Daltar vi med våra hästar?

Sv: Daltar vi med våra hästar?

Ja, jag håller med om att det finns tamhästar som stryker med av att vi inte behandlar dem som hästar men det finns ingen anledning heller att ta hand om tamhästar som om de vore vildhästar för det är de inte! Då har man inte gett dem den chans de förtjänar utan en konstgjord, avgränsad chans.

Naturen är inte gjord på det sättet att det bara växer EN eller TVÅ gräsarter på hektar efter hektar som på dagens vallodlingar. Vare sig för marken i sig eller djuren som äter det är det naturligt. För enformigt innehåll i ett sånt begränsat urval. Och eftersom hästens matsmältningsapparat är gjord för att äta i princip hela tiden så är ju det också anpassat efter en aning näringsfattigare foder, som också då inkluderar sånt som löv, bark, mm.

vad menar du med att ta hand om tamhästar som om de vore vildhästar?

Vilket område där det har strövat vild hästar tänker du på när du säger att det finns så många olika växthabitat/örter? (jag tror dig, men vill gärna veta. Många områden med frigående hästar är tillsynes väldigt näringsfattiga och ovarierade!)

Varför måste hästarna äta så varierat(eller vad menar du med varierat, samma näringsinnehåll men från olika håll?)? Det är ju inte många tamhästar som äter särskilt varierat(hö+havre är ju standard...). Det viktiga är väl att de får i sig protein, kalorier, mineraler och vitaminer osv? Det kan de väl få på ett område som itne har så stor variation i växtlighet? (åtminstone på våren/sommaren och tidig höst och om området är tillräckligt stort för det antalet hästar)

I flera av dina tidigare inlägg pratar du och jämför med vildhästar och på ett ställe skriver du att många inte låter sina hästar vara hästar och då antar jag att du menar hästar=vildhästar=mer naturligt? Du pratade om att en del "strök med" och det kan man ju inte låta tamhästar göra. Vet inte om vi missförtod varandra eller?

Över stora områden varierar topografin och förhållandena i mindre skala. Tex nära vattendrag växer andra växter än där det inte är vattendrag. I skuggiga partier växer andra växter än i soliga, på mer höglänta områden andra än på lite mer låglänta, rots att hästarna kanske rör sig över allihopa. Du skrev i tidigare inlägg att vildhästar självmant äter varierad mat..

Anledningen till att det är bra att äta varierat är ju just att olika växter innehåller olika näringsämnen; olika aminosyror, mineraler osv just för att försöka tillgodose sitt totala behov. Många djur har ju någon slags förmåga att känna av brister och äter då föda som kan kompensera för de bristerna.

Fodret våra tamhästar får är ju i vilket fall mycket mer koncentrerat eftersom det odlas för att hålla så bra kvalitet som möjligt och då räcker det ju med mindre intag (även grovfodret). När tekniken att man kunde gödsla kom blev det enorma skillnader. Det känns som att det skulle vara svårt att få fram EN växt som täckte upp hela hästens behov av näring så då får man kombinera olika. Men visst kanske det är tillräckligt med vanligt vallfoder (variationsfattigt) om det håller bra kvalitet. Åtminstone för hästens överlevnad. Men jag tror inte att man ska underskatta rikedomen på andra små ämnen som finns i andra växter, tex örter. Tror inte att det har forskats så mycket på det men jag vet faktiskt inte. Det borde ju finnas en anledning till att det blir vanligare att folk sår in artrikare vall till hästbete och hästfoder i stället för tex klöver/timotej.

Vi människor (som ju i och för sig är allätare) mår ju bättre av att äta väldigt varierat än bara tex korv och makaroner just för att det finns vissa ämnen som påverkar vår hälsa positivt.

Men när det gäller fodring av hästar tycker jag att det är fånigt att lägga till 10 olika preparerade fodersorter till foderstaten, det tror jag i många fall handlar om ägarens för stora välvilja eller lite av en modegrej. BÄttre då om det går att satsa på bra grovfoder som kanske också innehåller fler växtarter som hästen mår bra av.

Undrar om det jag just har skrivit förstås av någon...?

Jadå, jag förstår dig hur bra som helst! :)

En liten lustig fotnot apropå örter och varierad natur och växtlighet. Jag läste i en äldre bok att mjölkkorna i fjällvärden hade en fetar mjölk än korna i skåne, trots att det var samma ras. Anledningen i boken var att korna i fjällen hade ett mycket artrikare bete än skånekossorna. De här uppgifterna gällde innan det blev vanligt med olika foderblandningar till våra kära husdjur och markerna gödslades inte med en massa konstgödsel, utan som min morfars marker där det växte massor med olika sorters örter och gräs som hässjades till djuren. Dagens fält är ju väldigt gröna och fina, men otroligt artfattiga. Så fattiga att många av våra fjärilar har utrotats eller står på randen till utrotning. Många olika blommor har försvunnit och därmed även de djur som var beroende av floran. Skrämmande! :eek:

P.S. Boken tror jag var skriven på 1960-talet, eller om det var 1950-talet. D.S.

Nora skrev:
...När vi lägger på dom täcken stup i kvarten, sätter på dom skydd från topp till tå, räknar ut en perfekt foderstat och planerar deras träning med stor nogrannhet?

Jämför med dig själv:
¤ Tar Du alltid på dig en extra tröja, för säkerhets skull? Ja
¤ Har Du alltid hjälm på dig när Du åker utför/inlines/skridskor/cyklar? Nej
¤ Vet Du hur precis vad Du behöver äta och följer det helt och hållet? Ja
¤ Tränar Du så mycket som du behöver? Ja

Behöver våra hästar allt det här? Vad anser du vara det absolut viktigaste för att hålla en häst frisk och glad?

Det viktigaste för en häst är mycket daglig utegång i en bra hage med träd eller vindskydd och hästkompisar.

Sen tycker jag att det tjaffsas för mycket med hästar (inte alla men många tyvärr). De får bara gå ensamna i frimärkshagar ett par timmar om dagen med skydd på alla fyra benen. Vintertäcke om det är under 10-15 plusgrader och alla möjliga sorters skydd, gelepaddar, fårullar och sådant vid ridning.

Jag sköter om hästarna så som jag själv skulle vilja bli skött. Och jag vill inte stå och svettas i en lerpöl helt ensam.

Ja, det var intressant med korna!

Nora skrev:
...När vi lägger på dom täcken stup i kvarten, sätter på dom skydd från topp till tå, räknar ut en perfekt foderstat och planerar deras träning med stor nogrannhet?

Jämför med dig själv:
¤ Tar Du alltid på dig en extra tröja, för säkerhets skull?
¤ Har Du alltid hjälm på dig när Du åker utför/inlines/skridskor/cyklar?
¤ Vet Du hur precis vad Du behöver äta och följer det helt och hållet?
¤ Tränar Du så mycket som du behöver?

Behöver våra hästar allt det här? Vad anser du vara det absolut viktigaste för att hålla en häst frisk och glad?

Jag ser inte detta som att dalta med hästen....
Överbeskydda skulle jag kalla det. Att ta på en massa täcken och kanske inte få vara ute tillsammans med andra hästar eller kanske knappt får vara i hagen mm. Såna hästar tycker jag synd om för dom får ju inte riktigt vara häst.

Att dalta...
Det tycker jag är när man inte uppfostrar sin häst så den vet hur den ska betee sig.
Att tex låta en häst som hugger efter människor och andra hästar stå på gången och bara låta den hålla på med sina utfall och inte säga ifrån ordentligt åt den...
Eller att hålla på att muta hästarna när man ska ta in dom eller i övrigt i tid och otid så dom blir naffsiga...
Eller att börja gulla med en häst som stegrar bara för att den ska sluta (när den gör det bara för att komma undan tex arbete eller för att man har sagt NEJ när den inte beter sig)
Detta är vad jag anser är att dalta men också att göra hästen farlig.
Många verkar tro att hästar är små söta varelser som man inte behöver uppfostra.... såna människor borde inte ha häst.
Och jag tror inte heller att hästarna mår bra av det efter som att dom ska uppfostras för att dom ska kunna fatta att det är människan som är ledaren.
Men det är ju bara min högst personliga åsikt.

jo...men överbeskydda är väl nån sorts daltning det också tycker jag, en definitionsfråga! hehe...Men det du nämnde som dalt tycker jag nog OCKSÅ är det. Sånt kan man ju bli irriterad på!

Kör ju en shettis som står på ridskola och då får bestämma ganska mycket själv över småtjejerna. Då jag hade han i sommras blev han så mycket bättre, stod still utan att tjafsa när man spännde för och så. Men när det kom nån tjej som skulle ta hand om han då och skulle stå framför då jag spände för en gång gick han fram, jag blev arg och sa åt han på skarpen! Men då sa hon..."han skulle ju bara lukta.." Sånt funkar ju bara inte med en sån häst...skapar bara missförstånd mellan människa och häst!!

Olika människor sätter olika innebörd av olika ord. Jag tycker att dalta och överbeskydda i princip är samma sak.

Jodå jag förstår vad du menar :)

Ja, jag jämför med vildhästar eftersom det är lämpligast att jämföra med dem och inte tamhästar när man vill hålla sina hästar så naturligt som möjligt ;) Det är möjligt att du har missförstått mig, bara för att jag tycker att man ska hålla hästar så naturligt som möjligt så innebär det inte att jag släpper dem vind för våg och låter en och annan stryka med. (stryka med gör ju många av våra tamhästar pga vårt sätt att hålla dem och det tycker jag är problemet i det hela)
När jag pratar om att jag inte tycker att folk låter sina hästar vara hästar menar jag att jag tyker det är fel att tro att hästar är lyckligare för att de får stå i en liten box flera timmar om dagen när de skulle vara mycket lyckligare ute i en hage och leka med kompisar. Många jämför hästar med sig själva, vi skulle säkerligen hellre stå i en mysig box med juldekorationer än springa i regn och lera ;)
Men, hästar är lyckligare ute med andra hästar, de är lyckligare om de får äta 16-20 timmar/dygn och röra sig fritt och speciellt nattetid, de är lyckligare utan ett svettigt täcke när det är 15 grader plus. När vi vill göra våra hästar lyckliga och välmående då måste vi ju också se dem som hästar och inte som människor!

Men våra tamhästar äter väl knappast så varierad mat, eller? Hästar är ju inte som människor, precis som du säger så är vi allätare. De behöver väl inte få näring ifrån så många olika håll som oss? Jag tror också att det finns mycket vi inte vet om hästars matbehov och örters roll, det hade varit itnressant med forskning på det.

Men då är vi ju överens ;) Jag tycker också det är fånigt med överarbetade foderstater, och där tror jag precis som du att det blir lite daltande.

" BÄttre då om det går att satsa på bra grovfoder som kanske också innehåller fler växtarter som hästen mår bra av."

Precis! Det är precis det jag har menat från början (och inte att vi ska släppa våra hästar vind för våg och hoppas att de överlever på den variation av mat det finns i hagen) ;)

Bra! Då verkar vi ha förstått varandra! :)

Asså, många hästar ser ju ut som julgranar när dom har allt för nervösa/pryltokiga ägare, men visst, det finns ju hästar som behöver sina strykkappor och senskydd... :bump:

Angående det här med att hästar letar upp örter osv.

Var en dokumentär om Mustanger för ett par år sedan (?). Där berättade de om två flockar med hästar. I ena flocken var ledarhingsten så full med mask att han skulle dött om ett par månader (de gjorde träckprov). När de ett år senare gjorde träckprov igen så var han helt fri från mask. Inte helt säker på att det var ledarhingsten och att det var just de tiderna, men han var fux iaf ;)

Vet inte om det finns någon studie/rapport om det, men det tycker jag ju?

:idea: Daltar vi med våra hästar? ja tycker jag , det gör vi!har stått uppstalad i fyra olika stall innan jag "fick" mitt eget och i alla stall daltades det. Innan jag fortsätter skall jag berätta att jag har en 21årig travare, varmblod som fortfarande går 4-5dagar i veckan och en 5 årig hbl/fbl.
Stall ett: 5 olika hästar en B ponny som fick mer mat än min 650kg klump och hade täcken så han svettades! Han mådde inte bra! En haflinger med massor av attiralljer och täcken och skydd och gud vet vad ofta veterinärbesök en holsteiner med daltig matte som var livrädd! Den femte hästen har tyvärr blivigt misshandlad av förra ägare så han behöver dalt!Stall 2: dräcktigt sto på 25+ som får lika mycket grovfoder som kraftfoder 4 vs4 kg! Konstigt att hon fick kolik! 11år varmblod med en matte som frågar om man måste plocka upp alla tollar occh om man även måste ta bitarna som trillar av grepen!!! Stall tre: Täcken ,massage, veterinär i onödan lyssnar på ingen, kiropraktor ,´skydd ,skor på alla fyra osv osv.
Den stora frågan är egentligen om man kan kalla allt detta för dallt eller okunnighet! Jag säger okunnighet. Har inga skydd på min då hon inte behöver femåringen behöver däremot då han slår upp stora sår fram annars. Har regntäcke på min nu trotts 15+ ute då hon står och huttrar där ute annars kollar av henne dock under dagen så hon inte är för varm, femåringen håller värmen bra! Foder Fritt grovfoder och vid behov kraft på den gammle femåringen har fritt grovfoder och kraft efter humör och hull, lär man sig bara känna hästen inte bara vad den e på för humör och villka hyss den kommer att göra utan att man lär känna hur hela hästen är står går äter bajsar sover dricker blicken gången allt så kan man utifrån hästen tillgodose dennes behov. Stor box, stor hage, daglig utevistelse och kompisar en kunnig hand och ett kunnigt öga svårare är det inte. Är man osäker kan man alltid fråga någon annan det gör jag! Det finns inga dumma frågor. :idea:

Jaaaa, vi daltar för mycket med våra hästar! :bump: men det är lite kul att ha en massa olika täcken, skydd e.t.c :D men att ha ett tjockt vintertäcke på sin häst när det är vårsol och 4-5 plus är lite onödigt!! men man ska inte gnälla på dem som "daltar" med sina hästar det kan ju vara så att hästen är känslig/sjuk! men de som daltar ska inte heller se ner på oss som inte daltar och kalla oss oansvariga e.t.c

Nora skrev:

Jämför med dig själv:
¤ Tar Du alltid på dig en extra tröja, för säkerhets skull?
¤ Har Du alltid hjälm på dig när Du åker utför/inlines/skridskor/cyklar?
¤ Vet Du hur precis vad Du behöver äta och följer det helt och hållet?
¤ Tränar Du så mycket som du behöver?

Behöver, gör de inte.
Men utsätter vi oss själva endast för de vi behöver?

¤ Jag tar inte alltid på mig en extra tröja, men jag har nästan alltid en för tjock jacka eller en extra tröja med mig.
¤ Nej.
¤ Jag vet vad jag behöver äta - men jag äter motsatsen.
¤ Nej, jag tränar inte så mycket jag skulle behöva alltid.

Jag fungerar som så att jag är mer mån om att andra ska ha det bra, än att jag ska ha det bra. Samma sak gäller hästarna.

Jag anser att de ska ha en utrustning som fyller sin funktion och sitter bra. De får gå täckade. Klippta hästar i bra kondition mår bra av lite extra värme. Kyla gör musklerna stela. De ska fodras med ett foder av hög kvalité och som är smakrikt. Jag fodrar hellre med tex Fibergi framför Krafft, då jag upplever det som att hästarna uppskattar smaken på Fibergi's produkter framför Kraffts.

Inte läst hela tråden bara första sidan och jag håller med alexandra w

Sen om jag tog hand om mig själv lika bra som jag tog hand om mina hästar jösses jag skulle må super! :)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar