Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men då är det ju å andra sidan hans förbenade skyldighet att se till att du får en chans till en trygg relation till Vidar, där du kan hålla dina löften, utan att han med något slags vetorätt kan vända upp och ner på saker efter behag. Klart som sjutton att det inte är enkelt, jag har ju erfarenhet av två väldigt olika pappor till mina barn och man känner sig som man kryper ur skinnet bara för att lösa allt iibland. När det gäller sonens pappa har jag faktiskt nästintill lagt av med det. Känns skönt.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Att han ska få träffa hur och när han vill är ingenting en tingsrätt skulle gå med på, där tror jag även familjerätten skulle kunna ha ett och annat att säga. Pappan har absolut rätt till umgänge, men det har ni också och om pappans impulsiva nycker hela tiden ligger och stör skulle det ju innebära att ni få bedriva något slags jourverksamhet. Trygghet, struktur och rutiner är viktiga saker.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Inte känner jag att det skulle vara jättekul att höra mina barn använda mamma till någon annan. Å andra sidan skulle ju det betyda att de har flera bra vuxna i sin närhet, och det är ju alltid positivt att barnet har trygghet runt sig.

Ja men jag skulle bli ÖVERLYCKLIG om V ville kalla någon annan mamma, då kunde jag ju verkligen lita på att han tyckte han hade en OK trygg ersättare när jag inte kan "mamma" honom.

Jag ser inte detta som prestigesak, huvudsaken är väl att barnet mår bra??
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Att han ska få träffa honom hur och när han vill med kort varsel.
Det kommer han aldrig att få igenom om det stör Vidars 6-årsverksamet eller inte ger dig varannan helg också.
Du har liksom också rätt till varannan helg.
Som är dina och som han skall ge fan i.
Och Vidar har rätt till sin 6-årsverksamhet och att få ha den hel och ohackad.
Vilket ger varannan helg kvar till pappan.

Att det bara är han som får kallas pappa.

Det kommer han nog att få igenom.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Det kommer han nog att få igenom.

Fy Fan.

Jag tänker inte svika barnet på den här punkten.

ALDRIG !

Alltså JAG låg och höll honom när han var okontaktbar sammanbrutet skakande olycklig för att han hade så mycket skuldkänslor över sina känslor.

Jag tänker inte ställa upp på att kräva att han ska förneka dem igen.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Att han ska få träffa honom hur och när han vill med kort varsel.

Att det bara är han som får kallas pappa.

Och det tror du på fullaste allvar att någon sittande rätt skulle gå på,nejdu tjejen,gå den "långa"vägen och jag lovar att du aldrig behöver bråka inför din son.
Juridikens kvarnar mal långsamt,men de mal..
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Men nu törs jag inte det, inte den här veckan jag LOVAT Vidar att INGET skulle störa hans tid med oss och kompisarna.

Skulle Vidar uppfatta det som en störning då?
En förälder till som hänger ikring.

Eller har Vidars pappa ett behov att han är i centrum i stället för att Vidar är det?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Och det kanske är just här som problemet finns.
Pappan står inte fast.
Han blir jättepå när han känner konkurrens.
Och så måste han börja tävla om Vidar.
Frågan är då om behovet av barnet är äkta eller om det bara är ett behov av att vinna tävlingen?
Samma med att plötsligt inte tycka att det är okej att Vidar har en annan pappa också.
Och så måste han tävla även om den Utmärkelsen.

Om det är så.
Så måste det omedelbart stoppas.
Man tävlar inte om barn.

Du vet ju förstås att du träffade prick här.

Men, jag och sambon tävlar inte, vi försöker rädda barnets situation.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

...alltså det gällde bara i ett hypotetiskt läge där HAN var boförälder och jag den som flyttat från barnet. :smirk:

Hävda att du också har rätt till Vidars lediga tid.
Och nu så är det din tur den här helgen.

Pappan blir naturligtvis vansinnig när han inte får sin vilja igenom som han är van vid.
Men när du nu har följt hans minsta vink så länge och om så mycket så blir smällen väldigt stor när han får ett nej.
Det är bara att stålsätta sig.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Skulle Vidar uppfatta det som en störning då?
En förälder till som hänger ikring.

Eller har Vidars pappa ett behov att han är i centrum i stället för att Vidar är det?

Alltså, jag satsar på att försöka få in Vidar som ett normalt barn i klassen. Typ ingen uppståndelse, inget utpekande utan trygghet att hitta en plats i lugn och ro.

Pappan skulle ju ta en hel del plats vid de diskussioner han skulle initera i skolan och det skulle INTE vara behagligt för lärarna och superpinsamt för barnet.

Sedan kan han ju inte hänga omking som om inget hänt när vi är oöverens om så viktiga saker. Då måste vi ju prata om det och ska barnet behöva lyssna på det?

Jag kan inte se att det gynnar Vidar i nuläget :(
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Du vet ju förstås att du träffade prick här.

Men, jag och sambon tävlar inte, vi försöker rädda barnets situation.

Det är ett problem att vara den icketävlande.
Därför att den tävlande har ett mål man inte kan försvara sig emot.
Och min erfarenhet av tävlare är att man måste vinna över dem i ett ämne som man själv väljer.

Jag är en icketävlare och använder mig av juridik, ekonomi och bästa utfall.
Du kan i detta läge tävla i juridik och bäst för Vidar.
Så i stället för att anta utmaningen i grenen Viktigast för Vidar, vilket är den som pappan tävlar i.
Så byter ni gren till en som ni är förberedda i och behärskar.
Samt vill att pappan skall tävla i.
Jag lovar det är det enda som jag har fått att fungera på sådana dära A-typare.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Usch, vad jobbigt!:( Jag har inga tips, tyvärr. Det låter ju som att ni redan gör mycket bra, så det finns inga klara "fel" att jobba bort.

Det enda jag tänker på när jag läser ditt ursprungsinlägg (har inte läst hela tråden) är att du visar stor förståelse mot pappan. Är du kanske för snäll/förstående mot honom? T ex att han har prioriterat annat framför sonen ibland, och nu vill ta igen detta...
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Då så får du ta den smällen.

JAG kan väl ta vilka smällar som helst, problemet är ju att det är VIDAR som tar smällarna.

Varje gång han kommer från pappan tar det ett par dagar som han fyller sambons öron med "jag gillar inte dig" "du är inte min pappa" "om du inte fanns skulle jag ha men RIKTIGA pappa" "min pappa säger att jag bara HAR en pappa" och så är han allmänt "störig".

På tredje dagen ungefär brukar han slappna av då han märker att sambon förstår hans dilemma och inte bryr sig ett skvatt. Då kallar han honom för pappa igen och så landar han liksom i ett tryggare läge.

Nu efter ett sånt här totalt sammanbrott tycker jag inte han har råd med den typen av otrygghet.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Pappan skulle ju ta en hel del plats vid de diskussioner han skulle initera i skolan....
Vilket understatement.
All plats skulle jag vilja säga.

Sedan kan han ju inte hänga omking som om inget hänt ...
Jag kan inte se att det gynnar Vidar i nuläget :(

Där så har vi en juridisk komplikation.
Du kan anses sabotera umgänget annars.
Tyvärr.
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Då måste du få pappan att backa av i detta läget. Som IU skriver så har ni ju rätt till hälften var av Vidars lediga tid.

Jag faller tillbaka till att det här är ett val pappan gjort, att flytta så långt bort så att ett växelvis boende med de intervaller han önskar inte fungerar i Vidars vardag. Ni behöver den där lediga tiden tillsammans också, inte bara skolveckor.

Detta hattande utan framförhållning ser jag som rent vansinne i nuläget och just nu ställer hans närvaro till det då du lovat lugn och ro med er och kompisar. Kommer pappan nu så lär väl han ta den plats ni hade behövt med Vidar eller?
 
Sv: Delat boende på olika orter när skolan börjar - hur???

Är du kanske för snäll/förstående mot honom? T ex att han har prioriterat annat framför sonen ibland, och nu vill ta igen detta...

Ja absolut, men vad har jag annars kunnat göra?

Hade vi inte anpassat halvt ihjäl oss så hade ju barnet riskera att tappa sin pappakontakt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 230
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 106
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 636
Senast: Tassa
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp