Del II Valp 2022

Vi fick en plats på kursen! Startar i slutet av februari så ett tag kvar men jag är orimligt pepp och ganska nervös 😄 Har aldrig gått hundkurs och har ingen aning om vad jag kan vänta mig och kommer förmodligen tycka att det är jättejobbigt att andra ska se på när jag tränar. Men det blir säkert bra ändå!
 
Denna veterinär hittade ingenting fel heller på Knut. Han fick lugnande
8ABA302C-BDB5-4C76-B163-716060327E0A.jpeg
och hon kände på korsband o leder. Allt ser bra ut och iom att han inte visar nån smärta eller svullnad/värme så tyckte inte denna vet. att vi skulle röntga.
Så smärtstillande och ta det lugnt sen ringer vet. nästa vecka igen ♥️
Han blev jättetrött av sömnmedlet o sover fortfarande väldigt tungt
 
Denna veterinär hittade ingenting fel heller på Knut. Han fick lugnandeVisa bifogad fil 108341 och hon kände på korsband o leder. Allt ser bra ut och iom att han inte visar nån smärta eller svullnad/värme så tyckte inte denna vet. att vi skulle röntga.
Så smärtstillande och ta det lugnt sen ringer vet. nästa vecka igen ♥️
Han blev jättetrött av sömnmedlet o sover fortfarande väldigt tungt
Knut ❤️
 
Idag testade vi att dra pulka igen, känns som det är riktigt bra träning för henne! Pratade med en som har samma ras och som kör mycket drag med sina så fick lite tips och råd vilket känns välbehövligt när jag kan så lite om det. Har ju en sele och en expanderlina sedan innan och vi kör med det och en extralina till pulkan och så har jag halsband och koppel på också. Fick hjälpa henne igång lite när det blev tungt ibland men när hon väl fått fart på pulkan så gick det riktigt bra 😃 Hon sprang som tusan vissa gånger så jag hade svårt att hänga med, och barnet var mycket nöjd bak i pulkan 😁 Ska vi köra på mer så behöver vi en sele gjord för att dra pulka men nu ska de bli plusgrader och regn så det lär inte behövas än 😅

Jag kommer ihåg att jag skrev till uppfödaren när jag visade intresse för kommande valpkull att det vore kul om det gick att dra barnen i pulka efter hunden - och nu gör vi det 😍
 
Det sitter en fasan på grannens staket. Den livsfarliga vakt-/jakthunden spanar från sin utkiksplats på soffans ryggstöd och morrar så hela hon vibrerar. Den har inte här att göra! Den bör försvinna eller dö! :mad:
IMG_20221220_094311000_HDR.jpg


Den kanske är för lik hennes kalkon, som hon står på? 😂 Den stackarn får stå ut med mycket stryk...
 
Det har skrivits om rumsrenhet i tråden och nu är jag än en gång i det där läget när jag inte hänger med i utvecklingen. Vi har gått från att kissa och bajsa lite överallt, till att kissa och bajsa ute men även inne, till att olyckor händer på dörrmattan när de händer till att senaste dagarna inte ha några olyckor inne alls och valpen håller sig i flera timmar. Jag hänger inte med, jag är fortfarande kvar i att flyga upp ur soffan och slita upp dörren så fort valpen rör dig, hon tittar bara på mig och fortsätter skutta runt med ett ben trots att det är typ 3 timmar sen hon kissade. Jag klagar verkligen inte, det är underbart att det går framåt men för bara nån vecka sen kändes det tröstlöst ibland, speciellt med tanke på vad man läser och hör om rumsrenhet och vissa småhundar.
 
Det har skrivits om rumsrenhet i tråden och nu är jag än en gång i det där läget när jag inte hänger med i utvecklingen. Vi har gått från att kissa och bajsa lite överallt, till att kissa och bajsa ute men även inne, till att olyckor händer på dörrmattan när de händer till att senaste dagarna inte ha några olyckor inne alls och valpen håller sig i flera timmar. Jag hänger inte med, jag är fortfarande kvar i att flyga upp ur soffan och slita upp dörren så fort valpen rör dig, hon tittar bara på mig och fortsätter skutta runt med ett ben trots att det är typ 3 timmar sen hon kissade. Jag klagar verkligen inte, det är underbart att det går framåt men för bara nån vecka sen kändes det tröstlöst ibland, speciellt med tanke på vad man läser och hör om rumsrenhet och vissa småhundar.

Så himla skönt att det lossnat ordentligt nu 😊
Jag var också orolig i början, speciellt eftersom Harry vägrade göra något ute alls första veckan 😅
Sen gick det dock snabbt och han var i princip helt rumsren vid fyra månader. Nu när han är drygt sex månader litar jag på honom fullt ut. Går ut var fjärde timme och han är väldigt tydlig när det är dags ❤️
 
Så himla skönt att det lossnat ordentligt nu 😊
Jag var också orolig i början, speciellt eftersom Harry vägrade göra något ute alls första veckan 😅
Sen gick det dock snabbt och han var i princip helt rumsren vid fyra månader. Nu när han är drygt sex månader litar jag på honom fullt ut. Går ut var fjärde timme och han är väldigt tydlig när det är dags ❤️
Ja det är så skönt när det lossnar. När man är mitt uppe i det så tror man aldrig att den dagen ska komma och sen helt plötsligt upptäcker man att man är där. Jag litar inte på henne ännu men det finns hopp 😀
 
Här rusar tiden verkligen förbi. Trolla är nu 4 månader och det har inte hänt några olyckor på ca 3-4 veckor nu, utan hon springer till mig och sen till dörren :D. Verkligen en super duktig valp som har börjat förstå vart hon ska göra sina behov men hon kan ju fortfarande inte rikigt hålla sig så långa stunder.
Har anmält oss till en valpkurs som startar 9 januari och det ska bli riktigt roligt samt spännande. Det då hon har en tendens till att skälla på andra hundar. Detta har vi jobbat hårt med genom skvallerträning och det har verkligen gett resultat. Men kanske annorlunda när vi ska sitta 6 valpar i en lokal.

Hon är redan lika hög som Hexa så hon blir nog några cm högre som vuxen än vad Hexa är.

Vi gör inte så mycket mer än går promenader, tränar kontakt och för tillfället har lite tråkigt då Hexa sträckt sig.
 

Bifogade filer

  • 320098444_1234842527386860_2586360066276271511_n (1).jpg
    320098444_1234842527386860_2586360066276271511_n (1).jpg
    120,7 KB · Visningar: 22
Knut haltar även om han går på smärtlindrande. Jag ser ett mönster och är rädd att ena höften är kass.
Suttit o tjutit i bilen o alla försöker lugna mig men jag har svårt att tänka bra nu..
Får vänta till efter jul med röntgen iaf

Men fy 😭
Har ni något bra djursjukhus där ni bor nu?
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
21 22 23
Svar
458
· Visningar
12 234
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 022
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 030
Senast: Jeps
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 494
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp