Jag måste få protestera lite =)
Motion i en timme/dag kan inte mätas med den lågintensiva 'motion' med avbrott för rusher, bus och bock som en häst i bra hage får. Och det är inte så omöjligt som du målar ut det att få till det =)
Hagen behöver inte vara enorm, det räcker med stor och kuperad. Gärna med olika 'underlag' (typ skog, vall, lite stenigare parti etc). Man behöver inte ha kvadratmil på kvadratmil, men man bör ju ha liter mer än 200 *200 iaf
Sen, behövs inte en flock med väldigt många individer heller, med 'rätt' kompis räcker det att ha två hästar ihop. De kommer att busa och leka med varandra, springa ikapp etc, och har man då tänkt till blir det på en nivå som är lagom för båda.
Har man dessutom skog i sin hage (inte bara, men en del), lite sly/skrträd här och var etc så komemr hästarna även vintertid knata runt en hel del och äta bark och löv och vad de nu kan komma åt. Även om de har en stor låda med hö/hösilage som de bara behöver sticka ner mulen i. Vattnet placeras företrädelsevis i andra änden av hagen (jag är ännu elakare, mina måste 'klättra' lite för att komma till vattnet)
Jag har vad jag anser är liten vinterhage men vad andra anser är stor vinterhage. Hursom så är den inte enorm. Men den består av plan vall, av slänter och kullar, av lite mer 'oländlig' terräng och mer 'springvänlig' terräng. Finns skogsdungar, lövträd (rönn, asp, sly etc) och dessutom fruktträd (äppelträd). Mat serveras i stor hölåda (fri tillgång), vatten serveras uppe på en kulle. I hagen går två hästar med samma busbehov och lekbehov och båda är ganska aktiva hästar i hagen.
De rör sig trots att det finns en 'matstation' över hela hagen varje dag. Dels för att söka grässtrån, käka bark och löv och jox, för att dricka vatten, för att kolla läget i andra änden av hagen (medvetet är den gjord så de aldrig kan ha uppsikt över HELA hagen från en punkt). Dessutom gör de sina vansinnesrusher runt hagen (över stock och sten och upp och ner för slänter) och busar med varandra. Och den totala tiden de rör sig i hagen slår vida en timmes motion/dag. Även om såklart hagvistelse PLUS motion är bäst av allt.
Men det är inte så himla omöjligt att få dem att röra sig vida överstigande vad den där timmen gör =)