Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Nej, det är inte ganska många individer. Inte om de 300/500 finns i ett så stort område som Sverige är.

Ute i Europa är det på sina håll mycket tätare på varg än vad det är här. Ändå är det inte alls något problem som ens diskuteras på regional eller nationell nivå - i varje fall inte i närheten av våra Svenska proportioner.

Kan det bero på att det mer är vår folklore som är det egentliga problemet?

Vargen uppehåller sig väl på ungefär 1/3 till 1/2 av Sveriges yta och majoriteten av dem finns väl i tre län.
 
Sv: Dansar med vargar

Kl

Det jag vill ha fram är att man ständigt pratar om denna siffra som om den gällde hela landets yta. Vi vet ju att det inte är så! Vargarna är trots allt koncentrerade på ett relativt litet område i Värmland, Närke och Dalarna. Här finns de flesta (alla?) revir.

Jag hade en liten FB-diskussion med en skånsk bukefalist häromdagen, om skillnaderna i syn på varg och mina tankar om hur de reagerar på att den har kommit dit. Då fick jag känslan av att även lantbrukarna i Skåne tycker att vargen kan bo här hos oss, för att vårt landskap och vår boskap är bättre anpassade, typ.
 
Sv: Dansar med vargar

Argumentet "Ute i Europa..." användes för att arbeta sig fram till denna frågeställning:
"Kan det bero på att det mer är vår folklore som är det egentliga problemet?"
Och det är en folklore som inte finns "Ute i Europa".

"The Italian Way" som problemlösning inträffar nu som då även i Sverige. Det hade garanterat varit vanligare om det funnits fler vargar i landet.


Bulgarien, Tjeckien, Finland, Lettland, Litauen, Polen, Slovenien, Slovakien, Spanien och Turkiet + Estland, Lettland och Litauen är jakt på varg tillåten

med reservation för felaktigheter. Då Kroatien nu är medlemmar så har jag för mig att man även där jagar vargen.
* skyddsjakt o jakt

Så visst vi kan ju anpassa oss till de europeiska alternativen:D

kollat in lite i de olika "nya" vargländerna. I mecklenburg-Vorpommern (norr om Berlin) Diskuterar det största partiet en ev .jakt på varg om invandringen av varg ökar från Polen.

Så ja, jakten existerar och diskuteras i hela eu.
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Det jag vill ha fram är att man ständigt pratar om denna siffra som om den gällde hela landets yta. Vi vet ju att det inte är så! Vargarna är trots allt koncentrerade på ett relativt litet område i Värmland, Närke och Dalarna. Här finns de flesta (alla?) revir.
Ok. Jag köper det.
Jag uttryckte mig förhastat.

Jag hade en liten FB-diskussion med en skånsk bukefalist häromdagen, om skillnaderna i syn på varg och mina tankar om hur de reagerar på att den har kommit dit. Då fick jag känslan av att även lantbrukarna i Skåne tycker att vargen kan bo här hos oss, för att vårt landskap och vår boskap är bättre anpassade, typ.
Not on my back yard-fenomenet. Yes, det är välkänt.

Men var din skånska vän på något vis samtidigt upprörd över t.ex bilismen?
Den är ett statistiskt sett ett större problem för oss alla än vad vargstammen är. Ändå är det väldigt få som tycker att vi måste intensifiera skyddsjakten på bilister, och skjuta av dem i en allt större omfattning.
 
Sv: Dansar med vargar

Kl

Det jag vill ha fram är att man ständigt pratar om denna siffra som om den gällde hela landets yta. Vi vet ju att det inte är så! Vargarna är trots allt koncentrerade på ett relativt litet område i Värmland, Närke och Dalarna. Här finns de flesta (alla?) revir.

Jag hade en liten FB-diskussion med en skånsk bukefalist häromdagen, om skillnaderna i syn på varg och mina tankar om hur de reagerar på att den har kommit dit. Då fick jag känslan av att även lantbrukarna i Skåne tycker att vargen kan bo här hos oss, för att vårt landskap och vår boskap är bättre anpassade, typ.

Det är ju bra mycket mer skog längre upp i Sverige än i Skåne vilket ju gör att den har bättre tillgång på mat i andra delar av landet än just här. Läste nånstans att Skåne består av 70 % åker och ängsmark. Då ser jag ju inte att det är jättekonstigt att vargen kan ställa till mer problem för skånska boskapsägare och får finns det flest av i skåne hörde jag också.
 
Sv: Dansar med vargar

Jag får inte ihop de ekonomiska skadorna för förstörda skördar och trafikolyckorna med övergödning, hur tänker du då, om alls? :sneaky:
 
Sv: Dansar med vargar

Det är ju bra mycket mer skog längre upp i Sverige än i Skåne vilket ju gör att den har bättre tillgång på mat i andra delar av landet än just här. Läste nånstans att Skåne består av 70 % åker och ängsmark. Då ser jag ju inte att det är jättekonstigt att vargen kan ställa till mer problem för skånska boskapsägare och får finns det flest av i skåne hörde jag också.

Men i relation till antalet vargar! Diskussionen blir helt löjlig.

Det är bara not in my backyard-mentalitet precis som Jeffery skrev.
 
Sv: Dansar med vargar

KL

Jag bor också i Skåne där det rivs en hel del får, av varg enligt uppgift. Man ser stora tassavtryck, ibland, och menar att bara vargen kan riva på det viset; med direkta bett om halsen t.ex. "Så gör inte en hund". Jag tror personligen att ett antal av dessa massakrer är utförda av lösspringande hundar. Hunden vet också ganska väl hur man biter, var man biter, och hur kul det är att dra igång en fårflock och hugga dem en efter en. Det vet jag.

Ibland tror jag vargen får ta på sig skulden för andras dåd.......
 
Sv: Dansar med vargar

KL

Jag bor också i Skåne där det rivs en hel del får, av varg enligt uppgift. Man ser stora tassavtryck, ibland, och menar att bara vargen kan riva på det viset; med direkta bett om halsen t.ex. "Så gör inte en hund". Jag tror personligen att ett antal av dessa massakrer är utförda av lösspringande hundar. Hunden vet också ganska väl hur man biter, var man biter, och hur kul det är att dra igång en fårflock och hugga dem en efter en. Det vet jag.

Ibland tror jag vargen får ta på sig skulden för andras dåd.......

Tänk att jag tror faktiskt att du har rätt, då de gånger som det hänt att hästar blivit bitna i hagen trots att varg fanns i grannskapet så handlade det faktiskt om lös springande hundar.

Med det är inte sagt att varg inte river eller biter.
 
Sv: Dansar med vargar

Jag bor också i Skåne där det rivs en hel del får, av varg enligt uppgift. Man ser stora tassavtryck, ibland, och menar att bara vargen kan riva på det viset; med direkta bett om halsen t.ex. "Så gör inte en hund". Jag tror personligen att ett antal av dessa massakrer är utförda av lösspringande hundar. Hunden vet också ganska väl hur man biter, var man biter, och hur kul det är att dra igång en fårflock och hugga dem en efter en. Det vet jag.

Ibland tror jag vargen får ta på sig skulden för andras dåd.......
Jag är absolut övertygad om att det här händer nu som då.
Hunden och vargen har ganska gemensamma instinkter i botten.
Och det är nog vanligare med lösspringande hundar än varg i många många områden i Sverige.
 
Sv: Dansar med vargar

ja till vadå, eller nej till vadå?
det faktum att vargen rivit en häst?

jag trampade tydligen på en öm tå.

kan bara konstatera att räven tog en har-unge utanför fönstret i morse.
en ljudlig historia..men vill trots det inte utrota alla rävar för det.;)


Vilka ömma tår?
Är du Dobbis?
Jag vet inte vad du pysslar med, du ger ett förvirrat intryck.

Om du läser frågan från mig till Dobbis ser du vad som fanns att svara ja eller nej på.


Men hur läser du svensk text egentligen, det framgår ju klart och tydligt vilket svar No1 sökte.

Bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

KL

I den här tråden menas det alltså att det finns ca 500 vargar - i Värmland (!?). Då skulle alltså vargstammen ha ökat explosionsartat på senaste tiden och nu bestå av ca 1500 - 2000 djur totalt. Eftersom de ju finns i stora delar av landet, inte bara i Värmland. I mina öron låter det faktiskt fullständigt orimligt... Eftersom jag bor i ett av de utpekade "varglänen" och dessutom i utkanten av 1-2 revir så borde jag ju då få se varg någon gång ibland. Men icke...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Viltexperten Inga Ängsteg har själv fått två hästar dödade av varg. Det viktigaste är att skydda övriga djur, veckorna efter, säger...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 286
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 828
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 303
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp