Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

fjolltroll skrev:
Ja, Men visst blir man väl trött på bristen på respekt och förståelse för arbetet inom barnomsorgen.
Är det meningen att man ska gå som en andra klassens piga och bara bocka o buga?


Nej det är meningen att man ska sätta VARJE BARNS behov i centrum och lägga upp en barnomsorg som passar, och inte stressar, barnet.

Det har ingenting med "bockande och bugande" att göra.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Joooo... så är det, det finns alltid någon "viktig" som har andra behov än att vi får vår lilla fina barngrupp att funka...
Jag ids inte argumentera längre, utan ser fram emot den dag jag blir utan arbete, då kan jag utbilda mej till något som respekteras av "Dom lärde i samhället."...

Jag kommer att sakna mina underbara ungar, och deras underbara föräldrar, men jobbet???? Längts ner på skalan över viktiga jobb:confused: nä... har tröttnat på att vara "sopgubbe" till högt utbildade viktigpettrar!!!!!

Vikten av respekt kan knäcka en normalbegåvad dagisfröken på nolltid:(

Har man barn, då har man barn....

* Jenny *
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Sedan när blev detta en klassfråga?

Arbetslösa och långstidssjukskrivna har precis lika besvärligt som mammalediga överläkare att passa FÖR BARNEN olämpliga dagistider.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Silverkedjan skrev:
Ja men då slipper ju "era" barn de där trista tre-timmarspassen.

Så har vi det som sagt inte i alla kommuner.

Mm, jo det gör de. Men det är inte så i kommunen egentligen. Det är på vår förskola, i samråd med vår rektor, som vi beslutat att det ska få vara så. Men det kvittar egentligen. Vi har trist nog föräldrar som inte är nöjda ändå:( .
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

ett sista inlägg!
Begåvade silverkedjan... tror du på allvar att vi anställda väljer era barns vistelsetid själva????
Fattar du inte att vi topprids av en chef, som kanske i sin tur har direktiv att följa från ännu högre chefer:confused:

VI JÄVLAS INTE MED ER AV ILLVILJA!!!!!!!!!!!
Vi kan stånga oss blodiga, men inte kommer kommun att följa det vi tycker är bra....

Accepera att vi BARA är anställa!!!!!!!
VI VÄLJER INTE SJÄLVA!!!!!!
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

kamomillo skrev:
Joooo... så är det, det finns alltid någon "viktig" som har andra behov än att vi får vår lilla fina barngrupp att funka...

Den lilla fina gruppen mellan 8-11 tex? Som inte får sova tillräckligt på morgonen, inte äta frukost ihop med familjen fast alla är lediga då, som blir utskällda för att de "stör" om de kommer några minuter sent och som måste hämtas under vilda protester medan heltidsbarnen leker som bäst?

Snacka om att du ser detta ENBART från ditt perspektiv och inte har en aning om hur det kan se för BARNEN i deras liv.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

:bow: :bow: :bow:

Det är precis det jag menade! På förskolan FÅR man faktiskt bestämma att 15-timmarsbarnen kan få humanare tider.

Många avstår ju från att göra som ni bara för att de ska få mer eftermiddagsledigt själva.

Synd att ni inte har föräldrar som uppskattar att ni tänkt på barnens kontinuitet :(
 
Senast ändrad:
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Jo det gör ni. Ni väljer INSTÄLLNING.

Det är tillåtet att vara mer flexibel i en arbetsgrupp än minimireglerna säger.

Och det är tillåtet att se saker ur barnens och föräldrarnas perspektiv när det är dem man är anställd för att ge service åt.

Jag skulle inte vilja anförtro mitt barn åt någon som tycker hans mamma är en viktigpetter för att hon kan argumentera för HANS behov.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Hallå!!!
Kom och hälsa på!!!
¨
Här ställs ingen utanför!!!
Men det hör inte till saken, vi vill att alla era barn ska ha det bra....
Möjligt att jag är en urusel dagisfröken, men i så fall är eran slut till sommaren, och fler barn och vuxna slipper dras med en så dålig människa som jag...

Sak samma!
Du har så rätt i allt du skriver, alla som jobbar i barnomsorg har bara elaka avsikter, ingen vill barnens bästa, ingen vill föräldrarnas bästa...
Vi är bara elaka kärringar som njuter av att sabba era sovmorgonar....

Att jag har en MAMMA PÅ MITT DAGIS SOM OCKSÅ ÄR LÄKARE, Och som kan komma i tid, och har bara positiva saker att säga om oss måste ju höra till yttrerligheterna....

Jösses!!!!
Varför ids en norrlänning ens svara på detta påhopp:confused:
Vi borde behålla lugnet....

Nu går jag och sover, och räknar dagar till jag får stämpla arbetslös??? Då hamnar jag förmodligen ett snäpp högre på hireakrkin, och kanske får ett värde....:confused:
Att vara dagisfröken är i allafall lägst....
Vi behövs, ingen vill ha oss, ingen vill ha vårt jóbb, men vi är likförbannat INGENT VÄRT!!!!!!!!!
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

*knapplån*

Undrar hur verksamheten skulle se ut om man hade drop-in på dagis.

Det är synd att det för det mesta förutsätts att personalen sätter tider för att jävlas med alla föräldrar och barn.

Ska skolan också ha drop-in tider kanske?

Hade man haft en krona för varje gång föräldrar stått o slitit o dragit i dörren innan öppning eller varje gång dom kommit efter stängningstid och även för varje gång man fått försöka förklara varför man inte kan komma o gå lite som det passar. Då hade jag tamejtusan varit rik som ett troll i dag.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Var har jag sagt att ni är elaka?

Varför tar du en diskussion om tider och perspektiv PERSONLIGT?
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Nu har man visat att man får bättre resultat i skolan om man har för barnen individuellt anpassad flextid. Föga förvånande.

Sedan förstår jag inte varför alla andra tider än 8-11 ska kallas "drop-in" ?

Jag menar inte att man ska komma och gå som man vill utan att tala om det.

Utan att man GÖR UPP vilka tider som fungerar för båda parter.

Nu jobbar jag heltid men med så oregelbundna tider att jag ofta kan flexa och vara mer ledig dagtid eller ta en hel kompdag om verksamheten tillåter det. Sedan jobbar jag när barnen sover istället.

Då meddelar jag förstås dagiset när jag kan minska min normala tid så fort jag själv vet om det.

Och så anpassar jag mig i möjligaste mån till de aktiviteter som dagiset har. På utflyktsdagar försöker jag tex få börja jobbet så barnet kan komma påklätt lagom till avfärden och inte tidigare.

I praktiken är det så att jag har ett officiellt schema på 44 timmar och varje vecka justerar ned det till i genomsnitt 20.

Enligt skollagen så har även föräldrar med oregelbundna och svårförutsägbara arbetstider rätt till barnsomsorg.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

ainasoja skrev:
I dag så måste dom som är arbetssökande söka jobb mellan 8 - 11 i dom flesta kommunerna, AF öppnar 9 och sedan hinner du inte sitta där länge innan det är dags att hämta barn igen. Vansinne enligt mig.

Om man har 15-timmarveckor för sitt barn pga arbetslöshet, så får man ha barnen andra tider då man "söker jobb".
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Silverkedjan skrev:
Sedan förstår jag inte varför alla andra tider än 8-11 ska kallas "drop-in" ?

Enligt skollagen så har även föräldrar med oregelbundna och svårförutsägbara arbetstider rätt till barnsomsorg.

Om man har barn i gruppen som kommer "udda" tider så betyder det tex att man blir begränsad i vad man kan göra med de andra barnen eftersom man får ytterligare en tid att passa...Dessutom så blir det för vissa barn svårt att komma in i gruppen då de kommer och går på udda tider.

Visst har alla barn rätt till barnomsorg, men det är ingenting som säger att det måste vara på förskola. Har man udda tider kan man i stället bli hänvisad till "dagmamma".
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

*lånar*

jaha ja... detta är en popcorn-tråd, minsann! :smirk:

Jag kan inte förstå hur Silverkedjan och kamillo kan bli så otroligt trubbiga i sitt debatterande?

Silverkedjan, du är en högst kompetent kvinna att tänka själv, eller hur?! Jag förvånas över hur du kan jämföra "serviceyrket" vården med "serviceyrket" förskolan. Sedan när hade du gemensamma aktiviteter med dina patienter? Patienter som dessutom inte klädde sig själva, inte alltid tog instruktioner etcetera.

Kamomilla, dig känner jag inte till så mycket, men nog måste du väl också kunna tillstå att man med lite vilja och flexibilitet kan göra det lättare för föräldrar och barn?

Jag inser att det inte är lätt att ha frukost av modellen "gående bord" om man har en personalstyra på absolut minimum under flera timmar, men visst är det möjligt att den som kommer lite senare får en smörgås innan han/hon kastar sig in i leken?

Jag vet också att inte heller att alla inom vården delar Silverkedjans äppelkindade inställning 'anything for you, my dear'. Är det något område vårt land suger på så är det väl servicebegreppet? Visst har vi alla någon gång blivit bemötta av stelbenta byråkrater som vägrat att ändra en tid för att man ringde en minut försent eller vad det kan vara.

Inom barnomsorg finns tyvärr många lärare/förskollärare och andra som tar sig själva på alltför stort allvar och inte inser att det är omsorg man skall ge barnen, inte nödvändigtvis aktiviteter i varje sekund. Barn är ganska bra på att aktivera sig själva om möjligheter finns.

Men jag förstår både Silverkedjan och kamomillos ståndpunkter. Barnomsorgen är till för barnen och föräldrarna - alltså skulle barnomsorgen anpassa så att den är mer kundorienterad. Det kan dock inte Kamomilla göra på egen hand, utan hennes chefer och de lokala politikerna. De lokala politikerna har ofta inte så mycket till övers för barnen då de ju bara kostar pengar.

Vården är en annan sak där man måste ha jourverksamhet etcetera. Förskolorna skulle aldrig få den möjligheten att vara så flexibla som vården (som ju trots den sk flexibiliteten går på knäna).

Tack för ordet.:cool:
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

prinsessfeminist skrev:
*lånar*


Vården är en annan sak där man måste ha jourverksamhet etcetera. Förskolorna skulle aldrig få den möjligheten att vara så flexibla som vården (som ju trots den sk flexibiliteten går på knäna).

Tack för ordet.:cool:
Exakt. OM alla föräldrar skulle välja exakt så skulle det behövas mer personal under större delen av dagen = ökade personalomkostnader och vi vet alla redan hur lite som satsas på barnomsorg redan.

En vän som är förskollärare irriterar sig lite på de familjer som KONSEKVENT kommer sent. De batalar ju maxtaxa (det gör väl större delen skulle jag tro) men skriver ändå upp en tid de aldrig hinner till. När de sedan talar med familjen att vi kanske ska skriva 16.30 på er istället för 16 så att ni slipper stressa och komma sent, det går lika bra för oss blir de sura, kommer i tid en vecka och sen sent igen. Nu vet ju personalen att de kan räkna med halvtimmen senare men varför göra så? Tydligen inte ovanligt alls. Där tycker jag inte respekten för tider är trevlig gentemot förskollärare.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

prinsessfeminist skrev:
Jag förvånas över hur du kan jämföra "serviceyrket" vården med "serviceyrket" förskolan. Sedan när hade du gemensamma aktiviteter med dina patienter? Patienter som dessutom inte klädde sig själva, inte alltid tog instruktioner etcetera.

Varje dag...

Vi arbetar med både barn och förvirrade gamla, och är beroende av samarbete för att genomföra våra undersökningar. Dock inte i grupp, men tidpusslet är inte enklare eftersom vi har begränsad kapacitet på maskinerna.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

oz_joj skrev:
En vän som är förskollärare irriterar sig lite på de familjer som KONSEKVENT kommer sent. När de sedan talar med familjen att vi kanske ska skriva 16.30 på er istället för 16 så att ni slipper stressa och komma sent...

Det där förstår jag inte alls? Vad skulle föräldrarna ha emot ett sådant bra förslag? Självklart ska man ange de verkliga tiderna med marginal, man har ju rätt att räkna in restid utan stress.

När jag pratar om att komma sent menar jag inte HÄMTA sent, utan att man missar magiska klockslag på morgonen.

På vårt nya dagis är det aldrig några problem. Barnen äter frukost i lugn miljö i skift mellan ca 7.30 och 8.30 så man kan komma med barn som är hungrigt eller har ätit hemma och man kan komma för sent med "oätet" barn så sparar de mat bara man talat om det innan.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

prinsessfeminist skrev:
. Barnomsorgen är till för barnen och föräldrarna - alltså skulle barnomsorgen anpassa så att den är mer kundorienterad. Det kan dock inte Kamomilla göra på egen hand, utan hennes chefer och de lokala politikerna. De lokala politikerna har ofta inte så mycket till övers för barnen då de ju bara kostar pengar.
:

Det kostar inte mer pengar att organisera om 15-timmarsbarnen så att de får bättre villkor. Det kan varje förskola själva påverka, precis som bettysmatte beskriver.

Man kan inte bara "följa order" utan att föra en dialog uppåt om arbetssätten. Hur ska då chefer och politiker få veta att det inte är bra?

I mitt 8-11 exempel skulle det tex inte kosta mer att låta två barn dela och gå sex timmar varannan dag. Eller åtminstone att låta barnet komma 8.30 -11.30 istället så det slapp gå ifrån innan de lekt färdigt innan lunchen.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

break_a_leg skrev:
Om man har barn i gruppen som kommer "udda" tider så betyder det tex att man blir begränsad i vad man kan göra med de andra barnen eftersom man får ytterligare en tid att passa...Dessutom så blir det för vissa barn svårt att komma in i gruppen då de kommer och går på udda tider.

.

De tider man kommer kan man ju anpassa till de aktiviteter som finns i den mån att det går ju alltid att komma tidigare med barnet om det passar bättre för förskolan, eller avstå tills efter aktiviteten. Jag börjar tex ca 10 flera morgnar men väljer i samråd med personalen att gå tidigare de dagar barnet annars skulle missa en organiserad aktivitet som utflykt eller jakt på hemliga lådan.

Och kan man sluta extra tidigt en dag så får man kanske finna sig i att vänta tills längdhoppstävlingen är slut innan barnet vill åka hem.

Jag försöker ju att utnyttja barnomsorgen så LITE som möjligt och det oregelbundna består ju i att barnet blir mindre på dagis än de ramar jag fått som mall.

Om jag däremot inte hade en sambo som kunde pussla med sina dagar så han kunde hämta/lämna (fast han inte är vårdnadshavare) de dygn jag jobbar natt så skulle jag såklart inte kunna ha en vanlig dagisplats.

Så länge det handlar om att föräldern ska till ARBETET och inte är föräldraledig så kan man ju planera och tala om tämligen exakta tider. Då har jag ju (oftast) inte en liten bebis med mig också.

Det jag vänder mig mot är den totala bristen på barnperspektiv som kamomillo har när det gäller 15-timmarsbarnen som fått ett litet syskon.

Jag tycker det är oerhört tråkigt med en förskollärare som har ett så trångt perspektiv och/eller dålig självkänsla och förakt för föräldrar att vederbörande på fullt allvar tror att om man har svårt att passa en exakt och tidig morgontid när det är vinter, man har långt till dagis och en nyfödd bebis i kombination med en unge i trotsåldern så har det bara med bristande respekt för henne och hennes yrkeskategori att göra, eller att man SJÄLV är en lat viktigpetter som vill ha en sovmorgon för egen del.

Var kommer barnens perspektiv in? Vem är man till för? Varför är man så snabb att kasta skit på föräldrarna, särskilt om de har ett högstatusjobb?

Det framgår också att kamomillo själv inte har en aning om vad det innebär att ta sig i väg tidigt på morgonen med TVÅ barn varav en liten helammad bebis vars dygnsrytm inte låter sig styras. Själv var hon nämligen hemma med sitt enda barn i 2,5 år.

Är det dålig fantasi eller dålig empatisk förmåga som gör att man tappar barnperspektivet och tycker att viktigpettrar till mammor minsann i helsprätta kan respektera henne och komma i tid ?

Alla som VARIT i en situation med ett barn i trotsåldern och en nyfödd helammad kan förstå att det är inte en alldeles enkel situation att packa iväg ett sådant gäng vintertid mot en exakt tidpunkt som för en del familjer är särdeles illa vald ur BARNENS synpunkt.

Det är jobbigt nog att få ett syskon. Om sedan bebisen skriker och äter på natten så det större barnet väcks till och från och båda inte får sova ostört förrän efter kl 4-5, hur bra för BARNEN är det då att slitas upp klockan sex igen när de annars skulle sovit till halv åtta?

Om man som föräldraledig med liten bebis och långt till dagis kommer försent till en tidig morgontid så har det väldigt lite med att man upplever förskollärare som sopgubbar att göra.

Istället är det förmodligen så att man stressat halvt ihjäl sig och de dödströtta barnen på morgonen för att inte missa det magiska klockslaget. MEN att det tar tid att skotta fram bilen och ta hand om två barn samtidigt, eller att man lagom när man tror man rott projekt två påbyltade barn äntligen fastspända i framskrapad bil i tid råkar ut för en bajslukt och måste ta in båda barnen i värmen och börja om... eller att treåringen kommer på en ny lek som går ut på att gömma vinterstövlarna i ugnen bakom ryggen på mamma som tröstar arg bebis som väcks och byltas på i fel sovfas... eller att det äldre barnet helt enkelt somnar i snön medan man skottar bilen.... eller att det äldre barnet bestämmer sig för att hoppa i en vattenpöl medan mamma sätter fast bebin... eller...eller...eller.

Att tro att det handlar om att viktigpettrar till mammor vill ha sovmorgnar är så långt från verkligheten man kan komma.

Däremot passar alla tider inte alla BARN, särskilt inte när det är en nyfödd med i spelet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 545
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 459
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 203
Senast: ako
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 399
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp