Daltar vi med våra hästar?

Sv: Daltar vi med våra hästar?

Daltar och daltar.. ja, många -anser jag.

Men, kanske inte när det gäller allt.
Täcken - de lägger man på för att man sen ska kunna rida hästen utan att den blir svettig. - Ja, jag har alltid mer kläder när jag går ut om jag bara ska stå, än vad jag har om jag ska träna.
Foder - hästen har i fångenskap ingen möjlighet att få i sig det den behöver på egen hand. Därför anser jag att det är var 'hästhållares' skylldighet att se till att hästen får i sig rätt mat och mängd.
Motion - Samma här. Hästen har ingen möjlighet att röra sig så som den gör i fritt tillstånd. Hästar är vandringsdjur och rör sig största delen av dygnet. Dock tror jag att de som planerar träningen oftast tänker på sig själva - hur långt hästen ska gå. Alltså träningen läggs upp på ett sätt som ska göra hästen duktigare, snarare än för dess egens välmående. Om man ser på de planeringar som man ofta kommer i kontakt med så är det långt ifrån hästens egna val och liknar inte alls hästens naturliga sätt att få motion.
Skydd - Det kan absolut bli för mycket. Till slut så mycket att hästen inte längre kan gå utan skydd i hagen, utan att skada sig. Men att använda vissa skydd i relation till träning tycker jag inte är fel. Just pga. att hästen, också här, inte har möjlighet att säga till om den inte kan eller om något blir fel. Vi puschar tills den faller - i de flesta fall.
Dessutom försätter vi dem i situationer de inte alltid klarar av. Vi kan inte alltid bedömma vart gränsen går. OCH, många hästar har ibland träningsverk, eller ont på annat sätt, utan att vi vet om det. Vilket relaterar i att de inte klarar allt som de i vanliga fall klarar. De snubblar lättare etc.

Allt går att överdringa, trotts att det mesta från början har ett vettigt syfte.

hej jag tycker man ska dalta med hästarna på ett hästigt sätt
för att den ska må bra .
foder: är okey att räkna foder stat ,och servera den bästa komponderade maten. för hästens skull.
stallet:lika så dom ska få den om vårdnaden de ska ha iforma av täcken klippning ,tvättning och rykt och putsning,jag personligen ser ett väl skött stall och hästar än ett skitigt ovårdarde djur.
motionen :ska dom naturligt vis ha och få vara ute ihagen och kunna
vältra sig ute
skydden ska dom oxå få ha mot att det inte skadar sig,vid ridning
och körning osv.
varför är det fel på detta ? ju mera man sköter om sina hästar ju bättre får dom ha och folk gillar djuren bättre på detta sätt.
även om det inte håller på annars... :banana: :bump:

Nora skrev:
Jag håller med er om att tar man ett djur från dess normala miljö och vänder allt upp och ner är man skyldig att rätta till det på bästa sätt!

Men samtidigt tror jag det kan vara mycket som vi egentligen inte "behöver" göra. Jag reagerade själv på några hästar som hade ridtäcke på sig när de skrittade fram inför en klubbtävling i dressyr inne i ridhuset för några veckor sen...var ju knappt kallt utomhus ens. Men sen vet jag ju ej om dessa hästar var "extremt känsliga".

Vart går gränsen mellan hästens behov och dalt?

men se det såhär då: Det skadade dem säkert inte heller, och om man då vill ta det säkra före det osäkra och lägga på ett skrittäcke (eller räkna ut sin foderstat ordentligt eller vad som helst) så varför inte?

Allt är säkert inte nödändigt, men så länge man inte skadar hästen är det väl bara positivt att vara mån om den!?

...Och med att "vara mån om" menar jag naturligtvis inte att klä på den för varma täcken eller ta ifrån den ett naturligt betéende med kompisar i hagen o dyl

Har du tävlat i någon idrott själv, utan häst? Har du någon som helst aning om hur viktigt det är att en muskel är varm innan den ska topprestera? :smirk: Om du har utfört någon som helst fysisk tävling utan häst, så misstänker jag att du inte hade sett ett ländtäcke som dalt inför en tävling. :angel:

Som tävlingsmänniska vet jag att man efter en uppvärmning ser till att bylta på sig så musklerna behåller värmen innan det är dax för start, varför skulle hästars muskler vara annorlunda? :idea:

Jag hade tänkt skriva ett långt svar, men jag ser att Alexandra W redan skrivit allt det jag tänkt skriva så jag kan bara :bow: och instämma.

Mia_R skrev:
Har du tävlat i någon idrott själv, utan häst? Har du någon som helst aning om hur viktigt det är att en muskel är varm innan den ska topprestera? :smirk: Om du har utfört någon som helst fysisk tävling utan häst, så misstänker jag att du inte hade sett ett ländtäcke som dalt inför en tävling. :angel:

Som tävlingsmänniska vet jag att man efter en uppvärmning ser till att bylta på sig så musklerna behåller värmen innan det är dax för start, varför skulle hästars muskler vara annorlunda? :idea:

Det är klart! Att man måste värma upp ordentligt. Men vissa verkar ju glömma att hästen har päls...och pälsen finns ju där som "kläder" om vi jämför med oss. Klart dessa hästar inte tar nån skada men jag undrar om det spelar nån större roll...Men ägarna till dessa hästar gör ju precis som dom vill! Men som jag skrev, det som är konstigt är folk som daltar (alltså använder saker/metoder/vad som helst som varken gör till eller från) tittar snett på dom som INTE daltar med sin häst. Och visst daltar jag endel med hästarna också! Det är ju kul att ta hand om sina goaste vänner! :banana:

Men tillbaka till frågan i trådens början. Vad anser ni vara DET VIKTIGASTE för en frisk och glad häst?

Socker är mycket naturligare för en häst än vad stärkelse är. Betfor innehåller socker o fibrer i ungefär samma propertioner som ett bra bete eller ett grovfoder med högt energivärde.
PL

Kanske någon som tror att betfor = socker är lika skadligt för hästar som socker är för oss..!? En gissning bara

Det är ett generalfel som många här på forumet gör, just att jämföra hästar med människor. :angel: Man KAN INTE och SKA INTE jämföra hästar och människor, vi är HELT OLIKA TYPER av däggdjur ;)

Nedanstående är ett citat ur boken Ridlära av Bo Tibblin:

"Under träningsarbetet utvecklas och utökas hästens totala muskelvolym för att den ska orka utföra de prestationer som ryttaren begär av den. Under vila tas denna del av muskulaturen inte i anspråk. Då används endast de muskler som är av betydelse för att hästen ska kunna uppehålla livet. Blodförsörjningen anpassas därefter, vilket innebär att hästens "arbetsmuskler" under vila går på sparlåga och har en mycket låg blodgenomströmning. Blodet dirigeras i stället till matsmältningsapparaten, njurar m.m. När hästen efter ivla tas ur stallet kan muskulaturen inte omedelbart utnyttjas til full kapacitet. Hänsten känns ofta stel i början av arbetspasset. Det beror på att blodförsörjningen inte hunnit dirigeras om och att elasticiteten i muskler, senor och leder minskat under vilan. Man får räkna med att det tar en viss tid innan blodcirkulationen kommer i gång i arbetsmuskulaturen, så att syreförsörjningen blir tillräcklig för maximalt arbete.

Vissa hästar har mycket lätt att utföra ett arbete som andra måste använda mycket muskelkraft föratt prestera. Här spelar hästens byggnad stor roll. Tjugo minuter är den kortaste uppvärmningstid som hästen bör ges. Ju längre hästen kommit i sin utbildning, desto längre uppvärmnings behöver den i allmänhet, vilket beror på den större muskelmassan."

Så visst ska man använda ländtäcke/skrittäcke men det är pga att musklerna inte får avkylas för snabbt när hästen skrittas av. En hästs muskler blir inte alls lika stela och kalla lika som på en människa. Sedan finns det hästar som är extremt känsliga över rygg, länd och kors, men oftast är det kombinationen blåst och fukt.

För övrigt så tycker jag att det daltas på tok för mycket med våra hästar ;) Framför allt på täckesfronten. Visst, min pålla har ett fodrat regntäcke på sig nu när hon är ute i hagen. Men det beror på att hon är ett rullmonster och skulle se ut som en gyttjedrottning annars. Inne i stallet får hon stå utan täcke och jag har kallstall med samma temp i stallet som ute. Dock är damen oklippt och har fått sätta sin vinterpäls eftersom hon är konvalecent. Den dagen jag klipper henne så ersätts pälsen med 1 täcke.

Va? Varför undvika betfor och hösilage! Hösilage är ju på många sätt mycket bättre än hö!

Varför luftstoppad sadel? Få märken, få återförsöljare, jättedyrt! Viktigaste är väl att man har en bra avpassad sadel och att man låter en sadelmakare "titta till den" ibland.

Menar du att alla hästar går bäst på tredelat bett??? JAG gillar tredelade men här gäller väl samma som ovan???

Varför rida varannan dag??? Jag har hört att vila var tredje för en häst i (relativt god) kondition är det optimala för att bygga upp och stärka dem?

Men de flesta hästar verkar fungera väldigt bra på en eller två vilodagar i veckan om man rider varierat.

Varifrån har du fått dina åsikter??? Varför är det bäst att göra så??

Ja, jag kan hålla med om att så länge man inte skadar hästen så spelar det mindre roll. MEN, jag har fått för mig att många hästar inte visar det förrän det blir riktigt jävligt för dem, av ren självbevarelsedrift och att vi kanske i själva verket visst skadar hästarna med visst dalt fastän de inte visar några direkta tecken på det. Nån annan som funderat på det?

Lady_A skrev:
Varför rida varannan dag??? Jag har hört att vila var tredje för en häst i (relativt god) kondition är det optimala för att bygga upp och stärka dem?

Undrar jag också...Det är väl också ganska individuellt för hästen? Vad jag har hört, om man har en häst i tävlingskondis ska man inte ha någon hel vilodag...utan iaf fara ut och skritta. Jämn träning måste väl vara det viktigaste?

Senast ändrad av en moderator:

vet inte om ditt inlägg var riktat till mig men jag svarar ändå så gott jag kan..

stallet:lika så dom ska få den om vårdnaden de ska ha iforma av täcken klippning ,tvättning och rykt och putsning,jag personligen ser ett väl skött stall och hästar än ett skitigt ovårdarde djur.

Vem säger att gränsen är där? Och hur definierar du ordet "ovårdad"? Ovårdad som i vanskött eller ovårdad som i smutsig? Smutsiga hästar är oftast inte olyckliga hästar. De rullar sig av en anledning och vill egentlgen inte bli av med smutsen. Enda anledningen vi har för att ta bort det är isf. för att det inte ska skava under utrustning/täcken/ryttare. Annars gör man mest rätt mot hästen att låta skiten sitta.

Vad gäller skydd så kan det bli en fara. Det är inte nyttigt att ha saker runt benen hela tiden. Det sitter för det första åt, och sen ska kroppen egentligen inte täckas på det sättet. Och, jag har sett flera situationer där hästen inte längre kan gå utan skydd i hagen utan att skada sig. Pga. att de inte längre vet riktigt vart de harr benen. Går man med skydd jämt och inte känner om man slår i så skaffar man sig gärna ett nytt rörelsemönster som är "bekvämare" i vissa avseenden.

Täcken är ok. Sålänge man vet vad man tar på hästen. Att överhätta en häst är Värre än att låta den ha för lite på sig, i de flesta fall.

hoppas du förstår mitt resonemang.. ;)

jag tror att det är lite så att man inte måste ha en perfekt foderstat åt hästen om den inte behöver prestera max ( ellervälldigt mycket )

mara man har någon knskap om vad man ger för foder och vad det innehåller för näringsämnen ungefär.. så det inte blir helt galet .. Det viktigaste jag ser som är lika viktigt för alla hästar är den hygieniska kvaliten. Så är det ju för oss också.. Vi äter ju inte dålig mat bara för at vi inte är elitidrottsmän/kvinnor, då blir ju vi sjuka..

fodra med förnuftet och ögat tror jag kan räcka ganska långt så länge man inte har högpresterande hästar

( men en på pricken uträknad foderstat skadar ju självklart inte :smirk: )

Har man varit med om något onödigt skadetillfälle är det svårt att inte dalta med härtarna tycker jag. Jag försöker dock så gott jag kan att hålla det på en hästig nivå. Men minn ena häst är exteriört missanpassad så hon har nu mer skydd på i hagen för jämnan. ( efter allt för många onödiga ksador ) jag dillar det inte men vad ska jag göra.. :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Nora skrev:
Undrar jag också...Det är väl också ganska individuellt för hästen? Vad jag har hört, om man har en häst i tävlingskondis ska man inte ha någon hel vilodag...utan iaf fara ut och skritta. Jämn träning måste väl vara det viktigaste?

Det där är en sanning med modifikation. OM hästen inte har en vettig hage ska den helst inte vila alls utan skrittas även 'vilodagar'. Om hästen har en hage som är vettig (dvs stor, intressant och kuperad) och den har kompisar kan man strunta i att skritta den, den gör det själv i hagen.

Jag har tävlingshästar. De arbetar hårt för att prestera, för att det är därför jag vill ha hästar. Jag tycker om att rida och pyssla, men ridsport är min idrott. Jag försöker att nå någonstans. Alltså kan mina hästar inte ha björnpäls på vintern, därför klipps de, därför har de täcken. Därför kräver de en balanserad foderstat. Därför har den ena skydd ( klantarsel som slår sig själv) i hagen. De går inte ute dygnet runt, som vissa tycker att hästar ska göra. Det finns de som tycker att jag daltar med mina hästar, men ska man jämföra med människor som tränar och tävlar mycket så är det likadant där med uppvärmning och urvärmning, mjölksyra, massage med liniment, skydd...
Jag tycker däremot att de som har hästar som ren hobby och inte träningsrider dem hårt, de kan låta sina hästar få riktigt päls, gå på lösdrift och äta i princip endast grovfoder. Det har att göra med vad man vill få ut av sin ridning tycker jag. Och ja- jag har alltid hjälm när jag cyklar och åker utför och när jag rider-har sett alldeles för många vänner dö eller bli skadade av det för att vara så dum att köra utan.

Men som jag skrev, det som är konstigt är folk som daltar (alltså använder saker/metoder/vad som helst som varken gör till eller från) tittar snett på dom som INTE daltar med sin häst.

Det gäller ju även vice versa. De som inte "daltar" tittar snett och gör sig lustiga över dem som de tycker "daltar".

Ja, vi är nog en hel del som "daltar" lite med våra hästar ibland. Men trots detta tror jag inte att det är någon häst som mår speciellt dåligt av det och jag tror inte heller att det är något större fel med det så länge det inte går till sådan överdrift att hästen far illa av det. Jag tror inte hästar bryr sig speciellt mycket om de har täcke på eller inte, eller tex. benskydd i hagen.

Jag tror att det finns åtminstone två olika sorters människor som håller på med hästar - den som "daltar" och den som är stenhård och ofta jämför våra hästar här i Sverige med vildhästen och hur en häst egentligen fungerar. I båda fallen så vill vi alltid våra hästar det allra bästa, bara det att vi har olika åsikter om vad som nu kan tänkas vara det bästa.

Jag tror själv att så länge en häst får - 1) fräsch mat som är anpassad efter just den individen, 2) vara ute länge om dagarna med sina hästkompisar, 3) lagom motion, 4) kärlek, ömhet och förtoende för människor och sin skötare/ägare - så är detta en lycklig häst. Jag tror inte att dom bryr sig om allt det andra som täcken och benskydd etc. En häst har ju inte så stora krav för att få vara lycklig.

(Sen tillkommer ju givetvis avmaskningar, vaccinationer, tandläkare, hovslagare etc. för hästens välbefinnande.)

majola skrev:
Det gäller ju även vice versa. De som inte "daltar" tittar snett och gör sig lustiga över dem som de tycker "daltar".

Så sant som det är sagt!

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 037
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info