Del II Valp 2022

Någon mer som tränar lydnad?
Vi jobbar på frittfölj och insett att jag börjat släppa igenom skit för att få bort hjälper så vi har börjat med nya tag nu. Ugh, ett evighets projekt.
Jag tycker det är svårt att hinna träna allt, inte för att jag inte har tid (typ..) utan för att vi kan ju inte träna allt var dag.
 
Det känns jobbigt men vi har fått en fnurra på tråden jag och Spock 😕..
Jag hade hoppats på att vi skulle ha kommit igång med tävling nu på våren men lydnad funkar inte alls och rally inte heller.
Efter att vi var iväg på kurs i vintras + några stötar av elstängsel så har Spock dragit slutsatsen att matte = farlig 🤒. På kursen lyckades jag ge honom några stötar av misstag då det tydligen lyckades bli rejält med statisk elektricitet, det vi nötte då var fritt följ. Jag var ju på kurs för några veckor sen men bägge instruktörerna hade inte nåt råd att ge då han blir rädd och blockerad och jag har bestämt att jag helt enkelt får ge det tid.
Det känns väldigt tråkigt då han är en stabil hund i övrigt men han har kopplat ihop lydnaden med obehag. Sen är han fortfarande i en känslig ålder så jag hoppas att om jag låter han vara så funkar det bättre. Jag märkte även liknande tendenser på rallykursen så husse har fått ta över och det funkar bra för dom.
Det är lite antiklimax då jag hade hoppats på att ha en hund att tävla och jag inser att det finns en risk att vi aldrig kommer dit 😕.
I agility och vallning har han funkat jättebra hittills även om jag får vara försiktig med att pressa honom då jag inte vill ha samma sak där. Problemet är att hålla på att röra mig i kuperad terräng eller att kunna köra agility med mitt trasiga knä är långt ifrån optimalt..

Ledsen och besviken på mig själv, önskar att jag bara hade lämnat på kursen i vintras än att fortsätta och ge honom ytterligare flera stötar av misstag.

Har nu ytterligare en sommar utan planer och tävling att se fram emot (inte) efter att Nessie gick bort förra året 😢.

Husses blivande agilitystjärna?
20230417_113758.jpg
 
Allt ser bra ut 🥰😍 de har växt ihop JÄTTEFINT! Vet. visade upp bilderna bredvid de vi tog i januari o de finns inte en tillstymmelse av de vi såg då nu ♥️
Jättetrevlig veterinär som förklarade bra 👌🏼
27kg väger han nu min lilla kung 👑
Fick beröm för hull och temprament!
 
Allt ser bra ut 🥰😍 de har växt ihop JÄTTEFINT! Vet. visade upp bilderna bredvid de vi tog i januari o de finns inte en tillstymmelse av de vi såg då nu ♥️
Jättetrevlig veterinär som förklarade bra 👌🏼
27kg väger han nu min lilla kung 👑
Fick beröm för hull och temprament!

Vad skönt att höra! Måste vara en otrolig lättnad 😍
 
Det känns jobbigt men vi har fått en fnurra på tråden jag och Spock 😕..
Jag hade hoppats på att vi skulle ha kommit igång med tävling nu på våren men lydnad funkar inte alls och rally inte heller.
Efter att vi var iväg på kurs i vintras + några stötar av elstängsel så har Spock dragit slutsatsen att matte = farlig 🤒. På kursen lyckades jag ge honom några stötar av misstag då det tydligen lyckades bli rejält med statisk elektricitet, det vi nötte då var fritt följ. Jag var ju på kurs för några veckor sen men bägge instruktörerna hade inte nåt råd att ge då han blir rädd och blockerad och jag har bestämt att jag helt enkelt får ge det tid.
Det känns väldigt tråkigt då han är en stabil hund i övrigt men han har kopplat ihop lydnaden med obehag. Sen är han fortfarande i en känslig ålder så jag hoppas att om jag låter han vara så funkar det bättre. Jag märkte även liknande tendenser på rallykursen så husse har fått ta över och det funkar bra för dom.
Det är lite antiklimax då jag hade hoppats på att ha en hund att tävla och jag inser att det finns en risk att vi aldrig kommer dit 😕.
I agility och vallning har han funkat jättebra hittills även om jag får vara försiktig med att pressa honom då jag inte vill ha samma sak där. Problemet är att hålla på att röra mig i kuperad terräng eller att kunna köra agility med mitt trasiga knä är långt ifrån optimalt..

Ledsen och besviken på mig själv, önskar att jag bara hade lämnat på kursen i vintras än att fortsätta och ge honom ytterligare flera stötar av misstag.

Har nu ytterligare en sommar utan planer och tävling att se fram emot (inte) efter att Nessie gick bort förra året 😢.

Husses blivande agilitystjärna?
Visa bifogad fil 119728
Usch vilken otur!

Är han rädd för att vara nära dig i vardagen också eller är det bara när det blir träning?

Jag skulle börja att jobba med att höja värdet att vara nära dig utan nån träning, bara existera nära dig och sen sakta öka svårighetsgraden. Lite konstigt att du inte kunde få nån hjälp av instruktörerna på kursen du gick.

Svårt med känsliga hundar men om han är intresserad av belöningar så borde man kunna jobba bort det även om det säkert tar lite tid. Visst kan det försvinna av sig själv, men jag hade nog velat börja jobba med det för att inte riskera att det blir kvarstående.
 
Usch vilken otur!

Är han rädd för att vara nära dig i vardagen också eller är det bara när det blir träning?

Jag skulle börja att jobba med att höja värdet att vara nära dig utan nån träning, bara existera nära dig och sen sakta öka svårighetsgraden. Lite konstigt att du inte kunde få nån hjälp av instruktörerna på kursen du gick.

Svårt med känsliga hundar men om han är intresserad av belöningar så borde man kunna jobba bort det även om det säkert tar lite tid. Visst kan det försvinna av sig själv, men jag hade nog velat börja jobba med det för att inte riskera att det blir kvarstående.
Svårt det där. Spökiga BCs kan lika gärna bli värre om man inte lyckas bryta känslan effektivt, då jobbar de på under passet men blir mentalt belastade och lägger på sig obehag till nästa pass... Det klassiska exemplet är bilvallning som folk tror att de "tränar bort" men istället befäster...

Samtidigt som det inte är helt ovanligt med hundar som inte kan avreagera själva, utan absolut behöver hjälp att komma över saker.

Tiken jag hade på foder fick en smäll av en tacka när hon var lite drygt ett år. Inte en hård smäll, men hon blev rädd. Det tog över ett år att få henne att göra bra upptag på okända djur efter det. Hon blev rädd en gång i sitt nya hem och då fick de köpa in helt nya djur för att öht få henne att valla igen sen. Hennes avkommor används friskt i avel i flera sportkennlar och jag sliter mitt hår över att ha skuld till att hon tränades till en nivå som gjorde det möjligt att avla på henne... Så många rädda hundar det har lett till :cry::cry::cry: Jag fattade iaf rätt beslut som inte avlade på henne!
 
Usch vilken otur!

Är han rädd för att vara nära dig i vardagen också eller är det bara när det blir träning?

Jag skulle börja att jobba med att höja värdet att vara nära dig utan nån träning, bara existera nära dig och sen sakta öka svårighetsgraden. Lite konstigt att du inte kunde få nån hjälp av instruktörerna på kursen du gick.

Svårt med känsliga hundar men om han är intresserad av belöningar så borde man kunna jobba bort det även om det säkert tar lite tid. Visst kan det försvinna av sig själv, men jag hade nog velat börja jobba med det för att inte riskera att det blir kvarstående.

Det är bara i sammanhanget av lydnadsplanen. Dom gav rådet riktigt riktigt korta pass och att kanske låta han vara ett tag då han är ung.
Jag tror jag kanske också lätt går lite fort fram och det blir för mycket press på honom för fort.
Därför tar jag en paus för min skull utan husse får väl köra rally med honom. Absolut att jag lägger in träning hemma och ute, det gör jag redan lite grann men vi släpper lydnaden då jag själv också känner att det är tungt då det påminner mig mycket om Nessie. Planen är att valla och bygga på vår relation i fårhagen så kanske det löser sig, det är ju inte en dealbreaker om han inte blir en lydnadshund då han är så fin i vallningen och väldigt lovande i agilityn.
Kanske är det jag som behöver terapi för att kunna fungera i lydnads sammanhang 🙈.

Gör kanske ett försök med Tay istället då han har visat väldigt mycket större intresse att jobba med mig nu när vi vallat mycket. Blir ju inte samma känsla av misslyckande heller när det är husses hund 😝.
 
Skulle ett kort ärende inom byn så jag slängde bara in Oskar i baksätet och for iväg. Plötsligt hittar jag honom på golvet mellan mina fötter och bland pedalerna :eek:

Då har den listiga rackaren krupit UNDER sätet fram till mig.
Han vet väl att det inte är lönt att försöka komma mellan framsätena för då morrar matte. Så han hittade en annan lösning.
Nu fuskas det inget mer. Det blir bilsele varenda gång. :meh:
 
Förra gången på kursen i viltspår la vi spår åt varandra och den som la spår åt mig la ett så himla bra spår! Klurig terräng och flera vinklar och min lilla söta vovve var SÅ duktig 🤩 Har börjat lära mig att läsa henne i spåret och då blir ju allt enklare förstås. Ska lägga ett spår i helgen och träna lite 😊

Andra löpet är på sluttampen också, skönt när det är över för jag tycker det är så trist. Henne märker man ingenting på som tur är.
 
Idag ska pruttarna vara ensamma när jag ska på möte.
Knut har ju varit lite osäker sen vi flyttat och plockat ner saker, skor mm o kastat runt med om jag gått. Nu har jag bara varit nere i tvättstugan men började ge ett älgben varje gång jag gick o det har fungerat bra.
Den äldre hunden är ju helt cool med att jag går.
Men idag har jag preppat med varsin kong med gotte i :)

Är väl som @tanten och lite överpjåkig med att lämna han "ensam" så han brukar vara med i bilen :D
 
Alltså Spock 😍!
Varit en sväng i fårhagen och han är så fin, idag fick han vara i fållan för jag skulle sortera ut djur och vad enkelt det var. Så lugn, så stabil och höll fåren tålmodigt åt mig medans jag försökte få ut de som skulle ut.

Så imponerad av honom då vi inte vallat mycket och han har inte varit med i närarbete ordentligt innan. Han känns verkligen som en stabil gårdshund som får jobbet gjort.

20230526_124022.jpg


Idag var han värd sin vikt i guld!
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
12 429
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 033
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
2 034
Senast: Jeps
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 520
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp