Del II Valp 2022

Idag har jag varit "arga tanten. En tråkig hundägare som inte unnar min hund att ha roligt." Typ. Eller det är väl så folk tänker.
Jag var på den stora badplatsen, där det är bäst bad för både hundar och människor. Det var fyra andra hundar där när jag och Lova kom, men en höll sig på ordentligt avstånd iaf.
När det såg tomt ut vid strandkanten, gick jag ner och tänkte bada med henne.

Det tog typ 2 min, så började en tant med ett litet fluff prata med mig och frågade om våra hundar kunde leka.
Nej, sa jag.
"För sent", sa tanten och släppte sin hund. 🤬

Tillslut hämtade hon fluffet och vi fick vara ifred. I max någon minut till... Sen kom en stor, svart hund framrusande, Lova backade undan och jag missade att få tag i henne, men högg tag i nackskinnet på den stora hunden precis innan den hann ända fram.
"Oj." Det var allt husse sa. Sen såg han lite sur ut över att jag tog tag i hans hund sådär.
Jag talade om att min hund är rädd för stora, okända hundar och ffa när de kommer springande emot henne.
"Jaha."

Sen tog jag upp Lova i famnen och gick därifrån. Vad är det för fel på folk?! 🤬:banghead:

Fattar verkligen inte. Hade Tonto på besök för några veckor sen och vi möter en kärring med hund som utbrister "ÅH min hund vill så gärna hälsa, han är så taggad", jag säger då nej, min hund tycker inte om andra hundar och då säger hon "Jo dom har ju redan hälsat förut, dom tycker om varandra."

Tonto har dom senaste typ 6 åren inte hälsat på någon annan hund. (Förutom när pappas grannes hund smiter in i deras trädgård, men det går bra då det är en tik i alla fall.)

Då sa jag nog rätt barskt att nej det har dom aldrig gjort och gick åt andra hållet.
 
Fattar verkligen inte. Hade Tonto på besök för några veckor sen och vi möter en kärring med hund som utbrister "ÅH min hund vill så gärna hälsa, han är så taggad", jag säger då nej, min hund tycker inte om andra hundar och då säger hon "Jo dom har ju redan hälsat förut, dom tycker om varandra."

Tonto har dom senaste typ 6 åren inte hälsat på någon annan hund. (Förutom när pappas grannes hund smiter in i deras trädgård, men det går bra då det är en tik i alla fall.)

Då sa jag nog rätt barskt att nej det har dom aldrig gjort och gick åt andra hållet.
Jag blir för passiv ibland pga tycker inte om folk, men ångrar mig efteråt och önskar att jag hade skrikit åt dem. 🥺
Det måste väl finnas massor av andra idioter vars hundar de kan leka med? Varför envisas när någon säger nej? 😤

Tyvärr fick vi nu bakslag på hundmöten med stora hundar...
Mötte några strax efter dessa incidenter och Lova blev väldigt upprörd och skällde som en tok.
Jag hatar folk. 😭 Som vi kämpat för att hon ska hålla sig lugn bland stora hundar. Inte första gången något liknande händer och så är vi tillbaka på ruta ett.
 
Jag blir för passiv ibland pga tycker inte om folk, men ångrar mig efteråt och önskar att jag hade skrikit åt dem. 🥺
Det måste väl finnas massor av andra idioter vars hundar de kan leka med? Varför envisas när någon säger nej? 😤

Tyvärr fick vi nu bakslag på hundmöten med stora hundar...
Mötte några strax efter dessa incidenter och Lova blev väldigt upprörd och skällde som en tok.
Jag hatar folk. 😭 Som vi kämpat för att hon ska hålla sig lugn bland stora hundar. Inte första gången något liknande händer och så är vi tillbaka på ruta ett.

Usch, ja jag fattar inte. Blir så trött. Jag har dock turen att inte vara konflikträdd.

Stackarn, hoppas att det löser sig. :heart
 
Bara för att vi pratar om lösa hundar, här har det regnat så jag och alla andra hundägare kasta oss ut för att njuta av att stranden var nästan folktom.

Iaf vi går, jag kopplar henne vid andra hundar, ser till så att vi har avstånd så att jag vågar ha henne lös osv.
Ett, tu tre så står det en Akita och flåsar henne i rumpan. Ägaren (med sina andra 3 hundar) går 50 meter bakom (om det ens räcker), om man ser sin hund sticka varför kan man åtminstone inte hojta att nu är det en som är på väg?

Jag gillar INTE Akitas. (Framförallt så litar jag inte på dem ihop med främmande hundar pga tidigare dåliga erfarenheter. Den lär ju dessutom väga minst dubbelt så mycket som min.)

Min hund är inte glad i andra hundar, inte så att hon bråkar men hon tycker de är obehagliga och kan lätt gläfsa till om de blir närgångna.
Jag vill inte koppla min hund när det är en annan byracka lös om de skulle ryka ihop.

Nu löste det sig bra, jag pratade bebisspråk med min (hon kan gå igång som tusan om jag ryar åt den andra hunden - been there done that) och så är jag glad att hon är hyffsad lydig så när jag sa åt henne att fortsätta gå och ställde mig i vägen för Akitan så tröttnade den och sprang tillbaka.
Men just att man inte ens ids ropa "nu kommer min hund". (:rage:)
 
Jag blir för passiv ibland pga tycker inte om folk, men ångrar mig efteråt och önskar att jag hade skrikit åt dem. 🥺
Det måste väl finnas massor av andra idioter vars hundar de kan leka med? Varför envisas när någon säger nej? 😤

Tyvärr fick vi nu bakslag på hundmöten med stora hundar...
Mötte några strax efter dessa incidenter och Lova blev väldigt upprörd och skällde som en tok.
Jag hatar folk. 😭 Som vi kämpat för att hon ska hålla sig lugn bland stora hundar. Inte första gången något liknande händer och så är vi tillbaka på ruta ett.
Med min terrier var jag allt för mesig, jag så åt folk att hon vill inte hälsa och det tyckte dem "att de skulle hon visst".

Men när man har hundar som vi, och vi känner dem bäst, vi VET att de inte kommer trivas av att hälsa på andra hundar så får vi stå upp för dem.
Jag lovar att din och hennes relation kommer bli bättre (även om du inte upplever att ni har problem nu) om hon känner att du stöttar henne.
Det är så viktigt att du för hennes talan.
*skickar pepp*

För din egen skull, om du sätter upp en hälsosam gräns som du vill ska respekteras, när folk skiter i den får du bli förbannad. Det är kanske inte bara Lova du behöver träna på att stå upp för?

(Inte menad att låta som en besserwisser men jag tror vi är MÅNGA som känner igen i att det är svårt att sätta ner foten för man vill inte skapa en dålig stämning. Men det är ju inte vi som skapar den dåliga stämningen. Det är ju dem som inte respekterar våra gränser.)
 
Med min terrier var jag allt för mesig, jag så åt folk att hon vill inte hälsa och det tyckte dem "att de skulle hon visst".

Men när man har hundar som vi, och vi känner dem bäst, vi VET att de inte kommer trivas av att hälsa på andra hundar så får vi stå upp för dem.
Jag lovar att din och hennes relation kommer bli bättre (även om du inte upplever att ni har problem nu) om hon känner att du stöttar henne.
Det är så viktigt att du för hennes talan.
*skickar pepp*

För din egen skull, om du sätter upp en hälsosam gräns som du vill ska respekteras, när folk skiter i den får du bli förbannad. Det är kanske inte bara Lova du behöver träna på att stå upp för?

(Inte menad att låta som en besserwisser men jag tror vi är MÅNGA som känner igen i att det är svårt att sätta ner foten för man vill inte skapa en dålig stämning. Men det är ju inte vi som skapar den dåliga stämningen. Det är ju dem som inte respekterar våra gränser.)
Jo, det är något jag kämpar med. Jag har tidigare haft svår social fobi och har alltid varit den där "gråa musen" som gömt sig och inte velat ta någon plats, synas eller märkas. Det har blivit väldigt mycket bättre, men ibland blir jag så tagen på sängen av folks dumhet och idioti, att jag fullständigt kommer av mig.
 
Lite orolig att Stella inte skulle tycka de va 100 ok att bli lämnad själv i ny lägenhet i em. Storasyster corgi är med, men ibland verkar hon inte bry sig om det.
Men det gick nog bra 😍

E6544EF9-DF78-4960-A251-0A17604B320B.jpeg
 
Lova är inte helt övertygad om att regn är bra. 😂 Men hon fick gå ett spår på fm och var väldigt taggad. Mycket lättare att spåra när det var blött än när det var kruttorrt överallt. 😊
IMG_20230618_110005382.jpg

Lite lagom blöt, trött och tycker synd om sig själv pga blöt. 😁
 
När vi ändå pratar lösa hundar... jag har min kopplad jämt då han med all säkerhet sticker efter både fåglar och wallabies. Har honom "lös" på stranden ibland (och då med en 8m lina hängandes efter) när jag ser att vi är ensamma... anyways...

Ser ett argt inlägg i lokala fb gruppen från en tjej med en staffy om hur hon promenerat sin hund i parken (samma park jag brukar gå i med, hennes staffy och min hund är vänner och får hälsa och leka ibland).., haft sin hund i koppel men en lös hund sprungit upp till dom och ägaren brydde sig inte.
Hennes staffy älskar alla, är rätt vild/upphetsad i kopplet vid hundmöten. Går från 0 till 100 på en sekund och den är stark.
Hundmötet hade gått "bra" då inget mer hände än att staffyägaren nu hade en upphetsad hund i kopplet.
Men i inlägget skrev hon typ för f a n koppla era hundar om ni inte har koll på dom. Hade min hund försvarat sig och bitit även om den var den kopplade så gissa vilken hund som blivit omhändertagen och eller klassad som farlig osv osv...

Dagen efter så går jag i parken med min hund. Jag ser henne och hennes staffy på håll, över 100 meter bort...

Gissa vad som kommer springande helt plötsligt mot oss? Staffyn! Lös. Inget koppel hängande efter att den slitit sig...
Hon har noll koll på den 🤦‍♀️

Hennes inlägg på FB försvann efter det
 
Gick till terrängbanan i tron om att Harry skulle tycka att det var roligt att springa nu när det är svalare ute.
Det tyckte han inte, han ville bara spåra 😆
Springa gör man tydligen när det är gassande sol och tokvarmt, är det svalt och blött spårar man 🐾
Måste ta tag i att kolla upp vem som äger marken bakom oss 😁
IMG_20230619_110517.jpg
 
Det är då skönt att Harry har blivit en riktig sjusovare som inte har några problem att hålla sig.
Igår var sambon ute med honom vid 21 innan de gick och la sig. Jag kom hem strax efter midnatt och Harry kom inte ens till dörren 😆
Hämtade honom för en snabbkiss. Sen sov jag och Harry till 09 😍
Då hade han inte ens bråttom ut, hämtade ett ben först och tyckte att vi kunde ligga kvar en stund till 😁
 
Hostat igen o fått upp skum men behöll maten.
Veterinären trodde kennelhosta...
Han är vaccinerad men de kan få det ändå.
Ingen feber så ska tempa, ta det lugn och se till att hans andning inte påverkas speciellt vid vila :heart
 
Jag har råkat lära Harry hur man blir ännu mer bortskämd 🙄😆
Ibland när vi varit ute på promenad har han hoppat lite på mina ben och velat ha uppmärksamhet. Då har han fått godis, har väl tänkt, bra att han tar kontakt.
Det har han dock börjat utnyttja nu, varje längre promenad smyger han in bakom mig, hoppar och tittar förväntsfullt, godis till mig 😋
Vek som jag är får han såklart godis varje gång 😆
Bortskämd much 😁
 
Jag har råkat lära Harry hur man blir ännu mer bortskämd 🙄😆
Ibland när vi varit ute på promenad har han hoppat lite på mina ben och velat ha uppmärksamhet. Då har han fått godis, har väl tänkt, bra att han tar kontakt.
Det har han dock börjat utnyttja nu, varje längre promenad smyger han in bakom mig, hoppar och tittar förväntsfullt, godis till mig 😋
Vek som jag är får han såklart godis varje gång 😆
Bortskämd much 😁
hehe Ascot kan flera gånger under en promenad komma och fråga om godis :rofl:. Kommer där och tittar bedårande på en men en blick som säger att han inte har fått godis på lääänge, även om det bara var 5 min sen.
 
Jag har råkat lära Harry hur man blir ännu mer bortskämd 🙄😆
Ibland när vi varit ute på promenad har han hoppat lite på mina ben och velat ha uppmärksamhet. Då har han fått godis, har väl tänkt, bra att han tar kontakt.
Det har han dock börjat utnyttja nu, varje längre promenad smyger han in bakom mig, hoppar och tittar förväntsfullt, godis till mig 😋
Vek som jag är får han såklart godis varje gång 😆
Bortskämd much 😁
Haha min (nu 7 månaders 😱) hoppar också så. Fast för henne betyder det antingen "komigen du måste vara roligare! Lek med mig!" eller "jag är trött, bär mig".
 
Jag har råkat lära Harry hur man blir ännu mer bortskämd 🙄😆
Ibland när vi varit ute på promenad har han hoppat lite på mina ben och velat ha uppmärksamhet. Då har han fått godis, har väl tänkt, bra att han tar kontakt.
Det har han dock börjat utnyttja nu, varje längre promenad smyger han in bakom mig, hoppar och tittar förväntsfullt, godis till mig 😋
Vek som jag är får han såklart godis varje gång 😆
Bortskämd much 😁
Jackie gör så när hon vill upp i famnen och bli buren en bit 😁 Funkar varje gång 🙈
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
12 448
Senast: Piglet
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 035
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 035
Senast: Jeps
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 520
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp