Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Den här kartan efter en inventering under vintern 12/13, publicerad i februari, är de senaste siffrorna som verkar någorlunda seriöst korrekta, som jag kunnat hitta på nätet.

Det är Länsstyrelsen i Värmland, som talar om 78 vargar i revir för länet, där 4 revir just nu (då) hade föryngring.
Preliminär karta över vargläget
vintern 2012-2013 i Värmlands län.

samtidigt så täcktes 3/4 av Värmland av permanenta vargrevir, så ja man kan nog säga att det finns gott om varg i det länet.:D
 
Sv: Dansar med vargar

KL

Jag bor också i Skåne där det rivs en hel del får, av varg enligt uppgift. Man ser stora tassavtryck, ibland, och menar att bara vargen kan riva på det viset; med direkta bett om halsen t.ex. "Så gör inte en hund". Jag tror personligen att ett antal av dessa massakrer är utförda av lösspringande hundar. Hunden vet också ganska väl hur man biter, var man biter, och hur kul det är att dra igång en fårflock och hugga dem en efter en. Det vet jag.

Ibland tror jag vargen får ta på sig skulden för andras dåd.......

Ett sånt fall hade vi häruppe för några år sedan då flera får dödades under några månader. Alla var säkra på att det var varg till en början - även länsstyrelsens besiktningsman! - men sen började det komma in rapporter om en hund som siktats runt fårhagen. Den sköts senare när den var i färd med att ge sig på ett får.
 
Sv: Dansar med vargar

Den här kartan efter en inventering under vintern 12/13, publicerad i februari, är de senaste siffrorna som verkar någorlunda seriöst korrekta, som jag kunnat hitta på nätet.

Det är Länsstyrelsen i Värmland, som talar om 78 vargar i revir för länet, där 4 revir just nu (då) hade föryngring.
Preliminär karta över vargläget
vintern 2012-2013 i Värmlands län.

De som lever och har mark i området, är övertygade om att siffrorna inte är helt korrekta... utan kraftigt underskattade.
Här har sprungit minst fyra individer, mellan etablerade revir.

Siffrorna jag anger är säkert överdrivna eftersom de kommer från markägare i trakten.
 
Sv: Dansar med vargar

Ett sånt fall hade vi häruppe för några år sedan då flera får dödades under några månader. Alla var säkra på att det var varg till en början - även länsstyrelsens besiktningsman! - men sen började det komma in rapporter om en hund som siktats runt fårhagen. Den sköts senare när den var i färd med att ge sig på ett får.

Precis. Det som framförallt får mig att fundera är, när får dödats och ingen varg setts i närheten, inga spår finns, ingenting - bara det faktum att får rivits, ofta i mängd. Då säger många, att en "normalt funtad" hund aldrig skulle göra något så "blodtörstigt". Nähä.... Eller att en vanlig hund inte "vet" hur man dödar. Jag kan lova att en vanlig hund mycket väl vet hur man drar omkull ett djur och biter det perfekt i strupen.

Naturligtvis dödas tamdjur av varg i Sverige. Men jag reagerar när man omedelbart drar slutrsatsen att det är varg så snart något dödats!
 
Sv: Dansar med vargar

Eller att en vanlig hund inte "vet" hur man dödar. Jag kan lova att en vanlig hund mycket väl vet hur man drar omkull ett djur och biter det perfekt i strupen.

Det var precis det där som gjorde besiktningsmannen "97 % säker" på att det varit varg som varit framme - fåren hade inga bitmärken på kroppen, bara över strupen. Naturligtvis var det flera får dödade vid varje tillfälle också...
 
Sv: Dansar med vargar

De som lever och har mark i området, är övertygade om att siffrorna inte är helt korrekta... utan kraftigt underskattade.
Här har sprungit minst fyra individer, mellan etablerade revir.
Det där är ju inget konstigt.
Det är ju vargarnas variant av nätdejting.
 
Sv: Dansar med vargar

Det var precis det där som gjorde besiktningsmannen "97 % säker" på att det varit varg som varit framme - fåren hade inga bitmärken på kroppen, bara över strupen. Naturligtvis var det flera får dödade vid varje tillfälle också...

När mina hundar hamnat i slagsmål har de siktat på ansikte, hals och bröst och det är där de haft bitskador också. Och sist jag kollade var de inga vargar! :D

Jag tror att många fall här i skåne är just hundar i farten och inte varg. De senaste ropen om varg tror jag inte ett enda dugg på.
 
Sv: Dansar med vargar

Precis. Det som framförallt får mig att fundera är, när får dödats och ingen varg setts i närheten, inga spår finns, ingenting - bara det faktum att får rivits, ofta i mängd. Då säger många, att en "normalt funtad" hund aldrig skulle göra något så "blodtörstigt". Nähä.... Eller att en vanlig hund inte "vet" hur man dödar. Jag kan lova att en vanlig hund mycket väl vet hur man drar omkull ett djur och biter det perfekt i strupen.

Naturligtvis dödas tamdjur av varg i Sverige. Men jag reagerar när man omedelbart drar slutrsatsen att det är varg så snart något dödats!

Ja, precis!

Förmodligen skulle en del personer behöva studera hur hundar beter sig och agerar. Då kanske förståelsen både för vargens och tamhundens beteende skulle öka. Det finns mycket intressant att se, t.ex. bara genom en så enkel sak som att studera ett par lekande hundar. Hur de gör för att få stopp på varann osv osv. Studera och jämför vargens och tamhundens beteende.
Ofta är det ju så, precis som du skriver, hundar som varit i farten när man istället skyller på varg.
 
Sv: Dansar med vargar

Den här kartan efter en inventering under vintern 12/13, publicerad i februari, är de senaste siffrorna som verkar någorlunda seriöst korrekta, som jag kunnat hitta på nätet.

Det är Länsstyrelsen i Värmland, som talar om 78 vargar i revir för länet, där 4 revir just nu (då) hade föryngring.
Preliminär karta över vargläget
vintern 2012-2013 i Värmlands län.

Ah, tämligen långt ifrån de påstådda 500 vargarna i Värmland alltså. Även om en viss felmarginal skulle finnas. Jag tyckte att siffran lät mycket grovt överdriven.
 
Sv: Dansar med vargar

*kl*

I det senaste fallet av riven häst så handlade det ju om en flock hästar som lever i skogen. Om man väljer att låta sina hästar röra sig fritt ute i marker där vargen bor så får man nog räkna med att sånt här händer.

Jag ser hellre att man koncentrerar sig på individer som oskyggt rör sig nära samhällen, då det inte är ett naturligt beteende för an varg (eller björn). Är inte nyttigt om dessa individer förökar sig och nedärver det beteendet.

Skyddsjakt istället för licensjakt. Tycker jag.
 
Sv: Dansar med vargar

Precis. Det som framförallt får mig att fundera är, när får dödats och ingen varg setts i närheten, inga spår finns, ingenting - bara det faktum att får rivits, ofta i mängd. Då säger många, att en "normalt funtad" hund aldrig skulle göra något så "blodtörstigt". Nähä.... Eller att en vanlig hund inte "vet" hur man dödar. Jag kan lova att en vanlig hund mycket väl vet hur man drar omkull ett djur och biter det perfekt i strupen.

Naturligtvis dödas tamdjur av varg i Sverige. Men jag reagerar när man omedelbart drar slutrsatsen att det är varg så snart något dödats!

för att det ska registreras som vargrivet kollar myndigheterna upp det rivna djuret och gör en bedömning...inte djurägaren:D
 
Sv: Dansar med vargar

*kl*

I det senaste fallet av riven häst så handlade det ju om en flock hästar som lever i skogen. Om man väljer att låta sina hästar röra sig fritt ute i marker där vargen bor så får man nog räkna med att sånt här händer.

Jag ser hellre att man koncentrerar sig på individer som oskyggt rör sig nära samhällen, då det inte är ett naturligt beteende för an varg (eller björn). Är inte nyttigt om dessa individer förökar sig och nedärver det beteendet.

Skyddsjakt istället för licensjakt. Tycker jag.

skyddsjakt finns i två varianter.
den ena kräver tillstånd från myndigheterna och ska rikta sig mot speciella individer.

den andra är fri. det innebär att du har rätt att skjuta varg som angriper eller står i direkt begrepp att riva tamdjur, detta utan att först inhämta tillstånd.
 
Sv: Dansar med vargar

för att det ska registreras som vargrivet kollar myndigheterna upp det rivna djuret och gör en bedömning...inte djurägaren:D

Ja, så är det nog.

Jag tänker mest på tidningsartiklar - stora rubriker, massaker på får .... och omedelbart är det vargen som varit i farten. Inga spår, inget DNA, ingen varg synts till - men man utgår från att det är varg eftersom man inte inser (eller inte vill inse) att en hund kan göra minst lika stor skada. Om inte mer. Jag tror många underskattar hundars instinkter och förmågor.....
 
Sv: Dansar med vargar

för att det ska registreras som vargrivet kollar myndigheterna upp det rivna djuret och gör en bedömning...inte djurägaren:D

Och i fallet som jag skrev om var som sagt länsstyrelsens besiktningsman 97% säker på att det var en varg som rivit fåren, trots att det redan då fanns rapporter om att en hund siktats runt fårhagarna. Om inte hunden återkommit och skjutits hade de döda fåren(tror de var uppe i över 10 stycken till slut) garanterat belastat vargens konto.
 
Sv: Dansar med vargar

Fast i Skåne vet man att det är varg som rivit får nu i sommar.
Vem är det som 'vet'?

De tidningartiklar jag läser om de 'pågående' fårrivningarna, så har man inte konstaterat att det är varg.

"Skadorna tyder på att en varg varit i farten, enligt Bertil Nilsson, rovdjurshandläggare på Länsstyrelsen i Skåne."


Det kan bli lite komik i vargrapporterna ibland.
I sommar har man enligt lokalpressen siktat varg i det samhälle jag bor i. Det är en skogsö mitt i samhället, på 800m x 200m helt omgivet av bebyggelse, industrier. Längs med ena långsidan går en järnväg med sina dubbla bullerstängsel. Längs med den andra (ja, inte direkt på, men...) finns en motorväg med sina viltstängsel.
Det finns inte en chans att en förbispringande varg ens hade kommit på tanken att ta sig dit. Och hade han gjort det, då hade han blivit kvar, helt sönderstressad.
Ändå står människor och berättar om deras möte, där vargen hade stått och tittat på dem under halvminuten på ett tjugotal meters håll.

I bästa fall, gråhund som tagit sig friheter, säger jag.
I sämsta fall, en pudel som tagit sig friheter.
 
Sv: Dansar med vargar

Och i fallet som jag skrev om var som sagt länsstyrelsens besiktningsman 97% säker på att det var en varg som rivit fåren, trots att det redan då fanns rapporter om att en hund siktats runt fårhagarna. Om inte hunden återkommit och skjutits hade de döda fåren(tror de var uppe i över 10 stycken till slut) garanterat belastat vargens konto.
och det bevisar vad, att besiktningsmannen är en människa och kan ha fel.

Taskigt för fårägaren, ersättningen uteblir och en rättsprocess kommer i dess ställe för att avtvinga hundägaren ersättning...Och det finns alltså bevis att det inte var varg?

DNAprov på salivrester är väl ett säkert sätt att kolla
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Viltexperten Inga Ängsteg har själv fått två hästar dödade av varg. Det viktigaste är att skydda övriga djur, veckorna efter, säger...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 286
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 828
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 303
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp