Dela på hushållsarbetet

Det är bara att inse att vi är olika, jag blir argare och argare ju mer jag stryker... Av den anledningen så stryks väldigt lite i vårat hus...
Eller snarare, jag stryker ju inte (men har ett strykjärn. Skjortor blir platta på kemtvätten och används ganska sällan) men jag är alltid arg och irriterad när jag plockar ihop rena tvätthögen och gör det på kortast möjliga tid och så sällan som möjligt. Vi har högar med rena kläder istället för högar med smutstvätt för själva tvättandet är det inga problem med :D.

Åh - vad härligt med en städtråd!
Det blir samma folk i de olika ringhörnorna varje gång. Mitt sätt är mer rätt än ditt. Gör som jag så blir det bra, för jag är nöjd med hur jag gör.

Det går att leva på olika vis är väl den klokaste kommentaren hittills.
Ok, håller med. Som slarvig känner man sig bara lite trängd ibland.

Och jag håller med om det andra också, tycker det är självklart att alla i en familj hjälps åt när man städar, inte att en är helt befriad från det. Däremot känns det som olika saker att hjälpas åt och att ha chores (femåringen får lägga i tvätt i maskinen medan jag sorterar ut det som ska i, eller bära ogräs till komposten medan jag rensar, om det passar den gången, men det är ju hjälpas åt och vara med inte plikt och extra pengar och alltid).

Senast ändrad:
Tja om man tycker det så. Terapi för mig är att rida eller jogga eller läsa en bok eller umgås med vänner eller gå i skogen med A (5 år). Göra någonting för mig själv som är bestående. Inte göra för andra som är flyktigt. Det andra det gör jag, men det är jobb.

Men om hobby är städa och avslappning stryka och ledig att se på TV så är det nog väldigt avslappnande att ha så städat.
Snacka om att låta nedvärderande.

Är det något fel i att gilla att stryka? Jag gillar att mocka åt min häst också. Det är lika avstressande. Är det också fel enligt dig?

Snacka om att låta nedvärderande.

Är det något fel i att gilla att stryka? Jag gillar att mocka åt min häst också. Det är lika avstressande. Är det också fel enligt dig?

jag är precis som du när det gäller mockning och strykning - det är en stund av kontemplation. Även målning av väggar ger mig samma känsla och gräsklippning

jag är precis som du när det gäller mockning och strykning - det är en stund av kontemplation. Även målning av väggar ger mig samma känsla och gräsklippning
Gräsklippning är också terapi :D

Måla har jag aldrig gjort faktiskt annat än något enstaka litet föremål.

Jag undrar vad det är som gör det? Jag kan hamna nästan i lite transliknande tillstånd. Man tänker på inget men ändå på allt utan att "belasta" hjärnan. Ett behagligt rofyllt tillstånd.

Har provat att meditera och det är faktiskt förvillande likt.

Släng alla föreläsningspapper innanför dörren när du kommer hem så hittar du dem i rätt ordning när det är dags att plugga inför tentan (lägg in dem i bokstavsordning i pärm och du hittar dem aldrig mer).
Som min bokföring då.
Allt ligger i en hög för stora papper och några andra för små papper typ kvitton.
Sen hetsar jag ihop bokföringen på några dagar.
Det tar kortare tid totalt än att hålla efter den vart efter.
Man arbetar effektivare om man inte byter ämne hela tiden.
Och så kommer man ihåg det hela när bokslutet och deklarationen skall göras.

Jämföra mockning med strykning? O_o :p Mockning är avkopplande, det kan jag nog till och med sakna ibland nu när jag inte har några hästar "nära" i mitt liv.

Även målning av väggar ger mig samma känsla och gräsklippning
Målning av väggar, framför allt ytterväggar, ger ju ett bestående och nyttigt resultat.
Strykning är både onödigt och förgängligt.
Målning av en fasad spelar faktiskt roll om 100 år men det gör banne mig inte strykning.

Målning av väggar, framför allt ytterväggar, ger ju ett bestående och nyttigt resultat.
Målning av en fasad spelar faktiskt roll om 100 år men det gör banne mig inte strykning.
Fast du tycker att strykning är onödigt inte jag.

Som du skriver så låter det som om ditt sätt ÄR DET RÄTTA. Men det är ju inte så. Det må vara rätt för dig men det är inte rätt för mig.

Jag hade aldrig kunnat ha det så ineffektivt som du har det.

För mig spelar det dock ingen som helst roll hur du vill ha det, däremot blir jag irriterad när du predikar som om ditt sätt var den sanna och enda vägen.

Fast det är inte resultatet som är grejen för mig

Jag hade aldrig kunnat ha det så ineffektivt som du har det.
Du kallar det ineffektivt, det är en nedsättande värdering.
Och det är dessa värderingar som de ordningsamma evigt städande alltid stoppar i halsen på oss stökiga.
Den dagen som ni slutar upp med det så kommer vi ju inte längre att behöva försvara oss.

Fast du tycker att strykning är onödigt inte jag.
Jo det är onödigt då det inte ger något för framtiden och inte spelar någon roll efter 100 år.
Inget går sönder om man struntar i att stryka och högen av saker som borde göras växer inte heller.

Stryka är helt enkelt otroligt olönsamt.

Du kallar det ineffektivt, det är en nedsättande värdering.
Och det är dessa värderingar som de ordningsamma evigt städande alltid stoppar i halsen på oss stökiga.
Den dagen som ni slutar upp med det så kommer vi ju inte längre att behöva försvara oss.

Jo det är onödigt då det inte ger något för framtiden och inte spelar någon roll efter 100 år.
Inget går sönder om man struntar i att stryka och högen av saker som borde göras växer inte heller.

Stryka är helt enkelt otroligt olönsamt.
Att du tycker det är nedvärderande får du stå för själv. Jag lägger ingen värdering i ordet ineffektivt. Det är bara en beskrivning.

Jag har inte stoppat ner något i halsen på något. Det första jag skrev här var att jag inte bryr mig det minsta om hur andra har det hemma men att jag vill ha ordning och reda hemma hos MIG. Att för MIG är det energikrävande och jobbigt med oreda.

Sedan kommer du dragandes med att din väg är minsann den enda rätta för alla. Så den enda som har stoppat något i halsen på någon är du. Tydligen är det här med städning av någon anledning en väldigt öm tå hos dig. Du skulle tom beskriva hur mycket du har att göra, hur upptagen du är hela tiden och att du absolut har mer att göra än vad jag har. Så otroligt barnsligt.

Försök förstå att jag aldrig skulle kunna leva som du har det. Beklagar att du finner det provocerande men så är det.

Inte mycket av det vi gör spelar någon roll om 100 år. De flesta människor passerar förbi utan att göra några avtryck i historien. Men jag gör det som är viktigt för mig och som får mig att må bra. Att stryka är en av dom sakerna. Oavsett vad du tycker och hur provocerande du än tycker det är så är strykningen viktig och nödvändig för mig.

Det förstod jag.
Men det går ju att uppnå samma sak även med något som ger ett bestående resultat.
Man måste inte stryka eller mocka för att nå upplevelsen.
ja, och? jag säger ju att för mig är upplevelsen av kontemplation oberoende av om resultatet är bestående eller inte.
Men är det alltså bara ett bestående resultat som räknas i din bok - så jobbigt att behöva ha det effektivitetskravet på sig hela tiden - jävligt o-chill om du frågar mig.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 094
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar