Daltar vi med våra hästar?

Sv: Daltar vi med våra hästar?

ako skrev:
Tja, eller så är LIA en NATURFANATIKER som tror att det bästa för hästarna verkligen ÄR att bli släppta helt vind för våg :devil: ... Sådana finns tyvärr.

jo tyvärr så gör det ju det

vad är det som är barnsligt? att jag daltar med min häst? Eller att jag säger vad jag tycker?

**Vil du se tjockpälsade hästar, så har jag 4 st hbl att visa upp. Olika mycket pälsade olika år**

JAG vill inte ha tjockpälsade hästar och mina uppfödningar HAR inte det genetiskt....jag tränar mina hästar och kan inte ha dom så att dom är fuktiga 24 timmar om dygnet......MEN om jag skulle endast ha hästar som bara lullar runt och inte svettas på vintern så kanske dom skulle klara sig...men dom HAR inte tjock vinterpäls....och det är genetiskt.

Jag behöver inte ens klippa mina hästar på vintern, dom torkar fort ändå....tycker du att det är en bra förutsättning att vara "fri" då???

Tjockpälsade hästar behöver jag inte åka till dig för att se, jag har nog med olika hästar med olika pälsanlag här hemma ändå.

Men travare el fullblod på galoppbanan utsätts minst lika mycket om inte mycket mer påfrästande!! Dessutom är det bara en bråkdel av halvbloden som tävlar svåra klasser.

travare och fullblod i träning får inte försäkras mot hältor.
Fullbloden hör till den dyraste rasgruppen om den är försäkrad som ridhäst.

Senast ändrad av en moderator:

travare får fösäkras mot hältor om dom uppkommer pga lösa benbitar, dvs om dom har försäkring mot just det....men inte rena ledinflammationer....

Jaja det jag menar är att en förklaring till varför halvbloden får fler skador än andra hästar beror inte på att de ansträngs hårdare än andra hästar.
Hade så varit fallet så skulle man ju inte få försäkra mot hältor på dem heller...

Ta tex min travare nu då. Hon har gått på banan fram till hon var ung 6 år och kostar minst 1000 kr mindre än halvblodet som står i stallet.

Det kan ju faktiskt vara en varningsklocka till att vi daltar för mycket med endel hästar eller hur?!

Men det beror ju också på hur mycket man har sin häst försäkrad i.

Jag hade ett fullblod en gång en ridhäst , hon var A1 försäkrad i 30.000 och kostade 7000kr om året. Sedan hade jag ett importerat halvblod i samma försäkringssumma och det kostade 5800kr om året.

Slutsumman då är att det daltas mer med fullblodshästarna än med halvbloden.

OK men då säger vi så här då. Galopp och travhästen i träning får inte A1 försäkras. Rätt?

fadeya skrev:
OK men då säger vi så här då. Galopp och travhästen i träning får inte A1 försäkras. Rätt?

Det är rätt...upp till ettårs ålder sen är det stopp..

Vet du vad jag betalar för min travare! En A1 försäkring förvisso bara 10 000 kr i liv men jag betalar 1200 om året!!

Cecely skrev:
Som jag tolkar det så betyder dalta att vi lägger på täcken, hästarna får stå inne, vi lindar benen osv osv...
men det rimmar ju lite dåligt, det gör ju travstallarna med på sina hästar, inte gör det väl dom skörare för det. Titta på en travhäst som springer ett lopp och se hur många skydd den har på sig. sedan finns det ju dom som inte har så mycket skydd, eftersom dom inte behöver det, men så är det ju inom halbloden också.
Jag kan beräta lite om när min släkt, som har travbakrund sedan många år tillbaka, satt och pratade varför halvblod är "skörare" och oftare spykiska fel, än vad varmbloden har. Vi komm fram till att om man har ett varmblod som visar sig ha en tendens eller varning till ett mentalt fel, eller skör i ben mm, då får dom inte heller gå till avel, dom väljer alltså att inte avla på dom. Men precis tvärtpom är det ju med halvbloden, oj vad synd hästen håller inte, menden håller ju för att avla på så då gör vi det. Vet även dom som avlar på hästar som har en tendens till mentala störningar. Jag står fast på det och tror på det mer än andra ressonemang, det är alltså aveln som fått våra halvblod att bli så "sköra". Kan tillägga att travmännsikor 'är dubbelt så nogranna och "pjåltiga" än hästmänniskor. Det är tråkigt att se att alla hästmänniskor bara tror bäst om sig själva :o , det är bland hästmänniskorna dom flesta rötägg finns. Jag är själv en hästmänniska men har för det mesta bara lyssnat och tagit til mig av travmänniskorna. Missförstå mig inte, det finns ju bra hästmänniskor också.

Det stämmer säkert också som du säger.

Men jag tror endå att daltandet av halvbloden är en faktor till varför de har fler skador. Inte enda faktorn men endel.
Travarna stärks ju också väldigt bra i den träning de får, och egentligen tror jag oftast att det är positivt att de börjar mycket tidigare i sin träning än halvbloden dessutom!

Ta tex det här med fång. Halvbloden är den ras som mest drabbas av detta. Anledning till detta är ofta för att folk ger sina hästar samma mat som tex Malin Bayard gör men är inte i närheten av samma träning...
Jag menar generelt sett nu, inte alla men många.

Och Ako ska snacka om att läsa noggrannare!? :mad: LIA[/QUOTE skrev:
Ja precis! Jag skrev mycket tydligt i mitt inlägg att man måste behandla hästar utifrån den prestation de förväntas utföra, och tog som EXEMPEL ett tränande och tävlande halvblod samt en nordis som levde livets glada dagar. Du verkade bara tolka det som halvblod kontra nordsvensk.

Och vad är det jag inte har läst?

I diskussionen om försäkringspremien speglar hur mkt det daltas med hästar ska man komma ihåg vissa saker:

* halvbloden är den i särklass största rasen i Sverige sett till antal hästar. Detta innebär att de som rasgrupp kostar försäkringsbolagen mer än t ex araberna. Inte nödvändigtvis för att de är hållbarare, utan för att de är flest. Och ju fler hästar du har, dessto fler hästar som går sönder har du statistiskt sett.

* halvbloden är en ras som ofta (inte alltid) tävlas och tränas mer/på ett annat sätt än t ex fjordingar. Titta på vilken hopp- eller dressyrtävling över lätt klass som helst, och vad dominerar? Jo halvblod och fullblod (nu räknar jag i halvblod in inte bara det svenska utan hannoveranare, danskt halvblod etc). Kanske skulle t ex fjordingarna (som är en billig rasgrupp) öka sin skadestatistik sanslöst om de generellt användes på högre nivå. Riskerna ökar i takt med påfrestning.

Araberna har åkt på premiehöjningar senaste åren. Enligt bolagen länkat till det explosionsartade nyintresset för distans, där araben är den vanligaste rasen. Det är således fler araber försäkrade, och fler araber som använd på en mer ansträngande nivå. Och då visar sig de där exemplaren som inte håller. De som hade verkat/varit sunda och fräscha i 25 år om man inte ansträngt dem över en viss gräns.

*Den vanligaste ersättningsorsaken i veterinärvårdsförsäkringen är ledinflammationer. Det är mycket svårt att dalta dit en ledinflammation, men däremot lätt att rida dit den. Oavsett typ av häst. Och ju hårdare hästen tränar dessto större är risken, det handlar ju om att komma vidare och pressa hästen en bit till, men utan att pressa den över gränsen för vad den klarar just då.

*Ridsporten ökar i Sverige, fler och fler skaffar häst. Ofta utan att ha tillräcklig kunskap (titta bara på vissa trådar på buke) och detta ökar skaderisken. Samtidigt som mycket går oupptäckt. En dubbelsidig kotledinflammation fram märks inte av den inte så kunniga skogsryttaren, medan någon liter mer kunnig märker den. Så får du det där mönstret med att en viss typ av hästägare märker och söker vård för skadorna tidigare. Jag menar INTE att säga att skogsryttare är dåliga hästägare, jag är skogsryttare själv. Men dubbelsidiga hältor är knepiga att märka, och jag hade INTE märkt en sådan för fyra år sedan (och då har jag ändå haft häst sen jag föddes och är snart 27), och än knepigare om man 'bara' rider rakt fram i skogen utan speciella krav.

Sen har vi ett avelsarbete inom halvblodsaveln som kanske inte riktigt är anpassat till hästen.. Större rörelser, flashigare rörelser, större storlek etc gör att vi avlar fram en häst med ett rörelsemönster som är behagligt, vackert men kanske inte avpassat till hållbarhet. Dessutom har priset på sv hbl skjutit i höjden sett på en tioårsperiod, och det gör tyvärr att många vill skydda sin investering lite för mycket och då kommer daltet in. Och är det i form av att hästen inte får gå ut för den kan skada sig etc, då kan det påverka hållbarheten.

Men att ha täcken och uträknade foderstater och skydd om de skulle skada sig vid ridning etc - det skapar inte de problem som orsakat stora kostnadsökningar hos halvbloden.

Alexandra_W skrev:
*Ridsporten ökar i Sverige, fler och fler skaffar häst. Ofta utan att ha tillräcklig kunskap (titta bara på vissa trådar på buke) och detta ökar skaderisken. Samtidigt som mycket går oupptäckt. En dubbelsidig kotledinflammation fram märks inte av den inte så kunniga skogsryttaren, medan någon liter mer kunnig märker den. Så får du det där mönstret med att en viss typ av hästägare märker och söker vård för skadorna tidigare. Jag menar INTE att säga att skogsryttare är dåliga hästägare, jag är skogsryttare själv. Men dubbelsidiga hältor är knepiga att märka, och jag hade INTE märkt en sådan för fyra år sedan (och då har jag ändå haft häst sen jag föddes och är snart 27), och än knepigare om man 'bara' rider rakt fram i skogen utan speciella krav.

Sen har vi ett avelsarbete inom halvblodsaveln som kanske inte riktigt är anpassat till hästen.. Större rörelser, flashigare rörelser, större storlek etc gör att vi avlar fram en häst med ett rörelsemönster som är behagligt, vackert men kanske inte avpassat till hållbarhet. Dessutom har priset på sv hbl skjutit i höjden sett på en tioårsperiod, och det gör tyvärr att många vill skydda sin investering lite för mycket och då kommer daltet in. Och är det i form av att hästen inte får gå ut för den kan skada sig etc, då kan det påverka hållbarheten.

Men att ha täcken och uträknade foderstater och skydd om de skulle skada sig vid ridning etc - det skapar inte de problem som orsakat stora kostnadsökningar hos halvbloden.

Jag tycker ditt inlägg var mycket väl genomtänkt :)
Har dock en annan åsikt om skogsryttare kontra tävlingsryttare. På riktigt hög nivå märks det självklart att hästen är halt tidigare eftersom de undersöks oftare än andra medelmåttiga hästar. MEN om det finns en skada som man inte känner direkt när man rider utan kanske först när man stöter på problem - att den har svårt att utföra en rörelse eller kanske vägrar uta någon till synes anledning vid hoppning - då, med tanke på den hårda träningen, går överansträngningen snabbt över till en skada eftersom de tränar såpass hårt.

De som inte är på riktigt hög nivå märker ofta inte heller att det ärnågot problem med hästen. Det kanske kommer gradvis, kotledsinflammation eller andra "belastningsskador" märker man ju inte av förrän skadan redan skett. Kanske tragglar man på som vanligt tills man stöter på något allvarligt problem i tron om att hästen bara är ringrostig.

En skogsryttare kan inte göra riktigt lika mycket skada på hästen, problemen där ligger snarare i för ensidig form och ensidig belasning, eller att man rider ojämnt mycket - ibland för hårt och ibland för lite. OCH självklart som tidigare inlägg, att man inte märker problemet lika snabbt, å andra sidan hinner hästen inte ta lika mycket skada pga den inte tränas så hårt, och dessutom tar många "skogsryttare" inte ut veterinär/equiterapueft och liknande om problemet inte är riktigt stort.

Det bästa alternativet vore därför en skogsryttare som är mån om att hästen inte ska överanstränga sej, få spänningar, eller gå bogtungt OCH som märker på en gång när hästen är ofräsch, och faktiskt gör något åt det, om så bara att trappa ner på ridningen ett tag.

Totola skrev:
Jag tycker ditt inlägg var mycket väl genomtänkt :)
Har dock en annan åsikt om skogsryttare kontra tävlingsryttare. På riktigt hög nivå märks det självklart att hästen är halt tidigare eftersom de undersöks oftare än andra medelmåttiga hästar. MEN om det finns en skada som man inte känner direkt när man rider utan kanske först när man stöter på problem - att den har svårt att utföra en rörelse eller kanske vägrar uta någon till synes anledning vid hoppning - då, med tanke på den hårda träningen, går överansträngningen snabbt över till en skada eftersom de tränar såpass hårt.

De som inte är på riktigt hög nivå märker ofta inte heller att det ärnågot problem med hästen. Det kanske kommer gradvis, kotledsinflammation eller andra "belastningsskador" märker man ju inte av förrän skadan redan skett. Kanske tragglar man på som vanligt tills man stöter på något allvarligt problem i tron om att hästen bara är ringrostig.

En skogsryttare kan inte göra riktigt lika mycket skada på hästen, problemen där ligger snarare i för ensidig form och ensidig belasning, eller att man rider ojämnt mycket - ibland för hårt och ibland för lite. OCH självklart som tidigare inlägg, att man inte märker problemet lika snabbt, å andra sidan hinner hästen inte ta lika mycket skada pga den inte tränas så hårt, och dessutom tar många "skogsryttare" inte ut veterinär/equiterapueft och liknande om problemet inte är riktigt stort.

Det bästa alternativet vore därför en skogsryttare som är mån om att hästen inte ska överanstränga sej, få spänningar, eller gå bogtungt OCH som märker på en gång när hästen är ofräsch, och faktiskt gör något åt det, om så bara att trappa ner på ridningen ett tag.

Visst är det så, och jag menade inte att 'skogsryttare' är sämre hästägare. Utan att det dels är svårare att märka att något är fel i ett tidigt skede när man 'bara' rider rakt fram. Och att det är en grupp där det är lite 'si och så' med kunskapen. Det finns gedigen, utmärkt kunskap, och det finns skrämmande låg kunskap. Alla är barn i början, jag har varit det själv (och det är ett under att hästarna höll sig fräscha och välmående..) och man börjar ju ofta på en nivå med hobbyridning, för att sedan ev utveckla ett tävlingsintresse (som jag också haft).

Och om hästen kortar steget lite fram så märks det mer när man rider dressyr, eller om hästen stoppar när den hoppar. Men även då ÄR det knepigt med dessa dubbelsidiga hältor. Jag var in med min, enda tecknet var att han kändes loj. Vi sprang i gången, vi longerade på mjukt och hårt underlag, jag gjorde ridprov. Två veterinärer tyckte 'det är ju inget fel på den här, men vi böjer när du ändå är här'. Han var halt på tre ben, fem leder, efter böjprov (han hade erlichios). Så även OM man kan kan det vara förjäkla knepigt.

Sen, ska man hårddra det, så 'hobbyhästen' med en låggradig ledinflammation, sm inte upptäcks. Den kan vara där i många, många år innan hästen får några uttalade problem med den, medan precis som du säger en tävlingshäst snabbare får den där lilla låggradiga ledinflammationen till en större just för att den utsätts för hårdare ansträngning. Så skogshästen med sina låggradiga ledinflammationer kanske inte mår så himla dålig eg, den löser det med ett kortat steg t ex och alla är glada och nöjda. (även om idealet vore att den fick vila och läka ut dem, men de flesta hobbyhästar får ju faktiskt perioder med vila, t ex bete).

Men det är som sagt inte skogshästarna som syns i veterinärvårdsstatistiken, utan de mer aktiva hästarna. Och de är oftast av vissa raser, och då kommer de rasernas premier att stiga. Inte för de är ohållbarare utan för de används på ett annat sätt.

Vi skulle nog kunna ta nästan vilken ras som helst, göra den extremt populär för en viss disciplin och sen låta det gå några år så skulle premierna för den rasen skjuta i höjden pga ökat skadeutfall.

Så, vi är alldeles ense =)

Men är premien verkligen högst för halvbloden?

Visst kan vi titta på, vem som läst noggrant eller inte.

1 Det är rätt att du skrev "tävlande halvblodet och den gamle nordsvensken som går som "gårdvar"", medan jag tog hbl rätt av.
Varför? Jo, för att mitt första inlägg handlade om hästen som sådan och dess möjligheter i frihet! Läs det igen! Nr 51. Jag tog alltså (upprepar) upp och protesterade mot att "människan skulle ha hanterat hästarna så att dom är oförmögna att klara sig själva". Se nr 64! Och det gäller för både hbl och nordsvenskar.
Om du vill, skriver jag gärna att alla varelser som anstränger sig, behöver extra näring. I det här fallet kraftfoder t ex. Men det var alltså inte det saken gällde.

2 Du skriver: "Tja, eller så är LIA en NATURFANATIKER som tror att det bästa för hästarna verkligen ÄR att bli släppta helt vind för våg ... Sådana finns tyvärr."
Var har jag skrivit något, som ger dig anledning till det här?

3 Om du kräver att andra ska läsa dina inlägg noggrant och svara korrekt, vilket jag i så fall håller med om, borde du väl ställa samma krav på dig själv?

LIA

Martha,
jag vet inget om dina hästars gener, men nog vore det märkligt, om inte även dom skulle sätta kraftigare päls, om dom ginge ute i det fria. För dom byter väl päls vår och höst?
Dessutom lägger djur normalt på sig ett fettlager, som också hjälper dom mot kylan. Kylan är inte något större problem, så länge som dom har tillgång till mat och vatten.

Det jag skrev om korna, var inte för att jämföra hud eller päls. Det var ett exempel på att människan inte klarat att förstöra ”den vilda förmågan” hos dom (jag vet om förrymda kor som levt i frihet). Som, om jag kommer rätt ihåg, har varit i människans tjänst längre än hästen.

LIA

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 037
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar