycket kvar att lära men har enligt mig som vet hans historia ( väldigt svårt att lita på människor ) kommit en lång bit på vägen =)

Vårt mål var från början att överhuvudtaget kunna hålla mig kvar på honom men allt eftersom tiden gått så har ju målen ändrats när allt började flyta på så egentligen skulle vi startat vår första tävling i går men för ca 1,5 v sedan halkade han i hagen och skadade sig, så himla typiskt...
Så nu satsar vi på att i alla fall komma iväg på 1 tävling i vår / sommar.
Sen hur det går på tävlingen är inte det viktiga, det viktigaste är att min häst inte blir nervös och orolig utan att han har kul och förstår att han har världens stoltaste mamma :love:

Mvh Black

382671_10150385911089748_754509747_8411514_818784120_n.jpg

38155_410952034747_754509747_4601214_825908_n.jpg

197168_10150113966639748_754509747_6487342_5127098_n.jpg

Alltså, jag tycker du är jätteduktig! Jag har en mycket enklare häst än din, och jag kan ändå inte rida ordentligt... Jag är grymt imponerad över hur stadigt du satt trots att Anna blev lite spänd och springig ett tag, själv hade jag studsat all världens väg då. :p

Jag är mycket väl medveten om att Lidos hade kunnat bli en mycket bättre ridhäst tillsammans med någon som kan rida bättre än mig. Men som någon nämnde innan så är det inte det det handlar om. Jag har inte min häst som ett tävlingsredskap, för mig är det mycket viktigare att vi trivs och har roligt tillsammans än att vi klättrar i tävlingsklasserna. Och jag tycker det syns tydligt att du och Anna trivs med varandra, ni har ju haft många framsteg tillsammans genom åren. Det är jättesynd att du inte ser det.

KL

Red dressyr i paddocken på lilla Flashen i helgen och det gick superbra! :D Känner att vi har kommit jättelångt då han var riktigt stressad när han kom till mig. Han var spänd hela tiden och gick med huvudet rakt upp så om man försökte få honom i form så böjde han bara på huvudet.. Så det känns så otroligt skönt nu när han har slappnat av och känner sig hemma med mig och den nya miljön :)

MEN jag har märkt att han går med tungan utanför munnen ibland. Den ligger i mungipan och det är troligtvis därför han bet sig i tungan senaste ridturen (det blödde lite). Någon som har några erfarenheter av detta? Kollade tänderna på honom i slutet av februari och han hade två små hakar, men de skulle absolut inte störa/skada sa veterinären. Ägaren har varit noggrann med att kolla honom med equiterapeut minst 1 gång om året. Men han kanske har fått någon låsning eller liknande eftersom han gick och spände sig konstant i en-två månader när han kom till mig? Borde nog ta upp en equiterapeut, eller vad tycker ni?

Vilken sötnos!

kl
Lite film på Royal som nu har varit ridhäst i 10 månader! Förra veckan började vi med att jobba galoppen lite på ridbanan och inte bara ute i full fräs och poletten börjar trilla ner på herrn;)

http://youtu.be/I7W9nyw37GM

Jag har hört att många hästar med ryggproblem har tungan ute. Det behöver såklart inte vara något jätteproblem, men kanske en låsning eller annat? Jag hör till skaran som anser att man börjar hos veterinär och går vidare till alternativare sedan, men om du verkligen inte har något annat "symptom" än tungan, så kanske du kunde kolla med en alternativare. Hittar denne minsta lilla låsning/spänning/whatsoever så hade jag gjort en veterinärkoll.

Min häst springer med tungan i mungipan - han har KS. Jag har turen att ha en veterinär som även kan kiropraktik, så jag åker alltid till denne när det är något.

Okej, ska ringa upp en veterinär och fråga med en gång! Får hoppas på att det bara är en låsning eller liknande för han har ju börjat med det nyss, men jag blir så himla nervös ändå :crazy:

Det var absolut inte meningen att skrämma upp dig. Jag tycker det låter som en jättebra idé att ringa och fråga. Även om man ibland känner sig lite dum och att man överreagerar, så brukar det kännas bättre när man fått ventilera med en veterinär. Man blir ju lite nervös när djuren lägger sig till med egenheter som de inte haft för sig förut. Jag hoppas veterinären kan lugna dig. :)

Vad snällt sagt. Jag tycker också att Anna gjort jätteframsteg bara de senaste månaderna, och jag är jätteglad för det såklart, men jag känner inte att jag har någon del i det.

kl

Alltså, jag vet inte om det är jag som inbillar mig, men Anna ser inte glad ut. Hon beter sig inte ett dugg annorlunda utöver att hon är lugnare än normalt, men den där glimten i ögat är liksom inte där. Eller jo, när vi pratar i hagen, men så fort jag tog in henne nu så såg hon bara ut som "jaha". "Jaha, du borstar mig. Jaha, vi ska ut och rida. Jaha, du kliar mig. Jaha, jag får godis". Hon verkar inte vara öm eller ha träningsvärk och ingen feber, har ätit och druckit.

Tycker ni jag är övernojig om jag ringer ut veterinär i morgon? :crazy:

Tack =)

Och tack Ingela_S !

Det är verkligen kul att följa er alla och era fina hästar =)

Ni verkar ha ett starkt band..Jag tror att hon kan påverkas av din "deppighet" faktiskt.
Hästar läser en,och man kan aldrig ljuga för dem..ofta är dom spegelbilder av oss också.

Jag har själv upplevt det,både med min första häst och Stanley.
Stanley ändrade sitt beteende och verkade "låg" ett tag. Det var bara efteråt när jag insåg att jag själv varit i en enorm svacka som jag förstod att det påverkade honom också. Har hänt ett par gånger under våra år tillsammans.(jag har haft lite problem med ångest tex)

(senast var han dock lite off pga att han hade ont, men det är ju en annan sak såklart)

Men ring veterinären om du känner dig orolig. Rådfråga är aldrig fel:)

Och pssst: Så fin som din Anna är i kroppen hade hon inte blivit om du varit en dålig ryttare..Tro mig:) Du rider dessutom bra mkt prydligare än mig, jag hade gärna haft din sits..på fullt allvar!

Åh nej det är ingen fara! :)
Pratade med ägaren tidigare idag (tänkte att det är bäst att göra det innan då hen kanske vet någonting om "beteendet") och han har visst hållit på med det där förut. När hen köpte honom hade de alltid ridit honom på pelhambett och pessoabett samt ridit väldigt "aggressivt" med graman osv så då hade han tungan ute ständigt. Men det var inget fel på honom enligt veterinär och equiterapeut. Så hen började "betsla ned" samt prova olika nosgrimmor och bett. Och hen märkte att han gillade en del nosgrimmor/bett bättre än andra för då hade han inte tungan ute. Kan det vara så enkelt? :crazy: Hen sa att han gillade remontnosgrimma bäst och hen tävlade därför alltid med det, men jag rider ju på remont jag med och han sticker ändå ut tungan. Rider även på de betten som ägaren skickade med.

Jag vet att ägaren är väldigt mån om honom och hen skulle nog aldrig låta honom gå runt och ha ont, men jag är ändå nervös för att det är något fel. Skulle hata mig själv om jag red runt på en häst som har ont! Men han visar ju inga tecken på smärta. Har tryckt och klämt lite på ryggen osv, men han verkar inte bry sig det minsta och när jag rider märker jag inte heller något. Åh, vad skulle ni göra?

KL

Måste bara berätta om idag! :D
Crow har fattat galoppen! *lol*
Vi har ju galoppat innan, men även om galoppen i sig varit fin så har fattningarna inte riktigt varit rena utan det har mest varit att jag gungat igång galoppen från mellantölt, typ. Och ibland blev det bara trav hur jag än försökte, och ibland ville han lägga in galopptakt hela tiden..

Men nu har vi nog faktiskt hittat en galopphjälp. Egentligen borde jag väl träna trav övergångar... meeen.. det är svårt på en häst som skjuter upp en en halvmeter över ryggen och när man inte kan ha stigläder pga kassa knän..

I vilket fall så hittade vi galoppen från stillastående, på något sätt. När han fattade vad det handlade om tyckte han att det var buskul.. plötsligt betyder ALLT galopp.. :lol: Speciellt avsaktningar från tölt till skritt eller skritt till halt betyder plötsligt galoppfattning.. :3

Inte så att han rusar iväg, utan han tar ett par tre riktigt lugna, korta galoppsprång och bryter sen av (oftast i tölt eftersom det ligger närmast, men ett par gånger blev det en trav som faktiskt gick att sitta lite i) eftersom jag inte vågar driva för mycket.. rider ju bettlöst också eftersom han har fått ett litet sår i lanen på överkäken (antagligen tuggat på en gren eller nåt) och jag ÄR feg. Hade väldigt svårt att sakta av och stanna (vilket vi också övade extra på), och det är ovanligt. Men lägger jag bara spöet mot halsen på honom så stannar han. Han är inte spörädd, men går inte emot hjälper normalt sett, och tryck på bogen betyder ju stanna/backa. Har haft den till hjälp vid backning både från mark och rygg, bara petat lite istället för att dra i tyglarna. Det kom han tydligen ihåg.

Nyhetens behag lägger sig nog snart, men det är kul att han tycker att det är så roligt. Energisk på ett positivt sätt och riktigt laddar.. vilket jag på ett sätt gissar är rätt bra eftersom han har en tendens att bli framtung, men när han fattar galoppen lyfter han först framdelen, så sålänge han hela tiden håller sig beredd att galoppa så lär han ju inte falla fram...

Det låter nog väldigt okontrollerat det här, men vi ska komma ihåg att han galopperar i ungefär samma fart som han håller i mellan-tölt.. så det är ju inte precis att han rusar. Men massa energi och han tycker det är kul.. ofta tycker han mest att mina konstigheter är lite jobbiga, så det r roligt att märka skillnaden :)
Detta hoppas jag kunna spinna vidare på..!

Välkommen, och vilken vacker häst :)

Ok, då jag har "smygläst" här ett tag nu så är det väl på tiden att jag presenterar oss :laugh:

Min häst "D'artagnan Arioso", 18 år, inriden för snart 4 år sedan, gått på travet med en hel del lopp bakom sig, var ganska duktig, har tom vunnit på Solvalla :d

Vi har haft honom i ca 10 år men dom första åren gick han bara och coolade ner sig från travet och jobbade som sällskapshäst till min andra häst.

Inridningen var ingen dans på rosor, mycket svett, blod och tårar men nu har jag den finaste, bästa, gladaste, snällaste och mest positiva ridhästen jag någonsin haft !

Vi har fortfarande mycket kvar att lära men har enligt mig som vet hans historia ( väldigt svårt att lita på människor ) kommit en lång bit på vägen =)

Vårt mål var från början att överhuvudtaget kunna hålla mig kvar på honom men allt eftersom tiden gått så har ju målen ändrats när allt började flyta på så egentligen skulle vi startat vår första tävling i går men för ca 1,5 v sedan halkade han i hagen och skadade sig, så himla typiskt...
Så nu satsar vi på att i alla fall komma iväg på 1 tävling i vår / sommar.
Sen hur det går på tävlingen är inte det viktiga, det viktigaste är att min häst inte blir nervös och orolig utan att han har kul och förstår att han har världens stoltaste mamma :love:

Mvh Black

Kl*

Red ut på damen igår och tänkte utforska en ny väg genom skogen som ev kunde leda hem.
Hon tar ett steg bakåt och helt plöstligt känner jag hur hon börjar dra och slita. Kikar ner och ser TAGGTRÅD! :eek:
Jag fick hjärtat i halsgropen och jag försöker lugna ner henne så hon inte skulle drar. Men hon känner att hon är fast och fått panik. Slutligen kommer hon loss. Ser med en gång att blod rinner nerför hoven och hinner tänka både det ena och det andra.
Ser att hon har en ytlig rispa så att säga, försöker lyfta hoven men min otåliga dam vill ju inte stå kvar där. Ringer morsan och be henne hålla sig redo. Börja gå med henne, ingen hälta tack och lov. Istället gå hon på i ett bra tempo med öronen framåt och pigga ögon och tycker att äntligen rör vi på oss:D
Hade 10 min hem.
Skadan är i karleden, vad jag kunde se inget djupt utan bara rispat. Tackar gud att jag hade benskydden på.
Dessa http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Medium/610329/610329_01.jpg
Som jag alltid är noga med att ha på henne när vi är ute i skogen. Nedtill på benskyddet var sönder, alltså hade taggtråden fastnat i skyddet och inte i benet. Hon måste fått såret när hon hade kommit loss. Jag vill inte tänka på hur skadan hade kunnat bli om hon inte hade haft skydden på sig :(

Jag såg inte taggtråden, den låg gömd nere i marken och jag såg ingen taggtråd runt omkring heller för då hade jag kollat upp ordentligt.
Hon fick troligtvis upp taggtråden när hon backade på någotvis.
Fattar inte varför bönder ska vara så jävla lata och inte ta bort sin taggtråd efter sig. F*n för den som tyckte att taggtråd var en bra ide att ha som stängsel :mad:
Nu får gumsan vila ett par dagar så såret får läka ordentligt. Ska kika på det idag igen men vad jag såg igår så var det ytligt, dock så ville hon inte att jag skulle vara där och pilla för mycket, inte lätt att hålla uppe ett ben när hästen inte går med på det:p Vi rengjorde det ordentligt. Släppte henne i en gräs hage så hon kom undan från jorden och leran.
Men det är positivt att hon inte haltade. Får vi bara hoppas att hon inte svullnat upp nu under natten.
Förbannade taggtråd :devil::mad:

Fy vad hemskt. :( Men vilken tur du hade benskydd och att du märkte tråden så du inte trott hon hade dumheter för sig o manat på henne frammåt..
Hoppas det bara är ett ytligt sår så hon inte får infektion o dyligt!

Tur!
Taggtråd som ligger halvt nere är ju ofta helt omöjlig att se! Vi har en del här hemmavid också, men man vet ju var den är. Jag brukar ha med en liten avbitare om ifall det värsta skulle hända.. lärde mig det när en av hästarna fastnade i en bit el-tråd (sån där helt i stål) som låg slängd i skogen under löv o barr.. Den kunde vi ju böja tills den gick av, hade det däremot varit taggtråd..

(ser personligen inget fel i välspända trådar med eller utan taggar på, men just taggtråd var ju förr så vanlig att bara trampa ner och sätta ny.. usch!)

Nämen fy, hoppas det går fortsatt bra med hästen. Taggtråd är verkligen ett jäkla otyg och det finns fan inga ursäkter för att låta det ligga sådär. Vilka jäkla idioter det finns. :crazy:

Juzzzen: Tror du? Nu när du säger det så ligger det kanske något i det. Jag har ju sett sådana beteendeförändringar hos andra hästar, men aldrig riktigt hos Anna, har jag varit deppad har hon mest blivit väldigt snäll och försynt, inte direkt... "olycklig".
Men det verkar ändå inte vara någon fara. Veterinären tyckte inte att han behövde komma ut, och i dag var hon superkelig och social när jag red ut med två vänner och stämningen var lite bättre. Så jag tror/hoppas att det var som du säger, att hon bara reagerade på hur jag mådde.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 500
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 457
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka