Dansar med vargar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dansar med vargar

Men ska det avgöras i en folkomröstning då eller? För generellt har väl de lokala politikerna samma linje som riksförbundet, tveksamt att C Dalarna kan motivera 0 vargar i Dalarna om C centralt 50. Det man som individ kan göra är att rösta på det parti som står närmast, det kan handla om ideologi eller sakfrågor, oftast ligger skola, vård, omsorg, jobb och bostäder före på listan av saker man värderar när man röstar

nej och jag har redan förklarat varför
 
Sv: Dansar med vargar

Även riksdagsmän ska företräda sina lokala distrikt, tro det eller ej. Vilken kommunalpoliteker kan driva frågan om vargrevir när vargreviret omfattar flera kommuner? Se bara på de revir som delas mellan Norge och Sverige. Nog hade de levt säkrare om de varit helt svenska.

Stationen mellan Sverige o Norge skulle lika gärna kunna vara mellan två kommuner. Den ena kommunens ledning anser att vargen inte utgör ngt problem och fredar därför vargen (liksom Sverige) Den andra inser att vargen utgör ett problem och tillåter därför en reducering av stammen (norge)
 
Sv: Dansar med vargar

Så varför är det viktigare att invandrade icke svenska medborgare får bestämma över vargbeståndet i kommun X än svenska medborgare i landets övriga 289 kommuner där det finns varg i många av dem? Varför är dessa enligt svensk lag icke röstberättigade så viktiga att vi måste åsidosätta demokratin?

Inser du inte att det är en demokratifråga så är det ämnet väl inget att diskutera med dig.

Oavsett om det är varg, barnomsorg eller vägskatt vi diskuterar.

Du ville veta varför ett kommunalval är mer demokratiskt än ett riksdagsval. Därför att det senare exkluderar vissa människor från att rösta....:)
 
Sv: Dansar med vargar

Och svaret på frågan då som du verkar vilj undvika?

Varför är det viktigare att ett fåtal som saknar svenskt medborgarskap (skälet kan vara att de inte ansökt) ska ha rösträtt i fråga om vargens framtid i Sverige än miljontals svenskar?
 
Sv: Dansar med vargar

Och svaret på frågan då som du verkar vilj undvika?

Varför är det viktigare att ett fåtal som saknar svenskt medborgarskap (skälet kan vara att de inte ansökt) ska ha rösträtt i fråga om vargens framtid i Sverige än miljontals svenskar?

Jag förstår inte din fråga, var har jag förnekat "miljontals svenskar" att rösta?
Varje svensk medborgare har ju förutom rätt att rösta i riksdagsval , rösträtt i den kommun han/hon är skriven. Såvitt jag vet så har jag inte velat förhindra det. det är helt taget ur din egen fantasi:D

ämnet kom upp därför att någon dillade om att mitt förslag var "odemokratiskt" jag kunde enkelt bevis att kommunerna inte bara var lika demokratiskt uppbyggda som riksdagen + att kommunerna var mer demokratiska eftersom de inte utestängde delar av den fast boende befolkningen från att rösta
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Minns du inte vad du själv tycker? Jag ska repetera, du anser att vargbeståndet ska regleras med närdemokrati ute i kommunerna. Du menar på att vissa invandrare blir uteslutna ur demokratin annars. Det gav du till motivation för att invånarna landets övriga 289 kommuner (varav kanske hälften eller en 1/3 har varg i någon form) inte ska få vara med att besluta.

Frågan är då
Varför är det viktigare att ett fåtal som saknar svenskt medborgarskap (skälet kan vara att de inte vill vara svensk medborgare) ska ha rösträtt i fråga om vargens framtid i Sverige än miljontals svenskar?
 
Sv: Dansar med vargar

,

ämnet kom upp därför att någon dillade om att mitt förslag var "odemokratiskt" jag kunde enkelt bevis att kommunerna inte bara var lika demokratiskt uppbyggda som riksdagen + att kommunerna var mer demokratiska eftersom de inte utestängde delar av den fast boende befolkningen från att rösta

Kommunalvalen utesluter väldigt många fler av de invandrare du värnar om när en kommun får ansvaret att besluta i en riksangelägenhet.
 
Sv: Dansar med vargar

Kommunalvalen utesluter väldigt många fler av de invandrare du värnar om när en kommun får ansvaret att besluta i en riksangelägenhet.

? nu undrar jag hur du resonerar.
Hur kan kommunalval, som genomförs samtidigt och lika rikstäckande som riksdagsval utesluta fler invandrare än riksdagsval när endast de invandrare som har medborgarskap får rösta i riksdagsval men alla invandrare som har uppehållstillstånd för rösta i den kommun de är skrivna?

Och så vitt jag vet har jag aldrig skrivit att en kommun ska bestämma i vargfrågan.Varje kommun i varje kommun efter vad dess medborgare vill.
Jag har skrivit att varje kommun ska få bestämma.
Det betyder att fler människor får vara med och bestämma än när riksdagen röstar ty kommunerna har ju större valmanskår:D
 
Sv: Dansar med vargar

Minns du inte vad du själv tycker? Jag ska repetera, du anser att vargbeståndet ska regleras med närdemokrati ute i kommunerna. Du menar på att vissa invandrare blir uteslutna ur demokratin annars. Det gav du till motivation för att invånarna landets övriga 289 kommuner (varav kanske hälften eller en 1/3 har varg i någon form) inte ska få vara med att besluta.

Frågan är då
Varför är det viktigare att ett fåtal som saknar svenskt medborgarskap (skälet kan vara att de inte vill vara svensk medborgare) ska ha rösträtt i fråga om vargens framtid i Sverige än miljontals svenskar?

1 Ja jag anser liksom varg kommittén att ngt måste göras för att öka acceptansen hos befolkningen i de områden där det finns gott om varg

2 Regionalt medbestämmande är en beprövad väg att uppnå det

3 Enligt de lagar vi har nu så exkluderas de personer med uppehållstillstånd från att rösta i riksdagsval, alltså skulle fler människor ges möjlighet till medbestämmande i frågan genom att lägga frågan på kommunal nivå ty varje kommun skulle då ges möjlighet att ta ställning till frågan. Och i kommunala val har personer med uppehållstillstånd rätt att rösta = mer demokrati alltså:D
 
Sv: Dansar med vargar

? nu undrar jag hur du resonerar.
Hur kan kommunalval, som genomförs samtidigt och lika rikstäckande som riksdagsval utesluta fler invandrare än riksdagsval när endast de invandrare som har medborgarskap får rösta i riksdagsval men alla invandrare som har uppehållstillstånd för rösta i den kommun de är skrivna?
I kommunalvalet i en kommun får bara de i kommunen rösta. När kommunens invånare sedan beslutar om frågor som berör stora delar av Sverige så får miljontals inklusive invandrare inte säga sitt


Och så vitt jag vet har jag aldrig skrivit att en kommun ska bestämma i vargfrågan.Varje kommun i varje kommun efter vad dess medborgare vill.
Jag har skrivit att varje kommun ska få bestämma.
Det betyder att fler människor får vara med och bestämma än när riksdagen röstar ty kommunerna har ju större valmanskår:D
Så du inser inte att vad ett fåtal kommuner gör i vargfrågan kan påverka resten av landet. Har du inte ännu insett att det inte finns några vargar som enbart har revir i en kommun och aldrig någonsin kommer att ha det så är du totalt obildbar.
 
Sv: Dansar med vargar

3 Enligt de lagar vi har nu så exkluderas de personer med uppehållstillstånd från att rösta i riksdagsval, alltså skulle fler människor ges möjlighet till medbestämmande i frågan genom att lägga frågan på kommunal nivå ty varje kommun skulle då ges möjlighet att ta ställning till frågan. Och i kommunala val har personer med uppehållstillstånd rätt att rösta = mer demokrati alltså:D

Så du menar att Sverige inte längre är en demokrati och vi snarast bör föra över all frågor på lokal nivå för att invandrare som varit i Sverige mellan tre och fem år samt de som inte önskar svenskt medborgarskap ska få vara med och bestämma i alla frågor som rör dem. Som sagt, du griper ett halmstrå här ett smalt och ynkligt ett.

Förresten är kommunernas val även det odemokratiskt, alla invandrare som bor permanent i Sverige har inte rösträtt där. De som varit här mindre än 3 år är uteslutna. Vi bör alltså göra om reglerna för val i Sverige. Det är inte demokratiskt om varenda kotte som flyttar permanent inte får rösträtt direkt och i alla frågor som berör dem det minsta lilla.
 
Sv: Dansar med vargar

Så du menar att Sverige inte längre är en demokrati och vi snarast bör föra över all frågor på lokal nivå för att invandrare som varit i Sverige mellan tre och fem år samt de som inte önskar svenskt medborgarskap ska få vara med och bestämma i alla frågor som rör dem. Som sagt, du griper ett halmstrå här ett smalt och ynkligt ett.

Förresten är kommunernas val även det odemokratiskt, alla invandrare som bor permanent i Sverige har inte rösträtt där. De som varit här mindre än 3 år är uteslutna. Vi bör alltså göra om reglerna för val i Sverige. Det är inte demokratiskt om varenda kotte som flyttar permanent inte får rösträtt direkt och i alla frågor som berör dem det minsta lilla.

Du drar slutsatser som jag vet inte vad.
Var har jag skrivit att sverige inte är demokratiskt?

Men du värdera en demokrati i o m att du tittar på hur stor andel av befolkningen som har rätt att medverka vid allmänna val.

Per denna definition är kommunalvalen mer demokratiska än risdagsvalen efter som en större andel av befolkningen har rätt att rösta kommunalt än vid riksdagsval

så enkelt är det;)
 
Sv: Dansar med vargar

I kommunalvalet i en kommun får bara de i kommunen rösta. När kommunens invånare sedan beslutar om frågor som berör stora delar av Sverige så får miljontals inklusive invandrare inte säga sitt



Så du inser inte att vad ett fåtal kommuner gör i vargfrågan kan påverka resten av landet. Har du inte ännu insett att det inte finns några vargar som enbart har revir i en kommun och aldrig någonsin kommer att ha det så är du totalt obildbar.

Kommunalval existerar i alla kommuner alltså får alla som har rösträtt rösta där.
 
Sv: Dansar med vargar

Du drar slutsatser som jag vet inte vad.
Var har jag skrivit att sverige inte är demokratiskt?

Men du värdera en demokrati i o m att du tittar på hur stor andel av befolkningen som har rätt att medverka vid allmänna val.

Per denna definition är kommunalvalen mer demokratiska än risdagsvalen efter som en större andel av befolkningen har rätt att rösta kommunalt än vid riksdagsval

så enkelt är det;)

Nej man värderar inte en demokrati utifrån hur många som får rösta utan utifrån hur många av de som objektivt kan anses röstberättigade som får rösta. Tar man med för många så minskar i stället demokratin. Om man sänker åldern för rösträtt till 10 år, alla som vistas i landet på valdagen är berättigade till att rösta så blir det inte per automatik mer demokratiskt. Att dra rimliga gränser för vem som frå rösta är en viktig bit av demokratin.
 
Senast ändrad:
Sv: Dansar med vargar

Kommunalval existerar i alla kommuner alltså får alla som har rösträtt rösta där.
Jepp, men inte de som inte bor där. Och du vill ju att kommunerna ska besluta om vargar som har sin hemvist i andra kommuner. Känner du till en enda varg som respekterar kommungränser?
 
Sv: Dansar med vargar

KL

lbb

Jag undrar fortarande om du anser om du anser att det är viktigare att invandrare som inte vill eller hunnit få medborgarskap i Sverige får rösta om i vargfrågan än övriga kommuners invånare som berörs ( inklusve deras invandrare med samma status)?
 
Sv: Dansar med vargar

KL

lbb

Jag undrar fortarande om du anser om du anser att det är viktigare att invandrare som inte vill eller hunnit få medborgarskap i Sverige får rösta om i vargfrågan än övriga kommuners invånare som berörs ( inklusve deras invandrare med samma status)?

Det har väl framgått klart tidigare, att jag föredrar att de enskilda kommunerna ska har rätt att ta beslut i sina egna områden. Så som sker med många andra kommunala ärenden och även ärenden av riksintresse.

Då är det naturligt att en person med fast adress och uppehållstillstånd i X kommun ska ha mer att säga till om ien lokal, regional fråga gällande livsmiljö, än en svensk medborgare som bor 50 mil däreifrån
 
Sv: Dansar med vargar

Jepp, men inte de som inte bor där. Och du vill ju att kommunerna ska besluta om vargar som har sin hemvist i andra kommuner. Känner du till en enda varg som respekterar kommungränser?
Nej kommunen kan lika lite, enligt mitt förslag, som en markägare jaga utanför sitt eget område.
Enligt samma princip omfattas då de djur som vistas i den aktuella kommunen vid ett skyddsjaktstillfälle av kommunens rätt till jakt.

Men du vill diskutera tva vitt skillda saker samtidigt

1 demokratifrågan. Där är du ute på hal is. Du kan inte neka till att en kommun har vidare, liberalare regler för rösträtt än vad som gäller för riksdagsval. Alltså är ett kommunalval mer demokratiskt än ett riksdagsval.

2 Kommunens rätt att själva ta beslut i fråga om sin närmiljö. Där hävdar jag att den rätten ska övertrumfa andra individers, organisationers eller statens önskemål. Av den orsaken att Den som bor i Stockholm inte ska genom sin större ekonomiska o befolkningsmässiga tyngd kunna köra över den lilla fattiga kommunen.


Sedan är det upp till kommunen att välja en linje enligt min eller att ex. släppa vargen okontrollerat fri. Det är upp till varje kommun att avgöra.

Det kommer då att finnas områden där vargen är fredad och andra där den inte är det. Då kommer populationen att öka i fredade områden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Viltexperten Inga Ängsteg har själv fått två hästar dödade av varg. Det viktigaste är att skydda övriga djur, veckorna efter, säger...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: Gunnar
·
Hemmet Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl: Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 286
Senast: Pilot
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 828
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 303
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp