Dela på hushållsarbetet

Det där var faktiskt ingen dum idé alls. Dock föredrar jag skoställ i hallen.

Däremot har jag funderat på hur jag bäst skall förvara skor som för tillfället inte används. Skor är inga bra stapelvaror och de tar mycket plats i skåpen. Däremot en korg är ju en ypperlig idé :up:

Den lösningen tackar jag för :bow:

Kan ju nämna att det rör sig om ganska många skor. Tror att bara när det kommer till stövlar så är det tio par eller så :o :eek:
Ja jösses, skor är halvsvårt att förvara. Jag har skickat ut i hyllor i förrådet. Har sparat allt urvuxet från dottern som funkar att använda igen till annat barn. Det är några par de hinner beta av...

Nej de stökigaste människor gör de största innovationerna.
Det handlar om att koncentrera sig på rätt saker och prioritera.

Att välstädat skulle öka produktiviteten är däremot en myt.

Exakt det handlar att koncentrera sig på rätt saker och prioritera. ;)

Att behöva plocka undan på diskbänken först för att kunna laga mat är ineffektivt. Bättre att bara börja laga mat.

Vet inte hur det är hemma hos andra men hos oss är allt så effektivt och enkelt som möjligt. Städningen skall ta så lite tid som möjligt och inte vara något projekt.

Sen måste jag säga att all den hör tiden man sparar med att ha det stökigt tar vägen? Ingen av de jag känner som har stökigt hemma verkar ha mer tid än vad jag har. Snarare är det så att det är dom som kommer för sent till fotbollsträningen för att dom inte kunnat hitta en fotbollsstrumpa eller något sådant. För mig är inte det tidsbesparing.

Jag vill lägga min tid på att läsa en bok för mina barn, inte på att leta efter den.

Jag vill lägga min tid på att läsa en bok för mina barn, inte på att leta efter den.
Den boken har man ju vid sängen så det behöver man inte leta efter.
Leta är ett bra trist sätt att använda tid.
Så vi vet var saker är eller tar något som vi inte behöver leta efter.
Eller köper nytt.
Det är ju god ordning i en affär.

Sen måste jag säga att all den hör tiden man sparar med att ha det stökigt tar vägen?
Det blir företagande, debiteringsbar tid, umgänge med familj och vänner, nöjen, lönearbete och sådant av den tiden.
Vi arbetar nog i snitt 150% konstant. Båda två.
Händerna fulla. Fullt ös medvetslös.

Jag vill behålla hunden. Han är min bästa vän. Jag prioriterar honom före hemjobbet, alltid. Jag förvänade mig givetvis inte att ett barn skulle ta hela ansvaret för hunden, men jag hade nog trott på lite mer intresse från dottern.

Vi har hund och dottern tar nog ut henne nästan mest i familjen mellan varven, då är det ändå inte hennes hund. Samma med förra hunden, hon tog ut honom med vid behov och då blev det två gånger om dagen minst. Ska vi ha hund så bygger det på att vi hjälps åt så att det fungerar så bra som möjligt och att hunden inte behöver gå för länge utan att rastas.

Det handlar inte om att hon ska göra det för min skull, hon gör det för hundens skull. Jag har tidigt förklarat att hunden behöver tas ut hon/han kan ju inte hålla sig hur länge som helst och hur skulle du känna om toaletten var låst när du kliver upp på morgonen eller kommer hem. Redan när dottern var liten så har jag pratat om djurs grundläggande behov och försökt få henne se det ur deras perspektiv och jag måste säga att hon skött sina möss och hamstrar exemplariskt.

Det där var faktiskt ingen dum idé alls. Dock föredrar jag skoställ i hallen.

Däremot har jag funderat på hur jag bäst skall förvara skor som för tillfället inte används. Skor är inga bra stapelvaror och de tar mycket plats i skåpen. Däremot en korg är ju en ypperlig idé :up:

Den lösningen tackar jag för :bow:

Kan ju nämna att det rör sig om ganska många skor. Tror att bara när det kommer till stövlar så är det tio par eller så :o :eek:

Vi har skoställ också i hallen. För de vuxna som sätter sina skor i raka rader utan tjat ;). Eftersom våra äldsta är tvillingar har vi gigantiskt mycket skor då de inte har någon möjlighet att ärva av varandra (och ju äldre barn är och fötterna börjar växa saktare finns sällan möjlighet att ärva eftersom de slits för mycket) så de skor som inte lillebror ev. ska ärva försöker jag sälja/ge bort så fort som möjligt eftersom de tar så mycket plats...

Den boken har man ju vid sängen så det behöver man inte leta efter.
Leta är ett bra trist sätt att använda tid.
Så vi vet var saker är eller tar något som vi inte behöver leta efter.
Eller köper nytt.
Det är ju god ordning i en affär.

Det blir företagande, debiteringsbar tid, umgänge med familj och vänner, nöjen, lönearbete och sådant av den tiden.
Vi arbetar nog i snitt 150% konstant. Båda två.
Händerna fulla. Fullt ös medvetslös.
Jag har fyra små barn, två hundar och vi jobbar mellan 20-50 h övertid varje månad.

Trots det så är det aldrig stökigt hemma.

Jag gillar inte att köpa nytt mer än jag måste. Man skall vara rädd om miljön.

Ja jösses, skor är halvsvårt att förvara. Jag har skickat ut i hyllor i förrådet. Har sparat allt urvuxet från dottern som funkar att använda igen till annat barn. Det är några par de hinner beta av...
Ja det är ju enorma mängder. Men nu när lillan växer ur sina skor så behöver jag i alla fall inte spara dom till nästa barn :D

Jag gillar inte att köpa nytt mer än jag måste. Man skall vara rädd om miljön.
Nä gud, inte jag heller. Jag har helst rätt få saker och sköter dem väl så att de kan hålla länge. Each to her own antar jag :).

Exakt det handlar att koncentrera sig på rätt saker och prioritera. ;)

Att behöva plocka undan på diskbänken först för att kunna laga mat är ineffektivt. Bättre att bara börja laga mat.

Vet inte hur det är hemma hos andra men hos oss är allt så effektivt och enkelt som möjligt. Städningen skall ta så lite tid som möjligt och inte vara något projekt.

Sen måste jag säga att all den hör tiden man sparar med att ha det stökigt tar vägen? Ingen av de jag känner som har stökigt hemma verkar ha mer tid än vad jag har. Snarare är det så att det är dom som kommer för sent till fotbollsträningen för att dom inte kunnat hitta en fotbollsstrumpa eller något sådant. För mig är inte det tidsbesparing.

Nej jag håller nog med Inte Ung snarare än dig. Jag är expert på röra och det tar inte så mycket extra tid att ha den, utan det ger mer tid till att läsa en bok. Även om man blir irriterad och på dåligt humör av det om de eskalerar. Jag är mer välstädad nu med barn än tidigare, så inte jätterörigt nu*.

Att leva i röra är plättlätt på många sätt. Speciellt om man är enpersonershushåll, hittar du inte strumpan så ta ett annat par, eller ta en klänning och nylonstrumpor ur högen med kläder som är använda en gång, laga mat så är det ju bara att vräka ned disken i diskhon, börja laga och sedan diska under tiden pastan kokar och ngt steks. Släng alla föreläsningspapper innanför dörren när du kommer hem så hittar du dem i rätt ordning när det är dags att plugga inför tentan (lägg in dem i bokstavsordning i pärm och du hittar dem aldrig mer). Om man skulle råka vilja dammsuga kan man ju lyfta på högen eller dammsuga runt. Bok till barnet? ligger i bokhyllan eller i en hög nedanför, det är ju bara att ta en och läsa. Den man håller på med ligger sannolikt i sängen eller i soffan om det är kapitelbok.

Det är finare och trevligare med städat, men det tar en evig tid av småplock och jag hinner inte alls läsa lika många böcker nu. Har märkt att vänner med ännu högre krav hinner aldrig läsa alls, de bara städar och plockar (lågvattensmärket är min kollega som avnjöt en egenkväll utan man och barn med att stryka alla familjens kläder. Stryka? tänkte jag, soffa, bok, te, smörgås till middag, inte underligt att folk blir utbrända.)

*Men grundröran är där i botten, inget är struket (å andra sidan inte heller tumlat), t-shirts i barnlåda är inte fint vikta, skorna är inte fint ställda, badbyxor ligger med diverse annat udda som badringar istället för i ett fint litet badbyxefack, inga räkningar sitter i pärmar, inga viktiga papper heller (utan i lådor) osv Tricket är att försöka lägga fotbollsstrumpan i rätt röriga låda/hög, då hittar man den...

Senast ändrad:
Nej jag håller nog med Inte Ung snarare än dig. Jag är expert på röra och det tar inte så mycket extra tid att ha den, utan det ger mer tid till att läsa en bok. Även om man blir irriterad och på dåligt humör av det om de eskalerar. Jag är mer välstädad nu med barn än tidigare, så inte jätterörigt nu*.

Att leva i röra är plättlätt på många sätt. Speciellt om man är enpersonershushåll, hittar du inte strumpan så ta ett annat par, eller ta en klänning och nylonstrumpor ur högen med kläder som är använda en gång, laga mat så är det ju bara att vräka ned disken i diskhon, börja laga och sedan diska under tiden pastan kokar och ngt steks. Släng alla föreläsningspapper innanför dörren när du kommer hem så hittar du dem i rätt ordning när det är dags att plugga inför tentan (lägg in dem i bokstavsordning i pärm och du hittar dem aldrig mer). Om man skulle råka vilja dammsuga kan man ju lyfta på högen eller dammsuga runt. Bok till barnet? ligger i bokhyllan eller i en hög nedanför, det är ju bara att ta en och läsa. Den man håller på med ligger sannolikt i sängen eller i soffan om det är kapitelbok.

Det är finare och trevligare med städat, men det tar en evig tid av småplock och jag hinner inte alls läsa lika många böcker nu. Har märkt att vänner med ännu högre krav hinner aldrig läsa alls, de bara städar och plockar (lågvattensmärket är min kollega som avnjöt en egenkväll utan man och barn med att stryka alla familjens kläder. Stryka? tänkte jag, soffa, bok, te, smörgås till middag, inte underligt att folk blir utbrända.)

*Men grundröran är där i botten, inget är struket (å andra sidan inte heller tumlat), t-shirts i barnlåda är inte fint vikta, skorna är inte fint ställda, badbyxor ligger med diverse annat udda som badringar istället för i ett fint litet badbyxefack, inga räkningar sitter i pärmar, inga viktiga papper heller (utan i lådor) osv Tricket är att försöka lägga fotbollsstrumpan i rätt röriga låda/hög, då hittar man den...
Ha ha ha! Det där systemet hade fått mig att bli sjukskriven pga stress :D

Fast att få stryka i lugn och ro medan man tittar på tv är rena terapin. Finns inget som får en att gå ner i varv som det. Monotona rörelser där man får tillfredsställelsen av att se tvätthögen krympa. Man behöver inte tänka utan bara göra. Det är samma sak som när man mockar sin hästs box efter en stressig dag på jobbet. :)

Fast att få stryka i lugn och ro medan man tittar på tv är rena terapin. Finns inget som får en att gå ner i varv som det. Monotona rörelser där man får tillfredsställelsen av att se tvätthögen krympa. Man behöver inte tänka utan bara göra. Det är samma sak som när man mockar sin hästs box efter en stressig dag på jobbet. :)
Det är bara att inse att vi är olika, jag blir argare och argare ju mer jag stryker... Av den anledningen så stryks väldigt lite i vårat hus...

Tja om man tycker det så. Terapi för mig är att rida eller jogga eller läsa en bok eller umgås med vänner eller gå i skogen med A (5 år). Göra någonting för mig själv som är bestående. Inte göra för andra som är flyktigt. Det andra det gör jag, men det är jobb.

Men om hobby är städa och avslappning stryka och ledig att se på TV så är det nog väldigt avslappnande att ha så städat.

Åh - vad härligt med en städtråd!
Det blir samma folk i de olika ringhörnorna varje gång. Mitt sätt är mer rätt än ditt. Gör som jag så blir det bra, för jag är nöjd med hur jag gör.

Det går att leva på olika vis är väl den klokaste kommentaren hittills.

För att inte bara gnälla på gnället..

TS - jag tycker inte det är orimligt att man hjälps åt - varför skulle bara en person (eller två) vara de som städar och går ut med hunden och klipper gräset och vad det nu kan vara.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 818
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 094
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar