Nej jag håller nog med Inte Ung snarare än dig. Jag är expert på röra och det tar inte så mycket extra tid att ha den, utan det ger mer tid till att läsa en bok. Även om man blir irriterad och på dåligt humör av det om de eskalerar. Jag är mer välstädad nu med barn än tidigare, så inte jätterörigt nu*.
Att leva i röra är plättlätt på många sätt. Speciellt om man är enpersonershushåll, hittar du inte strumpan så ta ett annat par, eller ta en klänning och nylonstrumpor ur högen med kläder som är använda en gång, laga mat så är det ju bara att vräka ned disken i diskhon, börja laga och sedan diska under tiden pastan kokar och ngt steks. Släng alla föreläsningspapper innanför dörren när du kommer hem så hittar du dem i rätt ordning när det är dags att plugga inför tentan (lägg in dem i bokstavsordning i pärm och du hittar dem aldrig mer). Om man skulle råka vilja dammsuga kan man ju lyfta på högen eller dammsuga runt. Bok till barnet? ligger i bokhyllan eller i en hög nedanför, det är ju bara att ta en och läsa. Den man håller på med ligger sannolikt i sängen eller i soffan om det är kapitelbok.
Det är finare och trevligare med städat, men det tar en evig tid av småplock och jag hinner inte alls läsa lika många böcker nu. Har märkt att vänner med ännu högre krav hinner aldrig läsa alls, de bara städar och plockar (lågvattensmärket är min kollega som avnjöt en egenkväll utan man och barn med att stryka alla familjens kläder. Stryka? tänkte jag, soffa, bok, te, smörgås till middag, inte underligt att folk blir utbrända.)
*Men grundröran är där i botten, inget är struket (å andra sidan inte heller tumlat), t-shirts i barnlåda är inte fint vikta, skorna är inte fint ställda, badbyxor ligger med diverse annat udda som badringar istället för i ett fint litet badbyxefack, inga räkningar sitter i pärmar, inga viktiga papper heller (utan i lådor) osv Tricket är att försöka lägga fotbollsstrumpan i rätt röriga låda/hög, då hittar man den...