Del II Valp 2022

Jag var hos veterinären med båda hundarna och det var ett tag sedan jag hade båda hundarna med pga löp osv. Det var verkligen en mer "vuxen" hund nu än tidigare, att kunna vänta och ha självbehärskning när jag ber om det och inte vara överallt och ingenstans samtidigt. Riktigt enkelt att ha hund idag.

Hon fick även följa med som åskådare på träning, nästan en hel dag att göra ingenting (med pauser och lösspring) var verkligen vad hon behöver, mängdträning i att kunna göra ingenting. 👌

Nu ska vi slappa lite.
 
Knut har lekt med setterkompisen Iver 🙂
Skiljer 2 månader nellan dem bara. De leker väldigt bra
IMG_3234.jpeg
 
Idag var det premiär för Spock lös i stora hagen på min syrras ganska lättfotade får och han skötte sig fantastiskt 🤩. Så nöjd med honom och jag börjar tro att min tränares påstående att vi ska fixa VP i höst inte är ett omöjligt mål.


20230610_180250.jpg
 
Ännu ett pass i fårhagen idag fast på andra får och annan plats 😄. Vi tränade på att fålla in och fålla ut och efter nån gång kändes det som om Spock fattade själv att vitsen var att de skulle in genom öppningen och det kändes som om han parerade in dom utan att jag behövde lägga mig i så mycket. Vi testade på ränna också och så har vi börjat öka avståndet i hämten.
Har anmält mig till IK1 kurs i höst och är så taggad på det, om nån vecka har vi privatlektion 🙂.

20230611_104432.jpg
 
Vi tog en veckas paus från vallningen och genast kom hennes behov av att "vakta" draget tillbaka.
Jag vet ju att det kommer ge med sig men hinner ändå bli frustrerad.
Det har varit svalare några kvällar i rad nu så ska försöka valla kontinuerligt ett tag.
 
Lova skulle göra MH i helgen, men det blev inställt pga funktionärsbrist. 😭
Nu blir det BPH om några veckor istället. Var hopplöst att hitta nya MH då de flesta verkar vara endast för vissa rasföreningar eller uppfödare. Eller alldeles för långt bort...
 
Lova skulle göra MH i helgen, men det blev inställt pga funktionärsbrist. 😭
Nu blir det BPH om några veckor istället. Var hopplöst att hitta nya MH då de flesta verkar vara endast för vissa rasföreningar eller uppfödare. Eller alldeles för långt bort...
Ja, det är inte helt enkelt. När jag gjorde BPH med Torsten fick vi åka långt. Det är inte lätt att hitta provplatser.

Nästa år blir det aktuellt med Oskar. Hoppas jag hittar provplats inom ett par timmars resväg. Ändå bor jag i Mellansverige
 
Ja, det är inte helt enkelt. När jag gjorde BPH med Torsten fick vi åka långt. Det är inte lätt att hitta provplatser.

Nästa år blir det aktuellt med Oskar. Hoppas jag hittar provplats inom ett par timmars resväg. Ändå bor jag i Mellansverige
Jag hade tur att hitta BPH ca 45 min bort som hade en del lediga platser i juni. Kanske för att det är dagtid på vardagar? Men det passar fint för en sjukpensionär som jag.

MHt skulle jag ha åkt 2-2,5 timme till, men nu blev det ju inget med det... 🥺
Orkar inte åka genom hela landet för det. Nä, då fick det bli BPH istället.
 
Lovis och jag var hos morfar idag och hälsade på. Vi satt ute i skuggan och personalen var väldigt bra på att hela tiden erbjuda dricka åt gamlingarna i värmen. Ville de inte ha vatten, fick de saft. Skönt att se att de har koll.
Morfar hade däremot inte så mycket koll. Eller jo, han hittade en fästing på Lova. Jag fick inte bort den, så sa att jag tar den hemma sen. Ungefär en gång varannan minut eller nåt...
"Här, här! Kolla här, Therése. En till fästing! Ta bort den!"
Ehh... Morfar, det är samma fästing. Jag ska ta bort den när jag har något att pilla med, för den är så liten.
"Jaså, jaja..."
"Nämen, här är en till!"
Fortfarande samma... 🤪🥰
Jag tror att han "hittade" ungefär 30 fästingar på henne. Jag såg bara en. 😁

Sen blev gubben lite avis för flera av tanterna på boendet ville hälsa på Lova och lockade på henne så hon hoppade ner från hans knä.
Men största delen av tiden vi var där, låg hon halvt om halvt på honom och blev kliad bakom öronen. 🥰
IMG_20230615_124641831.jpg
 
Knut hjälper mig att räta upp bryggan. Nu har han lärt sig hur kul de är i vattnet så han går där o plumsar hela tiden 😁
Sen var de vildsvin 10m från stugan o vilket skall han gav ifrån sig! Han skäller aldrig men nu kom de ett grovt skall o han stod vid mig hela tiden o markerade att ”här vill vi inte ha er!”
IMG_3437.jpeg
 
Lovis och jag var hos morfar idag och hälsade på. Vi satt ute i skuggan och personalen var väldigt bra på att hela tiden erbjuda dricka åt gamlingarna i värmen. Ville de inte ha vatten, fick de saft. Skönt att se att de har koll.
Morfar hade däremot inte så mycket koll. Eller jo, han hittade en fästing på Lova. Jag fick inte bort den, så sa att jag tar den hemma sen. Ungefär en gång varannan minut eller nåt...
"Här, här! Kolla här, Therése. En till fästing! Ta bort den!"
Ehh... Morfar, det är samma fästing. Jag ska ta bort den när jag har något att pilla med, för den är så liten.
"Jaså, jaja..."
"Nämen, här är en till!"
Fortfarande samma... 🤪🥰
Jag tror att han "hittade" ungefär 30 fästingar på henne. Jag såg bara en. 😁

Sen blev gubben lite avis för flera av tanterna på boendet ville hälsa på Lova och lockade på henne så hon hoppade ner från hans knä.
Men största delen av tiden vi var där, låg hon halvt om halvt på honom och blev kliad bakom öronen. 🥰
Visa bifogad fil 121353
Får hon nått fästingmedel?
Mina äter bravecto
 
Idag har jag varit "arga tanten. En tråkig hundägare som inte unnar min hund att ha roligt." Typ. Eller det är väl så folk tänker.
Jag var på den stora badplatsen, där det är bäst bad för både hundar och människor. Det var fyra andra hundar där när jag och Lova kom, men en höll sig på ordentligt avstånd iaf.
När det såg tomt ut vid strandkanten, gick jag ner och tänkte bada med henne.

Det tog typ 2 min, så började en tant med ett litet fluff prata med mig och frågade om våra hundar kunde leka.
Nej, sa jag.
"För sent", sa tanten och släppte sin hund. 🤬

Tillslut hämtade hon fluffet och vi fick vara ifred. I max någon minut till... Sen kom en stor, svart hund framrusande, Lova backade undan och jag missade att få tag i henne, men högg tag i nackskinnet på den stora hunden precis innan den hann ända fram.
"Oj." Det var allt husse sa. Sen såg han lite sur ut över att jag tog tag i hans hund sådär.
Jag talade om att min hund är rädd för stora, okända hundar och ffa när de kommer springande emot henne.
"Jaha."

Sen tog jag upp Lova i famnen och gick därifrån. Vad är det för fel på folk?! 🤬:banghead:
 
Idag har jag varit "arga tanten. En tråkig hundägare som inte unnar min hund att ha roligt." Typ. Eller det är väl så folk tänker.
Jag var på den stora badplatsen, där det är bäst bad för både hundar och människor. Det var fyra andra hundar där när jag och Lova kom, men en höll sig på ordentligt avstånd iaf.
När det såg tomt ut vid strandkanten, gick jag ner och tänkte bada med henne.

Det tog typ 2 min, så började en tant med ett litet fluff prata med mig och frågade om våra hundar kunde leka.
Nej, sa jag.
"För sent", sa tanten och släppte sin hund. 🤬

Tillslut hämtade hon fluffet och vi fick vara ifred. I max någon minut till... Sen kom en stor, svart hund framrusande, Lova backade undan och jag missade att få tag i henne, men högg tag i nackskinnet på den stora hunden precis innan den hann ända fram.
"Oj." Det var allt husse sa. Sen såg han lite sur ut över att jag tog tag i hans hund sådär.
Jag talade om att min hund är rädd för stora, okända hundar och ffa när de kommer springande emot henne.
"Jaha."

Sen tog jag upp Lova i famnen och gick därifrån. Vad är det för fel på folk?! 🤬:banghead:

Folk är IDIOTER.
 
Folk är IDIOTER.
Jo de är väl det... Tanten med fluffet sa åt mig att släppa lös min hund så de kunde leka ordentligt. Jag sa att de ska inte leka och nej, jag släpper inte lös hunden. Ffa inte på en strand med andra hundar och människor.

Nästa gång får jag väl bada vid "gåsbajsbadet" istället. 🥺 Blä. Men Lova blir väl glad av buffén... Eller i den lilla sjön i skogen, men där finns ingen strand alls och är för mycket mygg för att det ska vara skönt att "hänga" där i några timmar när det är varmt.
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
12 437
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 035
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 035
Senast: Jeps
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 520
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp