@alazzi Du har redan fått en del tips i tråden. Några bra, andra.... ja lite annorlunda!
Jag tycker definitivt du kan ställa högre krav på dottern. Ni är två personer i hushållet och det borde vara ganska enkelt att hålla ordning.
För att ta det från noll (som det i princip är nu) till någon typ av grundansvar tycker jag du kan börja med att hon ska hålla ordning efter sig själv.
- Jacka och skor på rätt plats i hallen
- All disk i diskmaskinen
- All smutstvätt på rätt ställe
- Har man plockat fram en grej ska den undan
- All ren tvätt in i lådor och garderob
- Undanplockat i hennes rum
Mitt tips är att ta rätt på alla grejer, om inte direkt, så varje kväll innan hon går och lägger sig. Då tar det ca 5-15 minuter innan allt är klart beroende på hur bra hon fixat under dagen. Detta gäller självklart dej med. Kör en gemensam kvällsrutin.
När detta sitter så kan ni gemensamt komma överens om vad som är rimligt för att ert hem ska fungera så bra som möjligt. Kanske räcker det ovan eller så behöver du mer hjälp för att det ska funka.
Tips på grejer som en 13 åring kan klara av:
- tvätta och hänga tvätten
- åka med och storhandla samt packa in i kyl, frys och skafferi
- gå ut med morgonturen med hunden (det är bara att gå upp en halvtimme tidigare)
- sopa i hallen och skaka hallmattan
- ta med soppåsen när hon går ut
Självklart finns det ännu mer grejer som man kan tycka att hon ska göra men detta är ganska enkla grejer eller grejer som avlastar dej i det dagliga.
Sätt dej ner med henne och förklara era nya rutiner. Låt henne reflektera och försök komma överens. Innan det nya sitter så kommer du behöva hjälpa henne att påminna.
Jag tycker inte att det behöver ligga några belöningar i dessa enkla uppgifter. Du vet i och för sig bäst vad som motiverar henne. Är det pengar som motiverar så lägg till det som belöning. Är det något annat som sporrar henne, tex tid eller aktivitet med dig, mer hämt- och lämnahjälp så motivera med det.
Mvh Miks