Alltså jag känner igen mig i allt förutom konflikträdslan. Jag är snarare motsatsen (inte så att jag vill bråka, men är det problem så vill jag prata om det och lösa alla knutar asap) men i allt annat bara... ja.Jag minns det fortfarande glasklart hur han fnös och utbrast "Ha! Jag är väl inte din mamma?!" och skrattade till när jag precis i början frågade om han inte blev irriterad på mig när jag aldrig gick upp när jag sov hos honom i hans förra lägenhet. Det var ju kallt där Jag hade så mycket ångest över det fortfarande sedan min tid som sambo, nu 1 år senare tänker jag knappt på det. Den inställningen har han verkligen rakt igenom i alla situationer, vi är vuxna och behandlar varandra positivt och respektfullt och känner till våra vanor/ovanor men det ingår ju liksom. Jag vet att jag är konflikträdd till tusen och är otroligt känslig för minsta lilla sådan irriterad känsla (ännu en anledning till att inte ha ett förhållande ja ) men tills dess att jag kan hantera sådant bättre (för det är ju otroligt handikappade och leder till många svåra situtioner) så är jag otroligt glad att få känna att jag kan vara mig själv och att jag duger så.
Enda gången han inte bara varit överslätande med mina idéer var när vi skulle testa julchipsen och jag gjorde något med händerna så han skulle ge mig chips att smaka innan han testade själv. Först dissade jag att han tog flera "Bara ett!!" Och sedan tog ett och då var det fel storlek/form/minns inte ens vad så jag sa typ "inte så stort!". Då blev det ett stressat WTF och så fick jag rätt chips Sedan sa jag att på gott och ont är jag kanske lite för mycket mig själv fastän jag inte är ensam Och förklarade vilka chips som går att äta två av samtidigt
Jag tror (ehehehe, jag som har bingo i destruktiva relationer tills nu ska kanske inte uttala mig ) det som funkar i denna relationen är dels att vår kommunikation flutit bra sedan första messet, jag har otroligt dåligt tålamod när det inte gör det, borde aldrig mer utsätta mig för det. Dels att han är otroligt respektfull (jag blir lätt överkörd) men utan att vara osäker/mesig (då blir jag sjukt otrevlig och tappar all respekt), och lite samma där med kommunikationen att vi verkar hänga med lätt i varandras tankegångar och ofta tänka samma sak samtidigt. Och att han säger nej! Jag vet att jag alltid kan lita på ett ja och på ett nej, den tydligheten behöver jag. Och han i sin tur är såpass trygg att han inte blir osäker (så ofta) när jag inte lyckas vara lika tydlig. Plus att vi båda är otroligt inte bittra, väldigt positiva och har noll förväntningar på varandra/relationen.
Jag tror mest jag upplevt respektlöshet och därifrån irritation "Varför måste du vara så krånglig, det är ju inte viktigt!" och någon konstig oförståelse för den andres person och tankar när typ de rosa molnen i början lagt sig. Och sedan går allt bara åt helvete
Jag har tänkt på det mycket som att mina tidigare dejter/partners(-ish) har inte velat vara med mig utan letat efter en specifik relation (sån där en inte får missa en middag för det är en personlig förorättelse), och jag tröttnar direkt om det är sådana vibbar. Jag vet att jag är totalt missanpassad till samhället och har tusen skitjobbiga quirks men jag är ju helt beredd på att andra har det också. Kärlek för mig är ju att se och glädjas i just det. Inte att försöka gnälla på sin partner tills de är mindre sig själva