Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Saboterar jag umgänget om jag nekar till att han får komma med kort varsel mitt i en period vi överenskommit att vi behövde ha ifred hemma?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Varje gång han kommer från pappan tar det ett par dagar som han fyller sambons öron med "jag gillar inte dig" "du är inte min pappa" "om du inte fanns skulle jag ha men RIKTIGA pappa" "min pappa säger att jag bara HAR en pappa" och så är han allmänt "störig".

Oj, nu så blev jag kallsvettig.
Det finns ett mycket större problem bakom detta.

Pappan har inte kommit över förlusten av dig.
Det här blir svårt.
Men.

1. Du kan inte få pappan nöjd.
2. Du måste omedelbart sluta upp med att tillfredställa några av pappans behov alls.

Det är DIN uppmärksamhet som han söker genom Vidar.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Saboterar jag umgänget om jag nekar till att han får komma med kort varsel mitt i en period vi överenskommit att vi behövde ha ifred hemma?

Inte om där finns bokad umgängestid i framtiden (tror jag).
Nu så behöver du en jurist i familjerätt.
Och det ganska så per omgående.

Se mitt andra inlägg.
Du har ett problem.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

JAG kan väl ta vilka smällar som helst, problemet är ju att det är VIDAR som tar smällarna.

Varje gång han kommer från pappan tar det ett par dagar som han fyller sambons öron med "jag gillar inte dig" "du är inte min pappa" "om du inte fanns skulle jag ha men RIKTIGA pappa" "min pappa säger att jag bara HAR en pappa" och så är han allmänt "störig".

På tredje dagen ungefär brukar han slappna av då han märker att sambon förstår hans dilemma och inte bryr sig ett skvatt. Då kallar han honom för pappa igen och så landar han liksom i ett tryggare läge.

Nu efter ett sånt här totalt sammanbrott tycker jag inte han har råd med den typen av otrygghet.
Här blir jag mörkrädd, att han kan säga en sån sak som att sambon inte är hans rktiga pappa kan jag köpa men inte de andra sakerna. Där känns det uppenbart att någon har matat honom med ord. Även om Vidar bara har en biologisk pappa så kommer det finnas andra vuxna som är bra och trygga och man kan tycka om och de tycker om en tillbaka. Likväl så känns det jättefel att han skyller på sambon och "tror" att han skulle ha sin biologiska pappa hos sig om inte sambon var " i vägen". De sakerna skulle jag lägga mer vikt på och sen skulle jag släppa det här med vem han kallar pappa eller inte till att bara ge honom fritt val och säga att han får göra som han vill med det.

Vi gjorde ju så att när Viktor var osäker i dessa situationer, kom ju främst när Miranda föddes och min sambo fick titeln pappa inför henna att vi poängterade faktiskt att hans pappa fortfarande var hans pappa och Mirandas pappa var hennes pappa men också Viktors Micke vilket gjorde att han hade två speciella personer som var "hans" medan Miranda bara hade en. Viktor sa själv när han var ute själv med Micke och någon refererade till Micke som Viktors pappa att nej det där, det är inte min pappa, det är ju min Micke. För honom var det självklart och viktigt och kändes bra.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Kommer pappan nu så lär väl han ta den plats ni hade behövt med Vidar eller?

Han hade nog tyvärr tagit den plats som Vidar behöver.
Han tar liksom plats.
På samma sätt som en artist gör.
Det är oerhört underhållande och charmigt.
Men fel på fel plats liksom.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jo det tror jag han gjort.

Men han har alltid sprungit bäst i uppförsbackar.

Han har säkert mått jättedåligt sedan jag blev asförbannad den gången jag tyckte han inte respekterade vårt beslut att inte flytta åt hans håll för barnens skull.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Nu har jag inga egna barn, och är inte heller särskilt bra på det här med förhållanden, men alltså:
Vi har levt i ett oplaneringsträsk i flera år så det är det som känns som det normala.

JAG är också trött på den här livegenskapen upptäcker jag nu :eek:

Det är klart att du är!!

Varför ska DU och din sambo knyta knutar på er själva för att pappan ska få det precis som han vill ha det?

Du behöver sätta dig ner och prata med pappan. UTAN att barnen kan höra... :devil: Kan inte sambon ta med barnen någonstans så att ni kan träffas och prata. Du säger att han fattar, men uppenbarligen så har det du sagt inte gått ända hem.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jo det tror jag han gjort.
Det tror inte jag.
Och jag grundar det även på en tråd som han startade här på Buke.

Han har säkert mått jättedåligt sedan jag blev asförbannad den gången jag tyckte han inte respekterade vårt beslut att inte flytta åt hans håll för barnens skull.

Ja för om ni gör det så kommer ju du närmare.

Han saknar dig ju.
Och det är uppförsbacke och tävling.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Där känns det uppenbart att någon har matat honom med ord. Även om Vidar bara har en biologisk pappa så kommer det finnas andra vuxna som är bra och trygga och man kan tycka om och de tycker om en tillbaka. .

Jag vet att pappan är supernoga med att alltid tala väl om oss och backa upp min sambo som gör ett fantastiskt jobb med barnen även inför V.

Jag tror att V själv tar upp det här när han är hos pappan för att han kan läsa att pappan tycker om att höra det. Och så får V bekräftelse genom att svika sina känslor :cry:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Varför ska DU och din sambo knyta knutar på er själva för att pappan ska få det precis som han vill ha det?
.

Därför att det länge var enda sättet för V att få pappatid. Det har varit självklart för oss att hålla V så skadelös som möjligt, och han behöver sin pappa också.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Hade vi inte anpassat halvt ihjäl oss så hade ju barnet riskera att tappa sin pappakontakt.

Det är inga höga tankar du har om pappan. Han kanske har mer eget go än vad du tror, men har blivit van vid att du sopar banan åt honom.

Problem uppstår alltid, hur man än gör. Ifall pappan hade brutit kontakten hade det naturligtvis varit jobbigt för barnet. Och för dig och bonuspappan oxå. Men ingen vet ifall det hade varit ett större eller mindre problem än det ni har nu. Men jag tänker att det kanske ändå skulle varit lättare för dig, för då hade du kunnat bli mer förbannad? Då hade det kanske varit lättare att rikta skuld någonstans?

Om du fortsätter "rädda" pappan hela livet...vad tror du händer då? Tror du att du orkar det? Tror du att det gynnar barnet?

Jag rädda oxå lite för ofta, men jag är rädd att jag ska bli bitter om jag gör det för mycket.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag fattar i alla fall.
Och han får dig verkligen att sopa banan åt honom.
På alla sätt.

Ärligt talat.
Behöver ni verkligen det här?
Vad ger det er alla inklusive Vidar utom ångest?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag vet att pappan är supernoga med att alltid tala väl om oss och backa upp min sambo som gör ett fantastiskt jobb med barnen även inför V.

Jag tror att V själv tar upp det här när han är hos pappan för att han kan läsa att pappan tycker om att höra det. Och så får V bekräftelse genom att svika sina känslor :cry:


Fast om V tar upp en sån sak att han inte tycker om sambon så borde väl pappan vara så pass på hugget att även han bekräftar att det är ok att tycka om honom? Sen kan det säkert hända att det blir prat om att pappa är min enda och bästa pappa osv men det ser jag som sekundärt i detta läget.

Att V går och har en förhoppning eller tro på att utan sambon vore allt frid och fröjd igen blir ju jätteskev. Har precis haft såna diskussioner med min egen son där jag förklarat att pappa kommer alltid vara hans bästa pappa men att mamma och pappa fungerar inte att bo ihop eller vara tillsammans på det sättet och att det inte kommer att hända. Att barn går runt och hoppas på sånt är ju inte heller bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det är inga höga tankar du har om pappan. Han kanske har mer eget go än vad du tror, men har blivit van vid att du sopar banan åt honom.
.

Alltså han har precis jag och de flesta av oss en del svarta hål.

Hans handlar tex om planering, framförhållning.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Alltså han har precis jag och de flesta av oss en del svarta hål.

Hans handlar tex om planering, framförhållning.

Fast sånt kan man ju ta itu med, om man vill och ser att man har något att vinna på det. Du behöver ju inte ta hänsyn till det, om du inte vill.

Det är ju inte som att han är blind och du kräver att han ska kunna läsa skriftliga instruktioner.;)
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men du, har han inte bossat runt med er färdigt nu?
Han har ju hållit på såhär på olika vis sedan separationen.
Är det inte dags att sluta finna sig i det på alla plan?

Slut!
Finito!
Inte mera nu.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Nu är det faktiskt ett tag sedan jag hörde något med den kopplingen där han ställde sambon som ansvarig för att han inte hade den riktiga pappan. Jag är osäker på om han sagt det till honom också, det får jag fråga i morgon, eller om det bara var till mig. Min minnesbild är att det var till oss båda två.

Jag har jättenoga förklarat hur det var, att om inte sambon funnits skulle han bara inte haft honom och lillbrorsan, men pappan skulle ändå flyttat till sitt jobb och absolut inte bott hos oss.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 230
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 106
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 636
Senast: Tassa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp