Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?
break_a_leg skrev:
Om man har barn i gruppen som kommer "udda" tider så betyder det tex att man blir begränsad i vad man kan göra med de andra barnen eftersom man får ytterligare en tid att passa...Dessutom så blir det för vissa barn svårt att komma in i gruppen då de kommer och går på udda tider.
.
De tider man kommer kan man ju anpassa till de aktiviteter som finns i den mån att det går ju alltid att komma tidigare med barnet om det passar bättre för förskolan, eller avstå tills efter aktiviteten. Jag börjar tex ca 10 flera morgnar men väljer i samråd med personalen att gå tidigare de dagar barnet annars skulle missa en organiserad aktivitet som utflykt eller jakt på hemliga lådan.
Och kan man sluta extra tidigt en dag så får man kanske finna sig i att vänta tills längdhoppstävlingen är slut innan barnet vill åka hem.
Jag försöker ju att utnyttja barnomsorgen så LITE som möjligt och det oregelbundna består ju i att barnet blir mindre på dagis än de ramar jag fått som mall.
Om jag däremot inte hade en sambo som kunde pussla med sina dagar så han kunde hämta/lämna (fast han inte är vårdnadshavare) de dygn jag jobbar natt så skulle jag såklart inte kunna ha en vanlig dagisplats.
Så länge det handlar om att föräldern ska till ARBETET och inte är föräldraledig så kan man ju planera och tala om tämligen exakta tider. Då har jag ju (oftast) inte en liten bebis med mig också.
Det jag vänder mig mot är den totala bristen på barnperspektiv som kamomillo har när det gäller 15-timmarsbarnen som fått ett litet syskon.
Jag tycker det är oerhört tråkigt med en förskollärare som har ett så trångt perspektiv och/eller dålig självkänsla och förakt för föräldrar att vederbörande på fullt allvar tror att om man har svårt att passa en exakt och tidig morgontid när det är vinter, man har långt till dagis och en nyfödd bebis i kombination med en unge i trotsåldern så har det bara med bristande respekt för henne och hennes yrkeskategori att göra, eller att man SJÄLV är en lat viktigpetter som vill ha en sovmorgon för egen del.
Var kommer barnens perspektiv in? Vem är man till för? Varför är man så snabb att kasta skit på föräldrarna, särskilt om de har ett högstatusjobb?
Det framgår också att kamomillo själv inte har en aning om vad det innebär att ta sig i väg tidigt på morgonen med TVÅ barn varav en liten helammad bebis vars dygnsrytm inte låter sig styras. Själv var hon nämligen hemma med sitt enda barn i 2,5 år.
Är det dålig fantasi eller dålig empatisk förmåga som gör att man tappar barnperspektivet och tycker att viktigpettrar till mammor minsann i helsprätta kan respektera henne och komma i tid ?
Alla som VARIT i en situation med ett barn i trotsåldern och en nyfödd helammad kan förstå att det är inte en alldeles enkel situation att packa iväg ett sådant gäng vintertid mot en exakt tidpunkt som för en del familjer är särdeles illa vald ur BARNENS synpunkt.
Det är jobbigt nog att få ett syskon. Om sedan bebisen skriker och äter på natten så det större barnet väcks till och från och båda inte får sova ostört förrän efter kl 4-5, hur bra för BARNEN är det då att slitas upp klockan sex igen när de annars skulle sovit till halv åtta?
Om man som föräldraledig med liten bebis och långt till dagis kommer försent till en tidig morgontid så har det väldigt lite med att man upplever förskollärare som sopgubbar att göra.
Istället är det förmodligen så att man stressat halvt ihjäl sig och de dödströtta barnen på morgonen för att inte missa det magiska klockslaget. MEN att det tar tid att skotta fram bilen och ta hand om två barn samtidigt, eller att man lagom när man tror man rott projekt två påbyltade barn äntligen fastspända i framskrapad bil i tid råkar ut för en bajslukt och måste ta in båda barnen i värmen och börja om... eller att treåringen kommer på en ny lek som går ut på att gömma vinterstövlarna i ugnen bakom ryggen på mamma som tröstar arg bebis som väcks och byltas på i fel sovfas... eller att det äldre barnet helt enkelt somnar i snön medan man skottar bilen.... eller att det äldre barnet bestämmer sig för att hoppa i en vattenpöl medan mamma sätter fast bebin... eller...eller...eller.
Att tro att det handlar om att viktigpettrar till mammor vill ha sovmorgnar är så långt från verkligheten man kan komma.
Däremot passar alla tider inte alla BARN, särskilt inte när det är en nyfödd med i spelet.