Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

FannyN skrev:
På jobbet har jag flextid,eftersom jag har barn vet alla att jag har generös flextid dessutom... herregud jag lever i verkligheten.Om jag skulle stessa lika mycket till dagis som till tandläkaren skulle jag bli sjukskriven och då blev sanhället utan skatten:devil:

// Åsa

Men tänk om jag, som ensam personal som ska öppna förskolan klockan 6.30 på morgonen, tillämpade flextid och bestämde mig för att just den här morgonen kommer jag nog inte förrän sisådär 6.50, vad tror du föräldern som måste komma i tid till SITT jobb skulle tycka då:crazy: ? IBLAND känns det som om förskolepersonal inte respekteras lite mycket som andra. ÄVEN om vi älskar vårt jobb och era barn så är det ju ändå vårt jobb, precis som ni har era jobb.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Silverkedjan skrev:
Den ENDA anledningen jag kan se att man inte kan erbjuda eftermiddagstider till dem som vill istället är att PERSONALEN vill vara ledig på eftermiddagen :cool:

Jamen är det inte det som det handlar om - att kunna planera personalens tider på dagis? Dagis har väl även dom budgeter som skall följas. Därmed inte sagt att det är rätt att köra upp folk i ottan, men man har säkert ett behov av viss struktur, arbetsfördelning mm?
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Britta68 skrev:
Jamen är det inte det som det handlar om - att kunna planera personalens tider på dagis? ?

Jo det ÄR EXAKT det det handlar om. Och personalen vill vara ledig på eftermiddagen.

Borde man inte istället se vilka behov KUNDERNA har och strukturera och anställa efter det?

Jag menar inte alls att man ska komma och gå som man känner för det utan att man gör upp med tider som fungerar bra för BARNET.

Och tillåter en toleransnivå på en kvart för oförutsedda händelser.

I mitt fall skulle det tex fungerat bättre med 13-16 vilket kommunen anger som alternativ på sin hemsida. Då slipper man stressa på morgonen, barngrupperna blir mer lika under dagen och man hämtar ju när de andra barnen också åker hem.

Men dagiset nekade eftermiddagstiderna under motivering att det passar PERSONALEN bättre att få alla barn på förmiddagen.

POLITISKT så är det förstås så att har man så stelbenta regler så gör ju många som vi. Hoppar över 15-timmarsplaceringen helt och hållet fast vi måste betala för platsen för att få ha kvar den efteråt. Jättesmart. Men knappast barnvänligt.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Britta68 skrev:
Jamen är det inte det som det handlar om - att kunna planera personalens tider på dagis? Dagis har väl även dom budgeter som skall följas. Därmed inte sagt att det är rätt att köra upp folk i ottan, men man har säkert ett behov av viss struktur, arbetsfördelning mm?

Ja precis. Vi ska ju täcka rättså många timmar, från 6.30 till 18.30. Förskolebudgeten är STRAM och vi är beroende av att veta när ni kommer med era barn så att vi kan lägga upp våra scheman så att det finns så mycket personal som möjligt vid "barntäta" tider och mindre med personal vid tider när vi har färre barn. Man MÅSTE ha jobbat inom förskolan, och varit med och försökt pussla ihop arbetstider, för att ser hur tight det verkligen är med timmarna:crazy: . Ska man sedan försöka få in någon slags vettig verksamhet (skapande, gympa, utedagar, etc.) så kan det bli riktigt knivigt. Och pedagogisk verksamhet krävs ju oftast av föräldrarna. Jag vill INTE att förskolan bara ska bli någon slags barnförvaring. Jag vill kunna erbjuda roliga och lärorika aktiviteter, samt känna att det finns tillräckligt med folk för att förskolan ska bli en säker miljö för barnen. Olycksfall händer så lätt, och det händer ännu lättare om man inte är tillräckligt med personal för att övervaka barnen.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Silverkedjan skrev:
Jo det ÄR EXAKT det det handlar om. Och personalen vill vara ledig på eftermiddagen.

Jag jobbar måndagar 8.00-17.00, tisdagar 7.30 till 16.30, onsdagar 6.30 till 13.00, torsdagar 8.30 till 16.00 och rullande schema på fredagar (antingen 6.30 till 13.00, 7.30 till 15.30 eller 8.30 till 16.30). Det är typiska heltidstider inom barnomsorgen. Tycker inte at jag är ledig på eftermiddagar särskilt mycket, förutom onsdagar då.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Femtontimmarsbarnen kommer 8.30 till 13.30 tisdagar, torsdagar och fredagar. Vi har 21 barn, uppdelade på två avdelningar (8 stycken 1- till 2-åringar och 13 stycken 3- till 5-åringar). Vi är 3,75 personal. Tre av oss är heltidare som har arbetstider som liknar mina, medans 75%-personen jobbar från morgon och till tidig eftermiddag. Hos 3- till 5-åringarna jobbar 1,75 personal och hos 1- och 2-åringarna 1,0 personal. Sedan har vi min heltidstjänst som jag fördelar på de två avdelningarna enligt schema. Så ser det ut hos oss:D .
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

bettysmatte skrev:
Ja precis. Vi ska ju täcka rättså många timmar, från 6.30 till 18.30. Förskolebudgeten är STRAM och vi är beroende av att veta när ni kommer med era barn så att vi kan lägga upp våra scheman så att det finns så mycket personal som möjligt vid "barntäta" tider och mindre med personal vid tider när vi har färre barn. Man MÅSTE ha jobbat inom förskolan, och varit med och försökt pussla ihop arbetstider, för att ser hur tight det verkligen är med timmarna:crazy: . .

Mera resurser skulle säkert behövas till dagvården....

Nu känner jag mig lätt patetisk som sitter här och debatterar dagvård på en lördagkväll...:cool:
Ska gå i bastun med man och son, återkommer nån annan dag!
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

ursäkta "knapplån"
kamomillo skrev:
Jag måste komma i tid när jag gör bankärenden, eller när jag har en tandläkartid, varför i hellsprätta ska vi behöva dropin på dagis??????
Ja, fast du är vuxen och kan själv planera över din tid och ta ansvar för den. Och ta konsekvenserna.
De bästa verksaheterna för barn oavsett om det är dagis,förskola eller skola är just DROP IN. Det passar barnen bäst.

Ja menar, dagis är ju en service, precis som många andra inrättningar i sverige, och ska det flyta, vill man ju att folk ska hålla tiderna:crazy:
Just precis SERVICE. Och då skall det väl vara sevice för just de som verksamheten riktar sig mot.

Sedan politikernas ansvar över våra barn * Skakar på huvudet *
DOM HAR JU INTE GJORT MITT BARN:confused: :crazy: Varför ska dom se till att min barnomsorg flyter:confused:
För fasen!!!! något jävla ansvar få jag väl ta själv? Jag har själv valt att skaffa barn, tänk om vi ställde samma krav på att politikerna skulle skaffa bra stall, hagar, medryttare, osv... det blir ju lite absurt!
Ja, fast staten vill ju att alla ska lämna sina barn på dagis och arbeta. När nu staten fått som de vill att de allra flesta också gör vill så sänks standarden på dagisen till undermålig nivå.

Nej det är just sådana typiska inställningar att det skulle vara så stort problem att dagiset kunde vara anpassningsbar efter folks tider som visar hur lite de sätter barnets behov i fokus. Jag blir bekräftad på att traditionelladagis är helt fel. Tacka vet jag montessoriförskolor som har högsta ambition att sätta barnet i centrum.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Ja men då slipper ju "era" barn de där trista tre-timmarspassen.

Så har vi det som sagt inte i alla kommuner.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Jag betalar en halv mille om året i skatt, kanske din lön?


Det där var väl ganska lågt.

Det är konstigt att när det handlar om kommunalanställda så kommer väldigt ofta den kommentaren.

Rent allmänt så är det ofta så att kommunalanställda möts av väldigt dålig respekt för sitt yrke.

Sen en liten undran. Vem betalar landstingsanställdas löner?
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

:confused: *knapp lån igen*
Alltstå! ja ids int diskuter me den som inte vill begrip....
med de menar jag!

RESPEKTERA OSS!!!! alla vi som tar han om era barn, vi är inga jävlar, som vill ert sämsta!!! Vi vill bara att VÅR barnomsorg funkar!!!! För era barn!!!!!

Varför har ni barn i omsorg om vi är så hemska???? har ni överthuvudtaget funderat på hur samhället skulle var om vi inte fanns??? Om ni var TVUNGEN att fixa eran egen barnmsorg:confused:

Vi på vårat dagis måste begränsa vistelsetiden på barn med arbetslösa, eller barnlediga föräldrar till 3 tim/dag, dag det har inte vi bestämt, och vad än vi tycker,. MÅSTE vi göra det så gott vi kan för era barn, hade jag varit politiker hade det varit fritt fram för er att skälla på mej, men nu verkställer jag faktiskt bara det jag fått order om.

Förstå att jag inte har talan om det!!!!!
att jag sedan sett många som klarat det med glans, är en annan sak, det är fortfarande inte vi personal som bestämt....

* Jenny *
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

fjolltroll skrev:
Sen en liten undran. Vem betalar landstingsanställdas löner?

Mina patienter.

Som vi ALLTID tar emot när de behöver det.

Min arbetstid styrs till 100% efter behovet eftersom vi är en SERVICE för kunderna.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Jag hade ju inte barn i omsorgen när jag tyckte den var dålig. Men betalade för den fick jag göra ändå.

Din reaktion är ett typiskt exempel på att du ser till din EGEN person och inte de du jobbar för.

Ja, det finns beslut på att 15-timmar är MINIMUM för storasyskon när en ny bebis kommit.

Men styrningen till vissa exakta morgontider - som banne mig ska hållas för annars respekteras inte personalens behov - är upp till verksamheterna.

På ställen där man förstår vem man är till för gör man upp med föräldrarna vilka tider som passar deras barn och situation och anpassar sig efter det.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Tyvärr kamomillo bekräftar allt det du skriver bara att du inte kan förstå och möta dina kunders behov.

Vi ska uppfostras och respektera dig och du behöver inte ta något ansvar för att tidsplaneringen blir harmonisk för varje barn.

Så praktiskt.

Vem respekterar mitt barn och hans behov (av att få en lugn morgon med sin familj, av att få leka färdigt en påbörjad gruppaktivitet innan han går etc etc) på en förskola där personalen har den attityden?
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Silverkedjan skrev:
Mina patienter.

Som vi ALLTID tar emot när de behöver det.

Min arbetstid styrs till 100% efter behovet eftersom vi är en SERVICE för kunderna.

Så landstingsskatten är inte alls inblandad då? Som vi alla betalar. Är du kanske privatläkare?
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

fjolltroll skrev:
Det är konstigt att när det handlar om kommunalanställda så kommer väldigt ofta den kommentaren.

Rent allmänt så är det ofta så att kommunalanställda möts av väldigt dålig respekt för sitt yrke.

Jag tror inte det har med yrket att göra. Jag har mycket stor respekt för skickliga yrkesmän i alla kategorier som gör ett bra jobb och vet vem de är till för.

Men tyvärr finns det människor som tror att arbetet finns för att de ska ha en arbetsplats att gå till och en lön varje månad. Och inte för att de har ett kundrelaterat uppdrag att sköta.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

kamomillo skrev:

Ja, Men visst blir man väl trött på bristen på respekt och förståelse för arbetet inom barnomsorgen.
Är det meningen att man ska gå som en andra klassens piga och bara bocka o buga?
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Jo det är ju så jag menar - mina patienter betalar via sin skattsedel. På sjukhuset betalar man ju också egenavgift så systemet är jämförbart med förskolans.

Vi har en service för befolkningen och befolkningen utnyttjar den i mån av behov.

Vilket i vårt fall betyder ca 15% tidsbestämda "planeringsbara" undersökningar och 85% helt behovstyrda.

Vi som jobbar här, får däremot ingen barnomsorg under de tider VI skulle behöva för att sköta VÅR del av servicen till befolkningen.

Intressant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 550
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 459
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 203
Senast: ako
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 399
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp