De värsta hundannonserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: De värsta hundannonserna

Hade en köpare rännt här 6 ggr utan att bestämma sig hade den inte fått köpa någon hund. Så det är väl olika hur man vill ha det. Att se valpkullen 6 ggr utan att bestämma sig är väldigt ovanligt. Bra valpar säljs snabbt.

:bow::bow:

Det blir ju ett väldigt massa spring. Tänk en kull på 6 valpar och så ska alla köpare dit 6 gånger var. Det blir 36 möten på väldigt kort tid för väldigt små valpar.

kl
Jo nej tack. Och är köparen så osäker så tar jag hellre en annan köpare. Man kanske kollar kennlar och raser innan man väljer hund. Inte väljer vilken som är sötast

Mosa+fler.
Tror folk bara tänker, jakthund+jakthund, same shit diffrent names!

Kan så vara och kanske även förstårligt om man inte är insatt i jakt och i vad som krävs av jakthundar i jakt

Men jaktmäniskor som avlar borde veta bättre eller man kan ju tycka att "folk borde" så mycket men men, själv är ja juh perfekt :angel:

själv är ja juh perfekt :angel:

Visst är det skönt!! :D

/ också perfekt, såklart!

*KL*

"Mamman är labrador/amstaff och värdens snällaste hund älskar allt och alla.
Pappan är labrador/schäfer även han är helt underbar i psyke och temprament."

Jag har väldigt svårt för att man avlar på två hundar som redan är blandraser. Det är som att det dåliga omdömet har brustit två gånger...

Nu har jag inte sett några specifika annonser (som jag kommer att tänka på iallafall), men jag blir så ledsen när jag ser alla dessa "amstaffs" utan stamtavla, på allt mellan 10 veckor till ett år som säljs pga "allergi", "tidsbrist" osv. Nu vet jag inte hur det ser ut bland de andra raserna men jag tycker det finns så OTROLIGT många såna här hundar att jag blir lätt ångestfylld.

Tydligen är den jakthund i Sverige det har skjutits mest älg för en stövare, så finns kanske någon tanke bakom de där korsningarna?

:bow::bow:

Det blir ju ett väldigt massa spring. Tänk en kull på 6 valpar och så ska alla köpare dit 6 gånger var. Det blir 36 möten på väldigt kort tid för väldigt små valpar.

Hemska tanke :D Jag hade blivit galen. Vi uppfödare har ju ett annat liv också och ska hinna med vardagen.

Tydligen är den jakthund i Sverige det har skjutits mest älg för en stövare, så finns kanske någon tanke bakom de där korsningarna?

Blir OT här

Men efter som sökning älg + stövare inte ger ett enda resultat på google i form av bilder med älg och stövare på samma så tror jag inte det hör till vanligheterna. så tyvärr tror jag inte så var fallet även om man alltid skulle ha kunnat hoppas.

provade också få upp något som bevisade det du skriver men hittar inget. Finns det någon artikel eller liknande om det? bara för att det skulle vara roligt att läsa :)

Senast ändrad:

Hittade en artikel om "Generalen" (stövaren) som du talade om men somsagt detta var nog en engång företelse som dessutom var för 30 år sedan. Men intressant läsning :)

SÅ någon seriös avel på Jämthund/stövare tror jag inte existerar eftersom man inte använder drivande hundar för älg så mycket i sverige och i norge är det ju till och med förbjudet.

Jag hade ju ute en annons på min förra hund - som krävde mycket mer än vi kunde ge och jag var jätteärlig om hans sätt och aktiveringsbehov.
Fick då det lustigaste telefonsamtalet i mitt liv (jag tror hunden hade älskat att vara där men jag vill inte främja oseriös avel).
Deras andra hundar (2 tikar av samma bruksras) hade varsin stol vid matbordet. Barnen också...
Att han jagade ALLT som rörde sig såg dom som positivt - att jaga älg med honom gick dom igång på både frun o maken...hon hojtade på bred dialekt -Gubben, gubben, ho säg han jag älg åsså, dä ha du ju alt vela prova me hundarna.
Deras döttrar fick varje dag gömma sig i skogen så hundarna fick leta upp dom; -Dom (döttrarna) tycker det är tråkigt men det är bra för hundarna...jovisst.
Och hon skulle INTE avla på han men var väldigt intresserad av stammen och det var ju bra att han inte var släkt med hennes tikar...

Det blandas rätt friskt med just jakthundar... Jag känner en jämte/stövare som är bra på älg, i hans jaktlag är flera hundar just blandraser.

Alla dessa amstaff-annonser. Amstaff/pitbull/rottis.
Ofta runt halvåret gamla. Folk vet inte vad dom ger sig in på :(

Sån skaffade ju min bror. Amstaff/rottis/dobber. Mamman amstaff/rottis, pappan dobber. Jag höll på att få en hjärtinfarkt när han berättade, de har små barn..

Förra ägarens första hund, bodde i liten lägenhet och hade ingen aning vad han gav sig in på. Hon gick knappt ha i möblerade rum i början och var mer än en handfull.. Omplacerades "pga tidsbrist" och var såklart "jättesnäll" men "ville gärna bo på landet"..

Men, kors i taket, hon är otroligt bra i psyket och med hjärngympa och massor med motion är det en riktigt bra hund. Suverän med barnen, lugn som en ko inomhus och inga problem alls ha med sig någonstans. Men det känns som det är på turkontot och inget annat.

Och jag har många gångar undrar vad fan det är för fel i huvudet på folk som medvetet (kullen var tydligen planerad) avlar en såndan kombination? Visst, de kan bli bra även om det garanterat kommer bli krävande hundar - men när det INTE blir bra går det ju inte bara tycka 'oups'...

Små barn eller inte, vad spelar det för roll? Jag träffar dagligen liknande blandningar och alla har varit jätte trevliga hundar. Problemen uppstår när en förortsgrabb skaffar en sån utan något övrigt hundintresse eller kunskap.

Dom avlar fram dom där korsningarna för pengarnas skull, det är jag övertygad om! Det är ju jätte populärt i förorterna med "läskiga" hundar, lika häftigt som frallor och chihuahuor på Östermalm...

KL

Såg idag på den lokala köp och säljsidan på Facebook en "uppfödare" som lagt ut en annons om "Renrasiga Jack Russelvalpar utan stamtavla". Någon undrade om de var allergivänliga...... Uppfödaren svarade "Det var en här idag och tingade en valp. Han var hundallergisk men kände inte av någonting" :eek: Den ena dummare än den andra........

Seriös uppfödare som säljer valp till en allergiker. Undra hur lång tid det tar innan det där lilla yrvädret är ute på annons igen.....pga allergi :grin:

Små barn eller inte, vad spelar det för roll? Jag träffar dagligen liknande blandningar och alla har varit jätte trevliga hundar. Problemen uppstår när en förortsgrabb skaffar en sån utan något övrigt hundintresse eller kunskap.

Dom avlar fram dom där korsningarna för pengarnas skull, det är jag övertygad om! Det är ju jätte populärt i förorterna med "läskiga" hundar, lika häftigt som frallor och chihuahuor på Östermalm...

När det handlar om en 18 mån gammal omplacering, som omplaceras för den är alldeles för mycket, och den inte fått den grundfostran den borde så anser jag det spelar in om man har små barn i hemmet faktiskt.
För om en sådan hund (med de raserna) reagerar aggressivt i något läge (mat, om barnen snubblar, försöker krama den etc) så kan det gå ofantligt illa.

Och risken är större det går illa med en hund av de raserna och den bakgrunden än många andra raser/blandningar som har en bättre bakgrund.

En sån hund, med de raserna, är avlade på att inte vara aggressiva mot människor, missat det?
Risken är nog större med en tax eller goldens eller vad man nu kan hitta på för blandisar av icke muskelhundstyp.

En sån hund, med de raserna, är avlade på att inte vara aggressiva mot människor, missat det?
Risken är nog större med en tax eller goldens eller vad man nu kan hitta på för blandisar av icke muskelhundstyp.

Varför spydig?
Den avel som ligger bakom just den hunden behöver ju inte vara på sunda individer. Och även om de ska vara öppna och människovänliga så kan en hund med fel bakgrund blivit påverkad av den.
Tiken har fått stryk tidigare, nu reagerar hon på liknande situation (dvs vad hon upplever som hot) med att lägga sig platt. Men hon kunde lika gärna reagerar aggressivt.
Raserna är stora, det är där jag ser faran. En tax kan vara betydligt värre mentalt, men ger inte lika stora skador på ett barn som en stor hund.

Jag skulle alltså inte tycka det var okej om det varit någon annan stor ras som avlats oseriöst och inte fått en bra uppväxt. Det är inte just det är amstaff/rottis/dobber som gör jag inte utan oro skulle ta in den hunden i ett hem med småbarn i det läget. Rasmässigt så har jag nog aldrig mött en rottis som inte älskar barn och varit super med barn :) men skulle ändå känna som inför brorsans tik inför en buskavlad 18 mån rottis med brister i uppfostran och uppväxt.

Så storlek och styrka och inte ras - även om jag skulle vara ännu mer orolig för T ex en ovtjarka såklart. Men en liten hund som reagerar skevt ger mindre skada än en stor hund.

Dom raserna är precis som Vallhund skriver avlade för att tåla allt ont en människa gör... Dom syddes utan bedövning efter långa hundkamper förr när det var lagligt och bodde ofta i stora familjehem. Alla aggressiva hundar dödades. Det är större risk att mina schäfrar blir farliga i fel händer än vad en kamphund blir. Kamphundar är oerhört förarveka varelser...!

Senast ändrad:

Jag tror ju det mesta går att förstöra så att säga, även om det naturligvis "krävs mindre" med vissa raser än andra, och omvänt (apropå raser har jag mött lite för många dobber som varit vek-aggresiva btw).

Men som sagt storleken och själva omständigheterna (en blandras, där det inte finns något vettigt syfte blanda raserna mer än tuffhet, och då fel ägare/start för hunden) som gjorde att jag fick skrämselhicka.

Helt i onödan =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 682
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 431
Senast: Vicks
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
896
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 588
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Oseriös avel 2023