Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Måste man gå via soc för att få en tingsrättsdom?

Nej du behöver gå till tingsrätten.
Liksom.

Men skaffa dig en advokat som kan familjerätt.
Det blir så mycket enklare då.
Den kan hjälpa dig att se till att du har med rätt saker för att få den dom du vill ha.

Och så kan du på detta viset undvika att gå i direktstrid med pappan.
Att prata ikull en Advokat går inte - den pekar bara på lagen.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Att V går och har en förhoppning eller tro på att utan sambon vore allt frid och fröjd igen blir ju jätteskev. Har precis haft såna diskussioner med min egen son där jag förklarat att pappa kommer alltid vara hans bästa pappa men att mamma och pappa fungerar inte att bo ihop eller vara tillsammans på det sättet och att det inte kommer att hända. Att barn går runt och hoppas på sånt är ju inte heller bra.

Men är det inte så att alla barn innerst inne skulle önska att deras biologiska föräldrar blev tillsammans igen? Detta oavsett hur bra man gör vid skiljsmässan och oavsett hur bra "ersättare" man har. Mina vuxna barn säger nu att det tycker att det fungerat bra med skillda föräldrar under uppväxten men att de visst innerst inne hoppats på en återförening (upp till tonåren ungefär).

De gillar verkligen min sambo på alla vis, han räknas till familjen men en pappa är han inte. Deras känslor för honom är lika starka men inte likadana som för deras biologiska far. För ett av barnen betyder han mycket mer än hennes biologiska pappa men det har inte förändrat det faktum att hon aldrig skulle säga att han är hennes far.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

De gillar verkligen min sambo på alla vis, han räknas till familjen men en pappa är han inte. Deras känslor för honom är lika starka men inte likadana som för deras biologiska far. För ett av barnen betyder han mycket mer än hennes biologiska pappa men det har inte förändrat det faktum att hon aldrig skulle säga att han är hennes far.

Men om du hade ett barn som haft med din nya sambo så länge han minns (1½) och själv TROTS allt som det kostar honom och att vi andra säger förnamnet och biologiska pappan slåss för ensamrätten om namnet ändå VILL kalla sambon också pappa?

Skulle du då kränka barnet som fått ett totalt sammanbrott pga detta och totalt tappat fotfästet i livet med att säga att han har FEL ?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men är det inte så att alla barn innerst inne skulle önska att deras biologiska föräldrar blev tillsammans igen? .

Tror du inte beror på om de vet att de öht varit tillsammans? Det här barnet har ju bara alltid sett oss gå omlott om honom. Vi bodde ju i separata delar av huset från början.

Det jag hört i den vägen är mer att V tycker att vi kunde bo tillsammans allihopa, inte att pappans nya familj skulle bort på något vis.

Och så de där enstaka attackerna i frustration över att han HAR två pappor men bara "får" ha en.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men är det inte så att alla barn innerst inne skulle önska att deras biologiska föräldrar blev tillsammans igen? Detta oavsett hur bra man gör vid skiljsmässan och oavsett hur bra "ersättare" man har.
[/QUOTE=jaca;9167175]
Nej
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Hörrö Silvis, Timmis, vart har du tagit vägen? Så här liten är väl inte du?

Kära hjärtanes.

Den Kedja som syns i den här tråden är lika utsatt av sitt ex som Enya var förut av sitt (ursäkta tredjepersonformen i privata frågor Enya, jag kommer inte att skriva ett enda ord om dig som jag inte redan skrivit till dig på buke) ex (bebisens pappa) och som jag var.

Du är ju helt förminskad!

Han kan hota dig. Du kan inte hota honom. Han hotar, du verkar på fullt allvar tro att han kan snacka omkull både soc och tingsrätt medan du sitter handfallen. Precis detta har både Enya och jag oroat oss för i tur och ordning (ett decennium eller så emellan).

För Enya löser sig troligen alltsammans genom att pappan försvinner. För mig löste det sig på samma sätt, i praktiken.

Det är inte det att jag rekommenderar att biopappor försvinner ur barnens liv, men de där som hotar och hävdar sin rätt verkar inte vara de som håller i längden som föräldrar betraktade.

Precis som I_U säger, jag tror inte att karln kommit över dig. Eller inte kommit över att du dumpade honom, eller nåt åt det hållet.

Och han (pappan) tar till grepp som är de konventionella, som är lätta att få stöd för. Som det där med vem som är den heliga riktiga Pappan. Rimligtvis måste den mannen förut ha visat ganska mycket liberalism i den typen av frågor, du har väl inte varit tillsammans med en familjefundamentalist, heller? Men nu tänker han sig väl att det där med riktig pappa är ett sätt att vinna barnet och ett sätt att få "publiken" med sig (jag menar tingsrätt o dyl, även om de aldrig blir inblandade kan man ju anta att de är rätt konventionella vad gäller familjen. Vilket underlättar för honom att hota dig och ha makt över dig.).

Men allra mest slående här är hur du tror på hans styrka och överläge. Själv tror jag att det är de tomma tunnorna som skramlar mest.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Tja.

Vi har tillsammans gjort upp ett schema med varannan helg de kommande fyra veckorna sist han var här för att jag tyckte BARNET behövde den tryggheten.

Jag har mailat allt som framkommit här i tråden och pratat med ställda ultimatum i tel.

Nu fick jag ett mess om att han hämtar på måndag i skolan.

Vad ska jag göra då? Kidnappa mitt eget barn? :cool:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Rimligtvis måste den mannen förut ha visat ganska mycket liberalism i den typen av frågor, du har väl inte varit tillsammans med en familjefundamentalist, heller?

:rofl:

Nä knappast :D

Vi har levt i diverse konstiga kollektiv och slaktat alla heliga "traditionella" kor under decennier :p
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Ni förstår inte :crazy:

Han FATTAR.

Han är SMART.

Det hjälper inte hur mycket vi pratar. Problemet är inte att han inte förstått.

Utan att han inte håller med.

Eller att han säger att han håller med men ändå gör något annat sedan.
Men om han fattar och är så smart hur kan han då inte hålla med?
Barn far illa av att leva sitt liv i total ovisshet och utan chans att bygga upp sitt liv på hemmaplan och att dras in i lojalitetskonflikter.

Intelligens och empati följer inte alltid hand i hand. Är det empatin som fattas?

För om han fattar och håller med och ändå gör något annat, då är han grym. Så gör man inte mot någon, allraminst mot ett barn.
Eller är medhållet bara för att slippa diskussionen just då? Det är i så fall riktigt lågt.

Jag har läst och inte skrivit i flera dar i den här tråden. Känner mig inte så smart att jag vill sticka ut hakan men det här gör mig uppriktigt ledsen.
Ledsen för barnet.
Visst är det underbart att ha en pappa som till varje pris vill träffa en men det får inte gå ut över grundtryggheten och barnets behov.
Ledsen för dig.
Man blir inte livegen för att man har barn tillsammans med någon.
Sammarbete sker från två håll, inte jag bestämmer - du utför.

Ni har fått ynnesten att lotsa en människa från barn till vuxen. Det ger ingen rätt att kräva tid om det går ut över den människans mående. Sina egna behov får man lägga åt sidan för att se den människans bästa.

Jag har ett barn som inte träffar sin pappa. I vårt fall är det för barnets bästa och vi har dom om nollumgänge två gånger om i både tings- och hovrätt.
Det vore naturligtvis inte det bästa för V, er situation ser annorlunda ut men
Sonen här har vuxit upp med en annan vuxen som vi heller aldrig uppmanat honom att kalla pappa - han har valt det själv.
I tings- och hovrätt har det aldrig ifrågasatts varför han kallar den vuxne pappa. Han är medveten om att det biologiskt inte är så men känslomässigt är det så för sonen.
Den människan som funnits där när sonen varit magsjuk, gjort sig illa, behövt tröstas, nattas, badas osv. är den sonen kallar pappa.

Jag förstår I-U:s resonemang att man kan ha en lika viktig relation med någon och ändå inte kalla den pappa, men om det är vad barnet väljer kan jag inte se hur man ska kunna uppmana dom att inte göra det utan att det blir jobbigt för barnet.

I det läget får nog vi vuxna släppa vår prestige (det gäller väl mest den biologiska fadern) och låta barnets klokskap gälla. Respektera barnets känslor helt enkelt. Tror att det skadar väl så mycket på sikt att neka barnet dom känslorna nu. Att ta tag i andra problem som kan uppkomma av det kan man göra när dom uppkommer om dom gör det.

Nu ska jag gå och ta hand om bäbis.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Nu fick jag ett mess om att han hämtar på måndag i skolan.

Socialjouren.
Så får han inte göra.
Det kan bli Polissak.
Egenmäktighet med barn.

Be skolan att inte lämna ut honom till Pappan.
Och så får de ringa polis om han bråkar.
Har ni gjort upp ett schema så får han inte bryta det.
Lagen lagen lagen.
Och det NU
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men är inte det att göra det ännu värre för V?:smirk:

Silverkedjan, jag tror som sagt att du måste ta hjälp utifrån!
Jag antar att ni kan uppföra något slags "kontrakt" på familjerätten som båda måste rätta sig efter och jag kan inte tänka mig att fam.rätten kommer gå på pappans linje.
De ser till barnets bästa och inte till en välsmord försäljare!
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Intelligens och empati följer inte alltid hand i hand. Är det empatin som fattas?

Ja.
Och han kan inte hålla med om att Vidar mår dåligt av att de träffas så mycket för han mår ju så bra av det själv.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men är inte det att göra det ännu värre för V?

Det vet man inte förrän efteråt.
Det kan visa på att det finns trygghet i världen också och ta beslutsångesten från hans axlar.
Man förklarar det med att Vidar har rätt att gå på sin verksamhet och att det inte är tillåtet att störa den.

Pappan måste ju liksom hinna före mamman att hämta, så då finns det verksamhet kvar.
En annan variant är att hämta barnet tidigare och bara försvinna under eftermiddagen.
Med motivationen "Det var så vi hade bestämt och så vi hade planerat".
Finns det någon trevlig kamrat att gömma honom hos?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Pappan säger ordagrant:

"Vi har ett barn ihop som vi har gemensam vårdnad om.
Jag har alltid följt våra gemensamma beslut och det tänker jag fortsätta med.
Nu ställer du villkor och krav på egen hand, informerar inte om vad som hänt i skolan, river upp alla hitintills gällande regler.
Det är inte så det ska fungera."
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men han följer ju inte alls era gemensamma beslut om schemat?
Och du har väl visst informerat om vad som händer i skolan?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Socialjouren.
Och lärarna nu.

Jag är tveksam till det första pga tidigare kontakter i jobbet.

Och lärarna har tyvärr inte lärt känna V som något annat än det splittrade störiga barnet, de ser ju inte att det är NYTT. Han har ju inte varit så många dagar i skolan liksom :crazy:
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Tycker bara att det är den absolut sista utvägen att ett barn ska få uppleva att föräldrarna kallar in polis osv..

Jag vill inte föringa vad Silverkedjan skriver men samtidigt så tycker jag att även hon behöver hjälp för att se den andra sidan av myntet!

Jag vet själv hur enkelt det är att skylla över allt på den andra föräldern.
I detta fallet verkar båda föräldrarna vilja sitt barns bästa utan att kunna se den andres ståndpunkt med resultatet att barnet slits mellan BÅDA föräldrarna!

Att V kommer hem och säger så till sambon finner jag inget märkligt egentligen. Han behöver inte bli hjärntvättad av sin pappa för det.

Att tillhöra två hem måste inverka på ett litet barn i medvetandeåldern.
Startade själv en tråd där väninnans barn tog ut aggressionerna på lillebrorsan istället.

Kanske lägger man för stor vikt på V´s mående på pappan?
Kanske finns det andra orsaker till att han inte mår bra?

Hur som helst så vill jag klargöra att jag inte är någon superförälder utan jag själv fick mig ett välbehövligt uppvaknade när jag och barnens pappa gick på familjerådgivning för att stärka och lösa vår föräldrarelation!

Jag fick innan dess bara medhåll av omgivningen (vilket inte löste någonting!) och jag tyckte att jag satt inne med alla svaren samt att jag slog knut på mig själv för att få det att funka.

För mig var alltså dessa samtal en välbehövlig resa inåt..
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Kanske lägger man för stor vikt på V´s mående på pappan?
Kanske finns det andra orsaker till att han inte mår bra?

.

VAR någonstans har jag ett ögonblick skyllt på pappan???

Jag säger ju att det är MITT fel som inte sett tidigare att V inte klarade att dela varje vecka och tappa så mycket mark i skolan och kompiskretsarna i den här superkänsliga perioden.

NU kan det iofs BLI pappans fel om han inte bryr sig om barnets perspektiv utan framhärdar sin "rätt" att träffa hur och när han vill. :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 230
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 106
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 636
Senast: Tassa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp