Hej
@Hero !
Jag vet inte om detta kommer att göra det tydligare, men de senaste frågorna har handlat om hur du själv
tänker kring det som skrivits till dig och hur du väljer att bemöta det.
Till exempel om din första, instinktiva reaktion och svar kanske byts till något annat om du läser det igen senare, eller om du får tänka på det ett tag. Även om det inte syns här.
Ska försöka ge exempel på vad jag menar:
Jag skriver:
"Jag var på dejt och då hände det här. Dejten gjorde si. Jag gillade inte det." och får svaret: "Varför sa du inte bara till dejten att si inte var okej?"
Möjlig instinktiv reaktion på svaret:
"Jamen jag gjorde/sa ju faktiskt så och si, jag tycker att jag gjorde tillräckligt!"
Dvs en inledande försvarsreaktion, för att jag kanske kände mig påhoppad eftersom jag tyckte att jag hanterade situationen rätt.
Detta kan sedan leda till eftertanke hos mig och en ny, inre reaktion på svaret:
"Okej, ja jo. Jag gjorde/sa så och si men uppenbarligen var det inte tillräckligt tydligt eller uttryckt på rätt sätt för mottagaren att förstå. Effekten blev inte så som jag avsåg/hade tänkt."
Som i sin tur kan leda till att jag funderar ett extra varv nästa gång jag är i liknande sits:
"Förra gången räckte det inte att jag gjorde/sa så och si, jag kanske ska vara ännu tydligare och även göra ditt/datt, och se om det ger ett annat resultat?"
Blir man ofta ifrågasatt och känner att folk inte förstår det man egentligen menar, så kanske det är dags att ändra något i sättet hur man kommunicerar - säga mer, säga mindre, säga annorlunda... Och något så enkelt som att bemöta oklarheter med:
"jaha, det var inte meningen att framställa det så, utan jag menade..." istället för ett svar som signalerar
"fatta vad jag menar och inte vad jag skriver".
Anfall är inte bästa försvar även om jag förstår att man gärna håller fast vid sin försvarsteknik i tuffa situationer.
Och gällande exempelfrågan: bortse från NÄR det hände, det är situationerna som sådana som är exemplen, situationerna i sig hade ju lika gärna kunnat hända idag eller imorgon.