Givetvis inte, det finns ju en pappa också som kan fixa. Så förhoppningsvis är inte de enda alternativen "Mamma fixar allt själv och pappa lyfter inte ett finger" och "Mamma och barnen fixar allt och pappa lyfter inte ett finger".
Att man vill att barnen ska hjälpa till för att de vuxna inte vill eller kan göra allting förstår jag, men då är det ju just för att man vill ha avlastning, inte för barnens skull, för att deras karaktär ska danas/de ska hinna lära sig/de ska känna att de har ett värde/de ska känna att de är en del av familjen.
Ja om det bor en pappa i familjen så är det en självklarhet att han är lika ansvarig för det som görs i hemmet som mamman. Enligt regeln "alla hjälper till efter förmåga"
Jag tror att det är viktigt att inse att man inte alltid bara kan göra det som är roligast utan ibland måste göra tråksaker som att städa, laga mat och sånt.
Inte för att känna sig så himla delaktig (även om jag gjorde det när jag var liten och min son gör det nu) utan för att jag vill ha ett hem där man hjälps åt för att alla även ska kunna få tid att göra roliga saker.