Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Nu har du undvikit att svara på frågan, ett ja eller nej räcker bra. Jag ska ge dig ett exempel också, ett väldigt realistiskt för det är så det kommer att ske om beslutet ligger lokalt.

Ett vargrevir sträcker sig över kommun x,y,z och w. Kommun y beslutar sig för att skjuta av vargarna.
Är det då viktigare att invandrarna, som har kommunal rösträtt men inte till riksdagen, i kommun y ( som i det här fallet råkar var 31 st). Fårvara med och bestämma än de 145187 röstberättigade i kommun xzw.
 
Sv: Dansar med vargar

Nej det vi diskuterar är om det är en riksangelägenhet när det gäller vargstammen eller en lokal fråga. Du blandar in demokratin och förvränger den enligt eget tycke och smak.

Kan du ge ärliga och raka svar på frågorna nedan? Ja eller nej räcker gott.

1. Sträcker sig vanligen vargrevir ofta över flera kommuners mark?
2. Påverkar avskjutning eller utplantering av varg i en viss kommun en eller flera andra kommuner, dvs kan det tänkas att det påverka vargbeståndet i fler kommuners vargbestånd?
3. Påverkar avskjuting av varg i en viss kommun den genbasen i stammen? Jag tänker inte på en viss varg utan generellt om man skjuter av några utan urskiljning.
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Nu har du undvikit att svara på frågan, ett ja eller nej räcker bra. Jag ska ge dig ett exempel också, ett väldigt realistiskt för det är så det kommer att ske om beslutet ligger lokalt.

Ett vargrevir sträcker sig över kommun x,y,z och w. Kommun y beslutar sig för att skjuta av vargarna.
Är det då viktigare att invandrarna, som har kommunal rösträtt men inte till riksdagen, i kommun y ( som i det här fallet råkar var 31 st). Fårvara med och bestämma än de 145187 röstberättigade i kommun xzw.

Jag anser att frågan ska ligga på kommunen.
Det finns ingenting som hindrar att kommunerna kommer övereens om gemensamma lösningar. Frivillighet är nyckelordet.

X,z och w har röstat för att freda vargen på sitt område, y har röstat för att tillåta jakt. helt demokratiskt sett.

En gård straxt intill min, vars ägare är vegetarian o antijägare vill inte ha jakt.
Det har han all rätt att bestämma på sin mark och ingen av oss går in dit och jagar,
Så skulle det ju vara med ditt bokstavsexempel också

I allra högsta grad demokratiskt:D
 
Sv: Dansar med vargar

Nej det vi diskuterar är om det är en riksangelägenhet när det gäller vargstammen eller en lokal fråga. Du blandar in demokratin och förvränger den enligt eget tycke och smak.

Kan du ge ärliga och raka svar på frågorna nedan? Ja eller nej räcker gott.

1. Sträcker sig vanligen vargrevir ofta över flera kommuners mark?
Vilt rör sig oberoende gränser och kan bejagas av den markägare vars mark eller revir det befinner sig på, så skulle det även gälla för kommunerna
2. Påverkar avskjutning eller utplantering av varg i en viss kommun en eller flera andra kommuner, dvs kan det tänkas att det påverka vargbeståndet i fler kommuners vargbestånd?Eftersom allt vilt rör på sig så kan det mycket väl bli så att en tplantering leder till etablering i helt andra kommuner jmf med 7 miljonertiken:D
3. Påverkar avskjuting av varg i en viss kommun den genbasen i stammen? Jag tänker inte på en viss varg utan generellt om man skjuter av några utan urskiljning.
Njae har du bara haft ett fåtal individer i en population och dessa har en i stort sett likvärdig genbas (inavel) så påverkas inte genbasen nämnvärt. Påverkan skulle vara större i en liten population med en rik genbas.

Men nu har vi ju mer fakta att röra oss med. 100 individer är minimum för ett bestånd på lång sikt. För att ha ett friskt bestånd på lång sikt ska antalet vara betydligt större...en sådär 3 till fyra gånger och där är vi idag


nej jag förvränger inte, Jag för fram åsikten att dessa beslut ska tas kommunalt/regionalt. Då kläckte du ur dig att det var odemokratiskt, varpå jag bevisade för dig att valreglementet är mer demokratiskt o liberalt på det kommunala planet än på riksplanet, vilket du inte lyckats motbevisa.
jag har hela tiden påpekat svårigheterna med att få acceptans ute i bygden för den vargpolitik du företräder, lyssnade på direktsändningen kl 0930 idag och fann till min glädje att killen hade kommit fram till mycket av det jag förespråkar
Högre ersättningar
liberalare skyddsjaktsregler
Och det framkom att han anser att ca 400 djur räcker för en livskraftig stam på lång sikt.
Och vi ska ha licensjakt/skyddsjakt för att hålla vargen på fastställd nivå.
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Nej det vi diskuterar är om det är en riksangelägenhet när det gäller vargstammen eller en lokal fråga. Du blandar in demokratin och förvränger den enligt eget tycke och smak.

Kan du ge ärliga och raka svar på frågorna nedan? Ja eller nej räcker gott.

1. Sträcker sig vanligen vargrevir ofta över flera kommuners mark?
2. Påverkar avskjutning eller utplantering av varg i en viss kommun en eller flera andra kommuner, dvs kan det tänkas att det påverka vargbeståndet i fler kommuners vargbestånd?
3. Påverkar avskjuting av varg i en viss kommun den genbasen i stammen? Jag tänker inte på en viss varg utan generellt om man skjuter av några utan urskiljning.
Problemet med folk som landsbygdsbo är att de saknar kunskap om genetik. De förstår inte att man utarmar och utarmar genom ständig avskjutning. Om man T.ex. planterade in en främmande varg från Ryssland kunde man skjuta tio av våra, det skulle ändå ge friskare stam.
Men som sagt, de inser inte detta, därför är det meningslöst att debattera, de ser ett inplanterande som ett nederlag eftersom det är +1, och en skjutning som en vinst för det är -1.
För vargens del får vi hoppas på nästa generation, 40-talisterna är generellt för negativa till att återskapa en vild natur inkl. allt. Men det ser ganska ljust ut, de unga är inte så negativa de flesta. :)
 
Sv: Dansar med vargar

Så med andra ord är vi eniga om att skjuter man all varg inom en kommun så är det men 99.9% sannolikhet att vi påverkar populationen som helhet även utan för kommunen, åtminstone i liten utsträckning?
 
Sv: Dansar med vargar

Njae har du bara haft ett fåtal individer i en population och dessa har en i stort sett likvärdig genbas (inavel) så påverkas inte genbasen nämnvärt. Påverkan skulle vara större i en liten population med en rik genbas.

Men nu har vi ju mer fakta att röra oss med. 100 individer är minimum för ett bestånd på lång sikt. För att ha ett friskt bestånd på lång sikt ska antalet vara betydligt större...en sådär 3 till fyra gånger och där är vi idag


nej jag förvränger inte, jag har hela tiden påpekat svårigheterna med att få aceptans ute i bygden för den vargpolitik du företräder, lyssnade på direktsändningen kl 0930 idag och fan till min glädje att killen hade kommit fram till mycket av det jag förespråkar
Högre ersättningar
liberalare skyddsjaktsregler
Och det framkom att han anser att ca 400 djur räcker för en livskraftig stam på lång sikt.
Och vi ska ha licensjakt/skyddsjakt för att hålla vargen på fastställd nivå.

Ojojoj, du är verkligen okunnig. Jag ger upp nu, läs lite grundläggande genetik istället för att sprida din död-propaganda när du inte vet vad du talar om. Det Bore bättre använd tid. :banghead:
Du är ett praktexempel på en lantis som är rädd för förändringar, rädd för det okända, rädd för att din manliga jakt skall tas ifrån dig osv.

Om du var mer påläst skulle du veta saker som att hos älgar är tvillingfödslar vanligare om. det finns vargar i närheten. Naturen är fantastisk, men du vet inte det för du är så upptagen med att sprida galla.

Några saker till att suga på:
vargen har en plats i ekosystemet. Det har inte du.
Vargen dödar den svaga individen. Det gör inte du.
Du dödar den med grannast horn, eller den som var på slumpmässig vandring när du satt på pass.
Vargen iakttar betesdjuren och väljer ut den svagaste, det gör betesstammen starkare. Du är en slumpgenerator med bössa, med faiblesse för de starka vackra djuren.
Vargen fanns här innan människan. Vi är döden på två ben. Nu har vargen kämpat sig tillbaka, vi borde tacka naturen att den återställer något av allt elände människan ställt till med. Men nej, du väljer att leka macho á lá "Pistvakt".

Over and out.
 
Sv: Dansar med vargar

Han saknar inte bara kunskap inom genetik, utan han har även problem att skilja på begrepp som vad som är en sakfråga ( exv. Vargstammen, alkoholskatt, rösträtt) och begrepp (som närdemokrati, decentalisering, centralisering). Det blir så lustiga slutsatser som tjatet om att om man är emot decentralisering av vargfrågan så vet man inte vad närdemokrati.
 
Sv: Dansar med vargar

Ojojoj, du är verkligen okunnig. Jag ger upp nu, läs lite grundläggande genetik istället för att sprida din död-propaganda när du inte vet vad du talar om. Det Bore bättre använd tid. :banghead:
Du är ett praktexempel på en lantis som är rädd för förändringar, rädd för det okända, rädd för att din manliga jakt skall tas ifrån dig osv.

Om du var mer påläst skulle du veta saker som att hos älgar är tvillingfödslar vanligare om. det finns vargar i närheten. Naturen är fantastisk, men du vet inte det för du är så upptagen med att sprida galla.
Varför säger du inte hela sanningen då? Orsaken till att tvillingfödslar var vanligar berodde på att vargen tagit fjolårets kalv/kalvar för kon och hon inte behövde ta hand om kalvar över vintern och därför var i bättre skick därför tvillingkalvar:De
Några saker till att suga på:
vargen har en plats i ekosystemet. Det har inte du. Återigen skitsnack, allt levande och dött ingår i ekosystemet
Vargen dödar den svaga individen. Det gör inte du. Njae det stämmer inte riktigt, vargen dödar den individen eller den arten som kostar minst i risk o energi
Du dödar den med grannast horn, eller den som var på slumpmässig vandring när du satt på pass.Det stämmer inte heller, kalvar har ju inga horn och eftersom jag till största delen jagar för frysboxen så
Vargen iakttar betesdjuren och väljer ut den svagaste, det gör betesstammen starkare. Du är en slumpgenerator med bössa, med faiblesse för de starka vackra djuren.Återigen de väljer inte ut den svagaste. De väljer den individ och den art som kostar minst i risk o energi. Alltså när det är mycket snö o skare...då ligger ALLA rådjur pyrt till
Vargen fanns här innan människan. Vi är döden på två ben. Nu har vargen kämpat sig tillbaka, vi borde tacka naturen att den återställer något av allt elände människan ställt till med. Men nej, du väljer att leka macho á lá "Pistvakt". Där snackar du gojja igen...vargen kom samtidigtmed mäniskan när de båda predatorerna följde iskanten norrut.. läs lita fakta istället för sagoböcker

Over and out.

Vad är då genbas?
Jag har för mig att det är den genetiska information en grupp individer besitter. Är inaveln stark i gruppen besitter gruppen en liten mängd genetisk information, tämligen likartat i varje individ. Om då en individ försvinner ur denna lilla grupp så förlorar gruppen inte så mycket gen-information eftersom inaveln är så stark. Till skillnad från en grupp med samma antal individer och en mycket bred genbas, då har varje individ mycket individuell genetisk information och förlusten blir större
Rätta mig gärna och förklara hur det ligger till:D
10-4 lac...
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Så du vill inte svara ja eller nej. Kan tänka det ingen med ett uns demoktatiskt sinne anser att en kommun har rätt att besluta över andra kommuners tillgångar men att medge det är det samma som att säga att vargfrågan inte är lämplig för kommunala beslut.

Det där sammarbetet du talar om, det är det som är vitsen när beslut rörande flera kommuner eller som i vargfrågan halva landet och relationerna till andra länder ( förutom att andra halvan av landet också har intresse i frågan) flyttas till riksnivå. Istället för att bilda ett beslutande organ för varje enskild fråga som rör stora delar av landet så flyttar man upp frågan centralt till organisationen som redan finns.
 
Sv: Dansar med vargar

Han saknar inte bara kunskap inom genetik, utan han har även problem att skilja på begrepp som vad som är en sakfråga ( exv. Vargstammen, alkoholskatt, rösträtt) och begrepp (som närdemokrati, decentalisering, centralisering). Det blir så lustiga slutsatser som tjatet om att om man är emot decentralisering av vargfrågan så vet man inte vad närdemokrati.

:Dså förklara hur det ligger till då:D:D:Ddu som är så hemma på genetik o demokrati
 
Sv: Dansar med vargar

Så du vill inte svara ja eller nej. Kan tänka det ingen med ett uns demoktatiskt sinne anser att en kommun har rätt att besluta över andra kommuners tillgångar men att medge det är det samma som att säga att vargfrågan inte är lämplig för kommunala beslut.

Det där sammarbetet du talar om, det är det som är vitsen när beslut rörande flera kommuner eller som i vargfrågan halva landet och relationerna till andra länder ( förutom att andra halvan av landet också har intresse i frågan) flyttas till riksnivå. Istället för att bilda ett beslutande organ för varje enskild fråga som rör stora delar av landet så flyttar man upp frågan centralt till organisationen som redan finns.

Vilt på en fastighet kan beräknas som tillgång.
Samma sak med vilt i en kommun.
När viltet knallar över till grannen eller grannkommunen så övergår tillgången till grannen eller grannkommunen

Svårare än så är det inte

Så om kommun a skjuter bort alla kanadagäss på sin mark så förlorar kommun b ingenting.
 
Sv: Dansar med vargar

Vad är då genbas?
Jag har för mig att det är den genetiska information en grupp individer besitter. Är inaveln stark i gruppen besitter gruppen en liten mängd genetisk information, tämligen likartat i varje individ. Om då en individ försvinner ur denna lilla grupp så förlorar gruppen inte så mycket gen-information eftersom inaveln är så stark. Till skillnad från en grupp med samma antal individer och en mycket bred genbas, då har varje individ mycket individuell genetisk information och förlusten blir större
Rätta mig gärna och förklara hur det ligger till:D

Det du skriver är inte fel, problemet är att detta inte är aplicerbart på den svenska vargstammen. Den svenska varstammen består dels av individer som är mycket nära besläktade, skjuter man ett gäng unga djur som inte bildat revir är påverkan minimal så länge det inte blir för många, men varje individ är unik så det blir viss påverkan även om man skjuter en. Dels består den av ett antal individer som har nytt fräscht blod med gener som berkligen behövs, skjuter du en av dem så blir påverkan mycket stor.

Skjuter du en slumpmässig varg så riskerar du att försvaga genbasen betydligt.
 
Sv: Dansar med vargar

:Dså förklara hur det ligger till då:D:D:Ddu som är så hemma på genetik o demokrati

Det är vi många som gjort vid det här laget, det övergår antingen ett 10 tal personer eller fler på Bukes förmåga eller din intelligens. Jag tror på din intelligens i det här fallet.

Eller så begriper du mycket väl men vill inte kännas vid det.
 
Sv: Dansar med vargar

:D, problemet är att detta inte är aplicerbart på den svenska vargstammen. Den svenska varstammen består dels av individer som är mycket nära besläktade, skjuter man ett gäng unga djur som inte bildat revir är påverkan minimal så länge det inte blir för många, men varje individ är unik så det blir viss påverkan även om man skjuter en. Dels består den av ett antal individer som har nytt fräscht blod med gener som berkligen behövs, skjuter du en av dem så blir påverkan mycket stor.

Skjuter du en slumpmässig varg så riskerar du att försvaga genbasen betydligt.

Nej, skjuter man bort individer ur en svag stam genetiskt sett så försvagar du inte genmaterialet. Vad däremot gör är att ytterligare försämrar förmågan o kapaciteten att föra det svaga genmaterialet vidare.

Det är som om du har 10 cd skivor med samma information på, din uppgift är att förvara den informationen i 100 år.
Blir en skiva förstörd så har du trots allt samma information tillgänglig men risken har stigit en aning att du inte klarar din uppgift.
 
Sv: Dansar med vargar

Det du skriver är inte fel:D, problemet är att detta inte är aplicerbart på den svenska vargstammen. Den svenska varstammen består dels av individer som är mycket nära besläktade, skjuter man ett gäng unga djur som inte bildat revir är påverkan minimal så länge det inte blir för många, men varje individ är unik så det blir viss påverkan även om man skjuter en. Dels består den av ett antal individer som har nytt fräscht blod med gener som berkligen behövs, skjuter du en av dem så blir påverkan mycket stor.

Skjuter du en slumpmässig varg så riskerar du att försvaga genbasen betydligt.

Nej, skjuter man bort individer ur en svag stam genetiskt sett så försvagar du inte genmaterialet. Vad däremot gör är att ytterligare försämrar förmågan o kapaciteten att föra det svaga genmaterialet vidare.

Det är som om du har 10 cd skivor med samma information på, din uppgift är att förvara den informationen i 100 år.
Blir en skiva förstörd så har du trots allt samma information tillgänglig men risken har stigit en aning att du inte klarar din uppgift.

Så jag är inte ute och cyklar vad det gäller genmaterial då?:sneaky:
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Vilt på en fastighet kan beräknas som tillgång.
Samma sak med vilt i en kommun.
När viltet knallar över till grannen eller grannkommunen så övergår tillgången till grannen eller grannkommunen

Svårare än så är det inte

Så om kommun a skjuter bort alla kanadagäss på sin mark så förlorar kommun b ingenting.

Nej viltet tillhör den svenska faunan och ingen specifik person, åtminstone så länge de lever. Du vill att en kommun ska kunna lägga beslag på vargen och utarma den svenska faunan i allmänhet och vargstammen i synnerhet. Och det med motivationen att det är demokratiskt för att beslutet tas av en kommun, trots att flertalet berörda inte varit med i beslutet.
 
Sv: Dansar med vargar

Nej viltet tillhör den svenska faunan och ingen specifik person, åtminstone så länge de lever. Du vill att en kommun ska kunna lägga beslag på vargen och utarma den svenska faunan i allmänhet och vargstammen i synnerhet. Och det med motivationen att det är demokratiskt för att beslutet tas av en kommun, trots att flertalet berörda inte varit med i beslutet.

Löjligt resonemang. En fastighet med fint viltbestånd värderas högre än en likvärdig fastighet utan vilt.

Viltet rör sig fritt mellan fastigheterna, när det befinner sig på en fastighet så har ägaren rätt att hantera viltet enligt lagstiftning grannen får vänta.
 
Sv: Dansar med vargar

Nej, skjuter man bort individer ur en svag stam genetiskt sett så försvagar du inte genmaterialet. Vad däremot gör är att ytterligare försämrar förmågan o kapaciteten att föra det svaga genmaterialet vidare.

Det är som om du har 10 cd skivor med samma information på, din uppgift är att förvara den informationen i 100 år.
Blir en skiva förstörd så har du trots allt samma information tillgänglig men risken har stigit en aning att du inte klarar din uppgift.

Här visar du din obildbarhet inom genetikens område med en slående tydlighet. Det finns inte två vargar som har exakt samma genetiska kod, inte ens om de är enäggstvillingar. En bättre jämförelse är om du har 10 olika inspelningar av "Du gamla du fria" och slår sönde en. Du har inte utplånat låten men väl en unik version.
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Visst men nu pratade jag om vargbestånd och genpol inte om Fastighetsvärdering. Jag tvivlar på att varken den genetiska variationen eller vargen i sig höver värdet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Viltexperten Inga Ängsteg har själv fått två hästar dödade av varg. Det viktigaste är att skydda övriga djur, veckorna efter, säger...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 286
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 828
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 303
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp