Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men jag har ju inget mandat att bestämma detta. Jag bestämmer väl inte mer än pappan när vi har gemensam vårdnad?

Jo det gör du.
Därför att du har tagit huvudansvaret som boförälder.
Den som flyttar 25mil bort bestämmer mindre.
För den har liksom övergivit barnet.

Den där flytten är inte till pappans fördel i ett rättsläge.
För han får inte flytta på Vidar alls utan ditt medgivande.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Du går till Soc. och begär att de ska bistå er med samarbetssamtal,dessutom drar du problematiken hela vägen så kommer de att hjälpa er.
Barnkonventionen kan du hänvisa till,för de har skyldighet att gå efter barnets bästa även initialt.Lycka till vännen!
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

.

Det ger er möjlighet att planera.
För det har ni rätt till.

.

:eek:

Vi har levt i ett oplaneringsträsk i flera år så det är det som känns som det normala.

Nu när pappan sa att han kommer en extra gång på den tiden vi överenskommit var "läkningstid" och prata allvar med oss på måndag kväll så reagerar både jag och sambon instinktivt med att försöka rädda vad som räddas kan av det inplanerade och börjar trixa hit och dit.

(Vi har föräldramöte på dagis för lillebror och barn kan inte vara med där, min sambo jobbar sent så den kvällen är krånglig nog ändå)

Men vad :devil:

JAG är också trött på den här livegenskapen upptäcker jag nu :eek:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Därför att det bråket kan jag NATURLIGTVIS inte utsätta barnet för.

Han ska inte behöva slitas mellan oss.

Det måste du.
Därför att det är detta som gör att pappan kan göra som han vill.
Att du försöker skydda Vidar från verkligheten.

Det heter "Din pappa längtar så mycket efter dig att han inte kan hålla sig härifrån, men du har inte tid att åka härifrån just nu för vi har bokat in annat. Pappa får natuligtvis gärna vara med han också."
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag tycker inte du ska tillåta det. I det här läget är det väldigt känsligt vad som händer eller inte i Vidars liv och att mamma låter pappa bestämma är inte det bästa i detta läget. Jag tror till och med att du kan ha stöd i att du ser till barnets bästa där. Lite osäker på det rent juridiska men som förälder är man iaf skyldig att se till att barnet inte far illa.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

....så reagerar både jag och sambon instinktivt med att försöka rädda vad som räddas kan av det inplanerade och börjar trixa hit och dit.

Och det skall ni faktiskt bara skita i.
Ni har andra planer - så det så.
Och det är bara att bita i det sura äpplet.

Du får ställa dig upp stadigt och bredbent och säga NEJ, Vidar har andra planer just nu.
Du får vara med om du vill men inte ändra planerna.
För Vidar har rätt till att få planera sitt liv utan att dansa efter dina nycker.

Punkt
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

När han kommer med alla sina försäljningsknep gäller det att du vänder på dem, vad skulle han själv säga om att du ändrade hans planer baar för att ditt schema fått ett hål. Du kan ju fråga om han skulle tycka det var helt ok att du kom ner och kullkastade deras liv för att du längtade eller bara ville ta sonen på bio.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jaså.

De personerna det kan vara fråga om att få hjälp av där snackar försäljarpappan omkull på fem minuter.

Trust me.

Därför så måste du ha ett utlåtande dels från skolan och helst även från en barnpsykolog.
Man måste liksom mala myndigheternas kvarnar rätt.
Så att man får det mjöl man vill ha.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jaså.

De personerna det kan vara fråga om att få hjälp av där snackar försäljarpappan omkull på fem minuter.

Trust me.

Det tror jag säkert,men här pratar vi juridik också och det är inte fullt lika lätt för försäljarpappan att prata omkull.
Det vet jag av egen erfarenhet.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Vad vill du göra?
Han får egentligen inte ta Vidar från hans hem.
Den rätt han har är umgänge.
Du kan kräva att umgänget sker hemma hos Vidar.

Jag vill:

1) ha den här ynka överenskomna veckan orubbad utan pappakontakt så jag kan förvissa mig om att V stabiliseras utan minsta risk för konflikt som river upp hans sår igen.
Och få gå på lillebrors föräldramöte.

2) att pappan håller de överenskomna tiderna vilket i dagsläget inte bör vara mer än varannan helg.

3) att pappan ställer upp på BARNETS känslor och lyfter skuldberget av honom och låter honom kalla min sambo pappa.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Du måste hela tiden erbjuda pappan att vara med.
PÅ det sättet så har du ryggen fri för du har inte saboterat umgänget.

Han får föresten inte sabotera umgänget för dig heller.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag vill:

1) ha den här ynka överenskomna veckan orubbad utan pappakontakt så jag kan förvissa mig om att V stabiliseras utan minsta risk för konflikt som river upp hans sår igen.
Och få gå på lillebrors föräldramöte.
Det är bara att hota med tingsrätten.
Du går till tingsrätten för att få umgänget reglerat om han inte backar.
De kommer att döma strikt varannan helg.
Det är det vanliga.
Därför att barnet har rätt att få vara bofast.

2) att pappan håller de överenskomna tiderna vilket i dagsläget inte bör vara mer än varannan helg.
Se tidigare svar.
Tingsrätten.
Det där kan du få dom på.

3) att pappan ställer upp på BARNETS känslor och lyfter skuldberget av honom och låter honom kalla min sambo pappa.
Det har jag tyvärr ingen lösning på.
Någon annan här?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Därför så måste du ha ett utlåtande dels från skolan och helst även från en barnpsykolog.
Man måste liksom mala myndigheternas kvarnar rätt.
Så att man får det mjöl man vill ha.

Det kommer inte pappan att tillåta om han inte får vara med och påverka vid de besöken. Vilket sätter mig i en omöjlig sits eftersom jag inte vill bråka inför barnet.

Jag har mycket svårt att tänka mig att jag kan få ett utlåtande från skolan som går MOT pappans önskemål. :crazy:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det kommer inte pappan att tillåta om han inte får vara med och påverka vid de besöken.

Bra.
Försök att dra det.
Barnpsykologer vill INTE ha med några föräldrar som är med och påverkar.
Om han bråkar om det så gör han bort sig BIG TIME.

Vet du att det är läskigt som du kryper för denna människa.
Du som är så stark och säker.
Kryper som inför en psykopat.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

När han kommer med alla sina försäljningsknep gäller det att du vänder på dem, vad skulle han själv säga om att du ändrade hans planer baar för att ditt schema fått ett hål. Du kan ju fråga om han skulle tycka det var helt ok att du kom ner och kullkastade deras liv för att du längtade eller bara ville ta sonen på bio.

Hihi... så lätt är det inte..

Han FATTAR ju sakfrågan.

Men han tycker att det är min förbannade självklara skyldighet som mamma att till vilket pris som helst alltid rädda barnets pappa-kontakt.

Självklart skulle han göra samma sak för mig.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det har jag tyvärr ingen lösning på.
Någon annan här?

Ingen direkt lösning kanske men om barnet får en chans att prata med något utomstående proffs om detta kan ju pappan få en chans att höra det från annat håll vilket i många fall förstärker trovärdigheten i det hela.

pappan kanske behöver samtalsstöd för att få förstärkning i att hans papparoll inte är hotad bara för att Vidar använder ordet pappa till någon annan, men visst är det svårt. Inte känner jag att det skulle vara jättekul att höra mina barn använda mamma till någon annan. Å andra sidan skulle ju det betyda att de har flera bra vuxna i sin närhet, och det är ju alltid positivt att barnet har trygghet runt sig.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det kommer inte pappan att tillåta om han inte får vara med och påverka vid de besöken. Vilket sätter mig i en omöjlig sits eftersom jag inte vill bråka inför barnet.

Jag har mycket svårt att tänka mig att jag kan få ett utlåtande från skolan som går MOT pappans önskemål. :crazy:

Och vilka är dessa?Att er pojke inte ska gå fulla veckor på sexårs?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Du måste hela tiden erbjuda pappan att vara med.
.

Men nu törs jag inte det, inte den här veckan jag LOVAT Vidar att INGET skulle störa hans tid med oss och kompisarna.

Jag är rädd att Vidar ändå (även om han inte åkte iväg med pappan) skulle känna det som att han inte kunde lita på ett tydligt schema när det för första gången verkligen LOVATS.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 203
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 106
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 636
Senast: Tassa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp