Jag gjorde inte så mycket hemma i den åldern men fick ta allt för mycket eget ansvar när det gällde andra bitar. Ihop med lite prestationsångest var det ingen hit och det tog MÅNGA år innan jag lärde mig hantera ansvar på ett bra sätt. Jag tror inte heller att man behöver träna sig på att sköta ett hushåll i den åldern, så jag köper inte argumentet att det ska vara för barnens skull. Däremot kan jag förstå att man som förälder inte har så stor lust att vara hushållerska åt ett halvstort barn. Mitt råd är att prata med dottern och se om ni kan komma överens om hur hon kan hjälpa dig mer utan att det blir för betungande för henne. Kanske hatar hon verkligen att städa toaletten men gillar att laga mat? Kanske föredrar hon att dammsuga före att tvätta? Låt henne välja så tror jag det blir enklare att få henne att göra mer.
Och naturligtvis; ibland går man in i perioder där man inte orkar vara lite ambitiös. En del maskar lite på jobbet, andra käkar halvfabrikat och ytterligare andra är mindre noggranna med städningen. Tonåren är rätt turbulenta med mycket känslor och mycket hormoner. Och så händer det så mycket med kroppen! Så kanske kan det vara okej att resultatet inte blir perfekt varje gång.
Och naturligtvis; ibland går man in i perioder där man inte orkar vara lite ambitiös. En del maskar lite på jobbet, andra käkar halvfabrikat och ytterligare andra är mindre noggranna med städningen. Tonåren är rätt turbulenta med mycket känslor och mycket hormoner. Och så händer det så mycket med kroppen! Så kanske kan det vara okej att resultatet inte blir perfekt varje gång.