Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Ja.
Är det så vi vill ha det?

Ja , det är det enda sättet att försörja de befolkningsmängderna som idag lever på jorden.
Visst, vi kan ju ordna speciallösningar så att vi på kort tid halverar dessa, vilket skulle ge utrymme för en mer hänsynsfull livsmedelsproduktion.
Men för min del avvisar jag den lösningen. O_o
 
Sv: Dansar med vargar

KL

"Vargen dödar svensk landsbygd" - så säger de frustrerade fårägarna sig i denna artikel
http://www.skanskan.se/article/20130812/HASSLEHOLM/130819901/1129/-/ta-ansvar-for-vargen

Jag varken älskar eller hatar vargen, och jag brukar inte ge mig in i några diskussioner om vargens vara eller icke vara i detta land. Men jag förstår fårägarnas frustration - dessa har 1300 får i en svår-stängslad terräng. Ska de leva med sin oro - eller ska de sluta med sin uppfödning? Vad tycker ni som vill bevara vargen till varje pris?
 
Sv: Dansar med vargar

KL

"Vargen dödar svensk landsbygd" - så säger de frustrerade fårägarna sig i denna artikel
http://www.skanskan.se/article/20130812/HASSLEHOLM/130819901/1129/-/ta-ansvar-for-vargen

Jag varken älskar eller hatar vargen, och jag brukar inte ge mig in i några diskussioner om vargens vara eller icke vara i detta land. Men jag förstår fårägarnas frustration - dessa har 1300 får i en svår-stängslad terräng. Ska de leva med sin oro - eller ska de sluta med sin uppfödning? Vad tycker ni som vill bevara vargen till varje pris?

Jag förstår inte deras frustration, artiklar av den här typen gör mig grinig. Jag tycker det är inskränkt och varje gång jag läser sådant här så hoppas jag att journalisten ifråga ska ha missuppfattat. Det är fårägarens val att ha får och det är dennes förbannade skyldighet att se till att stängslen är tillräckliga. Med det stängsel som visas på bilden är jag förvånad att fåren håller sig inne, faktiskt (men det kanske de egentligen inte heller gör...). Med ett sådant stängsel lär dessutom annat än bara varg lätt kunna ta sig in.

Jag bodde tidigare mitt i ett vargrevir. Grannen var fårbonde. De var ytterst kreativa människor, de ansökte om och fick varenda bidrag som fanns att få. De satt inte på rumpan och krävde att "samhället ska minsann ta ansvar för varg om samhället vill ha varg". Tvärtom, värnade de om varg. Ingen enda gång blev något av deras får dödat av vare sig varg eller något annat rovdjur (eller tamhund för den delen).

Hur skulle det se ut om man skulle begära att "någon annan" ska ta ansvar för det man vill ägna sig åt? Har man, i landet Sverige, inget som helst eget ansvar?
 
Sv: Dansar med vargar

Och ditt svar gör mig grinig - för det är just den typen av svar som gör att jag inte så gärna ger mig in i varg-diskussioner. Det är så väldigt mycket FÖR eller EMOT.
 
Sv: Dansar med vargar

KL

"Vargen dödar svensk landsbygd" - så säger de frustrerade fårägarna sig i denna artikel
http://www.skanskan.se/article/20130812/HASSLEHOLM/130819901/1129/-/ta-ansvar-for-vargen

Jag varken älskar eller hatar vargen, och jag brukar inte ge mig in i några diskussioner om vargens vara eller icke vara i detta land. Men jag förstår fårägarnas frustration - dessa har 1300 får i en svår-stängslad terräng. Ska de leva med sin oro - eller ska de sluta med sin uppfödning? Vad tycker ni som vill bevara vargen till varje pris?

Jag förstår fårägarnas frustration helt klart.

Men att vargen skulle döda svensk landsbygd är ju en överdrift. Något som är sagt i affekt eller påhittat av tidningen?

Fårskötsel är ju inte direkt ryggraden i svenskt lantbruk.
 
Sv: Dansar med vargar

Men att vargen skulle döda svensk landsbygd är ju en överdrift. Något som är sagt i affekt eller påhittat av tidningen?

Säkert sagt i affekt och tacksamt att skriva i tidningen. Men jag förstår dem ... Och jag önskar att andra även kunde göra det.

I Småland har man nu skjutit den s k Kostavargen. Den jagade kvigor i en kohage. Kanske bäst att vi stängslar in hela Sveriges betesmark med vargstängsel?
 
Sv: Dansar med vargar

Säkert sagt i affekt och tacksamt att skriva i tidningen. Men jag förstår dem ... Och jag önskar att andra även kunde göra det.

I Småland har man nu skjutit den s k Kostavargen. Den jagade kvigor i en kohage. Kanske bäst att vi stängslar in hela Sveriges betesmark med vargstängsel?

Hur många kor/kvigor rivs av varg? En flock kor kan vara fatalt för en varg.
 
Sv: Dansar med vargar

En flock kor kan vara fatalt för en varg.

Tydligen inte för Kostavargen som hade attackerat dessa kvigor vid ett flertal tillfällen.

Kanske bäst att vi stängslar in alla beten med vargsäkert stängsel i alla fall? Alla hästhagar, alla kohagar, alla fårhagar. Det är ju vårt ansvar som djurägare (enligt en del ...).
 
Sv: Dansar med vargar

Hur många kor/kvigor rivs av varg? En flock kor kan vara fatalt för en varg.

Det händer men verkar inte vara så vanligt. Och visst kan kor försvara sig, hittade den här artikeln. Notera språket reportern använder, man kan knappast anklaga artikeln för att vara neutral... :wtf:
 
Sv: Dansar med vargar

De som försörjer sig på sina fårbesättningar håller nog inte med dig. (Och de är fler än vad du tror.)

Vad säger statistiken då? Hur mycket fårkött produceras? Jämför det med nöt och fläsk.

Jag betvivlar inte att det är ett jätteproblem för de enskilda fårägarna. Frågan är dock om det är ett jätteproblem för hela landsbygden.
 
Sv: Dansar med vargar

Jag förstår inte deras frustration, artiklar av den här typen gör mig grinig. Jag tycker det är inskränkt och varje gång jag läser sådant här så hoppas jag att journalisten ifråga ska ha missuppfattat. Det är fårägarens val att ha får och det är dennes förbannade skyldighet att se till att stängslen är tillräckliga. Med det stängsel som visas på bilden är jag förvånad att fåren håller sig inne, faktiskt (men det kanske de egentligen inte heller gör...). Med ett sådant stängsel lär dessutom annat än bara varg lätt kunna ta sig in. Javisst och med den inställningen så ser du väl positivt på de som aktivt skyddar sina djur med bössan i näven med

Jag bodde tidigare mitt i ett vargrevir. Grannen var fårbonde. De var ytterst kreativa människor, de ansökte om och fick varenda bidrag som fanns att få. De satt inte på rumpan och krävde att "samhället ska minsann ta ansvar för varg om samhället vill ha varg". Tvärtom, värnade de om varg. Ingen enda gång blev något av deras får dödat av vare sig varg eller något annat rovdjur (eller tamhund för den delen). Bra icke kontrollerbar story, har du fler?

Hur skulle det se ut om man skulle begära att "någon annan" ska ta ansvar för det man vill ägna sig åt? Har man, i landet Sverige, inget som helst eget ansvar?

Du har alldeles rätt, låt oss ta saken i egna händer och reglera vargfrågan på lokal nivå!;)
 
Sv: Dansar med vargar

Jag förstår fårägarnas frustration helt klart.

Men att vargen skulle döda svensk landsbygd är ju en överdrift. Något som är sagt i affekt eller påhittat av tidningen?

Fårskötsel är ju inte direkt ryggraden i svenskt lantbruk.

Naturligtvis kommer inte vargens etablerande ta loven av svenskt lantbruk, det kommer den radikala förändringen av eu-stöden att göra i stället (om de genomdrivs)

Däremot kommer en etablering av varg att ta död på bla fäbohanteringen med lösgående djur, Jakt med drivande o ställande hundar. Men det är ju marginella grupper så det behöver man ju inte ta hänsyn till.
 
Sv: Dansar med vargar

Vad säger statistiken då? Hur mycket fårkött produceras? Jämför det med nöt och fläsk.

Jag betvivlar inte att det är ett jätteproblem för de enskilda fårägarna. Frågan är dock om det är ett jätteproblem för hela landsbygden.
Nej det är inte ett jätteproblem för hela landsbygden. Men en nation bevisar sin inställning till demokrati på det vis de behandlar sina minoriteter;)
 
Sv: Dansar med vargar

Vad säger statistiken då? Hur mycket fårkött produceras? Jämför det med nöt och fläsk.

Jag betvivlar inte att det är ett jätteproblem för de enskilda fårägarna. Frågan är dock om det är ett jätteproblem för hela landsbygden.

Jag har inga siffror i huvudet jämfört med nöt och fläsk. Men de senaste 10-15 åren har fårnäringen ökat i Sverige, jämfört med nöt och fläsk som minskat. Trots det så är vi ändå långt ifrån självförsörjande på lamm, vi importerar mer än hälften av det lammkött vi äter.
Så om vi inte bryr oss om igenväxande marker och ett importberoende så är det inte ett problem.
 
Sv: Dansar med vargar

Jag har inga siffror i huvudet jämfört med nöt och fläsk. Men de senaste 10-15 åren har fårnäringen ökat i Sverige, jämfört med nöt och fläsk som minskat. Trots det så är vi ändå långt ifrån självförsörjande på lamm, vi importerar mer än hälften av det lammkött vi äter.
Så om vi inte bryr oss om igenväxande marker och ett importberoende så är det inte ett problem.

Igenväxta marker är ett problem som inte beror på vargen. Det växer igen i områden helt utan varg också.
 
Sv: Dansar med vargar

Igenväxta marker är ett problem som inte beror på vargen. Det växer igen i områden helt utan varg också.

Javisst gör det det, men det kommer att bli sämre med varg. Dels för att en del helt enkelt kommer att ge upp och sluta med fåren, och de som fortsätter har inte möjlighet att sätta rovdjursstaket på alla beten.
 
Sv: Dansar med vargar

Nej blev ja till skånsk vargjakt
MALMÖ. Länsstyrelsen i Skåne byter fot och säger nu ja till skyddsjakt på den varg som den senaste tiden angripit flera fårbesättningar i Skåne.

Kostavargen har skjutits
Den så kallade Kostavargen har nu skjutits.

Det var i går kväll som en jägare sköt den när den hade kommit tillbaka till den hage där den tidigare hade dödat får.



det rör på sig i gamla svedala
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Viltexperten Inga Ängsteg har själv fått två hästar dödade av varg. Det viktigaste är att skydda övriga djur, veckorna efter, säger...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 286
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 828
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 303
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp