Dela på hushållsarbetet

Ja jag klarar bara inte av att skorna ligger i en hög i hallen. De skall stå på skostället!!! I raka rader :D
Det verkar jobbigt.
Jag har så mycket annat att reda ut att skohögarna inte har någon som helst prioritet.
Men visst, hade jag inget annat för mig så vore den ordningen ju trevlig.

Det verkar jobbigt.
Jag har så mycket annat att reda ut att skohögarna inte har någon som helst prioritet.

Hur fungerade det när de nu vuxna barnen bodde hemma och hade kravet på sig att plocka undan? Prioriterade du ordning då?

Rent nyfiken fråga, då jag undrar hur föräldrar med ordningskrav förhåller sig till sin egen (o)ordning.

Hur fungerade det när de nu vuxna barnen bodde hemma och hade kravet på sig att plocka undan? Prioriterade du ordning då?
Till min nivå av oordning.
Man måste t.ex. komma åt köksbordet för att kunna äta o.s.v.
Men det blev ju bara nödvändigt just när man skall äta då, 3 ggr om dagen sisådär.
Soffan kan inte vara full med bråte när någon vill sitta där och se på TV eller bara hänga.
Om ingen lider av röran så kan den ligga tills att någon lider av den.
Blir det äckligt och luktar illa så måste det ju rengöras och då måste prylarna bort i alla fall tillfälligt.

Jag tror att intresse och nivån på städningen är mycket en del av ens personlighet. Säkert går det att påverka lite åt varje håll men är man i grund och botten pedantisk av sig så kommer man att vara det i vuxen ålder vare sig man fick hjälpa till hemma eller inte. Samma sak om man är lite slarvig. Är man sån så är man sån.

Tycker man inte att städning är så viktigt så kommer man aldrig att prioritera det.
Jag har ändrat mig med åren. Tidigare var jag pedantisk, men jag har tänkt igenom det där med städning och kommit fram till att jag inte vill lägga ner så mycket tid på det längre. Annat är viktigare. Det har tagit ett tag att vänja sig, men nu trivs jag bra med lite röra och oordning.

Det verkar jobbigt.
Inte jobbigt alls. Mycket jobbigare att ha en massa skor som ligger i vägen varje gång man går genom hallen.
Det är så enkelt att ställa skorna där dom skall stå att tom ettåringen klarar av det ;)

Jag har ändrat mig med åren. Tidigare var jag pedantisk, men jag har tänkt igenom det där med städning och kommit fram till att jag inte vill lägga ner så mycket tid på det längre. Annat är viktigare. Det har tagit ett tag att vänja sig, men nu trivs jag bra med lite röra och oordning.
Aldrig att jag skulle kunna leva i "lite röra och oordning". Att leva så tar mer energi än att hålla lite ordning och reda.

Aldrig att jag skulle kunna leva i "lite röra och oordning". Att leva så tar mer energi än att hålla lite ordning och reda.
Jag menade bara att svara på det här:
"men är man i grund och botten pedantisk av sig så kommer man att vara det i vuxen ålder"

Jag vred och vände på det där med städning och kom fram till att det för mig var viktigare att göra annat än att städa. Pedanten blev en slarver :D Det var jobbigt i början, just som du beskriver att det tog energi att se röran utan att få göra något åt den. Men jag vande mig.

Menar alltså inte att du eller någon annan ska ändra dig/er, utan bara att det går.

Det var ju du som skrev att de var ansvariga för att städa toaletter och annat? Jag fattar fortfarande inte riktigt hur hushållsarbete kopplar till att få vara en del av familjen, förhoppningsvis känner sig väl alla familjemedlemmar som sådana, alldeles oavsett vad de gör?

Jag förstår helt enkelt inte varför man vill koppla ihop de två. För egen del så är det klart föräldrarna uppskattat hjälp i hushållet, men aldrig att jag känt att om jag inte gör hushållsarbete så är jag inte välkommen eller en del av familjen? Varför vill man ens göra den kopplingen, att ens plats och värde i familjen beror på ens prestationer på hushållsfronten?

Sen uttalar du dig kanske väl kategoriskt, det blir aldrig bra om man inte gör som du? Verkligen? Hur i all världen kan du veta det?

Alltså... jag har inte sett någonstans i TinyWinys inlägg att hon har skrivit att om barnen inte städar så är de inte en del av familjen. Det är ju du som gör en sådan koppling? Klart som tusan att man kan tycka att det stärker familjen att alla hjälps åt utan att tycka att den blir försvagad om man inte hjälps åt. Det är inte svart eller vitt här.

Mycket jobbigare att ha en massa skor som ligger i vägen varje gång man går genom hallen.
De behöver inte ligga i vägen bara för att de ligger i högar.
Tillräckligt stor hall bara så löser sig den saken.
Saker som ligger i vägen är ju i vägen och det är ju jobbigt.

I det andra huset så byggde vi 11 kvm hall för att få bra plats.

Att leva så tar mer energi än att hålla lite ordning och reda.
Inte alls.
Att titta åt ett annat håll och strunta i det hela tar ingen energi alls.
Men det kräver litet träning och att man släpper på en massa prestige och idéer om hur det "skall vara".

De behöver inte ligga i vägen bara för att de ligger i högar.
Tillräckligt stor hall bara så löser sig den saken.
Saker som ligger i vägen är ju i vägen och det är ju jobbigt.

I det andra huset så byggde vi 11 kvm hall för att få bra plats.
Och hur gör du när du skall dammsuga? Dammsuger du då bara runt allt? Flyttar på allt? Dammsuger inte alls? Hur mycket plats man än har så kommer högarna till slut att ligga i vägen.

Att hänga upp sin jacka och ställa undan sina skor tar ingen tid alls om alla i familjen tar ansvar för sina kläder och skor. Dessutom slipper man den tiden det tar att bygga en större hall. Känns liksom onödigt att bygga en större hall bara för att folk är för lata för att göra något så extremt enkelt som att hänga sin jacka på en krok.

Och hur gör du när du skall dammsuga? Dammsuger du då bara runt allt? Flyttar på allt? Dammsuger inte alls? Hur mycket plats man än har så kommer högarna till slut att ligga i vägen.

Att hänga upp sin jacka och ställa undan sina skor tar ingen tid alls om alla i familjen tar ansvar för sina kläder och skor. Dessutom slipper man den tiden det tar att bygga en större hall. Känns liksom onödigt att bygga en större hall bara för att folk är för lata för att göra något så extremt enkelt som att hänga sin jacka på en krok.
Jag har sänkt kraven hemma sedan dottern rotar bland leksakerna själv. När det behöver dammsugas får hon hjälpa till att plocka undan dem och så drar man över hennes golv först så kan hon plocka fram igen. Tror att hemligheten är att plocka undan innan det blir extremt. I alla fall här hemma.

@alazzi Du har redan fått en del tips i tråden. Några bra, andra.... ja lite annorlunda!

Jag tycker definitivt du kan ställa högre krav på dottern. Ni är två personer i hushållet och det borde vara ganska enkelt att hålla ordning.

För att ta det från noll (som det i princip är nu) till någon typ av grundansvar tycker jag du kan börja med att hon ska hålla ordning efter sig själv.
- Jacka och skor på rätt plats i hallen
- All disk i diskmaskinen
- All smutstvätt på rätt ställe
- Har man plockat fram en grej ska den undan
- All ren tvätt in i lådor och garderob
- Undanplockat i hennes rum

Mitt tips är att ta rätt på alla grejer, om inte direkt, så varje kväll innan hon går och lägger sig. Då tar det ca 5-15 minuter innan allt är klart beroende på hur bra hon fixat under dagen. Detta gäller självklart dej med. Kör en gemensam kvällsrutin.

När detta sitter så kan ni gemensamt komma överens om vad som är rimligt för att ert hem ska fungera så bra som möjligt. Kanske räcker det ovan eller så behöver du mer hjälp för att det ska funka.

Tips på grejer som en 13 åring kan klara av:
- tvätta och hänga tvätten
- åka med och storhandla samt packa in i kyl, frys och skafferi
- gå ut med morgonturen med hunden (det är bara att gå upp en halvtimme tidigare)
- sopa i hallen och skaka hallmattan
- ta med soppåsen när hon går ut

Självklart finns det ännu mer grejer som man kan tycka att hon ska göra men detta är ganska enkla grejer eller grejer som avlastar dej i det dagliga.

Sätt dej ner med henne och förklara era nya rutiner. Låt henne reflektera och försök komma överens. Innan det nya sitter så kommer du behöva hjälpa henne att påminna.

Jag tycker inte att det behöver ligga några belöningar i dessa enkla uppgifter. Du vet i och för sig bäst vad som motiverar henne. Är det pengar som motiverar så lägg till det som belöning. Är det något annat som sporrar henne, tex tid eller aktivitet med dig, mer hämt- och lämnahjälp så motivera med det.

Mvh Miks

Tycker det är helt ok att barn får lära sej ta ansvar i gemensamma hemmet. Det behöver ju inte förknippas med tvång och mutor? Jag tycker inte det är konstigare än att man lär barn att hälsa eller säga tack.
När vi var små fick vi tidigt lära oss ta ansvar för våra egna grejer och djur för den delen. Sen gick självklart skolan före.
Men det va inte ok om huset såg ut som ett slagfält och hästarna stod utan mat och vatten om vi satt och glodde på film. Ordning först och mys sen.

Känns liksom onödigt att bygga en större hall bara för att folk är för lata för att göra något så extremt enkelt som att hänga sin jacka på en krok.
Där kom det. Värderingen om att vara lat.
Den kommer alltid upp när det gäller just städning.
Vi gör annat som vi prioriterar som viktigare, det har inte det minsta med att vara lat att göra.

Det är väl bara att vräka undan högarna när man skall dammsuga, det tar inte mera tid än att flytta en skohylla.
Jag vet säkert då jag tidigare också har kört med skohyllor och kadaverdisciplin.
Vi hinner mera annat viktigare nu utan det trasslet.

Där kom det. Värderingen om att vara lat.
Den kommer alltid upp när det gäller just städning.
Vi gör annat som vi prioriterar som viktigare, det har inte det minsta med att vara lat att göra.

Det är väl bara att vräka undan högarna när man skall dammsuga, det tar inte mera tid än att flytta en skohylla.
Jag vet säkert då jag tidigare också har kört med skohyllor och kadaverdisciplin.
Vi hinner mera annat viktigare nu utan det trasslet.
Det har helt gått förbi dig vad det är som är lathet. Latheten ligger i att inte underlätta för den som städar.

Och att det sparar tid att vara stökig måste vara en av dom största myterna i omlopp.

Jag är lat och jag tycker att städning i grund och botten tråkigt. Däremot avskyr jag sand under fötterna hemma hos mig och jag vill inte ha hundhår i stora högar överallt. Jag vill inte leva i smuts.

Alltså är allt hemma så effektivt och tidsbesparande som möjligt. Att dammsuga skall gå fort och snabbt.

Sådana tidstjuvar som sko och klädhögar finns inte.

Om man har massvis med saker liggandes i vägen som först måste flyttas undan för att man tex skall komma åt och dammsuga så förstår jag att städningen är tidskrävande. Det blir ju ett enorm projekt bara att dammsuga golven.

Jag prioriterar min tid och har ingen lust att slösa bort den på tidstjuvar som tex skohögar. Vi hinner mer nu utan trasslet med sånt.

Jag vet säkert då jag också tidigare haft skohögar liggandes i vägen.

Så vad är rimligt?

Runt den åldern så hade vi barn storstädning av huset en gång i veckan. Och våra egna rum var vårt eget ansvar att hålla rent i, men ibland om någon lät det bli alldeles för grisigt så blev vår mor less på det och drog över med dammsugaren och plockade rätt lite.
Disk turades vi om med hela familjen. Matlagning och tvätt skötte våra föräldrar.
När vi var yngre så kunde vi göra lite trädgårdsarbete för en tia som vi sprang iväg och köpte godis för :p När vi blev äldre så blev vi bjudna på pizza eller bio som tack för hjälpen. Vi krävde dock aldrig någon form av belöning för att vi hjälpte till hemma utan det var mer som en bonus. Våra föräldrar var egenföretagare och inte hemma så mycket så vi gjorde så mycket vi kunde hemma för att dom skulle slippa när de kom hem trötta från jobbet. Och när det äntligen var helg och de kunde spendera mer tid hemma så skulle den tiden spenderas med familjen och inte till att städa.
Så vad som är rimligt beror ju på vem du jämför med. Finns ju barn som inte lyft ett finger tills det är dags att flytta hemifrån så jämfört med dessa så gör ju ditt barn ändå rätt mycket.

Och att det sparar tid att vara stökig måste vara en av dom största myterna i omlopp.
Nej de stökigaste människor gör de största innovationerna.
Det handlar om att koncentrera sig på rätt saker och prioritera.

Att välstädat skulle öka produktiviteten är däremot en myt.

Jag har köpt runda stålkorgar ( http://www.korbo.se/Products/Baskets/Classic_24) dit barnen kan slänga sina skor istället för att jag ska irritera mig på att inte skorna står i raka rader på skostället. Fungerar över förväntan.
Det där var faktiskt ingen dum idé alls. Dock föredrar jag skoställ i hallen.

Däremot har jag funderat på hur jag bäst skall förvara skor som för tillfället inte används. Skor är inga bra stapelvaror och de tar mycket plats i skåpen. Däremot en korg är ju en ypperlig idé :up:

Den lösningen tackar jag för :bow:

Kan ju nämna att det rör sig om ganska många skor. Tror att bara när det kommer till stövlar så är det tio par eller så :o :eek:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 818
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 094
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter