Daltar vi med våra hästar?

Sv: Daltar vi med våra hästar?

Nora skrev:
Vad anser ni vara DET VIKTIGASTE för en frisk och glad häst?

Jag anser att det viktigaste för att FÅ en frisk och glad häst är att den får vara ute och röra ssig mycket i stora hagar i stora flockar med god tillgång till mat (givetvis i måttliga mängder för lättfödda individer). En sådan häst blir även i längden en hållbar häst!

Nu skriker ni väl i högan sky när jag berättar om hur vi har våra hästar :devil:
Alla går ute i stora hagar i flock om minst 6 st, de har fri tillgång på ensilage och stor torr ligghall.
De får kraftfoder varje dag och rids i genomsnitt varannan dag. Jag har just fått förklarat för mig att hästar som går msv eller högre MÅSTE stå inne på nätterna :eek:
Varför det? Vi har ponnyer/hästar på sm nivå och som gick ute hela förra vintern utan problem. Vi har heller aldrig haft problem med skador förrutom någon envis hovböld någon gång i bland!

Jag håller med till 99%..täcke har man på dom när det är minusgrader och man har klippt hästen..jag har sett att det är många som redan har lagt på täcken i oktober! när det inte ens är minusgrader..Skydd tycker jag man ska ha i hoppning för det ger stöd åt senorna och i skogen tycker jag man ska ha det för skaderiskens skull, dressyr därimot kan man ha skydd ja brukar väl inte det..ibland lindar jag hästen. Foderstaten har jag aldrig räknat ut utan man ger det man tycker hästen behöver, är hästen undernärd kan man ge mer osv..Allt är ju från häst till häst hur man behandlar dom.

Och inte heller kan de sätta på sig en extra tröja om de är kalla, som svar på trådskaparens första inlägg :) Givetvis håller jag med alla tidigare inlägg som påpekar att man givetvis ska hålla sig på en vettig nivå där det finns en motivering till varför man vårdar/hanterar hästen som man gör. Men dalt skulle jag inte kalla det, jag kallar det god hästhållning. tack Alexandra för ett bra inlägg :D

Huvuddelen av mitt inlägg gällde huruvida hästen, i o m människans inverka, skulle vara oförmögen att klara sig utan oss, vilket påstods i ett inägg. Jag protesterade mot den uppgiften.
För mig är det självklart att den kan det, om den får förutsättningarna= full frihet.
Det var det jag skrev om! Inga kopplingar till prestation eller dylikt.
Bevisligen har kor klarat sig i full frihet i flera år. Om dom kan, varför inte också en häst? Vem tror att hästen skulle svälta ihjäl, när naturen är full av mat, även på vintern.

Människan har inte på långa vägar påverkat hästen så mycket, som många vill tro.

För din information kan jag berätta, att halvblod klarar sig utmärkt på bara grovfoder och utan täcken. I ur och skur och dygnet runt.

LIA

**Bevisligen har kor klarat sig i full frihet i flera år. Om dom kan, varför inte också en häst? Vem tror att hästen skulle svälta ihjäl, när naturen är full av mat, även på vintern**

Kor o hästar har inte alls samma pälssättning, en ädelt framavlad häst har inte samma förutsättningar som en exempelvis nordis....dessutom så svälter även skogens djur ihjäl emellanåt.....

Att sen hästar instinktivt kan finna föda är en annan sak, om det FINNS vill säga...en del år får man ju hjälpa rådjur o älgar då dom inte kan finna sin föda själva...oåren.

...dessutom så har vi i Sverige inga vilda djur med hovar , utan våra vilda har klövar....bara som en parentes...har ingen teori på det.

Senast ändrad:

*lanar knapp*

Men alla halstacken som finns pa marknaden nu, vad tycker ni om dem? De ar val anda HELT onodiga?? Sarskilt nar de anvands inne i stallet. Jag holl pa att fa hjartslag haromdagen nar jag sag hur min stallkamrat kladde pa sin oklippte Tinker ett tjockt Mark Todd stalltacke med tillhorande hals. Visserligen har vi uteboxar men det var 12 grader varmt den natten.... :crazy:

Martha,
tar det en gång till då.
"Huvuddelen av mitt inlägg gällde huruvida hästen, i o m människans inverka, skulle vara oförmögen att klara sig utan oss, vilket påstods i ett inägg. Jag protesterade mot den uppgiften.
För mig är det självklart att den kan det, om den får förutsättningarna= full frihet."

Vil du se tjockpälsade hästar, så har jag 4 st hbl att visa upp. Olika mycket pälsade olika år.

Att djur svälter ihjäl i naturen ibland, so what? Beror väl knappast på människans domectiserande? Och det var ju det saken gällde!

LIA

Senast ändrad:

Jag tycker absolut inte att vi daltar med våra hästar för mycket, hästarna förtjänar det till hundra % eftersom vi kräver så mycket av dom. Sedan finns det ju undantag som LIA, som bara verkar tänka på sig själv, hon orkar nog inte att dalta med dom, därför skyller hon på annat. Om man skaffar häst får man räkna med att ta hand om dom på ett bra sätt, det har man som ansvar. Kan nogån förklara för mig varför LIA inte släpper ut sina hästar helt fritt när dom ändå bara går, enligt henne, som i friheten fast instängda i en hage. Dom får ju säkert klara sig själva utan stödfodring på vintern också. JO JO hur normalt är hennes resonemang. Lite extra ompyssling skadar väl aldrig? därimot ingen ompyssling alls, vad har man hästen till då, för att det ska se bra ut eller? :angel:

Senast ändrad av en moderator:

LIA skrev:
Att djur svälter ihjäl i naturen ibland, so what?
LIA

Tror att det är någon som behöver lite hjälp, vi lever inte på stenåldern längre, utvecklingen går frammåt. Så vad lider du av :confused: :angel:

LUDDE98 skrev:
Nej vi daltar inte med våra hästar! Vi har tagit deras "frihet" och naturliga beteende ifrån dem, det är vår skyldighet att lägga ett täcke på deras rygg när de skall ut i kylan från att ha stått i ett "varmt" vindskyddat stall. osv osv..
Tack...håller helt med..det är inte hästarna som har valt att tas till "fånga" av oss....därför måste vi göra det bästa för att de ska få ett så bra liv som möljigt. :d

*lånar kanpp*

orkade inte läsa allt.

men såhär säger jag, man måste nog dalta endel eftersom de inte lever efter de förutsättningar som de är ämnade för, dock finns det de som daltar för mycket! Och jag tror att ju mer man daltar desto skörare häst får man. Det finns ju en anledning egentligen till varför våra halvblod i sverige kostar multum att försäkra tex, försäkringsbolagen anser att halvblod råkar ut för skador, sjukdommar mm oftare än tex travare! Kan det vara för att det daltas mer med dessa?

Cecely skrev:
*lånar kanpp*

orkade inte läsa allt.

men såhär säger jag, man måste nog dalta endel eftersom de inte lever efter de förutsättningar som de är ämnade för, dock finns det de som daltar för mycket! Och jag tror att ju mer man daltar desto skörare häst får man. Det finns ju en anledning egentligen till varför våra halvblod i sverige kostar multum att försäkra tex, försäkringsbolagen anser att halvblod råkar ut för skador, sjukdommar mm oftare än tex travare! Kan det vara för att det daltas mer med dessa?
En liten fråga bara? vad menas med dalta för mycket? :confused:

Som jag tolkar det så betyder dalta att vi lägger på täcken, hästarna får stå inne, vi lindar benen osv osv...

Att det är dyrare att försäkra ett halvblod än ett kallblod beror väl på statistik över hur skadorna är fördelade på de olika raserna...? Kan man då säga att om man gör samma sak med sitt kallblod som halvblod daltar man med kallblodet??

Ja det är väll klart att man daltar med den med...
Och ja de tittar ju på statistiken för de olika raserna, det är det jag menar!
Folk som äger halvblod daltar mer generellt sett än andra. För ju mer man daltar desto skörare häst, desto skörare häst deso fler skador!

LIA skrev:
För din information kan jag berätta, att halvblod klarar sig utmärkt på bara grovfoder och utan täcken. I ur och skur och dygnet runt.

LIA

DET TRÄNANDE HALVBLODET, skrev jag. Självklart kan ett halvblod som inte ska utföra någon prestation klara sig på BRA grovfoder och utan täcke. Läs noggrannare innan du kommenterar!

A-a skrev:
Jag tycker absolut inte att vi daltar med våra hästar för mycket, hästarna förtjänar det till hundra % eftersom vi kräver så mycket av dom. Sedan finns det ju undantag som LIA, som bara verkar tänka på sig själv, hon orkar nog inte att dalta med dom, därför skyller hon på annat. Om man skaffar häst får man räkna med att ta hand om dom på ett bra sätt, det har man som ansvar. Kan nogån förklara för mig varför LIA inte släpper ut sina hästar helt fritt när dom ändå bara går, enligt henne, som i friheten fast instängda i en hage. Dom får ju säkert klara sig själva utan stödfodring på vintern också. JO JO hur normalt är hennes resonemang. Lite extra ompyssling skadar väl aldrig? därimot ingen ompyssling alls, vad har man hästen till då, för att det ska se bra ut eller? :angel:

Tja, eller så är LIA en NATURFANATIKER som tror att det bästa för hästarna verkligen ÄR att bli släppta helt vind för våg :devil: ... Sådana finns tyvärr.

Med tanke på att medellivslängden hos djur i fångenskap (tama) i regel är längre än i vilt tillstånd, måste vi som har hästar fråga oss varför hästar i fångenskap bara lever hälften så långt jämfört med i vilt tillstånd?
Behandlar vi hästen rätt borde vi ju inte förkorta livet.....eller??

Filosoferar
Rolle på Österlen :eek:

Senast ändrad:

Sedan finns det ju undantag som LIA, som bara verkar tänka på sig själv, hon orkar nog inte att dalta med dom, därför skyller hon på annat. Om man skaffar häst får man räkna med att ta hand om dom på ett bra sätt, det har man som ansvar. Kan nogån förklara för mig varför LIA inte släpper ut sina hästar helt fritt när dom ändå bara går, enligt henne, som i friheten fast instängda i en hage. Dom får ju säkert klara sig själva utan stödfodring på vintern också. JO JO hur normalt är hennes resonemang.
Ditt inlägg är så barnsligt och förolämpande att det inte förtjänar mer än så här.

Tja, eller så är LIA en NATURFANATIKER som tror att det bästa för hästarna verkligen ÄR att bli släppta helt vind för våg ... Sådana finns tyvärr.
Och Ako ska snacka om att läsa noggrannare!? :mad:

LIA

Eller så beror det kanske på att halvbloden utsätts för mer träning och tävling på högre nivå och därmed mer slitage än kallblodet och därför är premierna högre.
Det har nog inte så mycket med själva daltandet att göra.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar