Idag har jag varit "arga tanten. En tråkig hundägare som inte unnar min hund att ha roligt." Typ. Eller det är väl så folk tänker.
Jag var på den stora badplatsen, där det är bäst bad för både hundar och människor. Det var fyra andra hundar där när jag och Lova kom, men en höll sig på ordentligt avstånd iaf.
När det såg tomt ut vid strandkanten, gick jag ner och tänkte bada med henne.
Det tog typ 2 min, så började en tant med ett litet fluff prata med mig och frågade om våra hundar kunde leka.
Nej, sa jag.
"För sent", sa tanten och släppte sin hund.
Tillslut hämtade hon fluffet och vi fick vara ifred. I max någon minut till... Sen kom en stor, svart hund framrusande, Lova backade undan och jag missade att få tag i henne, men högg tag i nackskinnet på den stora hunden precis innan den hann ända fram.
"Oj." Det var allt husse sa. Sen såg han lite sur ut över att jag tog tag i hans hund sådär.
Jag talade om att min hund är rädd för stora, okända hundar och ffa när de kommer springande emot henne.
"Jaha."
Sen tog jag upp Lova i famnen och gick därifrån. Vad är det för fel på folk?!
Fattar verkligen inte. Hade Tonto på besök för några veckor sen och vi möter en kärring med hund som utbrister "ÅH min hund vill så gärna hälsa, han är så taggad", jag säger då nej, min hund tycker inte om andra hundar och då säger hon "Jo dom har ju redan hälsat förut, dom tycker om varandra."
Tonto har dom senaste typ 6 åren inte hälsat på någon annan hund. (Förutom när pappas grannes hund smiter in i deras trädgård, men det går bra då det är en tik i alla fall.)
Då sa jag nog rätt barskt att nej det har dom aldrig gjort och gick åt andra hållet.