Att förväntas vara tillgänglig (emotionellt, tidsmässigt) efter 7 veckors av radiotystnad är ju verkligen ett jäkla otyg
Det kändes väldigt konstigt för mig

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att förväntas vara tillgänglig (emotionellt, tidsmässigt) efter 7 veckors av radiotystnad är ju verkligen ett jäkla otyg
Min spåkula säger att du kan komma att få svårt att få till dejter på onsdagar framöverEfter morgonens diskussion har jag lagt till denna bilden till min profil, så att männen vet vad de kan förvänta sig![]()
Min spåkula säger att du kan komma att få svårt att få till dejter på onsdagar framöver![]()
Ja, men visst, konversation är bättre än helt tyst alla gånger! Och nu när jag var tvungen att ställa in vår första dejt är jag ännu mer mån om att upprätthålla konversationen för att visa att jag är intresserad. Men det är ju stor skillnad på konversation och konversation. Nu känns det som att vi skriver brev till varandra nästan, långt och mycket och ganska känslosamt, alltså, det är inte kallprat alls utan vi kommer in på stora/viktiga saker. Svårt att beskriva riktigt men det känns nära, och det är det som skrämmer mig.Så kan jag också känna. Har varit med om det någon gång att det blivit fel bara för att man byggt upp en bild av hur den andre är och sen stämde det inte alls.
Men tycker också det blir mysko om det blir helt tyst i flera dagar om det är någon man är genuint intresserad av.
Jag skrev med en på tinder väldigt kort och han frågade om vi skulle ses på en kaffe till helgen (det här var typ tis-ons). Jag svarade att det kan nog fungera. Sen hörde jag inget mer, men på lördag skriver han och frågar om vi ska ses 10 på söndag. Då har ju jag nästn glömt bort att det var en som frågat om fika och det är inte som att jag kommer hålla hela min helg öppen.
Så jag föredrar nog ändå att ha en konversation.
... plus att hur skulle en man reagerat om en kvinna gjort likadant? Sprungit och skrikit åt andra hållet gissar jag![]()
Förlåt för lite sen på bollen, men det här känns ganska sexistiskt.... (eller vafan det heter på svenska - könsdiskriminerande?)
Även män jag dejtat som varit uttalade 'anti-feminister' har erbjudit stöd om jag berättat att jag mått dåligt emotionelt, så jag känner inte alls igen karakteristiken från @Stefffie
Och kom ihåg - folk brukar ofta uppföra sig på det vis som omgivningen förväntar att dom ska, så att sprida denna typen karakteristiker kan faktiskt ha tvärt om den effekten som (förhoppningsvis) är önskad...
Läxa inte upp mig. Bara för att man misstänker att en viss reaktion kommer att komma betyder inte att man agerar på den (utan snarast är resignerat förberedd). @Stefffie var ju tex inte otrevlig gentemot honom men jag betvivlar starkt att reaktionen varit likadan om deras roller var omvända.
Min generation är till stor del förlorad, män i min ålder har sällan fått lära sig hantera jobbiga känslor (tyvärr). Det betyder fortfarande inte att vi som kvinnor ska tassa runt och vara snälla mot de små liven när de behöver oss för att "fixa" sådant. Min generation har försökt med att vara förstående men det har bevisligen inte hjälpt... och det får vara nog nu. Varför tror du så många kvinnor blir utbrända?! En stor del av det är att vi fått ta en stor last i hemmet samtidigt som vi ska klara av jobb som blir alltmer krävande.
Att som du säger ha förväntningar på hur omgivningen ska reagera gör att den reagerar så är larv i sammanhanget. Hur många kvinnor har inte förväntat sig att vuxna män ska bete sig som vuxna och sedan sett att så är inte fallet?! Nej, jag säger att det är dags att sluta curla män känslomässigt. De får ta tag i sin egen skit som så många av oss kvinnor gjort. Man blir faktiskt starkare av det. Min generation är som sagt till stor del förlorad, jag hoppas på att de yngre kan lära sig bättre...
Edit: Och ja, jag är själv skyldig till sådant curlande till viss del... men jag har tack och lov inga barn jag behöver vara en förebild för...
Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag unngås med män i 40-50 års ålderen som det här inte stämmer in på alls, och btw så är två av de 3 jag känner som blivit långtidssjukskrivna pga utbrändhet män i den åldern...
För mig så känns det helt bakvänt att kritisera någon som öppnar upp om sina känslor och (evt) vill prata om hur de mår, oavsett kön. Fattar inte heller hur ni tänker att de ska "hantera sina känslor själv"..?! Det, om något, låter som hur man tänkte för 100 år sedan... (men jag känske misförstått totalt)
Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag unngås med män i 40-50 års ålderen som det här inte stämmer in på alls, och btw så är två av de 3 jag känner som blivit långtidssjukskrivna pga utbrändhet män i den åldern...
För mig så känns det helt bakvänt att kritisera någon som öppnar upp om sina känslor och (evt) vill prata om hur de mår, oavsett kön. Fattar inte heller hur ni tänker att de ska "hantera sina känslor själv"..?! Det, om något, låter som hur man tänkte för 100 år sedan... (men jag känske misförstått totalt)
Jag är snart 50 och känner verkligen inte igen mig i din beskrivning.
Jag menar heller inte att männen ska hantera sina problem själv... men de ska heller inte vältra över dem på kvinnor i sin närhet (eller kvinnor öht!) utan vara lite ödmjuka och ta professionell hjälp.
Dessutom behöver män bli bättre att prata med sina manliga vänner om sina problem!
Jag tror det är roten till mycket - många män är dåliga på att prata känslor/mående, och framförallt med andra män, för det ingår inte i deras sociala koder och normer, och då blir det istället att männen vänder sig till kvinnor i deras liv. Männen måste börja prata mycket mer med varandra och bygga sin egna emotionella intelligens!
Jag känner att jag har försökt förtydliga, men då detta är en viktig poäng, så vill jag säga igen att man (både män och kvinnor) ska absolut prata om sina känslor och mående! 100%!
Det jag vände mig emot i just det här scenariot var att jag, som ändå får räknas som en ytligt bekant, kontaktas mitt i natten med ett meddelande med otydligt syfte (bad han om hjälp?)
Behövde han någon att prata med känns det mer naturligt att kontakta en vän.
Men absolut - hade han kontaktat mig och velat prata så hade jag absolut gjort vad jag kan för att stötta - absolut att man ska vara där för människor som har det tufft, nästan oavsett vad man har för slags relation.
Min reaktion var I sammanhanget där vi inte pratat så mycket på djupet, och där jag tycker han nu uppvisat sterotypiskt manligt beteende som @athena_arabians beskrivit
Dessutom behöver män bli bättre att prata med sina manliga vänner om sina problem!
Jag tror det är roten till mycket - många män är dåliga på att prata känslor/mående, och framförallt med andra män, för det ingår inte i deras sociala koder och normer, och då blir det istället att männen vänder sig till kvinnor i deras liv. Männen måste börja prata mycket mer med varandra och bygga sin egna emotionella intelligens!
Okej, jag förstår att det känns skrämmande om ni inte setts ens.Ja, men visst, konversation är bättre än helt tyst alla gånger! Och nu när jag var tvungen att ställa in vår första dejt är jag ännu mer mån om att upprätthålla konversationen för att visa att jag är intresserad. Men det är ju stor skillnad på konversation och konversation. Nu känns det som att vi skriver brev till varandra nästan, långt och mycket och ganska känslosamt, alltså, det är inte kallprat alls utan vi kommer in på stora/viktiga saker. Svårt att beskriva riktigt men det känns nära, och det är det som skrämmer mig.
Dels skulle jag träffa någon som inte dansar så är det nog få som skulle förstå och tycka att det var okej.