Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Inte_Ung skrev:
Barnomsorgen är till för att föräldrarna skall kunna arbeta eller studera.
I så fall borde ju dagis få bestämma 15-timmarstiderna helt själva eftersom de inte är till för arbetande föräldrar utan föräldralediga föräldrar.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

oz_joj skrev:
I så fall borde ju dagis få bestämma 15-timmarstiderna helt själva eftersom de inte är till för arbetande föräldrar utan föräldralediga föräldrar.


Det är ju det de gör.:confused:

Enligt skollagen är dock de 15 timmarna ett minimum, och de ska vara till för BARNET, så BARNET får ut så mycket som möjligt av dem.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

oz_joj skrev:
Fast jag känner en del förskollärare men har inte hört någon av dem få kräva sina arbetstider. Skifttiderna är bestämda och sen får de på avdelningarna fösöka enas om vem som slutar tidigt vilken dag. Har aldrig hört någon av mina vänner säga att hon vägrar arbeta eftermiddagar och därför får inga 15-timmars barn komma efter lunch.
Det har inte jag heller.
Och då så har jag haft 3 barn hela vägen genom barnomsorgen.
Den enda som jag vet om som på något vis gnäller är kamomillo.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Inte_Ung skrev:
Det har inte jag heller.
Och då så har jag haft 3 barn hela vägen genom barnomsorgen.
Den enda som jag vet om som på något vis gnäller är kamomillo.
Fast jag tycker det jag skrev mer stöder Kamomill. Några jämför barnomsorgens öppettider med akutvårdens och anser att tex 15-timmarsbarnen borde få flexa mer med hänvisning till att inte personalen ska diktera att de ej vill jobba eftermiddagar. Men min erfarenhet säger (och din) att inte personalen väljer att inte jobba eftermiddagar, de får ta de schematider som bestämts uppifrån.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

oz_joj skrev:
Men min erfarenhet säger (och din) att inte personalen väljer att inte jobba eftermiddagar, de får ta de schematider som bestämts uppifrån.

Jag arbetar ju på förskola emellanåt, och där jag arbetar är det så att förskolechefen lägger personalens schema utifrån de tider som barnens föräldrar lämnar in. Så det är därför man inte vill köra med "kom när det passar", man vill ha personaltätt när det är mest barn på förskolan.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

break_a_leg skrev:
Jag arbetar ju på förskola emellanåt, och där jag arbetar är det så att förskolechefen lägger personalens schema utifrån de tider som barnens föräldrar lämnar in. Så det är därför man inte vill köra med "kom när det passar", man vill ha personaltätt när det är mest barn på förskolan.
Låter ju onekligen vettigast!
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

break_a_leg skrev:
Jag arbetar ju på förskola emellanåt, och där jag arbetar är det så att förskolechefen lägger personalens schema utifrån de tider som barnens föräldrar lämnar in. Så det är därför man inte vill köra med "kom när det passar", man vill ha personaltätt när det är mest barn på förskolan.

Ja, det är ju så det fungerar. Vi har i teorin öppet mellan 6.30 och 18.30, men vi använder ju oss av barnens scheman för att lägga upp våra arbetstider. Om, till exempel, vi har barn till 17.00 på onsdagar och 17.30 på tisdagar så sätter vi ju sista personal till den tiden (inte till 18.30). Det "sparar ju in" tid som vi kan använda bättre på ett annat ställe. Det är en missuppfattning ibland, tror jag, att man inte behöver komma i tid på kvällen för det är ju ändå "någon" där till 18.30. Fast så är det ju inte... Vi går ju inte hem så länge det finns barn kvar :D , tro inte det, MEN det blir ju övertid för oss. Om någon kommer för sent pga något akut som inträffat är det ju en helt annan sak, och det kan hända vem som helst, men att slarva med att hålla tiden är INTE schysst mot oss som jobbar på förskolan. Det kan ju faktiskt vara så att vi har en tid till klippning, tandläkaren eller vad som helst. Om inte NI kommer i tid, så gör inte vi det heller...!
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Jävlars va du sårar mej!
Jag gnäller INTE!!!!
Jag jobbar gärna hela dagar, har inget behov alls av att vara ledig på eftermiddagen.
Mitt första inlägg skrev jag efter en stunds mockning och "TANKAR"
Det jag ville belysa var att för 10 år sedan fixade mina vänner småbarnsföräldrarna, att ha bara 3 timmars förskola...

Jag skrev att jag trodde att vi hade ett annat tempo då, och att jag kan "känna" att de som var fullt möjligt då, inte alls är möjligt nu!

Vår kommun har i höst infört detta med 3 timmars, helt utan att vi personal visste att det ens var på gång, Fick jag välja skulle barnen vara med mej 5 timmar 3 dagar i veckan, men jag väljer inte detta själv.

Jag skrev också att vårt dagis förmodligen lägger ner till sommaren, och som du kanske förstår innebär det en del sorg, inte bara för mej, och föräldrarna, utan även för alla dessa barn som gått genon dessa dörrar under dom nästa 20 år jag jobbat på samma ställe...
Men som det är nu, har vi annat att stånga oss blodiga mot än hur många timmar barnen är varje dag? det hoppas jag du förstår!

Det som fick mej att bli extra tjurig var att du skrev att du med din halva mille i skatt skulle betala min lön....
du klev på en öm tå, jag vet att jag är hopplöst lågavlönad, och inte ett dugg mallig för det! Trots detta älskar jag mitt jobb, och att få umgås med barn är för mej en del av livet!!!! faktiskt så är det så att jag skulle kunna jobba min tid nästan gratis, bara för att få den kärlek tillbaka som barnen ger..

Jag ber så mycket om ursäkt om jag förstört din helg, det var inte på något sätt min mening, Ja kan också bli het och tokig ibland...

Nu sätter jag punkt för denna gång!

Lev och må!

* Jenny *
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

bettysmatte skrev:
Ja, det är ju så det fungerar. Vi har i teorin öppet mellan 6.30 och 18.30, men vi använder ju oss av barnens scheman för att lägga upp våra arbetstider. !

Det är ju så det ska vara. :)

Men jag har fått uppfattningen om att man på en del håll gör tvärtom, dvs tvingar alla som det går att tvinga (dvs 15-timmarsbarnen) så tidigt som möjligt - och passa tiden - för att anpassa DEM till personalens önskemål om att vara lediga på em.

Vilket medför att många av dem, precis som vi, ger upp att komma överhuvudtaget och så har man mindre barn på dagiset att ta hand om..

Fel metod att signalera personalbrist tycker jag :(
 
Senast ändrad:
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Inte "kom när det passar" utan "planera när du skall komma".
Vad jag tycker år konstigt är "du får de tider som vi bestämmer".

Det är ju litet olika det där.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Men tyvärr finns det nog ingen förskola som har utrymme för att 100% passa alla föräldrar. Hur man än försöker tillmötesgå (och ja, det försöker man faktiskt med även om folk inte tror det) föräldrar så kan inte alla bli nöjda!

Jag tror att mycket beror på att de flesta föräldrar ser enbart till SITT barn medan personalen faktiskt har en hel barngrupp att ta hänsyn till.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Hur klarade sig mammorna utan dagis förr? Hur kunde de klara av att ta hand om mer en ett barn i taget? Tänk att både ta hand om en bebis och ett ( eller fler) storasyskon! Arma kvinnor! Antagligen hann de varken med babysim eller att fika med väninnorna på stan... Tur att samhället har utvecklats!
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Inte_Ung skrev:
.
Jag vill inte att mina barn bara träffar kristna barn.


Nej usxh, det skulle de ju verkligen kunna ta skada av!!! Det vet ju alla hur hemska"kristna" barn är!
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Jag skulle helrle aldrig i livet sätta mina barn i en kristen förskola.
Skulle inte vilja att barnen indokinres i den kristna läran.(eller nån annan religös lära öht)
VIll sedan ungarna när de är äldre, och faktiskt kan fatta egena beslut och skapa sina egana värderingar tex döpa sig och/eller konfimeras så är det upp till dem.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

escodobe skrev:
Jag skulle helrle aldrig i livet sätta mina barn i en kristen förskola.
Skulle inte vilja att barnen indokinres i den kristna läran.(eller nån annan religös lära öht)
VIll sedan ungarna när de är äldre, och faktiskt kan fatta egena beslut och skapa sina egana värderingar tex döpa sig och/eller konfimeras så är det upp till dem.

Jag har lite erfarenhet av en kristen förskola. Hade kontakt med dem för lite tips och råd när jag försökte starta en kooperativ icke-kristen förskola. Jag fick knappast uppfattningen att det var någon indoktrinering som skedde där, snarare att det var en liten lugn och mysig förskola där man gick till kyrkan ibland och pratade lite om Gud och Jesus då och då.

Jag reagerar MYCKET starkare på en familj som har barn på förskolan där jag jobbar nu. De är vegetarianer. Inget ont i det, men man önskar att de lät barnen få äta allsidigt medans de växer, och sedan bestämma själv i vuxen ålder om de vill äta kött eller avstå. BVC har påpekat att den yngsta tjejen var undernärd för ett tag sedan (hon är nu ca 2,5 år gammal). De får ju vegetariska alternativ vid måltider på förskolan. Problemet är väl snarast att barnen inte äter vad de serveras. De gillar, t. ex., inte bönor som är en viktig proteinkälla om man inte äter kött. Eftersom barnen inte har förmåga att förstå att de måste äta vissa saker för att må bra, önskar jag att dessa föräldrar serverade kött till sina barn så att de fick chans till en allsidig kost. Vad tycker ni?
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

givetvis hålelr jag med dig var det gäller barnet, far barnet illa (om det är undernärt) så har ju sjukskötreskan skyldighet att rapportera det till socialen om jag inte missminner mig.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Ni kan väl som förskolepersonal göra en anmälan till soc om ni tycker att barnet far illa av föräldrarnas "inställning till mat"?
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Jag tror inte längre att hon räknas som undernärd, men jag tror absolut inte att hon får i sig den näring hon behöver för att utvecklas optimalt. Eftersom hon inte är påtagligt undernärd tror jag inte att en anmälan till soc är befogad. Jag tycker bara att det är trist att föräldrarna inte kan låta barnen äta allsidigt när de är små. Jag vet att det finns delade meningar om kötts nyttighet, men jag tror ändå att det är svårt att få i ett barn allt det behöver om man helt utesluter kött (nej förresten, fisk är tillåtet hos dessa föräldrar). Som sagt, det mesta av de vegetariska alternativen den minsta tjejen får ratar hon bara. Hon sitter oftast och pillar i sig pasta och potatis med sås. "Köttet" låter hon vara.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 545
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 459
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 203
Senast: ako
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 399
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp