Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Lite lite datortid bara, hinner inte svara alla.

Nej, jag tror inte vi plåstrar på oss på Vidar. Jag tror att både jag och sambon är tillräckligt medvetna och "proffsiga" för att bara stötta hans pappakontakt och inte på något enda sätt kväva honom och ge honom skuldkänslor för att han är borta från OSS.

Däremot har pappan gjort det sedan skolan började genom att säga att han har sån barnbrist och längtar så mycket att han plötsligt kommer varje halv vecka och det tynger V att känna att han måste välja, inte mellan pappan och OSS som kärlekstörstande familj (här finns kärlek så det räcker till alla ändå) utan mellan pappan och hela kitet här med KOMPISAR, skola och det vardagliga nätverk han har här.

Att fråga Vidar om han VILL att pappa ska komma och hämta är som att fråga lillebror om han vil ha lördagsgodis ! Så klart han ALLTID svarar JAAA ! Han är inte vuxen nog att se konsekvenserna, att koppla ihop att bekräftelsen att pappa vill ha honom betyder att han förlorar fotfästet i kompisgruppen.

Måndagarna är så viktiga i skolan. Han kommer tillbaka på tis eller onsdag och då har alla startat och lärt sig veckans projekt och han LIGGER ALLTID EFTER och är utanför i de grupper som bildats.

Det är liksom ingen drömstart för en hypersocial 6-åring.

Den här kraschen när han blev totalt ohanterbar i skolan och regredierade 3 år på tre veckor kunde jag kanske förutsett - men jag VISSTE ju inte att det skulle bli så mycket pappatid eftersom vi inte hade PLANERAT det, det var pappans behov och plötsligt mer lediga tid som styrde och vi hade ingen möjlighet att överblicka det eftersom vi levt dag för dag bara.

Men det fungerar inte längre. Jag har länge sagt att V måste få mer struktur och VETA sitt schema längre fram än en halv vecka (med osäkra ändringar) men pappan ser inte problemet eftersom han alltid lever så.

Det går inte att planera tex att han stannar och är med på tivoli som sist för han hade bråttom i väg på jobbresa och hämtade liksom upp V i farten.

Sånt VET vi aldrig innan och även om vi fått besked så ändras de så ofta så jag vågar inte vidarebefordra dem till barnet för att han ska slippa bli sviken.

Apropå om det är våra krav på att få kärlek och tid med barnet som kväver honom:

Mitt lidande har inte varit för att barnet var borta, jag var först BARA glad för hans skull för att pappan prioriterat honom mer !!! Vi är ALLTID positiva till pappakontakten och har ofta kört ner, fikar ihop, har bott över där och brukat mötas på halva vägen när det skulle blivit för sent annars. Alltså, en period hade vi bensinräknigar på över 10000/mån och då kör vi inte i vardagen.

Mitt lidande kom NU när barnet kraschar och är olyckligt. Jag har både varit och jobbat med olyckliga barn och det är sonens TILLSTÅND som jag som läkare vet är tecken på en ALLVARLIG situation som krossar mitt hjärta, inte att han är borta så jag saknar honom, det kan jag hantera för mig själv.

Motsättningen är inte mellan pappatid och mammatid utan mellan en harmonisk skolgång på lika villkor som kompisarna och ett flackande "dubbelliv" där han inte kan hinna vara hel någonstans.

Många här beskriver hur barnen mår skit hela "0-året" för att de pendlar och bor på olika orter och att det sedan löser sig i 1:an för att de då har skolplikt och MÅSTE gå över till ett regelbundet system med tex varannan helg där barnet får ha sin vardag i samma kompisgäng.

Jag tänker inte ställa upp på att mitt barn ska må skit ett år i onödan.

Visst finns det en bakgrund som är förståelig till pappans beteende. Tex flyttade HANS pappa 25 mil när HAN var ett år, och levde sedan ett oregelbundet fritt försäljarliv på vägarna tills han dog bakom ratten.

Men Vidars pappa vet då också hur det är att må skit när man är liten och vara sliten mellan olika lojaliteter.

Vi måste BRYTA det arvet, det behöver inte gå en generation till.

Vilket vi som föräldrar får vara smarta nog att styra upp för barnet så BARNET inte tvingas ta ansvar för helt OMÖJLIGA val.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag har inte skrivit något bara följt tråden med stort intresse,

Det enda jag kan bidra med är att ni kanske kan använda Er av skolan för att väcka pappans tankar.

Den här kraschen när han blev totalt ohanterbar i skolan och regredierade 3 år på tre veckor

Ett samtal med berörd personal från skolan och er föräldrar för att upplysa pappan om hur förändrad sonen är.

Sätta ner foten när det gäller pappan och markera att det absolut INTE är hållbart längre.

Det var de tankar jag har.


Önskar Er all lycka till med sonen och att allt skall lösa sig så snart som det bara är möjligt.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag flög ensam sträckan Umeå-Stockholm och tillbaka när jag var 5 år.
Det finns eskortservice.
Man lämnar barnet till en Eskort som sätter barnet på flyget och lämnar över till flygvädinnorna och så hämtas barnet i andra änden.
Det är inga problem.

På min tid var det så mycket mindre så jag lämnades till flygvärdinnorna direkt.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Och då händer inga hemska saker små barn menar du??

Inte mer än i resten av världen.
Typ hemma, i skolan eller på vägen till och från skolan.
Att flyga ensam som barn är inte farligare än det övriga livet.
Det ökar inga risker.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Detta är inte riktat till dig specifikt Silverkedjan utan till alla oss föräldrar.

Först vill jag bara klargöra att jag självklart tycker att situationen är tråkig och att jag förstår din känsla.
Samtidigt så blir jag lite beklämd över oss föräldrar som kanske omedvetet ställer så höga sociala och aktiva krav på våra barn!
Jag menar, din äldsta pojk är 6 år.
6 år!!
Och redan nu så ska alla (över)aktiviteter inrymmas jämte övrigt socialt liv.
Dessutom ska dom inte halka efter i 0:an..

Vad jag menar är att måste vi låta 6-åringarna vara fullfjädrade sociala aktivister som till varje pris måste vara med på precis allting för att inte missa några sociala grupperingar?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Vad jag menar är att måste vi låta 6-åringarna vara fullfjädrade sociala aktivister som till varje pris måste vara med på precis allting för att inte missa några sociala grupperingar?

Nej?

Men harmoniska lyckliga BARN som känner att de har en tillhörighet och förutsättningar att kunna vara den kompis de själva vill och mår bra av vara.


En självbild där barnet själv tycker att det är en efterbliven påhängsen svikare vill vi väl INTE ge dem.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Alltså pappan har ju inte sett sonen må dåligt.

Han har hört min oro för det, att jag sett små tecken i form av ökad störighet och sämre självkänsla och att jag tyckt att vi måste styra upp tiden så att Vidar vet att han har tid här hemma OCKSÅ även på helgerna.

Men eftersom han inte märkt barnets genomklappning så är det självklart lätt för honom att tolka det som det är vi vuxna som startar en dragkamp om barnet för att VI vill ha honom. Egentligen både känner och litar han på mig att jag inte har några sådana syften, men reflexmässigt reagerar man nog så ändå om man blir "hotad" med mindre barntid, det är ju en reptilhjärnepunkt.

Skulle pappan sett eller hört det här lilla GENOMFÖRTVIVLADE förkrossade skuldtyngda barnet på nätterna så skulle han så klart gjort ALLT för att få honom att må bra igen inklusive flytta permanent till en annan planet :eek:

Men nu har jag hållit pappan HELT utanför genomklappningen. Han har inte skuld till den, det har JAG som har vardagsansvaret och ändå låtit det här ske. Självklart kunde jag ringt och väckt honom så han också kunde ha pratat med Vidar men jag har valt en annan väg för jag tror det är smartare.

Jag har nu ägnat all tid jag inte varit här ;) åt att lägga all skuld av barnet och samtidigt hålla pappan utanför. BARNET har nämligen inte själv kopplat till 100% sambandet mellan den ökade pappatiden och osäkerheten kring tiderna med sitt tillstånd.

Det barnet märker är ju att han mår jättedåligt för att han känner att han inte hör till barngruppen, att han blir ledsen när han inte kan något de andra gått igenom dagen innan, (teckningarna var ju den ultimata förnedringen, alla andra hade ju redan gjort dem) att de andra redan gjort upp kompisplaner för veckan när han kommer och att han reagerar som en bebis till kropp och själ och att kompisarna då inte tycker om honom och kanske inte vi vuxna heller (i hans fantasi som kommer av den dåliga självbilden)

MEN han har inte direkt kopplat ihop det med att han varit så mycket oplanerat hos pappan utan märker och uttrycker själv bara "kompishaveriet" och en enorm mammabrist.

Det har ju inte heller med pappan att göra, det är ett separat liv. Problemet är att han inte räcker till i sitt vardagsliv. Om det sedan är pappatid eller något annat som "tar" honom från nätverket är skitsamma i nuläget.

Jag tänker inte låta honom göra kopplingen till pappan för då tror jag det är större risk att deras relation tar stryk. (Jmf Petruskas son som valde bort pappan när det blev skarpt läge) Vidar är i en fas där kompisarna och tillhörigheten är ALLT för honom, föräldrar tankar man bara grundtrygghet hos men det är polarna och tillhörigheten i skolgruppen som BYGGER honom. Det är inte viktigt att han har just de här vännerna för livet, men han behöver det här gänget nu för att LÄRA sig de sociala koderna utan att handikappas av halv närvaro.

Kompisar hos pappan kan inte hjälpa just NU. Nu är det hans fotbollslag, hans gård och hans klass som gäller.

När han känner att han är "inne" i de gängen och är TRYGG med sin plats så är det en annan sak att ha andra kompisar, de blir bara bonus.

Men splittrar man honom nu knäcks HAN istället för de sociala koder han så gärna vill kunna följa.

Vidar och jag har pratat om att man FÅR bli en bebis igen när man är stressad, att ALLA blir stressade om de inte hinner med och kommer efter, att det inte är hans fel att han inte kunnat hålla sina löften och att det är normalt att kissa i sängen när man olycklig. Och att man FÅR vara olycklig, att det är BRA att man visar det får då kan man ju märka att man är älskad alltid oavsett beteende och man har en chans att göra något ÅT problemen tillsammans för barn ska inte behöva bära sådant själv. "Mammabristen" botade vi genom att låta honom vara en liten bebis/känguru-unge.

GUD vad smarta 6-åringar är på sitt självklara sätt! När samtalet träffade så "rätt" slappnade han av och växte en månad per mening vi kunde sätta ord på.

Nu har jag LOVAT LOVAT LOVAT att han ska få tid att prioritera det han vill, att han ska vara hemma i helgen och inte missa någon skoldag nästa vecka.



Så jag har pratat med läraren som var med om "sammanbrottet", förklarat att jag nu lovat dyrt och heligt att INGET ska få rubba den här veckan i klassen och att han blir hemma i helgen OCH nästa måndag.

Jag kidnappade inte bara Basilikas ett år äldre störthärliga son :love: som "hämtningskompis" utan fick också med mig en kille från klassen och hans mamma hem hela kvällen. Den killen har sin pappa 20 mil bort och Vidar känner honom från musikgruppen. Vidar fick visa skolvägen och alla faror på hemvägen, och var man kan göra kul ekon i tunnlarna.

Helgen är fridlyst så vi kan göra barngrejor med kompisar.

*poff* så var barnet lyckligt igen :love::love::love:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag har följt den här tråden utan att skriva, men med stort intresse. Silverkedjan, jag tycker du skall skriva ut ditt senaste längre inlägg (nummer 161) och mer eller mindre ge det till pappan. Du sammanfattar hela situationen MYCKET bra där, och du VET vad som behöver göras (både som läkare och som mamma). Du måste ta den här konflikten med pappan, även om jag förstår att det är skitjobbigt. Blanda in så mycket skolpersonal (lärare, skolsköterska, kurator...?) som du behöver för att få pappan att INSE vad det här gör med hans son. Stå på dig och lycka till!

PS Jag har själv en dotter i ungefär samma ålder (hon går i ettan), och förstår till fullo vilken katastrof det skulle vara för henne att inte ha ett socialt liv utöver skola/fritids....
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jo så klart ska jag prata om allt med pappan, det har bara varit AKUT att få sonen på fötter först. Och vara säker på sambandet.

Jag märkte ju lite för sent vart det barkade, först var jag ju GLAD för sonens skull att pappan hade mer tid för honom.

Men nu när ovan nämnda åtgärder förbättrat läget så markant är det ju ingen tvekan längre om vad som ställt till genomklappningen. Det går inte att tolka som pappa-brist eller trots.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

*poff* så var barnet lyckligt igen :love::love::love:

Jo så är det.
De återhämtar sig fort när man tar bort stressen.

Har den T-shirten också.
Skåpet innehåller många T-shirtar.

Men hur skall du nu hantera pappan?
Han är ju inte med på tåget.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag har inte tänkt att "hantera" pappan, han får hantera sig själv.

SANNINGEN borde liksom räcka, sedan får han lösa sin situation så barnet inte tar skada.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Kommer han att tro på sanningen då?
Eller behöver den verifieras?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

I det här läget är det barnets sanning och välmående som gäller.

Det borde absolut räcka.

Annars får jag väl tänka om men jag vill helst undvika att starta något ställningskrig som jag tror ytterligare skulle skada barnet.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag tror att det vore bra om du kunde få hjälp av lärarna att verifiera detta.
De kan ju berätta om Vidars skollgång och hur den behöver fungera för att Vidar skall må bra.

Utvecklingssamtal?
Extra samtal med föräldrarna, d.v.s. er?
Vi vick extra samtal runt våra barn när det behövdes.
Så att vi föräldrar kunde ha ett samlat förhållningssätt tillsammans med skolan.
Sonen i Friskola var minst sagt litet speciell och behövde hanteras med samlad kraft.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det Vidar behöver nu är att vara som alla andra.

Jag är väldigt tacksam för de rapporter jag fått från skolan men tror att problemen kommer försvinna med tryggheten, han är ett helt annat barn i dag än för två dagar sedan.

Det skulle kännas bakvänt att fokusera på problemen IGEN och stigmatisera honom i skolan.

Återkommer regressionen är det ju en annan sak, men nu tänker jag låta honom vara lycklig över flytet och fokusera på BRA saker.

Den hjälp vi ev behöver får vi lösa på ett diskretare vis än "stormöten" i skolan.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Och då händer inga hemska saker små barn menar du??

Jo, visst kan det det. Men jag sätter heldre min unge på ett plan i 30 min n att vara på vägen i 6 timmar. Flygbolagen har profsig personal.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Stå på dig Silverkedjan. Min föredetta man bor i ett annat land. Mina barn (11 och 12 år) får åka till han på loven och så. När dom var i din sons ålder så träffades dom mycket sällan. Det var endast någon helg då och då. Ibland då flög jag till han och bodde på hotell och barnen bodde hoss han. När han kom till oss så betalade han hotell åt mig och bodde själv i vårat hus. Det är otroligt svårt att bestämma vilka helger mm man ska få träffa barnen. Det är bättre att ta det pö om pö. Jag förstår inte varför inte lillebror vill följa med. Du har två barn om jag har förstått tråden rätt.Det viktiga i detta fallet är att Vidar kan komma till ro och stressa av. Bestäm att han får åka till pappa två gånger innan jul och att han får vara hoss sim pappa över julen. Detta var bara ett exempel. Han kan inte träffa sin pappa så ofta som han skulle behöva pga. att han har flyttat 25 mil bort. Jag tycker det är mycket synd att Vidars pappa inte kan hyra sig en etta och komma oftare. Det är ju verkligen inte bra att pojken ska fara och flänga TILL pappan hela tiden. Om han hade kunnat flyga som någon föreslog så hade allt varit mycket enklare. Mina barn " pratar" med sin pappa varje dag via tele eller MSN. Dom har även en web cam. Ibland så gör dom läxorna ihop med sin pappa på det viset.Hoppas att det löser sig för dig. Lycka till och styrkekramar.//bonny.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Tack!

Bil är "enda" sättet att pendla mellan oss, det går inte att flyga (lika långt till flygplatserna som till pappan :smirk:) eller åka tåg/buss utan en massa byten.

Det där att ta det pö om pö som vi gjort hittills är precis det som kraschat för barnet. Han behöver VETA att han har säker kompistid och säker pappatid. Och just nu är kompistiden och skolstarten viktigast.

Pappan får hitta en lösning på sin barnbrist som inte går ut över barnet. Han får som alltid träffa honom hur mycket som helst, men det verkar var olyckligt att flytta barnet nu så då får pappan komma hit.

Jag ska se hur det går i natt nu när Vidar verkar ha "landat" i sin verkliga ålder igen efter att ha fått skoldagarna och hemmahelger "säkrade".

Det är ju det ENDA vi ändrat så mår han bra och kan sova nu så har vi ju nyckeln.

Det där med att ta "igen" med långa lov har inte riktigt fungerat eftersom Vidar inte velat vara borta så länge, men det ändrar sig säkert när han blir större.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 194
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 106
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 634
Senast: Tassa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp