Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men det har jag sagt.

Det var ju det det gick ut på när jag blev så förb-d på försommaren.

Sedan har jag inte hört ett pip mer om att vi ska flytta dit utan han har gillat läget att V börjar skolan här.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag har jättenoga förklarat hur det var, att om inte sambon funnits skulle han bara inte haft honom och lillbrorsan, men pappan skulle ändå flyttat till sitt jobb och absolut inte bott hos oss.

Så löste sig det problemet hos oss.
Upphörde och försvann så småningom.
Men ärligt talat så var det jag som bad exmaken att flytta ut - för att jag inte stod ut med hans hjärnspöken.
Han hade nog helst velat att bara hjärnspökena hade kunnat flytta ut och han stanna kvar.
Och det hade ju varit trevligt - men så fungerade det inte.
Han hade försökt att vräka de där hjärnspökena ett bra tag.
Men de ville inte flytta utan honom.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sedan har jag inte hört ett pip mer om att vi ska flytta dit utan han har gillat läget att V börjar skolan här.

Bra.
Det finns ett stopp alltså.
Ja då så är det ju bara att trycka på det igen då.
Bli asförbannad för att han inte sätter Vidars väl i första rummet.

Vidar har det jobbigt och då så kommer han och skall hävda sin rätt för sin egen skull.
Det är inte acceptabelt.
Nå - bli arg nu då!
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det var ju då jag inte kunde samarbeta :cool:

Men det finns ju inget att samarbeta om.
Så det är ju klart att du inte kan.
Vidars liv är Vidars och inget att samarbeta om.
Att du försvarar det är inte samarbete.

Men det skall det inte heller vara.
Det skall vara försvar.
Och det blir ju på ett nytt sätt för pappan.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Låt honom kalla det vad han vill men vik dig inte ändå. Det är lite typiskt att samarbete skulle betyda att du gör som han vill. Hur samarbetar han själv då?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

till båda: om jag framhärdar så kompromissar jag ju inte åt pappans håll, alltså samarbetar jag inte.

Men jag har lovat VIDAR att inte svika på de här punkterna.

Förut har vi resonerat som så att det gör verkligen inget eftersom det bara drabbar oss vuxna med omplaneringar etc.

Men nu är ju läget ett annat.

Jag kan inte se att jag kan "samarbeta".
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag kan inte se att jag kan "samarbeta".

Nej precis.
Du skall inte vare sig samarbeta eller kompromissa här.
Utan bara vakta Vidars intressen.

Så på påståendet "Du samarbetar ju inte".
Så svarar du "Nej för det här är inget att samarbeta om. Så här vill Vidar ha det och det skall respekteras."

Giraff igen.
Har du läst om Giraffspråket?
Det är väldigt bra att kunna när man skall hantera konflikter.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Om jag inte samarbetar kan jag alltså få ensam vårdnad. Kan föräldrar inte samarbeta i för barnet viktiga frågor ska en av dem få enskild vårdnad så det blir lugnt och tryggt för barnet. Här är det ju inget snack om var barnet har sitt "hemma" så det borde bli jag som får vårdnaden.

Om jag däremot samarbetar är det omöjligt att få enskild vårdnad.

Ska jag tolka lagen så?

Tex: Svea hovrätt, T 4322-06, 2007-01-22
Hovrätten finner att utredningen ger en bild av att mamman är den av föräldrarna som har varit aktiv för att få ett fungerande umgänge mellan pappan och barnen. Rätten ifrågasätter inte pappans vilja att få umgänge med barnen, men anser att han inte har lyckats att ordna sina förhållanden på ett sätt som gjort det möjligt för honom att ta ansvar fullt ut. Enligt rätten får den rädsla och misstro som mamman känner mot pappan anses som välgrundad. Hovrätten finner därför att föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som avser barnen i så hög grad brister att det är förenligt med barnens bästa att mamman ensam får vårdnaden
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Giraff - är det inte det jag gör?

Jag håller fokus på "det här behöver barnet, de här känslorna har barnet"

När jag blir arg är det ju för att det inte respekteras.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag tycker inte du ska söka enskild vårdnad ännu. Först ska du helt enkelt säga åt pappan att det är varannan helg som gäller och att det är för Vs bästa. På så sätt har du inte hindrat honom från att träffa V alls utan du väljer det som är bäst för er son. Fortsätter pappan att bråka och kanske ska hämta V trots att du sagt att han itne ska, så tar du helt enkelt det samtalet utanför din ytterdörr och släpper itne ut sonen till honom. Är pappan inte nöjd med varannan helg får han gå till familjerätten så kan ni komma dit på samarbetssamtal ( och så kommer han nog att få höra genom båda öron att det han begär är orimligt).

V behöver rutiner, att veta att till helgen är det kompisar, mamma och hästen och nästa helg är det pappa. Han behöver, på barns vis, att kunna veta när han ska vara vart och kunna längta till tex pappa och alla roliga saker de två ska göra den helgen!

Gillar inte pappan läget så får han faktiskt ta sitt pick och pack och flytta till er stad, för HAN flyttade, och Vidar ska inte behöva vara hans son på de vilkoren han har.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Bli asförbannad igen.
Det är nog dags att ta fram de hårda bandagen. Skicka ut sambon med vidar på något roligt och sätt dig ner och ha ett seriöst samtal. Och vik dig inte.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Giraff - är det inte det jag gör?

Jag håller fokus på "det här behöver barnet, de här känslorna har barnet"

Får du med "Jag förstår hur du känner och så här känner jag det"?
Också.
Det måste vara med.

Dina känslor måste balancera pappans känslor.
Så att Vidars känslor kommer i focus.
Annars så blir det pappans känslor mot Vidars känslor och det blir dåligt.

Om ni båda tillsammans lägger ifrån er era känslor så gör ni båda eftergifter.
Att du liksom förbjuder dig själv att uttrycka dina känslor är inte Giraff.
Som det är nu så letar pappan efter att se utryck av dina känslor i din beskrivning av Vidars känslor.
Eftersom han inte hittar dina känslor någonstans.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Ja det är vad jag också tror behövs.
En redig urladdning.

Samt en nogrann förklaring till vad som kan bli resultatet.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Jag tror att du kan få ensam vårdnad på att pappan inte planerar sina tider och stör förskoleverksamheten.
Men börja med en dom som reglerar umgänget.
Det är mycket lättare att få.

Varannan helg mellan kl så och si, och har han inte hämtat på utsatt tid så har ni dragit iväg och gjort något annat.
Att inte planera barnets tider är inte heller att samarbeta.
Han har - faktiskt - ingen rätt att bara dyka upp hur som helst och hämta barnet.

Det måste vara överenskommet av er båda.
Om du säger nej och han gör det ändå.
Så samarbetar han inte.

Jag tycker att det är dags för lagens långa arm i detta fallet.
Med en dom från tingsrätten.
En sådan dom fråntar dessutom Vidar allt ansvar att behöva välja.
Vílket ger honom totalt lugn och ro.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Får du med "Jag förstår hur du känner och så här känner jag det"?
.

Ja det får jag med. Jag förstår hans barnbrist och behov av kompensera flytten med att vilja vara viktig och med på lika villkor och lika tid-

Och jag har utförligt förklarad hur jag mår när barnet mår så här och vad som händer i mig om jag tvingas bli "lejonmamma".
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Bli asförbannad igen.
Det är nog dags att ta fram de hårda bandagen. Skicka ut sambon med vidar på något roligt och sätt dig ner och ha ett seriöst samtal. Och vik dig inte.

Jag HAR haft seriösa samtal. Det hjälper inte att upprepa det.

Och på måndag funkar det inte rent logistiskt eftersom vi har föräldramöte.

Dessutom skulle V inte förlåta att hans pappa var i stan och han inte fick träffa honom.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Nej det tror jag inte att du behöver göra. Soc har ju sin familjerätt som ddu kan använda för stöd i diskussionerna kring barnets bästa. Om du vill gå till tinget så kan du göra det obereonde av soc. Dock rekommenderas väl i många fall att man börjar hos soc eftersom det i sig visar på en samarbetsvilja att göra upp i "godo".
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 238
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 106
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 636
Senast: Tassa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp