Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Ja, så är det nog.

Jag tänker mest på tidningsartiklar - stora rubriker, massaker på får .... och omedelbart är det vargen som varit i farten. Inga spår, inget DNA, ingen varg synts till - men man utgår från att det är varg eftersom man inte inser (eller inte vill inse) att en hund kan göra minst lika stor skada. Om inte mer. Jag tror många underskattar hundars instinkter och förmågor.....

Men djurägaren får inte ut någon ersättning från myndigheterna om det inte fastställs att det är ett rovdjursangrepp , och det är väl personal från just länsstyrelsen som kollar detta.
 
Sv: Dansar med vargar

Vem är det som 'vet'?

De tidningartiklar jag läser om de 'pågående' fårrivningarna, så har man inte konstaterat att det är varg.

"Skadorna tyder på att en varg varit i farten, enligt Bertil Nilsson, rovdjurshandläggare på Länsstyrelsen i Skåne."


Det kan bli lite komik i vargrapporterna ibland.
I sommar har man enligt lokalpressen siktat varg i det samhälle jag bor i. Det är en skogsö mitt i samhället, på 800m x 200m helt omgivet av bebyggelse, industrier. Längs med ena långsidan går en järnväg med sina dubbla bullerstängsel. Längs med den andra (ja, inte direkt på, men...) finns en motorväg med sina viltstängsel.
Det finns inte en chans att en förbispringande varg ens hade kommit på tanken att ta sig dit. Och hade han gjort det, då hade han blivit kvar, helt sönderstressad.
Ändå står människor och berättar om deras möte, där vargen hade stått och tittat på dem under halvminuten på ett tjugotal meters håll.

I bästa fall, gråhund som tagit sig friheter, säger jag.
I sämsta fall, en pudel som tagit sig friheter.

Så du menar att en gråhund klarar av dessa hinder bättre;)
 
Sv: Dansar med vargar

Och det finns alltså bevis att det inte var varg?

Hur mycket bevis kräver du för att acceptera att det inte är en varg som dödat ett får egentligen? Som jag skrev så fanns här vittnesuppgifter om en hund utanför och i fårhagen, en hund som senare sköts när den precis skulle attackera ett får.

Naturligtvis mycket olyckligt för fårägaren då man så vitt jag vet aldrig fick tag på någon ägare till hunden - alltså ingen ersättning utbetald. Där finns ju tyvärr en anledning till att man hellre skriker varg än hund om ens djur blir rivna.
 
Sv: Dansar med vargar

Hur mycket bevis kräver du för att acceptera att det inte är en varg som dödat ett får egentligen? Som jag skrev så fanns här vittnesuppgifter om en hund utanför och i fårhagen, en hund som senare sköts när den precis skulle attackera ett får.

Naturligtvis mycket olyckligt för fårägaren då man så vitt jag vet aldrig fick tag på någon ägare till hunden - alltså ingen ersättning utbetald. Där finns ju tyvärr en anledning till att man hellre skriker varg än hund om ens djur blir rivna.

jag gick in och tittade på hur länstyrelsen gör vid en anmälan
"En annan skada som också utreds är en anmälan där en djurägare misstänker att något rovdjur angripit två islandshästar. Länsstyrelsens besiktningsman har dokumenterat skadorna och tagit prover som skickats för analys."
så man kan alltså utesluta hundar då ett vargangrepp fastställts:D

och så vitt jag vet fastställdes det väl inte att det var varg i exemplet du angav...
 
Sv: Dansar med vargar

Ja, problemet är väl att många är så säkra på att det är vargen som varit framme trots att det inte just fastställts.

Angående Skåne så finns det bevisligen varg därnere men den här artikeln ger en väldigt sansad och nyanserad bild.
 
Sv: Dansar med vargar

Ja, problemet är väl att många är så säkra på att det är vargen som varit framme trots att det inte just fastställts.

Angående Skåne så finns det bevisligen varg därnere men den här artikeln ger en väldigt sansad och nyanserad bild.

Yes. Ett av vargens största problem är att djurhållare har ett ekonomiskt incitament att ropa varg, när ens djur har rivits.
Bra artikel för övrigt.
"...Men vi kunde snabbt konstatera att rovdjur inte brukar skära ut filéerna med kniv."
 
Sv: Dansar med vargar

Ja, problemet är väl att många är så säkra på att det är vargen som varit framme trots att det inte just fastställts.

Angående Skåne så finns det bevisligen varg därnere men den här artikeln ger en väldigt sansad och nyanserad bild.

i o m att du som djurägare får ut pengar vid rovdjursangrepp av tamdjur och den utbetalande myndigheten nogsamt kollar så att de bara betalar ut till dem som har rätt till det så är nog 99% av alla sk rovdjursrivna verkligen rovdjursrivna

och vargen är inte sämre än att den anpassar sig. får är lättare att ta än vilt.

Så säger den ansvarige djurhållaren (för vargen alltså) att fårägarna ska anpassa sig. Moraliskt riktigt vore det att den som är ansvarig för vargintroduktionen står för kostnadernaO_o
 
Sv: Dansar med vargar

Så säger den ansvarige djurhållaren (för vargen alltså) att fårägarna ska anpassa sig. Moraliskt riktigt vore det att den som är ansvarig för vargintroduktionen står för kostnadernaO_o

Vargintroduktion? Det finns inget som tyder på annat än att den traskat hit för egen maskin. Vildsvinen däremot...men ändå misstänker jag att jag inte kan kräva några pengar från de som haft hägn varifrån vildsvin rymt om någon av dem skulle orsaka mig kostnader.
 
Sv: Dansar med vargar

Fast i Skåne vet man att det är varg som rivit får nu i sommar.

Javisst, självklart har vi varg här och visst tar de tamdjur, både får och hundar t.ex.

Vad jag tänker på är att det genast ropas -VARG!!:arghh: så snart t.ex. får rivits i en hage, oavsett spår etc. Och framförallt - när (tidningsartikel) sk experter menar att vanliga hundar inte "kan" döda på det sättet som en varg kan, med bett över strupen. DET menar jag är struntprat - jag har själv sett rådjur dödat av sällskapshund (hunden togs på bar gärning) - en mindre skada på bakdelen (där hunden dragit ner rådjuret) och ett enda, rejält bett över strupen. Inget annat. Klart hundar vet, och kan.

Att en djurägare sen inte får ut ersättning om varg inte kan bevisas, det förstår jag.
 
Sv: Dansar med vargar

Vargintroduktion? Det finns inget som tyder på annat än att den traskat hit för egen maskin. Vildsvinen däremot...men ändå misstänker jag att jag inte kan kräva några pengar från de som haft hägn varifrån vildsvin rymt om någon av dem skulle orsaka mig kostnader.

alldeles rätt!
och därför stöder jag jakten på gris både i teorin och praktiken.
vad det gäller varg så är det bara i teorin...än så länge;)
 
Sv: Dansar med vargar

Skillnaden är att man inte anser(vilket jag håller med om) att vi har en livskraftig vargstam som tål annat än skyddsjakt. Vildsvinsstammen däremot är väldigt stor.

En annan skillnad är att skador orsakade av varg ersätts - det gör inte skador orsakade av vildsvin.
 
Sv: Dansar med vargar

Skillnaden är att man inte anser(vilket jag håller med om) att vi har en livskraftig vargstam som tål annat än skyddsjakt. Vildsvinsstammen däremot är väldigt stor.

En annan skillnad är att skador orsakade av varg ersätts - det gör inte skador orsakade av vildsvin.

nej men en väsentlig skillnad är även att avskjutningen av gris är fri.

till det kommer att alla skador som kommer i samband med varg-presens ersätts inte.

De jaktmarker som tidigare användes för specifika typer av jakt kan inte längre användas till detta. för utövarna en stor förlust.
 
Sv: Dansar med vargar

Det här är ett ganska beige argument.
Det utgår från att människan är Crown of Creation, och äger alla andra djur.
har ungefär samma relevans som bilisten som kör på en gris, ty hade han kört så långsamt som situationen krävde hade olyckan inte hänt:D
farten dödar....
 
Sv: Dansar med vargar

fast det kan ju ändras i framtiden

"Stat ska ha rätt att ändra sig
Ändringen berör Paragraf 22 som omfattar ”bevarandet av Europeiska växter och djur och deras naturliga livsmiljö”. Med förändringen vill man att de stater som som gått med i Bernkonventionen när som helst – inte bara vid signeringen av avtalet – ska kunna göra inskränkningar för spridningen av vissa arter ” i det fall den situation som rådde vid avtalets undertecknande uppenbarligen har förändrats”.
Exempel: Schweiz uttryckte vid undertecknandet av Bernkonventionen i september 1980 inga reservationer mot varg. Varför? Jo, det fanns inga vargar i Schweiz då och man hade inte en tanke på att det skulle kunna bli ett framtida hot. Idag är situationen helt annorlunda med omfattande angrepp på tamdjur och med inskränkningar i människors trygghet.
Sverige gjorde samma sak; undertecknade Bernkonventionen oreserverat samma år, just för att vi inte hade några vargar (de sista försvann 1975). Finland, Baltikum och andra regioner med varg gjorde däremot kraftiga reservationer och därför har dessa stater kunnat forma en egen rovdjurspolitik med mindre överstatlig inblandning."
 
Sv: Dansar med vargar

har ungefär samma relevans som bilisten som kör på en gris, ty hade han kört så långsamt som situationen krävde hade olyckan inte hänt:D
farten dödar....
Seriöst,
om människan skulle hantera naturen som om man blev bjuden att skörda dess överskott, istället för att prompt hävda sin äganderätt och varje konkurrerande inom det segmentet måste till varje pris bekämpas, skulle Jorden vara en bättre plats att leva på.

Vad är det som säger att just människan *äger* marken?
Är inte det egentligen att ha tagit sig lite friheter?
 
Sv: Dansar med vargar

Seriöst,
om människan skulle hantera naturen som om man blev bjuden att skörda dess överskott, istället för att prompt hävda sin äganderätt och varje konkurrerande inom det segmentet måste till varje pris bekämpas, skulle Jorden vara en bättre plats att leva på.

Vad är det som säger att just människan *äger* marken?
Är inte det egentligen att ha tagit sig lite friheter?

Begreppet äger mark är egentligen naivt, när det handlar om att kontrolle resurser istället.

Att just vi "äger marken" är för att vi är i läge att på andra arters bekostnad bruka markens resurser och att vi i stort sett gjort detta sedan hedenhös.

Vi anser att fästingar inte ska få parasitera på våra djur alltså använder vi de medel som står till vårt förfogande, inte många klagar.

Samma sak gäller vargen, fast där råder ju delade meningar, de som inte drabbas är positiva och de som drabbas negativa....
 
Sv: Dansar med vargar

Att just vi "äger marken" är för att vi är i läge att på andra arters bekostnad bruka markens resurser och att vi i stort sett gjort detta sedan hedenhös.
Precis just det här gör ju att det blir jättebesvärligt för oss, då andra kommer in och bråkar med det vi tycker att vi äger.

En snygg lösning är ju att skjuta av alla djur som inte kan hjälpa oss att öka produktionen, de som parasiterar på vår mark. I detta hänseende är ju faktiskt vildsvinet något mycket bra, de förökar ju sig väldigt effektivt, och om man bara skjuter av dem lite snabbare än förökningstakten kan man nog få till lite stordriftfördelar.
Allemansrätten är ju också samtidigt mycket kontraproduktiv för den enskilde markägaren. Det är verkligen någonting vi måste göra saker åt.
 
Sv: Dansar med vargar

Precis just det här gör ju att det blir jättebesvärligt för oss, då andra kommer in och bråkar med det vi tycker att vi äger.

En snygg lösning är ju att skjuta av alla djur som inte kan hjälpa oss att öka produktionen, de som parasiterar på vår mark. I detta hänseende är ju faktiskt vildsvinet något mycket bra, de förökar ju sig väldigt effektivt, och om man bara skjuter av dem lite snabbare än förökningstakten kan man nog få till lite stordriftfördelar.
Allemansrätten är ju också samtidigt mycket kontraproduktiv för den enskilde markägaren. Det är verkligen någonting vi måste göra saker åt.

Grisen är besvärlig för jordbruket och trafiken. Men för skogsbruket är det nästan tvärtom. Den sätter i sig en hel del parasiter + att den bökar upp o gödslar. Till det kommer att den tillhandahåller ett smakligt kött.

Det du beskriver är ju en verklighet i dagens livsmedelsproduktion, ekologisk såväl som konventionell. Man använder sig av de medel som står till buds för att eliminera konkurrenter till de produkter vi vill ha. Herbicider o pesticider har förbättrat livsmedelstillgången och kvaliteten samtidigt som priserna har sjunkit drastiskt de senaste 100 åren.

Allemansrätten är knappast en nackdel för markägarna så länge den är vad den från början var, den enskildes bruk av skog o mark i rekreationssyfte.

Kommersiellt bruk ska därför inte tolereras utan ingångna avtal. Kolla bara på bärplockareländet.O_o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Viltexperten Inga Ängsteg har själv fått två hästar dödade av varg. Det viktigaste är att skydda övriga djur, veckorna efter, säger...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 286
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 828
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 303
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp