Dela på hushållsarbetet

Gräsklippning är också terapi :D

Måla har jag aldrig gjort faktiskt annat än något enstaka litet föremål.

Jag undrar vad det är som gör det? Jag kan hamna nästan i lite transliknande tillstånd. Man tänker på inget men ändå på allt utan att "belasta" hjärnan. Ett behagligt rofyllt tillstånd.

Har provat att meditera och det är faktiskt förvillande likt.

Ja!
Det är som meditation på ett vis!

Snacka om att låta nedvärderande.

Är det något fel i att gilla att stryka? Jag gillar att mocka åt min häst också. Det är lika avstressande. Är det också fel enligt dig?
Nej, som du såg bad jag om ursäkt i nästa inlägg. Att man lätt känner sig trängd som slarvig. Så du får gärna stryka.

Jag har inte kallat någon ineffektiv. Oavsett vad du tycker om saken.
Jo det har du.
Jag hade aldrig kunnat ha det så ineffektivt som du har det.
Här så kallar du mig för ineffektiv.

Dessutom så kallar du alla som inte har skorna i raka rader på hyllor för lata.
Det har helt gått förbi dig vad det är som är lathet. Latheten ligger i att inte underlätta för den som städar.

Känns liksom onödigt att bygga en större hall bara för att folk är för lata för att göra något så extremt enkelt som att hänga sin jacka på en krok.

Och sedan så undrar du vad vi reagerar över och anklagar mig för predika om det enda rätta.
Men ser du inte själv hur oförskämd som du är?

- så jobbigt att behöva ha det effektivitetskravet på sig hela tiden -
Ja det är det faktiskt.
Men det måste göras när man har ansvar för flera hundra år gamla hus som skall föra vidare till kommande generationer.
Bl.a. då.
Någon måste ju göra det också och föra samhället och den nationella ekonomin framåt.

Om alla skulle ägna sin tid åt att vårda skohögar och stryka så skulle det inte bli så bra här i världen.

Jag känner att jag måste försvara @Tora lite grann. Jag hör också till gruppen som stryker och jag tycker om att göra det. Strukna kläder, dukar, sängkläder och snyggt ihoplagda tar betydligt mindre plats i skåp och lådor oc ser prydligt ut. Jag är normalt ordningsam. Ordning runt mig skapar effektivitet för mig, vet var saker och ting ligger och slipper leta. Speciellt viktigt för mig är att saker och sätts tillbaka på sin plats i köket.

Ja, jag har skohylla, har aldrig förstått charmen med att snubbla över skor i hallen och jag har städhjälp och det kommer jag att fortsätta med när jag flyttar till Sverige också.

Ja det är det faktiskt.
Men det måste göras när man har ansvar för flera hundra år gamla hus som skall föra vidare till kommande generationer.
Bl.a. då.
Någon måste ju göra det också och föra samhället och den nationella ekonomin framåt.

Om alla skulle ägna sin tid åt att vårda skohögar och stryka så skulle det inte bli så bra här i världen.

Jösses! Du var ironisk nu va? Eller är var det på allvar?

Jag känner att jag måste försvara @Tora lite grann. Jag hör också till gruppen som stryker och jag tycker om att göra det. Strukna kläder, dukar, sängkläder och snyggt ihoplagda tar betydligt mindre plats i skåp och lådor oc ser prydligt ut. Jag är normalt ordningsam. Ordning runt mig skapar effektivitet för mig, vet var saker och ting ligger och slipper leta. Speciellt viktigt för mig är att saker och sätts tillbaka på sin plats i köket.

Ja, jag har skohylla, har aldrig förstått charmen med att snubbla över skor i hallen och jag har städhjälp och det kommer jag att fortsätta med när jag flyttar till Sverige också.

Jag är sååååå avundsjuk över din städhjälp :o

Jo det har du.

Här så kallar du mig för ineffektiv.

Dessutom så kallar du alla som inte har skorna i raka rader på hyllor för lata.

Och sedan så undrar du vad vi reagerar över och anklagar mig för predika om det enda rätta.
Men ser du inte själv hur oförskämd som du är?
Jag skriver att som du har det så är det enligt mig ineffektivt. Det är inte alls samma sak som att skriva att jag tycker du är ineffektiv.

Nej de jag kallar för lata är de som inte underlättar för den som skall städa. Att dom inte ens orkar göra den lilla ansträngningen det är att se till att ens skor inte står i vägen. Och ja jag tycker absolut att skohögar i hallen försvårar städningen och är i vägen.

Nu får du nog ta och backa några steg i dina anklagelser. Och dessutom borde du nog ta och lugna ner dig överlag. Det är du som kommer inrusande här och börjar domdera om skohögar hit och dit. Jag hade bara skrivit någon skämtsam kommentarer om skor i raka rader och så kommer du och hoppar på mig och försöker av någon anledning bevisa att du är sååååå mycket mer upptagen än mig.

De gångerna man reagerar så kraftigt på något som du har gjort brukar betyda att man tar åt sig av det som har skrivits av någon anledning. Av någon outgrundlig anledning finner du det extremt provocerande att jag har det städat hemma och jag genom det spar tid.

Jag förstår faktiskt inte det minsta varför du är så provocerad av det och skall jag vara ärlig så bryr jag mig inte heller varför du är det. Dock är det en aning underhållande faktiskt att någon kan bli så provocerad av att jag finner strykning avkopplande.

Alla har vi bara en viss tid att spendera; var och en får använda den på det sätt de finner bäst. Själv rationaliserar jag bort så mkt onödigt jag kan, som strykning, mangling, bäddning etc, för att få mer tid och ork till det jag vill göra istället.

Ja det är det faktiskt.
Bl.a. då.

Kan du förklara för mig varför det ena per automatik måste utesluta det andra?

Kan du förklara för mig varför det ena per automatik måste utesluta det andra?
Jag har aldrig någonsin sett det sammanfalla.
Så jag tror inte att det kan hända.
Jag skulle inte få det att hända och ingen annan i min familj heller.

Jag har sett några gånger att det kan se ut som ordning, men då så är röran bara förpassad till något annat stort utrymme.

Jag förstår faktiskt inte det minsta varför du är så provocerad av de
Därför att du kallar mig för lat och ineffektiv.
Det är oerhört provocerande då det är det absolut sista som jag är.

Det verkar jättetrevligt att kunna stå och hålla på med oväsentligheter för att det är avkopplande.
Att inte ha tid med det är snarare att inte vara lat än tvärt om.

Därför att du kallar mig för lat och ineffektiv.
Det är oerhört provocerande då det är det absolut sista som jag är.

Det verkar jättetrevligt att kunna stå och hålla på med oväsentligheter för att det är avkopplande.
Att inte ha tid med det är snarare att inte vara lat än tvärt om.
Suck! Återigen jag har aldrig skrivit att du är ineffektiv utan att din "ordning" är ineffektiv. Tänk att det är så svårt att förstå skillnaden.

Jupp du ser det är det som är fördelen med att inte behöva lägga tid på saker som att flytta skohögar när man städar för då får man tid över istället för avkopplande oväsentligheter.

Suck! Återigen jag har aldrig skrivit att du är ineffektiv utan att din "ordning" är ineffektiv. Tänk att det är så svårt att förstå skillnaden.

Jupp du ser det är det som är fördelen med att inte behöva lägga tid på saker som att flytta skohögar när man städar för då får man tid över istället för avkopplande oväsentligheter.
Saker som städning är nog inte ett ÄR eller ÄR INTE på det viset. Iom att folk är olika är det inte helt omöjligt att jag får mer extratid till mig genom att ha (lätt o)ordning på mitt sätt och du får mer extratid till dig genom att ha ordning på ditt vis. Du kanske skulle snubbla runt över skorna i hallen hos mig medan jag inte skulle gjort någonting annat än städa hela dagarna hos dig.

Samtidigt är jag helt övertygad om att det finns folk med ordning som bara städar, jobbar och fixar med barn (och läser Mama) (läs valfri Mamma tidning, har läst ett par och det verkar finnas någon artikel om kvinnan som hemmets organisatör och utbrändhet här och där) (tror förresten hela förra Kropp och själ på P1 handlade om det) och aldrig gör någonting annat. Samtidigt som det finns folk som är och blir tokdeprimerade av/i sin röra och inte lyckas lösa den pga att de är deprimerade.

Saker som städning är nog inte ett ÄR eller ÄR INTE på det viset. Iom att folk är olika är det inte helt omöjligt att jag får mer extratid till mig genom att ha (lätt o)ordning på mitt sätt och du får mer extratid till dig genom att ha ordning på ditt vis. Du kanske skulle snubbla runt över skorna i hallen hos mig medan jag inte skulle gjort någonting annat än städa hela dagarna hos dig.

Samtidigt är jag helt övertygad om att det finns folk med ordning som bara städar, jobbar och fixar med barn (och läser Mama) (läs valfri Mamma tidning, har läst ett par och det verkar finnas någon artikel om kvinnan som hemmets organisatör och utbrändhet här och där) (tror förresten hela förra Kropp och själ på P1 handlade om det) och aldrig gör någonting annat. Samtidigt som det finns folk som är och blir tokdeprimerade av/i sin röra och inte lyckas lösa den pga att de är deprimerade.
Visst är det så.

Det jag skriver är bara ett svar till Inte_Ung. Av någon anledning känner hon sig väldigt provocerad av att jag städar hemma och går på mig, på vad skall vi säga..., ett mindre fint sätt så mina svar till henne är väl inte riktigt av den seriösa sorten om man säger så.

Samtidigt som det finns folk som är och blir tokdeprimerade av/i sin röra och inte lyckas lösa den pga att de är deprimerade.
Människor som har svårt att skärma av omgivningen och koncentrera sig har ett större behov av ordning för att fungera än de som kan arbeta i röra.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 094
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar