Daltar vi med våra hästar?

Sv: Daltar vi med våra hästar?

Visst daltar vi med våra hästar, men hästen är numera ett domisticerat djur(iaf de flesta) och skulle inte klara sig utan våran hjälp. Människans hantering under tusentals år har gjort att många hästar har "tappat"lite av sin instinkt(hmmm, kanske inte alla då.. :angel: )
Dom har vant sig vid att bli omhändertagna. Lite som vi människor. Skulle nån ta hand om oss så skulle vi bli väldigt bekväma.... ;)

Rent fysiskt sett så är ridning/motion dagligen det bästa för hästen. Och då räknas inte den dagliga utevistelsen i hagen in, om det inte är en enorm hage, rejält kuperad med ordentliga flockar och mat/vatten på olika ställen i hagen. Vilket de flesta hästägare inte har tillgång till.

Undrar varför det blivit så att fler och fler förspråkar det "naturliga vildhästlivet" när det gäller just hästar. Samma tendens finns inte alls när det gäller hundar som ju åxå i grund och botten är vilda - och vargar dessutom...Undrar om inte det är med både hästar och hundar som med oss själva. Om vi "släpptes ut" för att leva vlidmarksliv som på hedenhös skulle vi, åtminstone många av oss, snart gå under...

Tussemaja skrev:
Undrar varför det blivit så att fler och fler förspråkar det "naturliga vildhästlivet" när det gäller just hästar. Samma tendens finns inte alls när det gäller hundar som ju åxå i grund och botten är vilda - och vargar dessutom...Undrar om inte det är med både hästar och hundar som med oss själva. Om vi "släpptes ut" för att leva vlidmarksliv som på hedenhös skulle vi, åtminstone många av oss, snart gå under...

Ja, det tål att tänkas på! Tänk hur vi ursprungligen levde...jag skulle dö direkt!

Hihi, mycket tänkvärt!
Det är faktiskt något jag själv har tänkt på. Men ärligt talat- man blir inte en annan människa för att man håller på med sin häst, däremot vet man att prioritera.

Själv är jag ganska slarvig, har de flesta vintrar knappt haft en fodrad jacka och så är jag rätt slarvig med att äta ordentligt osv. i stallet är jag sån som prioriterar vissa saker högt, medans benskydd, täcken och perfekta foderstater kanske inte är något av det. Sätter jag på min häst täcke är det av fåfänga, jag vill inte att han ska få sån hemsk vinterpäls. Annars har jag gärna ett regntäcke ute på vintern bara så hästen slipper stå och spänna sej när det är blött.

Så EGENTLIGEN är jag samma människa med hästen som med mej själv. Han får ha lortig man så länge han inte är smutsig under sadeln. Samma sak med mej, jag får vara lite lortig så länge det inte går till överdrift :D Sen när man ska visa upp sej på träning/tävling får man piffa till lite.

En annan grej jag har funderat på som har med ämnet att göra; Det är lite kul att vi ibland vill pyssla och piffa upp hästarna och ha fin utrustning skinande päls m.m. för att vi själva ska ha något vi kan känna oss stolta över. När i själva verket de flesta ser hästen efter hur MÄNNISKAN är/ser ut att vara. Om vi inte helt enkelt tycker att "den där hästen är för fin för honom/henne" Egentligen ser det ju precis lika lodis ut med en människa som sitter i pösiga joggingbyxor och mjukiströja oavsett om HÄSTEN är propert flätad och med snobbig utrustning :) (talar om mej själv nu :D)

lill_flesky skrev:
Rent fysiskt sett så är ridning/motion dagligen det bästa för hästen. Och då räknas inte den dagliga utevistelsen i hagen in, om det inte är en enorm hage, rejält kuperad med ordentliga flockar och mat/vatten på olika ställen i hagen. Vilket de flesta hästägare inte har tillgång till.

Jag måste få protestera lite =)

Motion i en timme/dag kan inte mätas med den lågintensiva 'motion' med avbrott för rusher, bus och bock som en häst i bra hage får. Och det är inte så omöjligt som du målar ut det att få till det =)

Hagen behöver inte vara enorm, det räcker med stor och kuperad. Gärna med olika 'underlag' (typ skog, vall, lite stenigare parti etc). Man behöver inte ha kvadratmil på kvadratmil, men man bör ju ha liter mer än 200 *200 iaf ;)

Sen, behövs inte en flock med väldigt många individer heller, med 'rätt' kompis räcker det att ha två hästar ihop. De kommer att busa och leka med varandra, springa ikapp etc, och har man då tänkt till blir det på en nivå som är lagom för båda.

Har man dessutom skog i sin hage (inte bara, men en del), lite sly/skrträd här och var etc så komemr hästarna även vintertid knata runt en hel del och äta bark och löv och vad de nu kan komma åt. Även om de har en stor låda med hö/hösilage som de bara behöver sticka ner mulen i. Vattnet placeras företrädelsevis i andra änden av hagen (jag är ännu elakare, mina måste 'klättra' lite för att komma till vattnet)

Jag har vad jag anser är liten vinterhage men vad andra anser är stor vinterhage. Hursom så är den inte enorm. Men den består av plan vall, av slänter och kullar, av lite mer 'oländlig' terräng och mer 'springvänlig' terräng. Finns skogsdungar, lövträd (rönn, asp, sly etc) och dessutom fruktträd (äppelträd). Mat serveras i stor hölåda (fri tillgång), vatten serveras uppe på en kulle. I hagen går två hästar med samma busbehov och lekbehov och båda är ganska aktiva hästar i hagen.

De rör sig trots att det finns en 'matstation' över hela hagen varje dag. Dels för att söka grässtrån, käka bark och löv och jox, för att dricka vatten, för att kolla läget i andra änden av hagen (medvetet är den gjord så de aldrig kan ha uppsikt över HELA hagen från en punkt). Dessutom gör de sina vansinnesrusher runt hagen (över stock och sten och upp och ner för slänter) och busar med varandra. Och den totala tiden de rör sig i hagen slår vida en timmes motion/dag. Även om såklart hagvistelse PLUS motion är bäst av allt.

Men det är inte så himla omöjligt att få dem att röra sig vida överstigande vad den där timmen gör =)

Mia_R skrev:
Har du tävlat i någon idrott själv, utan häst? Har du någon som helst aning om hur viktigt det är att en muskel är varm innan den ska topprestera? :smirk: Om du har utfört någon som helst fysisk tävling utan häst, så misstänker jag att du inte hade sett ett ländtäcke som dalt inför en tävling. :angel:

Som tävlingsmänniska vet jag att man efter en uppvärmning ser till att bylta på sig så musklerna behåller värmen innan det är dax för start, varför skulle hästars muskler vara annorlunda? :idea:

Hmm... Men förutsatt att man själv inte bara tränar hästen och låter nån annan sköta tävlandet så är ju människan också en "tävlingsmänniska" om man tävlar hoppning/dressyr/distans/fälttävlan och allt vad det är. Vi måste ju också kunna hålla oss skärpta och i bra kondition, smidiga osv.

Då är det en konstig jämförelse :p Frågan var ju nämligen varför vi människor daltar mer med hästarna än med oss själva.?

Alexandra_W skrev:
Jag måste få protestera lite =)

Motion i en timme/dag kan inte mätas med den lågintensiva 'motion' med avbrott för rusher, bus och bock som en häst i bra hage får. Och det är inte så omöjligt som du målar ut det att få till det =)

Hagen behöver inte vara enorm, det räcker med stor och kuperad. Gärna med olika 'underlag' (typ skog, vall, lite stenigare parti etc). Man behöver inte ha kvadratmil på kvadratmil, men man bör ju ha liter mer än 200 *200 iaf ;)

Sen, behövs inte en flock med väldigt många individer heller, med 'rätt' kompis räcker det att ha två hästar ihop. De kommer att busa och leka med varandra, springa ikapp etc, och har man då tänkt till blir det på en nivå som är lagom för båda.

Har man dessutom skog i sin hage (inte bara, men en del), lite sly/skrträd här och var etc så komemr hästarna även vintertid knata runt en hel del och äta bark och löv och vad de nu kan komma åt. Även om de har en stor låda med hö/hösilage som de bara behöver sticka ner mulen i. Vattnet placeras företrädelsevis i andra änden av hagen (jag är ännu elakare, mina måste 'klättra' lite för att komma till vattnet)

Jag har vad jag anser är liten vinterhage men vad andra anser är stor vinterhage. Hursom så är den inte enorm. Men den består av plan vall, av slänter och kullar, av lite mer 'oländlig' terräng och mer 'springvänlig' terräng. Finns skogsdungar, lövträd (rönn, asp, sly etc) och dessutom fruktträd (äppelträd). Mat serveras i stor hölåda (fri tillgång), vatten serveras uppe på en kulle. I hagen går två hästar med samma busbehov och lekbehov och båda är ganska aktiva hästar i hagen.

De rör sig trots att det finns en 'matstation' över hela hagen varje dag. Dels för att söka grässtrån, käka bark och löv och jox, för att dricka vatten, för att kolla läget i andra änden av hagen (medvetet är den gjord så de aldrig kan ha uppsikt över HELA hagen från en punkt). Dessutom gör de sina vansinnesrusher runt hagen (över stock och sten och upp och ner för slänter) och busar med varandra. Och den totala tiden de rör sig i hagen slår vida en timmes motion/dag. Även om såklart hagvistelse PLUS motion är bäst av allt.

Men det är inte så himla omöjligt att få dem att röra sig vida överstigande vad den där timmen gör =)

Det låter som den perfekta hagen! Lyckliga hästar...Men tyvärr har ju inte alla möjlighet till att ordna en sån hage även fast det måste vad det bästa!

Jag sköter mina hästar mer noggrant än mig själv.Skälet är att dom faktiskt inte valt att vara i fångenskap å då är det min skyldighet att se till att dom har det bra.
Sedan finns det folk som tror att dom behandlar sina hästar bra med att låta dom stå inne dygnet runt eller bara vara ute i hagen 2 timmar/dag å sånt är ju inte snällt mot hästen men det finns tyvärr så många okunniga människor som har häst, det finns inte speciella tillstånd eller "körkort" för att få ha häst.
Ja, jag har mkt täcken till mina hästar eftersom jag klipper dom då jag vet att dom blir sjuka annars när jag tränar så mkt (har hänt när jag inte klippte hästen fast jag hade täcken till den).
Jag kan tycka att vissa människor troa tt dom är snälla mot sina hästar men faktiskt inte är det.Sedan vet ju inte en häst som stått inne hela sitt liv att det inte är normalt men jag tycker det är illa ändå.

Oj, oj oj... Jag har alltid varit så med mina hästar att jag vill ha det så enkelt som möjligt o nu står jag här med en superkänslig häst som lätt fryser, får skav av det mesta och slår sig på benen. Att jag räknar foderstat och håller koll på att han får i sig allt han behöver tycker jag inte är så konstigt eftersom hästar inte kan säga vad som är fel men en del överdriver ju enormt när det gäller skötsel och utrustning.

HTML:
Visst daltar vi med våra hästar, men hästen är numera ett domisticerat djur(iaf de flesta) och skulle inte klara sig utan våran hjälp. Människans hantering under tusentals år har gjort att många hästar har "tappat"lite av sin instinkt(hmmm, kanske inte alla då.
.

Håller inte med. Hästar, liksom kor m fl, klarar sig utmärkt utan människan, om dom får leva i frihet och vettiga i områden.
Varför skulle en del av hästens egenskaper försvunnit, medan andra, som behövts ännu mindre under ett antal generationer, alltid tas fram som tecken på hästens tidigare liv. Som flyktbeteende, bytesdjur osv? Under hästens utveckling, har människan endast spelat en roll under försvinnande liten del.

Att dom är lat och uppskattar våra urfodringar mm, betyder inte att dom behöver någon Barbie-behandling.

LIA

Jag tror ju att släpper vi ut våra "tamhästar" för att dom ska klara sig själv, skulle dom säkert tycka det var kul så länge det finns gott om mat, vatten och skydd.
Men vad händer när det tar slut, en vild häst vet inte om, att man kan få mat av en människa och svälter ihjäl. Våra skulle antagligen söka sig till människorna för lite mat och värme, och med det menar jag att endel har sina instinkter "avtrubbade", men inte alla...

Jag har ingen häst så därför daltar jag inte med den :idea:

Nora skrev:
...När vi lägger på dom täcken stup i kvarten, sätter på dom skydd från topp till tå, räknar ut en perfekt foderstat och planerar deras träning med stor nogrannhet?

Jämför med dig själv:
¤ Tar Du alltid på dig en extra tröja, för säkerhets skull?
¤ Har Du alltid hjälm på dig när Du åker utför/inlines/skridskor/cyklar?
¤ Vet Du hur precis vad Du behöver äta och följer det helt och hållet?
¤ Tränar Du så mycket som du behöver?

Behöver våra hästar allt det här? Vad anser du vara det absolut viktigaste för att hålla en häst frisk och glad?
Den stora skillnaden mellan häst och människa är ju att vi kan välja att gå till kylskåpet om vi saknar något (alldeles för ofta ibland... ;) ) och likaså känner vi ju själva om vi börjar bli orkeslösa osv och kanske kan lista ut att det är brist på något.

Däremot tycker jag att det där med täcken mest är en konstruktion där vi översätter vårt behov vid kyla till att vara detsamma för hästen. Liksom en del tycks tro att hästar fryser mer i mörker... :crazy: ;)

Jag är noga med mat och räknar foderstat för att se till att hästen har de bästa förutsättningarna för att klara sin livhanke och träning. Däremot ser jag hästarna som hästar; alltså djur med päls som är konstruerade att tåla kyla rätt bra så jag täckar inte en normalhullad, oklippt häst i onödan. Jag använder heller inte en massa skydd på hästens ben (men pysslar ju heller inte med tex hoppning). Låter gärna min kuse gå på lösdrift för att förhindra problem som kan uppstå vid stallvistelse och låta hästen vara så "hästig" som det går i sin fångenskap.

Cykelhjälm har jag börjat använda jämt nu! :D

Nora skrev:
Men samtidigt tror jag det kan vara mycket som vi egentligen inte "behöver" göra. Jag reagerade själv på några hästar som hade ridtäcke på sig när de skrittade fram inför en klubbtävling i dressyr inne i ridhuset för några veckor sen...var ju knappt kallt utomhus ens. Men sen vet jag ju ej om dessa hästar var "extremt känsliga".

Vart går gränsen mellan hästens behov och dalt?
Ungefär där va? ;)
I det läget kanske det mest är en slags "pynt" inför de närvarande människorna och inget annat. (Om det inte är några extremt frusna hästar... men då är frågan om de verkligen är friska egentligen och bör tävlas??). Däremot tror jag inte hästarna "led" av sitt "pynt". Det är väl helt okej om man vill pynta sin häst med lite grejsimojs eller rykta schackrutor på rumpan tex. Däremot ska man ju inte inbilla sig att hästen MÅSTE ha detta för sin överlevnad...

Nepp, jag räknar knappast ut någon foderstat till mej själv men jag mår bra i alla fall... Varför måste man göra det till hästen? några i stallet har det, några inte. Ser ingen skillnad??
Nä, men vem vet om hästarna känner skillnad? Vad gäller foder så är de så fullkomligt låsta till vad vi ger dem att äta. En häst som får för lite protein under hela vintern är det inte ens säkert det syns på förrän efter ett par - tre månader. För mig är en uträknad foderstat det allra bästa jag kan ge min häst (tja, kompisar i hagen och utevistelse är nog på platserna före) för att hon ska kunna må hyfsat och släpa runt mig på ryggen.

Tror vi daltar alldeles för mycket med hästarna... Tex allt det här med täcken, visst om det regnar och hästarna står och skakar så visst behöver dom täcken, men annars hur många hästar behöver egentligen täcken?
Där håller jag med. Om en häst fryser är lättare att verkligen se med blotta ögat än om den har mineralbrist (urkalkning av skelett kan vara svårt att se.... :smirk: ). Fryser den ska den ha täcke, fryser den inte kan den vara utan. För mig är det såhär:
* Klippt häst = täcke som ersätter pälsen
* Oklippt häst vid minusgrader = inget täcke (om hästen inte har en ovanligt tunn päls)
* oklippt häst vid minusgrader under -15 = mer MAT för att hålla värmen
* Oklippt häst vid blötsnö +-0 och utan möjlighet till att torka upp efter några timmar eller söka skydd under träd eller vindskydd = eventuellt täcke eller box under natten.
* Oklippt eller klippt häst som ridits svettigt blöt vid minusgrader = täcke på tills hästen torkat inne vid skinnet.

Men sluta med sånt där va? Måste du göra oss andra (och våra hästar för den delen) gröna av avensjuka? :mad: :D

Enorm kanske var att ta i, men det är ju lite definitionsfråga också, har man en trevlig och kuperad hage av lite mindre storlek så är rör ju hästarna på sig mera än om man har en större, plan hage. Det där med olika underlag tror jag är otroligt viktigt, de flesta av oss har ju bara gräs i våra hagar som förvandlas till äcklig klet-lera den här perioden av året = jättemjukt, och så ställer vi våra hästar på mjukt stör resten av dygnet, det tror jag inte är så fruktansvärt hälsosamt för ben och leder.

Jag tror starkt på att försöka få naturliga hinder i hästhagar, så att de kan aktivera sig själva.

Detta med hur många hästar man bör ha i en hage är ju en fråga för sig självt, men visst kan de röra på sig mkt även om man bara har två hästar, men jag tror att de rör sig mer om man har en större flock.

Dessutom står ju de flesta hästar på stall typ 12 h/dygn (+-) och även om de är ute resten av dygnet så är det ju svårt att ersätta den motion som de skulle fått då i vilt tillstånd/lösdrift.

Jag är fortfarande helt övertygad om att annan motion än hage, dagligen, är det bästa för de allra flesta hästar, därmed inte sagt att man måste rida varje dag!

LIA skrev:
HTML:
Visst daltar vi med våra hästar, men hästen är numera ett domisticerat djur(iaf de flesta) och skulle inte klara sig utan våran hjälp. Människans hantering under tusentals år har gjort att många hästar har "tappat"lite av sin instinkt(hmmm, kanske inte alla då.
.

Håller inte med. Hästar, liksom kor m fl, klarar sig utmärkt utan människan, om dom får leva i frihet och vettiga i områden.
Varför skulle en del av hästens egenskaper försvunnit, medan andra, som behövts ännu mindre under ett antal generationer, alltid tas fram som tecken på hästens tidigare liv. Som flyktbeteende, bytesdjur osv? Under hästens utveckling, har människan endast spelat en roll under försvinnande liten del.

Att dom är lat och uppskattar våra urfodringar mm, betyder inte att dom behöver någon Barbie-behandling.

LIA

Vet ju inte vad du gör med dina hästar. Om du bara har dem att titta på så klarar de sig säkert utmärtk utan allt för mkt omvårdnad, så länge de har tillgång till grovfoder, friskt vatten och vindskydd.

Om man däremot tränar sin häst och vill att den ska prestera saker (vilket ju inte är naturligt för den att göra) tycker jag allt att man får se till att rusta den för det också. Det är detta som gör att det tävlande halvblodet och den gamle nordsvensken som går som "gårdvar" har helt olika skötselbehov. Exempelordisen klarar sig säkert bäst utan täcken och skydd, och behöver kanske inte något kraftfoder heller om höet är av god kvalité, medan exempelhalvblodet troligen inte mår väl av att vara ute i ur o skur utan täcke och med bara hö i magen etc.

Och för att hästarna ska klara sig utan våra utfodringar (som du faktiskt skriver) så får vi nog se till att släppa dem på en REJÄLT stor yta där de kan ströva fritt o beta. Till och med russen på Lojsta hed stödfodras med hö på vintern, och de är väl det närmaste vildhästar vi har i Sverige.

Vad är det för konstig jämförelse? Att en tävlingshäst skrittas runt med ländtäcke efter uppvärmning och innan start, eller att man själv håller musklerna varma inför prestation? Om man missköter sig själv drabbar det ingen annan, men missköter man sin häst så drabbar det hästen. :eek:

Nej vi daltar inte med våra hästar! Vi har tagit deras "frihet" och naturliga beteende ifrån dem, det är vår skyldighet att lägga ett täcke på deras rygg när de skall ut i kylan från att ha stått i ett "varmt" vindskyddat stall. osv osv..

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 037
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info