Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Sv: Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Och ja, apropå vår, här har det snöat igen och är minusgrader även på dagarna. Jag broddade ur för några dagar sedan i naiv tro om att nu, NU kan det ju inte bli mer kyla och is... :grin:

65% på första tävlingen (hon och du?) tycker jag du ska riktigt stolt över för det är inte alls illa pinkat.Och dessutom rider du prydligt och din häst ser ut att trivas med dig.Jag tycker ni är fina tillsammans och jag är inte den som strör beröm över folk för att vara snäll bara så du vet.

Det var ju bara en klubbtävling och domaren dessutom en aspirant, så jag misstänker att h*n var lite snällare än vad h*n skulle ha varit på en lokal. Men tack ska du ha!

Hur det än är så kan jag säga att jag sett ritter betydligt sämre än din både på klubb och lokal tävling .Där slut % hamnat på 40 så jag tycker faktiskt du är lite oförskämd som tillbakavisar det jag säger till dig. Så dum är ingen så de ger 65% bara för att stryka medhårs och vara snäll.
Och DU rider prydligt PUNKT! Jag har sett ryttare som flaxar runt bra mycket mer än vad du gör som hållit på med hästar längre än du levt.

Fast ja, rider man till och med sämre än mig och inte har en häst som ställer upp och gör allt själv, så förstår jag om man får låga procent även med en snäll domare, så det säger jag ju inte alls emot. Jag har dock sett en hel del ridskoleungar flänga runt på snälla, trygga ridskolehästar som lallar runt med huvudet i luften och bakbenen i Kina och ändå fått godkända procent på just klubbtävling, så jag vidhåller nog ändå att många ofta är lite snällare på en liten, "intern" tävling än ute på lokala. Med all rätt, kan jag väl också tycka. :)

Visst får du tycka det :)
Faktum är att ridning är förbannat svårt för de flesta.Sen finns det en liten klick som det faller sig naturligt för men dit är det få som hör.
Jag själv kommer antagligen inte lära mig rida på riktigt under den här livstiden i allafall haha.. så svårt tycker jag att ridning faktiskt är.

Jan Brink är ju inte dålig och han hade räknat lite på vad som faktiskt krävs för att bli en riktigt skicklig ryttare.
10.000 timmars övning vilket betyder att den ryttare som rider en häst om dagen behöver 45 år på sig.Rider man 9 hästar om dagen tar det 5 år och då har man räknat på den flitiga ryttaren som rider 315 dagar om året 40 min aktiv ridning.
Det tåls att funderas på innan man sätter kraven orimligt högt.

Jag är så otroligt ledsen:( Jag törs verkligen inte rida min häst,vet inte om jag kommer sitta upp mer heller på honom.
Senaste 2 åren har han kastat av eller hotat med avkastning,varav jag hoppat av.
Jag har juh haft honom i 8 år och tränat och tävlat.
I Maj förra året flyttade jag till nytt stall o där sköte han sej gallant inga dumheter alls:)
Sen när jag flyttade hem dom igen i september,samma visa.. Kan det vara så att han inte trivs? Fast han har juh bott här i alla 8 åren innan.
Jag har inte råd med tillridning då jag fortfarande är sjukskriven efter mitt benbrott.
När jag arbetar honom på marken är han som en gud:) Lyssnar och allt.. Vad gör jag? Ska jag behöva sälja min bästa vän?
För det vill jag inte,men kan juh inte ha han till att bara gå i hagen,han älskar att träna/tävla..
Uch detta är skit jobbigt:(

Grattis :banana:..65 % var ju kanon :banana:.....sträck på dig nu och var stolt över dig och din fina häst.

Fy satan va kallt är på schlätta :(........snö och småhalt.

Nej det känns piss:( Finns tyvärr ingen jag känner som vill sitta upp på han...

Ida 79. Oj, Det låter inte roligt alls. :(
Kollat sadeln? Är han helt frisk? Tänder osv?
Låter ju konstigt att han blivit så här helt plötsligt. :( Lycka till iaf!

Efterblivenhet och total talanglöshet, uppenbarligen. Jag kan inte skylla det på något annat när jag kämpat och kämpat med samma problem i 1,5 år, och även på ridskoletiden som barn, utan att bli ett skvatt bättre.

Inget illa menat men då borde du nog först gå till psykolog för att släppa de komplex, självbilden du har på dig själv. Du kommer aldrig kunna hanskas med dina problem som ryttare om du inte kan hanskas med dina problem av dig själv. :(

Sen så kan man inte lyckas med allt, vissa saker får du kanske bara helt enkelt acceptera att du inte kan och låta de ta sin tid. För vem vet, om 1-2 år så kanske ngn du inte klarat lossnar för dig. Man lär sig inte över en natt.

Jag har många problem jag kämpat med sen jag börja rida för 17 år sen..

Det handlar ju inte om tränaren, och jag inser ändå att jag inte kan rida för någon annan här. Jag har ju försökt med andra tränare på närmare håll som komplettering till min nuvarande instruktör, för att få lite mer regelbundenhet i passen, men samtliga försök har antingen slutat med att 1) hästen hatat det och visat det genom att sluta ta styrning, eller 2) att jag blivit totalt knäckt. Det fungerar inte med någon som ska hetsa runt hästen på en volt i 45 minuter eller bara står och vrålar vad jag gör fel (som om jag inte är medveten om det) och kallar mig dålig. Jag vet att den hårda skolan är rätt på oss "negativa" ryttare enligt många, och det kan säkert fungera jättebra för vissa, men inte för mig.

Och jo, jag hade hemskt gärna ridit en riktigt välriden läromästare, men jag har inga sådana i närheten. Dessutom hade det väl ändå bara slutat med att jag skämt ut mig genom att inte ens få en erfaren och välutbildad häst i närheten av något som kan liknas vid form.

Ibland krävs det 20 tränare innan man hittar någon man klickar med men förstår om det kanske inte finns så många att välja mellan på vissa ställen. Sen betalar du din tränare för att tillfredsställa dig och då har du också rätt att förklara för henne hur du vill ha din träning, vad du vill träna på, hur mkt kritik du vill ha osv. Va inte rädd för att säga ifrån för det är du som betalar för det!

Ang läromästare så borde det finnas någon som kan mer än din travare? Ponny eller häst på någon ridskola? Kan du inte få en läromästare i form så visar det ju bara att du behöver träna och suttit för mycket på din egen häst. Kan vara bra att variera häst ibland ( inte för att jag tror du skulle ha några problem med det!)

Sluta klanka ner på dig själv och ta till dig av det vi alla säger här, du behöver absolut inte göra som vi säger men sluta klaga tillbaka när vi försöker hjälpa dig. Du kommer verkligen ingen stans genom att klaga. Ta dig i kragen ist!! :)

Fast jag har ju en tränare det klickat med från första sekund. Att jag skulle vara missmatchad med tränaren är något som andra bara föreslog som ett möjligt skäl, inget jag uttryckt.

Nej, det finns tyvärr inga ridskolor jag kan/vill rida på här i närheten. Den ena vill jag inte rida på av principiella skäl, den andra håller inte privatlektioner, och de övriga ligger tyvärr för långt bort. Begränsningarna man har när man bor på landet och inte har körkort. Jag får rida min tränares välutbildade häst, dock, men då måste jag också pallra mig många mil utan bussförbindelser och det finns det inte möjlighet till av både ekonomiska, praktiska och tidsskäl.

Och jag klagar inte "tillbaka" på någon, i sådana fall hade jag aldrig tyckt att en del av det folk skrivit varit snällt. Däremot kan jag fortfarande inte hålla med om det "beröm" som ges, men det tror jag att jag varit klar med redan från första inlägget. Som sagt, det är skitsnällt att främmande människor försöker stötta, men det spelar ingen roll när jag ändå vet att jag är usel. Försökte aldrig dra till mig sympatier med den första posten utan ville bara skriva av mig om hur förbannat jäkla uselt allt känns.

Senast ändrad:

Jag ber om ursäkt om jag missuppfattat något!

Om du är säker på att den tränaren du har kan få dig att gå frammåt och hjälpa dig så ska du så klart hålla kvar vid den.
Då får du helt enkelt bara acceptera att du inte är någon stjärn ryttare och rida de bästa DU kan. Låt de ta tid som sagt och sätt små mål som du vet att du kan klara av.

Jag är långt ifrån en bra ryttare, sitter på mitt varmblod och luffsar runder och har mysigt. Visst kan jag rida andra hästar och få det att gå tipp topp men jag nöjer mig med min travare.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna hjälpa dig. Tycker det är synd att du känner som du gör men ge inte upp hoppet!

Det behöver du inte alls göra! :) Jag skrev ju en hel del om just mina turer med tränare här ovan så det är ju lätt att missuppfatta.

Men som sagt, accepterat att jag aldrig kommer kunna rida ens OK har jag nog omedvetet redan gjort för länge sedan. Har väl bara inte vågat/velat erkänna det för mig själv än. Jag ska som sagt i alla fall se mig om ifall det finns någon duktig ryttare med tävlingsambitioner här i trakterna, som skulle vara intresserad av att träna och tävla hästen. Ska försöka intala mig att det ändå är bättre att "bara" tvingas stå vid sidan av än att sälja och bli helt av med henne.

Jag tycker faktiskt inte det är något fel i det du säger med att hitta någon som kan tävla henne. Du kan rida så som du känner att du är nöjd med och sen kan det vara kul att få se sin häst under annan ryttare. Du har ju trots allt tränat henne och kan stå och vara stolt när hon tävlas. Det kanske kan räcka som en början och en dag sitter du kanske där själv o tävlar henne sen. Bara du låter dig vara öppen för det. :)

Hans sadel passar,inga fel på tänder..
Han har bara kommit underfund med hur han kan göra mej rädd:( Om man inte vill ngt hotar man med att gå ner i diken,vilket gör att matte hoppar av..
Går jag imot med skänkel när han blir sur blir han 100 gånger värre.
Många säger att man ska jobba bort problemen på marken innan man sätter sej upp,men på marken har vi inga alls problem..
Hur går man då vidare?

aaah, vad jobbigt :(

Synd att du inte har någon som kan rida honom åt dig.
Här behövs nog någon som vågar sätta honom på plats på ryggen..

Ja det är synd för det behövs verkligen någon som kan sätta han på plats..

Har har blivit av med ngn häst kompis eller fått en ny när det började?
Någon annan förändring som hänt när det börja?
Är det bara när du rider ut?

Men varför sitter du och lägger ut filmer/bilder på er som ekipage när du enbart sitter och spyr galla över dig själv? Du kan väl knappast må bättre av det?

Fattar inte att du inte ser hur långt ni har kommit på så kort tid, jag blev glad när jag såg den senaste filmen för jag har inte sett er på länge förutom bilder då! Du har kommit en bra bit på vägen med en svår häst!

Och fet...? Du är för fasiken inte fet nånstans och absolut inte för stor för din häst, hallå :p

Här är jag, 177 cm lång och 78 kg på en liten nätt häst på ca 153 cm, ridskolehäst. Jag är en rejäl kvinna. När man är så pass lång som jag är stör det ögat lite på en sån "liten" häst och hade absolut inte velat rida om jag vägde mycket mer. Hästen gick hela lektionen i en mycket trevlig och bärig form, du får allt växa på dig både på höjden och bredden innan du är för stor för din häst, så det så :D

30937042.jpg

För att jag är så otroligt stolt och glad över min häst, såklart. :) Och det är säkert möjligt att redigera bort/blurra mig i videon, men jag har varken programvaran eller kunskaperna för det. Jag har ju redan sett filmerna (dock var det inte den här som tog knäcken på mig totalt, även om det ser för jävligt ut på den också), och de blir varken mer positiva eller negativa av att jag ser dem igen. Det enda som skulle kännas värre är om jag fick fler kommentarer om min ridning, men jag har ju sett till att ursäkta mig i videobeskrivningen och klargöra att jag vet att jag rider dåligt, och då brukar folk som eventuellt vill ge negativ kritik låta bli det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 500
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 977
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 457
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka