De värsta hundannonserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: De värsta hundannonserna

KL

Nu såg jag precis en helt vanlig annons, men jag höll på att dö när jag såg att det stod "Fullt frisk men har haft analsexinflammation".... Det såg så illa ut att jag bar tvungen att mejla och skriva att det heter analSÄCKSinflammation ;)

Ahhhhhhhhhhhhhhhhhh! Haha, kanonkul! :D Det är inte lätt alltid!

Tänkte också påpeka då alla "klagar" (hittade inget bättre ordval) på säljarna. Något jag tycker är oseriöst är om man träffar hunden en gång före man köper den. Det är en sak om den ligger 5h bort med bil, men att man träffar en hund en gång före man bestämmer sig om man vill ha den eller inte skulle jag aldrig kunna göra. Jag kollade på min nuvarande hund (köpte henne som valp) ca 4-6ggr (uppfödaren bodde i samma stad som jag) och ändå så var jag inte säker på om jag ville ha henne eller hennes syster. Men jag valde tydligen rätt då hennes syster är nu dominant, agressiv och har AD. Så lite tur kanske man har ändå?

Det är så svårt att avgöra vilken hund som passar en bara genom att träffa den en hyfsat kort tid, även om det är vid flera tillfällen. Just därför valde uppfödaren vilken valp som blev min (visst kunde jag komma med önskemål men inte ens några sådana fick jag till) och jag valde bara kullen sas.

Min äldre hund valde jag själv och det kändes bara som en ren slump. Nu blev det bra, men att uppfödaren väljer känns bättre.

Tror jag hälsade på första hunden 1 gång och andra 3 innan jag hämtade dem.

En vuxen hund hade jag velat ha på prov först.

*delvis KL*

Det här med besöka valpen/hunden 5-6 ggr, jag ser ärligt talat inte så stor vits med det.

Dels så kan man inte se SÅ himla mycket på den tid man är där, man kan se vilken valp som verkar mest social och framåt såklart, men i övrigt så mja. Då är det mycket bättre beskriva vad man vill ha, och låta uppfödaren välja. En bra uppfödare känner ju sina valpar och kan matcha rätt valp med rätt valpköpare betydligt bättre.

Vuxen hund, så efter någon - några månader först ser man vad det är/blir för hund "på riktigt" hos mig. Min Viktor t ex, jag var ärligt lite halvtveksam när jag kikade på honom (6 mån gammal). Han var inte sådär överdrivet social och tillgänglig. Han var mer intresserad av andra hundar än av människor.

Ni som läst om min svarta fara vet att det är en VÄLDIGT social, tillgänglig och människoälskande hund. Men det tog ett tag för det att blomma ut, och han behövde komma till ett ställe med mindre andra hundar och mer människor för att det skulle komma fram, eller hur man ska förklara.

Min andra riesen blommade också ut jättemycket när han kom till nytt hem med färre hundar. Han var lite 'avstängd' och lite tillbakadragen när jag kikade på honom, men växte enormt mentalt när han kom till ett hem med färre hundar (vilket var en anledning till omplaceringen, han bodde med fyra andra hundar och trivdes inte riktigt och fd ägaren hann inte riktigt med tidsmässigt ge honom så mycket egentid han behövde).

Sålänge man inte känner stor tveksamhet eller t ex att det nog är för mycket hund etc - så det brukar bli bra är min åsikt ;P

Håller med. Nu har vi tagit båda våra som vuxna omplaceringar och vi tog dem efter att bara ha träffat varje hund en gång, ingen prövotid heller.
Vi gick helt på magkänslan och det har blivit helt perfekt i bägge fallen.

Att träffa dem flera gånger skulle varken gjort till eller från.

Knapplån & trådkap

Vilket bra svar! Och jag tror inte att de nerviga vakthundarna var dåliga - jag tror att de gjorde sitt jobb såsom deras människor visat dem. Vem vet vad nerven hade blivit under mer hund-vänliga förhållanden? Grejen var att de vaktade med allt vad det innebär. Vad jag ville ha fram var att jag delade Alexandra W:s tvekan till att göra den blandningen. Även om PB:s kanske inte attackerar folk - så gör vissa dobbers och rottor det, om det är vad de tror är deras människors önskan.

PS i grann-området finns en dobber som verkar underbar. Vi möter den ibland på våra prommenader. Det är fortfaranden av mina drömraser, men min bild är att de är för folk som är duktiga med hundar (vilket jag inte är).

*kl*

Såg precis en annons som fick mig att tänka på den här tråden.. I en del av annonsen stod det:
"Mamma är renrasig Siberian Huskie - race varianten, bolltokig, intelligent och tränar för blodspår.
Pappa är en renrasig Bordercollie med meriterande föräldrar, ska när han passerar 15 månader ta vallhundsprov och tävla i lydnad.

En planerad parning och medveten blandras. Huskiens lugna temperament hämmar det nervösa i bordercollien, vilket ger underbara, lugna bordercollies med mycket arbetsvilja och stort tålamod."

Senast ändrad:

*kl*

Såg precis en annons som fick mig att tänka på den här tråden.. I en del av annonsen stod det:
"Mamma är renrasig Siberian Huskie - race varianten, bolltokig, intelligent och tränar för blodspår.
Pappa är en renrasig Bordercollie med meriterande föräldrar, ska när han passerar 15 månader ta vallhundsprov och tävla i lydnad.

En planerad parning och medveten blandras. Huskiens lugna temperament hämmar det nervösa i bordercollien, vilket ger underbara, lugna bordercollies med mycket arbetsvilja och stort tålamod."

Man kan ju undra hur dem vet vilka egenskaper som går i arv och att dem inte får nervösa huskys istället förstabila bc

ja blir så arg

Du är välkommen ut och hälsa på mig och få möjligheten att träffa 2 underbara och lugna dobbisar;) Dels min och dels en annan som bor i samma by som mig.

Tro att det mycket att det handlar om fostran av hunden. Min uppfattning är att den blir vad den blir vad du gör den till.

Kl
Hörde på bussen häromdagen om en som skulle köpa en hund med blandningen schäfer, dobermann och 5 raser till som han inte kom ihåg vad det var:eek: Jag bara lycka till med den hunden och ha roligt med att hålla den sysselsatt...

Sen när är huskien är lugn ras? :eek:

Och självklart blir ju lugn hund + nervös hund = hund med tålamod. :idea:

*KL*

Hade inne en hund på jobbet idag, 7 månader gammal "sällskapshund", korsning smålandsstövare/laika/gråhund...

För ett tag sedan stod det i lokaltidningen om hur två Huskys rymt och bitit ihjäl ett helt gäng tamkaniner i en närliggande ort. Ett par dagar senare dök en säljes-annons upp på Blocket om två Huskys "med jaktinstinkt" där man poängterade att de inte gick ihop med andra djur. :angel:

Rottis och Dobermann är definitivt avlade på skärpa och försvar och är därmed fullt kapabla att klippa en människa. Dobermann är den enda renodlade vakthunden historiskt sett och kan vara allt annat än trevlig.

Därför ska inte amstaff och rottis/Dobermann blandas.

Och hur vet man att det verkligen är 100% schäfer om inga papper finns?

Och är man mån om hundars väl och ve så förstår jag inte alls hur man kan tycka att okontrollerad avel är okej. Man kan klanka på renrasavel hur mycket man vill men det är bara där man hittar verkligt seriös avel med hundarnas bästa för ögonen.

Man kan klanka på renrasavel hur mycket man vill men det är bara där man hittar verkligt seriös avel med hundarnas bästa för ögonen.

Här måste jag faktiskt säga emot dig. Draghundssporten blandar olika raser för att få fram de bästa draghundarna, anser du att den aveln är oseriös?

KL

Ptja, jag köpte ju en schäfer/rottis/anatolisk herdehund och tog ju över en BC/Collie/Schäfer/setterkorsning när jag var totalt okunnig och trodde att aktivering innebar springa lös på gården och hänga med på nån ridtur då och då :grin:

Förstnämnda hunden är iof en riktig soffpotatis och behövde bara självförtroendestärkande övningar men den sistnämnda blev en handsfull! Utan min privata tränare hade jag ALDRIG fixat det. Idag är hon en lugn och nöjd 5-åring, men som unghund var hon ingen soffpotatis kan jag lova..

Jag älskar min tik över allt annat (bc-korsningen) och jag har lärt mig så ofantligt mycket av henne!! Men nästa hund blir en lugn gårdshund ;)

Knapp

Hittade just denna "trevliga" blandning:
Hejsan! Min blandrastik bernersenner 50 %, schäfer 25% och collie 25% fick 10 friska valpar 4 Tikar och 6 hanar. Finns 3 tikar och 5 hanar kvar.Pappan är mastiff Cane Corso och båda föräldrarna har mycket bra psyke.

Hur fasiken kan de veta att valparna är friska?! Det står inte i annonsen om föräldrarna är röntgade eller någonting så det verkar ju vettigt och bra...

Sen skriver de i annonsen att valparna har, vid leverans, fått "trippelspruta". Är det slang för den vanliga valpvaccineringen eller vad?

kl

Nu ligger det ute en annons på valpar där mamman är grand danoir/sankt bernard och pappan är rakryggad schäfer..
Söta valpar men..ja.

Eftersom mamman och pappan älskar barn kommer dom bli fina familjehundar :idea:
Det står också vad dom kommer väga som vuxna.

Jag ser inte något seriöst med sådan avel, även om dom ofta försöker framställa sig själva som seriösa.

Nu ligger dom här valparna ute till försäljning;

"leonberger sanktbernads scäffer gordonsetter rottwailer bordercollie dalmatiner"

Ibland får jag lust att maila och fråga hur f*n dom tänkte? :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 682
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 431
Senast: Vicks
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
896
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 588
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Valp 2025