Daltar vi med våra hästar?

Sv: Daltar vi med våra hästar?

mina sätter vinterpäls, MEN de flesta sätter mer päls än min uppfödningar(samma modersstam) och dom går ute så länge det är ljust iallafall, vilket det är 30 grader varmet eller 30 grader kallt...

När jag lämnade mitt fölsto till ett stuteri i februari ett år för att hon skulle föla där...då trodde dom inte sina ögon när jag kom med henne för hon var så kortpälsad...och då hade hon stått i utebox hela vintern...utan täcke( täcke när det ar kallare än - 25)

Så såpass lite vinterpäls sätter mina hästar.....utan täcken och utan stall...

hej om jag ägde en häst skulle jag vara väldigt seriös och ta
hand om min häst på bästa sätt för dom är inte gratis och skall försäkras
och behöver bra om vårdnad på alla vis och få gå ute i bra
hagar,
med allt som ska vara ,helst med kompisar,och att så länge
man kan äger djuren och låta dom få må bra på alla vis men på hästarnas vilkor
man bör sköta om alla djur på bästa sätt,även av veterinär hovslagare ,och tränare ,skötare,,om inte av ekonomiska
skäl men djurens välbefinnande går väl hand i hand med sunt
bond förnuft?
om jag ska ha något som helst roligt med mina djur.och kanske
tävla,
annars ha man väl ingen nytta av dom,jämnför med motor
sporten
vilket jävla dalt med tekniska saker för att få dom att rulla!
ex bil, mc,
data ,osv.
då kan man fundera vad som är viktigast ialla samanhang djuren är ju levande varaelser och kan inte själv till godo göra sina behov,utan är i våra händer som människor? och dom för tjänar ju våra syften
som att ridas köras och ha roligt med. och att få kärlek och om pyssling ,man dör ju inte av det? det är ju ömse sidigt allting,djur som misshandlas gör ju ingen nytta alls till den som är djävulen.
där måste man ta bort djuren för att minska lidandet!
och man kan inte ställa männskliga aspekter på djuren som människor
men en viss åter koppling finns dock, jämnför gärna med grisarna eller svina! eller fåren, och hundarna, s beteenden.rent psykologiskt!
men human behandling kräver alla . :devil: :banana: :bump: :confused: :love: :angel: :eek:

Tar inte alltid med mig en extra tröja, men försöker så ofta jag kommer ihåg att ta med en extra tröja.

Nej jag har inte hjälm när jag cyklar eller utför, men vid inlines och skridskor.

Jag vet inte vad jag behöver äta och följer av okunskap inte vad jag bör äta.

Nej, men jag rider ju hästen 6-7 dagar i veckan, så den träningen får jag i alla fall.

Nej, jag tycker inte vi daltar med hästarna generellt, men klart det finns undantag.

Nora skrev:
Men är premien verkligen högst för halvbloden?

Det beror på vad du jämför med.

Hos Agria så ligger halvbloden i näst högsta rasgrupp. I högsta rasgruppen ligger eng fullblod och övriga fullblodsraser som inte finns i annan rasgrupp.

Rasgrupp 3
Andalusier
Angloarabiskt Fullblod
Arabiskt Fullblod
Arabiskt Halvblod
Blandras rasgrupp 3
Danskt Varmblod
Hannoveraner
Holsteiner
Korsning med halvblod
Lusitano
Oldenburgare
Svenskt Halvblod
Torihäst
Trakhener
Övriga Halvblod

Rasgrupp 4
Engelskt Fullblod
Övriga Fullblod

I billigaste rasgruppen hittar vi som jämförelse:
Rasgrupp 0
Ardenner
Fjordhäst
Haflinger
Kallblodstravare
Nordsvensk brukshäst
Shetlandsponny

Svelands rasgrupper har jag inte framför mig, men även där är halvbloden i topp.

Araberna ligger nu i samma rasgrupp som halvboden, förr befann de sig i billigare rasgrupp.

martha skrev:
mina sätter vinterpäls, MEN de flesta sätter mer päls än min uppfödningar(samma modersstam) och dom går ute så länge det är ljust iallafall, vilket det är 30 grader varmet eller 30 grader kallt...

När jag lämnade mitt fölsto till ett stuteri i februari ett år för att hon skulle föla där...då trodde dom inte sina ögon när jag kom med henne för hon var så kortpälsad...och då hade hon stått i utebox hela vintern...utan täcke( täcke när det ar kallare än - 25)

Så såpass lite vinterpäls sätter mina hästar.....utan täcken och utan stall...

Det där med att vissa hästar sätter längre vinterpäls än andra är ju inget exklusivt för Marthas hästar. Utan olika hästar sätter olika mycket vinterpäls. Även inom samma ras under exakt samma förutsättningar.

Jag har araber, och kallstall (håller utetemp, men är dragfritt). Den TÄCKADE valacken sätter MER päls än sin otäckade stokompis. Ligger med största sannolikhet i generna på något vis. Stoets mamma satte rejäl vinterpäls, men har ingen aning om pappan.

Vet jag var SJUKT avis på kompisens nordissto när jag var yngre. Jag hade också ett nordissto, som satte isbjörnspäls och fick klippas ideligen. Kompisens sto satte bara TÄTARE päls, inte längre. Så hon slapp täcka, fick inte svettig häst och den såg ut som mitt i sommaren, medan mitt murveldjur såg ut som en mammut från istiden, inte kunde röra sig utan att svettas och jag fick klippa frekvent och täcka.

Nu har jag ingen egen häst längre, då min älskade EG vandrade vidare till den evigt gröna ängen i slutet av juli... :cry: :cry: :cry:

Men jag kan villigt erkänna att ibland daltade jag med honom helt med flit, men oftast så visste jag vad han ville ha och inte ville ha. Han var nog eg rätt bortskämd när jag tänker efter..

Iaf.. såg jag att han frös i hagen (han var en riktig fryslort), ja då fick han ett till täcke. Ibland köpte jag ett helt nytt täcke, helt enkelt för det var läckert, och jag ville ge honom ngt nytt och fint.
Jag visste att han under ridning ofta strök sig själv och fick sår, ja då köpte jag skydd. Hade ju helst velat slippa skydd, finns annat att lägga pengar på! Men klart, ibland köpte jag ett par nya, bara för jag tyckte det var snygga.. Osv.

Hade nog en bra balans av "vettighet" och "daltande". :)
Han fick det han BEHÖVDE, sen klemade jag bort honom med resten..

Alexandra_W skrev:
Det beror på vad du jämför med.

Hos Agria så ligger halvbloden i näst högsta rasgrupp. I högsta rasgruppen ligger eng fullblod och övriga fullblodsraser som inte finns i annan rasgrupp.

Rasgrupp 3
Andalusier
Angloarabiskt Fullblod
Arabiskt Fullblod
Arabiskt Halvblod
Blandras rasgrupp 3
Danskt Varmblod
Hannoveraner
Holsteiner
Korsning med halvblod
Lusitano
Oldenburgare
Svenskt Halvblod
Torihäst
Trakhener
Övriga Halvblod

Rasgrupp 4
Engelskt Fullblod
Övriga Fullblod

I billigaste rasgruppen hittar vi som jämförelse:
Rasgrupp 0
Ardenner
Fjordhäst
Haflinger
Kallblodstravare
Nordsvensk brukshäst
Shetlandsponny

Svelands rasgrupper har jag inte framför mig, men även där är halvbloden i topp.

Araberna ligger nu i samma rasgrupp som halvboden, förr befann de sig i billigare rasgrupp.

Hehe...nu vart det ett lååångt citat. Men då kan man ju inte säga att halbloden är dyra att försäkra endast pga att dom är så vanliga. Har jag fått allt om bakfoten eller finns det inte ganska gott om shettisar och kbl travare också?

Skulle aldrig tänka mig att rida min häst utan benskydd och här är svar varför:

Han har en annorlunda gång och har en lättare tendens att snubbla
HAn har ingen försäkring som gäller vid ev benskada
Han stryker sig speciellt med v.fram det benet lixom svingar lite åt sidan och slår då i högra benet.
Egentligen skulle han behövts ridas med boots på alla 4 med vid uteridning för alltid när vi ridit ut har fått små sår på sidan av benet vid karleden på högra benparet, han svingar mer med benen då så v. fram och ibland bak slår då i precis över hoven..
Men eftersom han får skav av alla sortes boots och får värre problem av det får han klara sig utan boots och jag får tänka mer på hur jag rider när vi rider ut.

Täcke:
Jag vill helst att min häst ska slippa täcke så mkt som möjligt, dels för han trivs bättre utan som tex han rullar sig aldrig med täcke, såg han en gång när jag precis släppt han med täcke i hagen så ville han lyckligt rulla sig men när han lagt sig halvvägs ner så ångra han sig och reste sig igen, och jag tyckte så synd om honom och tog av han täcket och han la sig ner och rulla sig direkt i den lerigaste delen av hagen såklart.
Men när jag vet att det ska regna eller är mkt kallt och blåsigt måste han ha täcke på sig för att hålla värmen för han blir lätt stel och knaglig när det är kallt och fryser lätt även om han har hö att tugga på i hagen.
På sommaren får han aldrig täcke även om det regnar, som jag sett vissa andra gör..

foder: är det viktigaste och det är klart att man håller ett öga på vad man stoppar i hästen, är ingen talan om det.

Alexandra_W skrev:
Det där med att vissa hästar sätter längre vinterpäls än andra är ju inget exklusivt för Marthas hästar. Utan olika hästar sätter olika mycket vinterpäls. Även inom samma ras under exakt samma förutsättningar.

Jag har araber, och kallstall (håller utetemp, men är dragfritt). Den TÄCKADE valacken sätter MER päls än sin otäckade stokompis. Ligger med största sannolikhet i generna på något vis. Stoets mamma satte rejäl vinterpäls, men har ingen aning om pappan.

Vet jag var SJUKT avis på kompisens nordissto när jag var yngre. Jag hade också ett nordissto, som satte isbjörnspäls och fick klippas ideligen. Kompisens sto satte bara TÄTARE päls, inte längre. Så hon slapp täcka, fick inte svettig häst och den såg ut som mitt i sommaren, medan mitt murveldjur såg ut som en mammut från istiden, inte kunde röra sig utan att svettas och jag fick klippa frekvent och täcka.

Ja, just det....jag har ju även isbjörnar i stallet, även om dom går med täcken, sen tycker jag att även när man kastrerat så får dom mer päls som valacker än dom hade som hingstar.....

Fölstoet sätter kort tät päls...hon klarar sig länge, men dom som tränas...dom klarar sig INTE ute på vintern vid regn/snö o blåst...att tro annat är bara dumheter.

LIA skrev:
2 Du skriver: "Tja, eller så är LIA en NATURFANATIKER som tror att det bästa för hästarna verkligen ÄR att bli släppta helt vind för våg ... Sådana finns tyvärr."
Var har jag skrivit något, som ger dig anledning till det här?

LIA

Med risk för att låta elak så måste jag säga att i princip alla inlägg jag läst av dig här på buke ger mig anledning att tro det. Men jag kan ju ha fel.

Försöker en gång till!

Visst kan vi titta på, vem som läst noggrant eller inte.

1 Det är rätt att du skrev "tävlande halvblodet och den gamle nordsvensken som går som "gårdvar"", medan jag tog hbl rätt av.
Varför? Jo, för att mitt första inlägg handlade om hästen som sådan och dess möjligheter i frihet! Läs det igen! Nr 51. Jag tog alltså (upprepar) upp och protesterade mot att "människan skulle ha hanterat hästarna så att dom är oförmögna att klara sig själva". Se nr 64! Och det gäller för både hbl och nordsvenskar.
Om du vill, skriver jag gärna att alla varelser som anstränger sig, behöver extra näring. I det här fallet kraftfoder t ex. Men det var alltså inte det saken gällde.

2 Du skriver: "Tja, eller så är LIA en NATURFANATIKER som tror att det bästa för hästarna verkligen ÄR att bli släppta helt vind för våg ... Sådana finns tyvärr."
Var har jag skrivit något, som ger dig anledning till det här?

3 Om du kräver att andra ska läsa dina inlägg noggrant och svara korrekt, vilket jag i så fall håller med om, borde du väl ställa samma krav på dig själv?

Du skriver ang min punkt 2:
Med risk för att låta elak så måste jag säga att i princip alla inlägg jag läst av dig här på buke ger mig anledning att tro det. Men jag kan ju ha fel.

Du skulle bara veta, hur mycket fel du har! :(
Nu ser jag fram emot svar på punkterna ovan, samt exempel på grund för din senaste anklagelse. Kom ihåg vad du skrev till mig:
Läs noggrannare innan du kommenterar!

LIA

Om jag har fel vad det gäller "naturfanatikeriet" är ingen gladare än jag, och jag hoppas att Du i såfall inte tar åt dig. Jag känner ju inte dig, och kritiserar självfallet inte din person, utan kan bara grunda mig på det jag läst här på buke.

Förstår vad du menar med att hästen har så mkt instinkter kvar i sig att den skulle klara sig i frihet, men tror däremot inte på resonemanget. ARTEN skulle säkert inte dö ut, men en herrans massa INDIVIDER. Förstår inte ens vad detta har med grundfrågan, huruvida vi daltar med våra hästar, att göra?

Nora skrev:
Jämför med dig själv:
¤ Tar Du alltid på dig en extra tröja, för säkerhets skull?
¤ Har Du alltid hjälm på dig när Du åker utför/inlines/skridskor/cyklar?
¤ Vet Du hur precis vad Du behöver äta och följer det helt och hållet?
¤ Tränar Du så mycket som du behöver?

Behöver våra hästar allt det här? Vad anser du vara det absolut viktigaste för att hålla en häst frisk och glad?

Jag har med extrakläder, både till mig och mina barn, om vi ska vara ute länge. Hästen får på sig täcke efter väderlek om den har sådant (dvs är klippt och/eller tränar mycket).

Ja, jag har alltid hjälm när jag cyklar. Utför och de andra alternativen utför jag inte.

Ja, jag vet precis hur jag behöver äta, och jag följer det i stort sett helt och hållet (precis som hästen ibland får lite extra gott som morötter och äpplen vid säsong). Jag är MKT noga med maten och mår oändligt mycket bättre sen jag tog den kontrollen.

Ja, jag tränar ordentligt för det mesta. Då och då är jag lite lat och tar vilodagar, precis som hästen också får.

Det viktigaste för hästen är att den blir behandlad efter det behov den har eftersom jag behagar BRUKA hästen och inte bara har den som sällskapsdjur i hagen.

Förstår inte ens vad detta har med grundfrågan, huruvida vi daltar med våra hästar, att göra?
Inte jag heller, egentligen. Mitt inlägg var en "protest" mot påståendet från Kicki71 (#41), att människan skulle ha ändrat hästen så att den inte klarar sig utan oss. Många tror, att man på bara några generationer kan ta bort det, som ett oändligt antal generationer tidigare format.

Om jag har fel vad det gäller "naturfanatikeriet" är ingen gladare än jag, och jag hoppas att Du i såfall inte tar åt dig. Jag känner ju inte dig, och kritiserar självfallet inte din person, utan kan bara grunda mig på det jag läst här på buke.
Klart jag tar åt mig av sådant, som påstås om mig. Gör inte alla det?
Ser fortfarande med intresse fram mot exempel på, att jag är "naturfanatiker" eller tycker man ska "släppa hästarna vind för våg".

LIA

Skillnaden är hårfin, fr a som du uttryckte dig såhär:
Jag vill uppriktigt ha exempel på vad jag skrivit i alla inlägg, som får dig att säga sådär.

Det är långt ifrån första gången jag blir "missuppfattad".
Tror jag ska knycka "Läs noggrannare innan du kommenterar!" att ha som signum i mina sporadiska inlägg här. :)

LIA

Till LIA (råkade trycka på Noras knapp, verkar det som):Nej, jag orkar inte, iaf inte i kväll, leta reda på och läsa alla dina gamla inlägg. Vet dock med mig att jag tidigare faktiskt HAR reagerat på dem, och just med tanken åt vad jag själv brukar kalla "naturfanatism". Tror oxå att denna diskussion kommer att fortsätta i evigheter om jag börjar leta exempel. Är uppriktigt ledsen om jag gjort dig ledsen.

Mvh
Anna-Karin

Senast ändrad:

LIA skrev:
Skillnaden är hårfin, fr a som du uttryckte dig såhär:

Jag vill uppriktigt ha exempel på vad jag skrivit i alla inlägg, som får dig att säga sådär.

Det är långt ifrån första gången jag blir "missuppfattad".
Tror jag ska knycka "Läs noggrannare innan du kommenterar!" att ha som signum i mina sporadiska inlägg här. :)

LIA

Hmmm, tror inte att du blir direkt MISSUPPFATTAD :crazy: Jag har sett ganska mycket från din sida som inte direkt är skönmålande... :mad:

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 719
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar