Daltar vi med våra hästar?

Sv: Daltar vi med våra hästar?

Nora skrev:
Hehe...nu vart det ett lååångt citat. Men då kan man ju inte säga att halbloden är dyra att försäkra endast pga att dom är så vanliga. Har jag fått allt om bakfoten eller finns det inte ganska gott om shettisar och kbl travare också?

Både shettisar och kallblodstravare är BETYDLIGT färre än halvbloden. (travare som är aktiva kan du inte ta med i statistiken btw, de får inte ha samma försäkring som ridhästarna).

Men halvbloden är den största rasen, när dte gäller tävling (vi talar ridsport) är det dessutom den dominerande rasen. Således har vi inte bara många halvblod, vi har många halvblod som används på en annan (högre) nivå än t ex shettisar med. Vilket ökar skaderisken.

Således många hästar, många hästar som används på en viss nivå/över en viss nivå/på ett visst sätt ger att du får en ökad skadestatistik.

Alexandra_W skrev:
Både shettisar och kallblodstravare är BETYDLIGT färre än halvbloden. (travare som är aktiva kan du inte ta med i statistiken btw, de får inte ha samma försäkring som ridhästarna).

Men halvbloden är den största rasen, när dte gäller tävling (vi talar ridsport) är det dessutom den dominerande rasen. Således har vi inte bara många halvblod, vi har många halvblod som används på en annan (högre) nivå än t ex shettisar med. Vilket ökar skaderisken.

Således många hästar, många hästar som används på en viss nivå/över en viss nivå/på ett visst sätt ger att du får en ökad skadestatistik.

Jaså, det visste jag inte om aktiva travare. sant sant...Men det känns ändå som att tex kallblodtravarna och shettisarna är "tåligare" eller är det bara individuellt från dom jag stött på kanske? När de gäller både de som tränas hårt och de som tränas mindre hårt (av alla nämnda raser).

Mina hästar går utan täcka, ute dygnet runt tillsammans, har aldrig benskydd o dyl, fri tillgång till mat de behöver inkl mineraler, och de skulle definitivt klara sig utan mig eller någon annan människa. Det har de gjort förrut.

Självklart daltas det med hästar i Sverige. De tål mer än vi tror. Och bara för att vi tycker att vi är snälla som lägger på täcke eller ställer dem i stall därför att vi själva skulle vilja det så är det inte säkert att hästen uppskattar det lika mycket. Som någon sa så kan inte hästar prata...

Sen skulle jag självklart inte dra mig för att använda diverse hjälpmedel om det krävdes pga att mina hästar klipptes, hade en gång där de strök sig hela tiden osv. Så är det ju för människor med, men inte sätter jag på mig ett knäskydd tex om jag inte behöver det.

Apropå mat, om hästen får fri tillgång till mat, borde den inte själv då kunna ta in den mängd den behöver? Varför ska man behöva en detaljerad foderstat om man erbjuder hästen att äta det den behöver?

om hästen får fri tillgång till mat, borde den inte själv då kunna ta in den mängd den behöver? Varför ska man behöva en detaljerad foderstat om man erbjuder hästen att äta det den behöver?
Av den enkla anledningen att det foder den äter inte är fullvärdigt och man inte vet det utan analys? Hur vet du att den inte äter upp allt kraftfoder för att det är gott och inte för att täcka ett behov? Hur vet du att den äter tillräckligt av ett foder för att kompensera bristerna av ett annat? Ställer du in öppna kraftfodersäckar tillsammans med obegränsade tillgångar av stråfoder så den får sätta samman sin foderstat själv? ;)

Äter du själv aldrig något som är onödigt men gott, istället för att bara äta så det täcker ditt fysiska behov avseende arbete mm? :o

Ja det är intressanta frågor du ställer :)

Men, vildhästar gör ju inte direkt en analys på sitt foder och räknar ut hur mycket de behöver. De plockar ju det som behövs, och det kan variera från dag till dag hur bra de uppfyller det. Jag ger inte kraftfoder, inget som är så koncentrerat och som de riskerar att äta upp bara för att det är gott. De har ensilage, mineraler och en stor hage med blandad vegetation.

I vilt tillstånd lyckas de ju på nåt sätt ändå balansera matintaget. De äter självmant varierande fastän de kanske tycker något särskilt är riktigt gott.

Skulle jag ha hästen i stallet till stor del och en mindre hage kan jag förstå vikten av att räkna ut ordentligt vad den äter. Då riskerar den ju att äta för att den har tråkigt och har heller inte möjlighet att variera själv. Likadant om jag har en mycket hög presterande elit häst så kan jag ju få bättre resultat om jag fyller de exakta behoven.

Nja beror på, vissa daltar väl mer än andra. Jag tycker inte det får gå till överdrift så att hästen blir bortskämd och "trampar" på människan. Men har man köpt en fin häst är det klart att man vill att den ska vara frisk och må bra, då tar man kanske skydd för att den inte ska skada sig när man rider och täcke på i hagen så att den inte blir förkyld!
Bara en tanke...

Kolla in den här sidan:
http://medlem.spray.se/ylvac

Med vänlig hälsning

Nora skrev:
Jaså, det visste jag inte om aktiva travare. sant sant...Men det känns ändå som att tex kallblodtravarna och shettisarna är "tåligare" eller är det bara individuellt från dom jag stött på kanske? När de gäller både de som tränas hårt och de som tränas mindre hårt (av alla nämnda raser).

Jag tror faktiskt generellt kallblod är tåligare ja. Men man kommer inte heller undan att sålänge de inte tränas/tävlas på samma nivå, alla hästarna man jämför, så är det just TRO.

Elisabethh skrev:
Apropå mat, om hästen får fri tillgång till mat, borde den inte själv då kunna ta in den mängd den behöver? Varför ska man behöva en detaljerad foderstat om man erbjuder hästen att äta det den behöver?
´

Nja, de äter ju gärna för mycket. I vilt tillstånd gäller det att äta när mat finns, samt att lagra fett för stundande svält/hårdare tider.

Våra tamhästar möter inte vintrar med svält och så vidare, men ändå finns det där med att äta, äta, äta kvar. Dessutom är hästen gjord för att äta i princip hela tiden.

Och om du då har en situation där hästens behov är täckt vid 10 kg grovfoder, men hästen äter 25 så får du ju en väldigt fet häst.

Så de kan reglera hur mycket de bör äta för att TS-ska vara tillgodosett, tarmsystemet ska må bra osv. Men de har rätt dålig koll på det här med att hålla vikten ;)

Både mina har fri tillgång på bra hösilage (analyserat). Men åringen orkar inte få i sig tillräckligt för att hela hennes behov ska täckas av silget, så hon tillskottsfodras med kraftfoder. Valacken å sin sida äter en sådan mängd hösilage att med de värden det har får han för mkt MJ och blir således (efterom han är sjukpensionär och bara busar i hagen i princip) för rund.

Samma sak på betet, är betet kraftigt (sm mitt) så blir det lätt VÄLDIGT trinda hästar, för de äter ju lika mkt av det som de skulle av ett magert.

Sen lite kuriosa - jag har örtinsådd i en av hagarna, och det är rätt intressant atts e hur hästarna går och 'plockar', dvs äte rlite av det, lite av det etc och inte bara tar det godaste (klövern t ex) först.

Ja, hästar äter naturligt många många timmar om dagen. Är det därför inte bättre ur hälsosynpunkt att ge dem sådant foder som de _kan_ äta mycket av? Tex ensilage. Annars får man ju problem som krubbitning osv. Dessutom svälter hästen om vi bara ger 10 kg om dagen och den resten av dagen inte har något att äta på. Fysiologiskt behöver de äta små portioner hela tiden.
Ger man bara rätt sorts foder (och då kan man gärna göra analys såklart!) så får de gärna äta mycket för min del. Det är när man blandar in mat med koncentrerade värden som man bara kan ge lite av som det kan bli problem. Det är ju vi som har makten att bestämma vilket sorts foder de ska få tillgång till, då kan man lika väl välja något som de kan käka mycket av så att de får det så naturligt som de hade tidigare.

Mina hästar lägger också på sig ett fettlager inför vintern, det är normalt och på det viset så behöver jag inte heller ha in dem i ett stall.

Förresten så äter hästarna i Camargue väldigt näringsrika vattenväxter, som dessutom är dränkta med saltvatten! Det hade varit intressant med någon foder analys på vad de äter där nere egentligen, det låter rätt orimligt enligt våra mått mätt :)

Intressant det där om örterna. Det hade verkligen varit intressant att få djupare kunskap om hästars matvanor! Jag tror inte att det är så enkelt att de bara äter vad som finns.

Hmm, förresten, en häst kanske äter för mycket i början om den får fri tillgång, men sen när den märker att maten inte försvinner borde den då inte anpassa sig och sluta äta ihjäl sig? Det gör vår labrador i alla fall :)
Sen måste den givetvis ha tillgång till grovfoder så att den kan tillgodose behovet av att käka mycket.
När jag menar fri tillgång på mat så menar jag alltså ett bra grovfoder som kan ätas mycket av, inte att man radar upp en havre påse, en soja påse osv. Bäst att förtydliga ;)
Och

Läste förresten ett forskningresultat där de hade tittat på Przewalski hästar som hade fått gå i en flock på ett område stort nog att täcka matbehovet för hästarna.
Efter 7 år så drabbades 3 ston av laminits (fång?). De tre stona var tjockare än de friska. Det visar iofs på att hästarna inte vet sitt bästa om näringsrikt intag :) Men de andra hästarna klarade ju sig.

i Camargue går hästarna fritt och generellt är maten torftig, förutom de näringsrika vattenväxterna som det ändå finns rättså gott om. Men jag har intehört om fång där..

Kruxet med tamhästar är ju att de dels ofta utför ett arbete som det måste kompenseras för, dels hålls på begränsad yta så de inte har möjligheter att plocka ihop sitt eget foder i samma utsträckning som en vildhäst. Hagarna blir lätt artfattiga då de inte kan få ströva över hur stora områden som helst med varierad växtlighet + att med vårt klimat så blir det väldigt magert vintertid om de skulle lyckas föda sig själva. Vildhästar flyttar ju allt eftersom och kan plocka bland massor av olika örter efter tycke, smak och behov. :d

Självklart ska basfödan för en häst vara ett bra stråfoder, helst så mycket som den orkar och behöver äta, men det kan ju ändå behöva kraftfoder beroende på eget behov, kompensation för arbete och stråfodrets näringsinnehåll. Att de skulle klara av det själva tror jag inte då man kan se allt för många betesfeta och övergödda hästar i hagarna. :crazy:

Skulle bara vilja veta - vad är det för örter som är insådda? Färdig blandning för hästbete eller?

Vildhästar rör sig ju mycket, mer än vad många ridhästar gör skulle jag tippa. Om vi rider en timme varannan dag är det knappast så att man behöver kompensera särskilt. Och att vildhästar har så stor möjlighet att plocka ihop olika örter och har tillgång till många olika växtarter tror jag är en myt. Visst har de nog det generellt om man ser hur små hagar folk har, men många vildhästar lever i miljöer med torftig växtlighet. Basjkirerna tex lever dessutom under mycket hårdare omständigheter än våra vintrar, och klarar det(visst en och annan stryker väl med).
En vildhäst äter troligen inte optimalt enligt vårt sätt att se det. Det kanske inte är så farligt?...

Alexandra_W skrev:
Jag tror faktiskt generellt kallblod är tåligare ja. Men man kommer inte heller undan att sålänge de inte tränas/tävlas på samma nivå, alla hästarna man jämför, så är det just TRO.

Jo, självklart. Men jag håller på med körning och då är kbl travaren och shettisen nog vanligast. Och många av dessa tränas ju rätt hårt så där kan man ju nog jämföra ändå! Med "ömtåligare raser". Men de som råkar ut för något fel på hästen kan ju bara vara otur/slump eller ryttaren/kuskens fel, och inte rastypiskt så det är ändå svårt att jämföra!

Många vildhästar är betydligt mindre än dagens ridhästar + mer lättfödda. Det är ju bara att jämföra en fjording med ett hbl att det skiljer ganska mycket i behov. ;) Det är nog mycket få hästar som har så stora och varierade hagar att de kan själva välja vad de vill äta. Vanliga beteshagar sommartid är ofta gräshagar och vintertid så finns det inte så mycket växtlighet alls i vinterhagarna, så nog tror jag att en häst som strövar över mycket stora områden får en betydligt mer varierad kost än våra inhägnade ridhästar som dessutom ska utföra ett arbete och inte enbart går i hagen.

TÄnkte bara säga att det finns många fler örter än vad man kan tro på ett ställe så jag tror visst att det är sant att vilda hästar får i sig fler sorter än tamhästar. I vall är det INTE många sorter! Eftersom vildhästarna rör sig över så stora ytor passerar de många olika växthabitat som alla skiljer sig lite från varandra.

Och att några av vildhästarna stryker med är ju naturligt och deras gener förs då kanske inte vidare utan urvalet går på de starkare. Så är det inte i dagens hästavel utan där är det andra gener som prioriteras av hästmänniskor, dvs många av tamhästarna skulle förmodligen inte fixa att vara vildhästar.

Dessutom vill vi ju inte att några av våra hästar "stryker med".

Fast det är väl inte örter de behöver nödvändigtvis utan näring. De behöver inte äta så varierat vilt bara de får i sig det de behöver. Och vi kan ju efterapa det sättet genom fri tillgång på ett bra grovfoder. Varför göra komplicerade foderstater och utfodra 4 gånger per dag?

"Dessutom vill vi ju inte att några av våra hästar "stryker med"."

Och hos våra tamhästar stryker några med för att vi inte behandlar dem som hästar......

Det ÄR ju näring i örter! Örter är växlighet, sen beroende vilka man äter får man ju i sig olika näringsämnen. Maskrosor, nässlor, tistlar, löv osv. ;) :d

javisst är det näring i örter men det är även näring i gräs och buskar menar jag

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar