Del II Valp 2022

Vi har lagt kastrering på hyllan ett tag. Så länge han fungerar med kulor och andra hundar väntar vi.

Men nu då till att vara i puberteten, alla lukter och allt. Han är ändå så lätt att få kontakt med och den lilla träning i vardagen vi gör fungerar fint.

Men mat!
Jag tänker att det är normalt att en 8-månaders "har dagar". Han får mat morgon och kväll. Kvällen äter han och vill nog gärna ha mer men morgon-maten äter han vissa dagar, vissa inte. På en vecka är det nog fler gånger han inte bryr sig om morgon-maten. Samma även om man blandar i nåt yummy tilltugg i den
 
Harry har träffat damerna igen 😁
Gick så himla bra idag, han har varit lite mesig men idag lossnade det ordentligt. Blev bästis med schnauzern 😍
Vavvan är lite surare men Harry kom på att om han är tillräckligt irriterande blir hon arg och jagar iväg honom och det är ju superkul!

Visa bifogad fil 120093
Lova vill också leka med Harry, tror jag. 😍
Hon är en mes och kan tycka att stora hundar är läskiga och små och ettriga saker (andra stallkompisens terriers...) är äckliga. Hon leker gärna tyst och vill springa runt och kanske brottas lite försiktigt. Men inga hårda tag, då blir hon rädd. 😂 Sist hon lekte med ena terriern, blev den skitsur och flög på henne och lät som att den skulle döda henne. Lova fattade ingenting och tyckte att den var dum och ville bli räddad av mig.
 
Vi har lagt kastrering på hyllan ett tag. Så länge han fungerar med kulor och andra hundar väntar vi.

Men nu då till att vara i puberteten, alla lukter och allt. Han är ändå så lätt att få kontakt med och den lilla träning i vardagen vi gör fungerar fint.

Men mat!
Jag tänker att det är normalt att en 8-månaders "har dagar". Han får mat morgon och kväll. Kvällen äter han och vill nog gärna ha mer men morgon-maten äter han vissa dagar, vissa inte. På en vecka är det nog fler gånger han inte bryr sig om morgon-maten. Samma även om man blandar i nåt yummy tilltugg i den
Visst är det kul med hormoner? 🤪
Mitt skägg har ju varit väldigt krånglig med maten när hormonerna spökar.
Just det där med att hellre äta på kvällen än på morgonen känner jag igen.
Nu äter hon ÄNTLIGEN hyfsat som vanligt, men ibland behöver jag stoppa in mat i munnen på henne på morgnarna för att hon ska fatta att det går att äta. Vi har en procedur där hon spottar ut 2-3 ggr (utan att tugga) och sen tuggar lite, kommer på att det är gott och äter upp det hon serveras. 😂
 
Vi har lagt kastrering på hyllan ett tag. Så länge han fungerar med kulor och andra hundar väntar vi.

Men nu då till att vara i puberteten, alla lukter och allt. Han är ändå så lätt att få kontakt med och den lilla träning i vardagen vi gör fungerar fint.

Men mat!
Jag tänker att det är normalt att en 8-månaders "har dagar". Han får mat morgon och kväll. Kvällen äter han och vill nog gärna ha mer men morgon-maten äter han vissa dagar, vissa inte. På en vecka är det nog fler gånger han inte bryr sig om morgon-maten. Samma även om man blandar i nåt yummy tilltugg i den

Harry äter aldrig frukoste, brukar äta lite lunch och sen på kvällen. Har fri tillgång på mat, passar honom bäst att kunna småäta lite när det passar honom :)
 
Lova vill också leka med Harry, tror jag. 😍
Hon är en mes och kan tycka att stora hundar är läskiga och små och ettriga saker (andra stallkompisens terriers...) är äckliga. Hon leker gärna tyst och vill springa runt och kanske brottas lite försiktigt. Men inga hårda tag, då blir hon rädd. 😂 Sist hon lekte med ena terriern, blev den skitsur och flög på henne och lät som att den skulle döda henne. Lova fattade ingenting och tyckte att den var dum och ville bli räddad av mig.

Då skulle hon gilla att leka med Harry 😁
Han skäller inte, vill också mest springa och lite lätt brottning om den andra hunden vill. Annars går det bra med bara jakt.
 
Lovis har fått en ny flytväst. Hon är skeptisk. 😂
IMG_20230530_111955686_HDR.jpg


Den hade stjärtfena, men jag klippte bort den. Den tryckte ner svansen. 😂
 
Idag har Harry varit hos veterinären och fått sin ettårs-vaccination.
På stora djursjukhuset är han väldigt framåt och kaxig, men då är det ju alltid Kantarell som blir utsatt för undersökningenar.
På lilla kliniken hemma har han varit och dragit ut tänder, inte kul alls så där är han väldigt timid och stillsam. Var en en dam som frågade om vi tränar mycket lydnad eftersom han verkade så väluppfostrad 😁

Var samma veterinär som han vet och sket på sist 😆
Hon var väldigt nöjd över att vi tränat på att låta andra röra skägget och titta på tänderna, idag var han mycket duktig!
Frågade om huller och hon tyckte inte jag skulle vara orolig alls. Han är väldigt smal men hellre det än tjock som väldigt många hundar är idag. Han kommer runda på sig med åldern 😊
 
IMG_20230530_180114450.jpg

Besvikelsen när man blir inropad (pga skällde på grannar) och tror att det är för att man ska få smaka på husses och mattes försenade söndagsmiddag. Det blev ingen oxfilé för Lova. Det blev förvisning till bädden. Kan dock tillägga att hon faktiskt fick lite godis för att hon kom på inkallning.

"Ny familj sökes! Ett krav på att allt kött måste delas med mig. Jag måste kvalitetssäkra det innan ni äter. / Lova"
 
Stella lyckades orsaka så jag cyklade omkull idag 🫣
Cyklade jättesakta uppför en backe och hade henne i flexikoppel och hon gick lite bakom. Höll kopplet i vänster hand och styret i höger. Missade helt att hon stannade och luktade och vips tog det stopp. Cyklade ju så sakta att de räckte för att fullkomligt rubba balansen så jag tippade helt enkelt framåt-sidan och ramlade. Styret i magen och uppskrapade knän.
Typiskt 😫
 
Vi har lagt kastrering på hyllan ett tag. Så länge han fungerar med kulor och andra hundar väntar vi.

Men nu då till att vara i puberteten, alla lukter och allt. Han är ändå så lätt att få kontakt med och den lilla träning i vardagen vi gör fungerar fint.

Men mat!
Jag tänker att det är normalt att en 8-månaders "har dagar". Han får mat morgon och kväll. Kvällen äter han och vill nog gärna ha mer men morgon-maten äter han vissa dagar, vissa inte. På en vecka är det nog fler gånger han inte bryr sig om morgon-maten. Samma även om man blandar i nåt yummy tilltugg i den
Han låter som en rätt vanlig hanhund i den åldern. Lukter och så är ju extremt intressant i den åldern och även intressant senare så klart men har man tränat på "hur vi går promenader" och när/hur hunden får lukta så är det inget problem när den träningen sitter tycker jag. Men ja, innan den träningen sitter kan lukter vara rätt ansträngande.

Sämre ätande kan också höra till åldern. Sen gillar vissa hundar att bara äta en gång om dagen, andra flera gånger om dagen. Så länge hunden är frisk så skulle jag inte oroa mig. Ni kan ju dock testa att bara ge lite mat på frukosten och merparten på kvällen om han äter bäst då, eller allt på kvällen.
 
Varit på privatlektion med Spock i vallning och det gick såå bra 😍. Tränaren sa att så som han jobbar så brukar dom jobba på i 3-4 års åldern, att jag ska vara väldigt nöjd med honom och det är jag verkligen. Så kul att få så mycket positiv feedback, visst har jag kännt att vallningen flytit på och att absolut är en stabil hund att ha med i fårhagen med tanke på hur grön han är men det kul att få höra det också.

20230527_123927.jpg
 
Lova har haft två tuffa dagar. Jag har spenderat vääääldigt många timmar i stallet och städat, sorterat, tvättat och putsat en miljard (känns det som) hästgrejer som jag inte längre behöver. Om en dryg vecka ska vi ha loppis i stallet, för det är fler än jag som behöver bli av med saker. 😊

Men stackars lilla Lova! Matte är SÅ tråkig! Idag hade hon iaf labben att leka med, men de blev trötta efter någon timmes lek. Kl 11 tyckte snuzzen att det var dags att åka hem. Då parkerade hon sin lilla söta rumpa vid bilen och stirrade på bakluckan och försökte öppna den med tankens kraft.
Vi kom hem för några minuter sedan. Dvs hon hann kräva hemgång ganska många gånger under dagen.
På em blev det iaf lite roligare, för då kom det fler människor hon kunde leka och gosa med. Labben är lite mer "jaha, där kom du ja. Hej hej." Lova blir överlycklig och vill hoppa upp i famnen och gosa. Till vissa utvalda "bästisar", tjuter hon av glädje. Stallkompisarna känner sig väldigt välkomna när de blir attackerade med snuzzepussar! 😍

Nu är den stackars voffen helt utslagen och sover som en liten gris. 🐷
 
Lova ska bli en stooor schnauzer, har hon sagt. Så när matte och hennes mamma planterade en massa i trädgården, planterade lillsnuzzen sig själv i en balja. Från dvärgschnauzer till (fd mellan-) schnauzer? 😁
IMG_20230604_134826604_HDR.jpg

Nästa helg blir hon "storasyster" åt en schnauzer. Den är väl nästan lika stor som Lova är nu. 🤪😂 Så det blir en stor lillasyster!
Gammelhästens medryttare/min ständiga hjälpreda/vän/"bonuslillasyster" (jag har TYP adopterat henne som syster. Så kan man göra va?) ska bli med valp. Hon ville ha snäppet större, men Lova har övertalat henne att det ska vara ett skägg iaf.
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
12 429
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 035
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 035
Senast: Jeps
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 520
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare
  • Föräldrar till barn som rider

Omröstningar

Tillbaka
Upp