Det känns jobbigt men vi har fått en fnurra på tråden jag och Spock
..
Jag hade hoppats på att vi skulle ha kommit igång med tävling nu på våren men lydnad funkar inte alls och rally inte heller.
Efter att vi var iväg på kurs i vintras + några stötar av elstängsel så har Spock dragit slutsatsen att matte = farlig
. På kursen lyckades jag ge honom några stötar av misstag då det tydligen lyckades bli rejält med statisk elektricitet, det vi nötte då var fritt följ. Jag var ju på kurs för några veckor sen men bägge instruktörerna hade inte nåt råd att ge då han blir rädd och blockerad och jag har bestämt att jag helt enkelt får ge det tid.
Det känns väldigt tråkigt då han är en stabil hund i övrigt men han har kopplat ihop lydnaden med obehag. Sen är han fortfarande i en känslig ålder så jag hoppas att om jag låter han vara så funkar det bättre. Jag märkte även liknande tendenser på rallykursen så husse har fått ta över och det funkar bra för dom.
Det är lite antiklimax då jag hade hoppats på att ha en hund att tävla och jag inser att det finns en risk att vi aldrig kommer dit
.
I agility och vallning har han funkat jättebra hittills även om jag får vara försiktig med att pressa honom då jag inte vill ha samma sak där. Problemet är att hålla på att röra mig i kuperad terräng eller att kunna köra agility med mitt trasiga knä är långt ifrån optimalt..
Ledsen och besviken på mig själv, önskar att jag bara hade lämnat på kursen i vintras än att fortsätta och ge honom ytterligare flera stötar av misstag.
Har nu ytterligare en sommar utan planer och tävling att se fram emot (inte) efter att Nessie gick bort förra året
.
Husses blivande agilitystjärna?
Visa bifogad fil 119728