De värsta hundannonserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: De värsta hundannonserna

Hunden innehöll även Rottweiler och Dobbermann - två klassiska vakt/skyddshundar... Dobbermann används dessutom inte längre så mycket för bruks, vilket har medfört att det finns individer som är lite lustiga i luvan. Rottweilrn är en stor tung ras med rasbundna hälsoproblem. (Tänk om man får dobberns nerv, Rottans dådkraft och PB:ns mod)

3 jättefina hundraser, men en blandning som bara ett rikspucko skulle göra. Det är svårt att hitta bra hem till renrasiga brukshundar - som då har känd hälsostatus och kanske meriter och är avlade med ett tydligt syfte. Hundarna behöver inte vara dåliga för att blandningen ska vara en dålig idé - det är lite som att en målarpensel är olämplig som sked.

(De enda dobbrar jag har haft närmare kontakt med var ett par rejält nerviga vakthundar - när jag kände dem var de två, någon vecka tidigare hade de varit tre, men en av dem hade bitit ett barn illa. Jag gillade hundarna (och drömde länge, länge om att rädda dem och ha som husdjur))

Vad sägs om en greyhound/bc/collie blandning på ett år som behöver mycket mortion? :angel: För en tusenlapp! :banana:

En annan vill köpa en vit chihuahuakille som är minst i kullen...

Senast ändrad:

Fruktansvärt! Man kanske ska börja kräva licens från första kullen?
Uppfödaren måste genomgå utbildning osv

Håller med om att blandningen är sanslöst korkad.
Vad gäller raserna så har jag knappt träffat nån dobbe som inte har nerverna på utsidan utav pälsen.
Rottisar har jag träffat o känt ganska många som är helt OK, en del duger tom till bruks. Proportionerna mellan bruks o fläskweilers verkar vara samma som mellan bruksschäfrar o karpryggar.
Att det skulle ingå APBT i nån blandras tvivlar jag på, med tanke på hur få renrasiga individer vi har i landet.

Mia_R är jag blind, jag hittar inget i artikeln om att blandisar skulle vara så mycket bättre?

Vad trist att ni träffat dobbisar som inte är enligt rasstandarden mentalt.

Jag som fd.uppfödare av rasen har en helt annan syn på dom och har bara träffat ett fåtal av dom ni pratar om,tack o lov!

Dobbisen är en utmärkt barnfamiljs hund,stabil och tålig (om man hittar rätt)

Dobbis/ som ägt Korad,IPO3,Hkl-skydd,GK-väktar hund,lyd 3,upp flyttad hkl spår + sök, IntuCH,utagen till IPO VM, Dobbis TIK

Senast ändrad:

Nej, det är väl snarare en kommentar att blandningar är mkt "bättre" och "sundare" än rasavel ... :crazy:

Jag har reagerat många ggr på annonserna på Blocket m fl ställen, men folk håller ju fortfarande på att tjatar om hur mkt friskare blandingar är än rasrena hundar som är registrerade med kända defekter osv.

En känd defekt är värre än 10 okända? :eek:

Jag har bara träffat bra dobbar så jag är väldigt positiv till rasen, ska jag köpa en dobbe så vet jag garanterat var jag ska vända mig för att få sunda och stabila hundar. :love:

KL

Vad sägs om en hund som vill ha mycket aktivering, inte är en lägenhetshund, inte är en förstahund - men ingen problemhund.....
Om jag får gissa utifrån annonsen så är det en kraftfull kille (dock kastrerad tydligen) som inte är tillräckligt uppfostrad.

Eller en jakthund:
Hjort, Rådjur, räv och lite hare.
Stöter älg. Skäller fågel.
Kanske gris. Bra skall.
Bra jägarkontakt. Bra sök.
Undrar vad det är för korsning, står inte i annonsen.

Senast ändrad:

Han är en mycket trevlig och super trainable hund som vet alla kommandon tillsammans med katter och är kompatibel med andra hundar. Vi vill att vår hund kommer in i ett hem med trädgård. Han är Geschipt och vaccinerade.

Undrar om man använt sig av nån översättningssida....Geschipt :rofl:

:rotfl:

En fd kollega till mig fick språkdyslexi på fyllan och bröt på Tyska när han pratade Engelska. Lät ungefär som den där annonsen :D

Visst finns det bra dobbar - och rottisar- ingen har egentligen sagt något annat. Men det finns en hel del skräp också, fast kanske mer bland rottisarna eftersom de är populärare.

Och vilka är det som går i blandrasaveln? Inte de korade med brukscert, det är helt klart...

Denna tråd verkar mest gå ut på att göra sig lustig och kul över folk som har och annonserar ut blandraser. Kan säga att jag sett många annonser av uppfödare som kanske borde gå om grundskolan och lära sig stava och formulera sig.

Att skriva renrasig typ Schäfer fast den inte har stamtavla gör ju inte att hunden hux flux är en blandras. Den kallas blandras för att SKK bestämt sig för att det är så. En blandras är ju vad namnet säger, en ras blandad med annan ras..men likt förbannad är det ju en schäfer med eller utan stamtavla.

Sedan kan ju vilken tokig korsning som helst bli fel med fel familj/människa likasom den kan bli bra med rätt folk. Döma är ni bra på här inne, och jag undrar vad det är för konttigt folk ni träffar på. Själv har jag sällan träffat på *knäppa* hundar bara för dom har knäppa blandade raser.

Ang renrasiga, kontrollerade uppfödningar..jo jo, det har man väl sett hur den renrasiga kontrollen tagit för väg. Och inte är det en fin väg inte. Kvalificerat djurplågeri är lagligt så länge man har fina papper på det....tragiskt

För mig kommer en hund alltid att vara ett djur för mig oavsett om den har fina papper eller inte. När man bara ser *ras* *stamtavla* i första hand, då har man nog tappat en del på vägen.

Denna tråd verkar mest gå ut på att göra sig lustig och kul över folk som har och annonserar ut blandraser. Kan säga att jag sett många annonser av uppfödare som kanske borde gå om grundskolan och lära sig stava och formulera sig.

Att skriva renrasig typ Schäfer fast den inte har stamtavla gör ju inte att hunden hux flux är en blandras. Den kallas blandras för att SKK bestämt sig för att det är så. En blandras är ju vad namnet säger, en ras blandad med annan ras..men likt förbannad är det ju en schäfer med eller utan stamtavla.

Sedan kan ju vilken tokig korsning som helst bli fel med fel familj/människa likasom den kan bli bra med rätt folk. Döma är ni bra på här inne, och jag undrar vad det är för konttigt folk ni träffar på. Själv har jag sällan träffat på *knäppa* hundar bara för dom har knäppa blandade raser.

Ang renrasiga, kontrollerade uppfödningar..jo jo, det har man väl sett hur den renrasiga kontrollen tagit för väg. Och inte är det en fin väg inte. Kvalificerat djurplågeri är lagligt så länge man har fina papper på det....tragiskt

För mig kommer en hund alltid att vara ett djur för mig oavsett om den har fina papper eller inte. När man bara ser *ras* *stamtavla* i första hand, då har man nog tappat en del på vägen.

Utan stamtavla är det omöjligt bevisa rasrenheten. Det är väl därför, det kan se ut som en schäfer - men det kan vara en korsning med schäfer eller en renrasig schäfer. Men det går inte att bevisa.

Att INTE skaffa stamtavla på sin renrashund finns det ju dessutom en anledning till. Oftast att kullen är tillverkad på ett vis som gör att avkomman inte kan registreras. Vilket för mig är synonymt om oseriös avel.

Jag har inget per se emot blandraser, jag har haft en själv och skulle kunna ha flera. Men jag ser ingen anledning välja en blandras med okontrollerade föräldrar när jag kan välja renras där föräldrarna är kontrollerade (hälsomässigt, mentalt etc).

Visst, som min första renras, där är det ju lika kontrollerat. Tjuvparning på kenneln, högt meriterade championföräldrar - men av olika ras. En katastrof både ekonomiskt och övrigt för uppfödaren..

Men buskaveln, oavsett inom eller utom ras, den är inte kontrollerad.
När man sen toppar det med att göra idiotiska mixer och blanda hejvilt, uppenbart utan att fatta vad man gör, och inte kan beskriva raserna/valparna korrekt, så då är det oseriöst oavsett.

Jag skulle inte köpa en renrasvalp som utannonserades som "jättesöt" och där föräldrarna beskrevs som "supersnälla med fin päls" och där användningsområdet angavs som "passar till allt, en perfekt hund både till sällskap, jakt, bruks eller vallning"

Tråkigt att du har uppfattat det så för det var inte så tråden var tänkt. Dock ser jag absolut inget konstigt i att det nu är bladisarna som får stå för de mest korkade annonserna då det ligger extremt mycket oseriös avel eller heltänkelt okunskap bakom. Hur illa man än kan tycka om saken så är det nog så att denna tråd speglar verkligheten.

Det finns hektklart oseriösa rashundsuppfödare (kan du se på annonsen som jag la in i tråden mutanternas parad) men det syns oftast inte lika tydlig i annonserna. När det handlar om blandrashundar så blir det extremt tydlig för alla som faktiskt kan det minsta om hundavel/raser, hur extrem okunnig ägaren och/eller uppfödarna till blandisarna faktiskt är.

Goddag yxskaft?
Uppfödare är man oavsett om man föder upp blandisar eller renrasiga, stambokförda hundar.
Hundar är renrasiga om de är stambokförda i stambokförande klubb, har inte med SKK att göra, finns flera klubbar, JRT of GB t ex.
SKK är ingen myndighet som bestämmer vad som är renrasigt eller inte, däremot så kan de bestämma om vilka raser som får tävla bruks, samma gör en del underklubbar, dvs bestämmer vilka som får tävla i vallning, vattenräddning, vissa jaktformer osv...

På vilket sätt är renrasig avel djurplågeri o går åt fel håll? Syftar du på extremaveln som tagits upp i dokumentären "Ett renrasigt helvete" eller menar du alla renrasiga hudar?

Har någon påstått att hundar inte är djur? För mig är ras o stamtavla viktigt om jag t ex vill ha en fungerande vall/jakt/vakthund etc, samt att jag inte vill stödja oseriös okontrollerad avel.
Som grädde på moset så kan man själv undersöka hundarnas bakgrund o viss hälsostatistik, hur gör du det när du köper en blandis?

Men de olika raserna finns ju till pga. de olika inriktningarna. Vill du valla så köper du en vallhund, ex. BC
Behöver du en hund till renskogen köper du en.. t.ex. tollare
Vill du jobba agility, en pudel?
Vill du ha en sällskapshund köper du en King charles.

Men om du blandar, king charles och tollaren. Hur ska du få en vettig köpare? Någon som jobbar i renskogen men som vill ha en sällskapshund? Njaa...
Du vet ju aldrig vad du får när du "gör" en blandras. Du kan omöjligt veta vilka egenskaper som slår igenom.

KL

Nu såg jag precis en helt vanlig annons, men jag höll på att dö när jag såg att det stod "Fullt frisk men har haft analsexinflammation".... Det såg så illa ut att jag bar tvungen att mejla och skriva att det heter analSÄCKSinflammation ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 682
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 431
Senast: Vicks
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
896
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 588
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Valp 2025