Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Det är din mans arbetstider som ska styra dagistiderna och inte dina. Du är inte vårdnadshavare, flickan har två egna sådana. Självklart måste du lära dig att ta hand om din bebies först och främst och det är en pärs första gången.

Att som andra här dra paralleller till föräldrar som lämnar sina biologiska barn på dagis när de får nummer två är inte ett dugg relevant. När man som förälder får sitt andra barn är man betydligt bättre rustad och rutinerad. Minns själv hur lätt jag tyckte det var att ta hand om barn två (o tre o fyra) jämfört med det första!

En styvmamma, hur mycket hon än gillar sitt styvbarn har inte den rutinen och dessutom är hon som sagt inte ansvarig för detta barn alls. Allt man som styvförälder önskar göra med sitt styvbarn är bonus för barnet och den andre föräldern. Skulle inte drömt om att tvinga mitt x nya fru att ta hand om våra barn när hon var barnledig med sitt. Likaså är jag glad åt allt min man gör för mina barn men på inga villkors vis kräver jag det, de är och förblir mitt och pappans ansvar.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Hur kan man säga att en styvmamma som har ett barn 50% av tiden inte är ansvarig alls ? NU menar jag inte att Jossan inte har rätt till att sambons dotter skall få vara på dagis heltid om de så vill.

MIn sambo kom in i bilden när mina flickor var 3½ och för oss alla (tre) var det självklart att han skulle vara en fullödig förälder. Varken mer eller mindre värd en ngn av oss andra som de levde med.

Sen håller jag inte ett dugg med om att ta hand om en bebis är en pärs.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Hur jobbigt folk tycker att det är att ta hand om en bebis är väl olika? Det är väl olika för vilken person man är själv och hur bebisen är, för alla bebisar är inte gulliga och sover hela tiden. Så hurvida jag tycker att en bebis är jobbig att ta hand eller inte behöver inte påverka vad andra tycker, för alla är olika, that´s life!
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Det är väl sant. Oavsett så tycker jag att de äldre barnen inte får bli satta åt sidan.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

cirkus skrev:
Det är väl sant. Oavsett så tycker jag att de äldre barnen inte får bli satta åt sidan.

Precis min åsikt också.

Juridiskt är det väl så att det är biologiska föräldrarna som är ansvariga för sina barn men börjar man nu leva ihop med nån ny så strävar man väl till att bli en familj där alla är lika fullödiga medlemmar?
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Lessen... men att ha barn är att göra uppoffringar, man är "aptrött," lessen, det är sambos barn, osv i all oändlighet....
Men det är ett BARN!!!!

Vill man ha barn?
Vill man ha en sambo med barn?
Har man råd med barn? Frågorna är oändliga, men svaren är få....
Men....

Vi har rätt till...?
Vi måste få egentid...?
Samhället borde...? '
Hallå! gjorde du ditt barn med öppna ögon?
Va du beredd att "offra" lite tid till en familj???
Vad får dej att tro att du är så inkompetent som förälder att du inte ska klara stimulera en 2.5 åring????

Våga lita på att du KLARAR!!!!!
Du kommer att vara förträfflig som både mamma och "bonus mamma" de är skitsnack att vi måste "offra " så mycket, Vi får så OÄNDLIGT TILLBAKA:love: när vi umgås med barn!!!!!

Njut av den underbara tid som kommer, ta inte ut allt jobbigt i förskott, och LEV!!!! ihop med dom barn som föräras dej:love:

ATT HA BARN ÄR ATT VÅGA VARA VUXEN!!!!!!!

* Jenny *
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

*lånar knapp*

Denna tråd är fruktansvärt deprimerande, för nu märker jag att ni allihop skulle tycka att jag är en fruktansvärt usel bonusmamma. :crazy: :cry:
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Hur man vill ha det är väl upp till var och en. Jag skulle inte kunna föreställa mig att leva med en person som INTE ser bonusbarnen som en tillgång, den skulle jag välja bort. Men det är ju olika, det beror också på hur den andra föräldern är och vill ha det
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

cirkus skrev:
Jag håller med att det är svårt att behöva passa tider sådär stenhårt. OCh att man borde få välja lite om man vill ha två-tre dagar längre tex. Tyvärr känns det ju som att man måste anpassa sig efter vad som passar dagiset inte vad som passar ens barn.

Ja, men här MÅSTE jag bara få försvara förskolorna också! Om inte förskolorna får ha någon som helst kontroll över tider när barnen kommer och går är det näst intill omöjligt att planera några aktiviteter. Vi lägger personlatätheten efter antal barn vid olika tillfällen. På förskolan jag jobbar har man valt,till skillnad från resten av kommunen, att tillåta barnen att komma 3 dagar i veckan 8.30 till 13.30 i stället för 8.30 till 11.30 5 dagar i veckan. Förskolan har dock valt att bestämma vilka 3 dagar det ska vara, och alla 15-timmarsbarn måste ha samma dagar. Annars fungerar det inte. Vi är uppdelade på två avdelningar med sammanlagt 4 lärare. Jag "pendlar" lite mellan bägge avdelningarna för att det ska fungera. Ett exempel, en dag i veckan går de äldsta barnen ut i skogen och det kräver 3 personal, alltså måste vi göra det på en dag när 15-timmarsbarnen inte kommer, annars skulle läraren som stannar hemma ha alldeles för många små barn själv.

Jag VET att föräldrar ofta upplever förskolorna som strikta och "snåla" med tiderna men, tro mig, det är ett himla pusslande från vår sida också för att få det att gå ihop! Vi vill ju att det ska bli något vettigt av det hela och inte bara barnpassning/förvaring av barn!!
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Det är synd att det måste vara så - det vore ju bättre för alla om personaltätheten var så stor att det fungerade ändå !
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Men lösningen med att barnen kommer hela men färre dagar istället för tre exakta timmar när alla ska in och ut samtidigt tycker jag skulle vara bättre även för dagisens planering?

Och man skulle ha en chans att hinna med hämtning/lämning trots ny bebis de dagar man hade dagisplats.

Jag skulle gärna haft sex timmarsdagar så barnet hade samma "status" som kompisarna utan litet syskon de dagar barnet varit på dagis. Och så tre dagar en vecka och två nästa. Typ att två barn delar på en 30-timmarsplats.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Poxz skrev:
*lånar knapp*

Denna tråd är fruktansvärt deprimerande, för nu märker jag att ni allihop skulle tycka att jag är en fruktansvärt usel bonusmamma. :crazy: :cry:
Säkert inte jag för jag är också en usel bonusmamma (fast bonusbarnen påstår sig gilla mig).
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

cirkus skrev:
Hur kan man säga att en styvmamma som har ett barn 50% av tiden inte är ansvarig alls ? NU menar jag inte att Jossan inte har rätt till att sambons dotter skall få vara på dagis heltid om de så vill.

MIn sambo kom in i bilden när mina flickor var 3½ och för oss alla (tre) var det självklart att han skulle vara en fullödig förälder. Varken mer eller mindre värd en ngn av oss andra som de levde med.

Sen håller jag inte ett dugg med om att ta hand om en bebis är en pärs.

Vidhåller faktiskt att en styvmamma/pappa bara har det ansvaret hon/han väljer att ha. Bra att det var självklart för er att din man skulle vara förälder åt dina barn men det var väl hans val? De har väl en egen pappa annars? Vad händer om din nuvarande och du skiljer er? Jag har själv under uppväxten blivit av med en älskad styvfar och det är inte naturligt att hålla kontakten med en sån. Man har det en viss tid men det rinner ut i sanden förr eller senare.f

Om det är en pärs eller inte att ta hand om en bebis kan man väl disktutera och få lika många svar som det finns mammor och bebisar. En kolikbaby är en jättepärs för alla, en nybliven förstagångsmamma kan uppleva en lugn bebis som svår. En flergångsmamma är i de flesta fall betydligt lugnare och lite mer rutinerad varför de flesta tycker att allting blir lättare.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Britta68 skrev:
Precis min åsikt också.

Juridiskt är det väl så att det är biologiska föräldrarna som är ansvariga för sina barn men börjar man nu leva ihop med nån ny så strävar man väl till att bli en familj där alla är lika fullödiga medlemmar?

Japp man strävar emot att alla ska bli fullödiga medlemmar av en nyfamilj men det är inte detsamma som en kärnfamilj. Rollerna ser delvis annorlunda ut och om man försöker låtsas att man är en kärnfamilj går man nog bet.

Finns en bok som heter "Familjen hoppsan" där det finns massor med matnyttiga tips för hur man hanterar sina nya roller i en nyfamilj.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Anande inte att jag skulle starta sån debatt...

Vad gäller diskussionen om mitt ansvar som bonusmamma, jag tror jag har gått in i rollen så mycket som någon människa kan. Jag ser det som självklart att jag tar hand om henne lika mycket som hennes pappa. Jag har visserligen valt det själv, men min sambo skulle nog inte kunnat eller velat leva med någon som såg hans dotter som just hans dotter och inte en del av vår gemensamma familj.
Han har hela tiden gett mig stora friheter, och jag har därför känt mig väldigt mycket som hennes mamma, eller i alla fall vårdnadshavare, under våra veckor. Självklart är det mamma och pappa som bestämmer i slutändan, men jag har genom mitt stora engangemang fått stort inflytande över henne, vilket också gett mig mer glädje än jag kunnat drömma om (hon är ofta med i stallet och har blivit helt sjukt hästtokig, ett intresse hon delar med bara mig :love: ).
Så JA, jag vet att man får massor tillbaks av att umgås med barn, det är inte det det handlar om.

Det handlar heller egentligen inte om att hon inte är min dotter, jag skulle säkert ha lite småpanik över nya livet även om hon vore min biologiskt. Skillnaden är att då skulle jag ha mer RUTIN, jag skulle veta precis vad det innebar att föda och ta hand om ett spädbarn (missade hennes första halvår) och säkert känna mig tryggare i den rollen, med vad som väntade och hur jag skulle hantera det.
Tryggare i rollen som mamma rent allmänt och tryggare i rollen som mamma TILL HENNE (om vi hade henne jämt).
Nu är ju just grejen att jag inte HAR gjort det här förrut. Bilden jag målar upp är värsta tänkbara, och det är inte alls säkert mina tankar nu kommer stämma med vad jag känner om en månad. Speciellt sömnen känns otroligt viktig nu, höggravid och med järnbrist, men sen kommer jag kanske vänja mig, få superkrafterna alla pratar om, en väldigt snäll bäbis eller bara inte se det som ett problem jämfört med allt det underbara.
Jag vet inte hur det kommer bli, och det var just det som oroade mig.

Vad gäller min "inkompetens att stimulera en 2,5-åring"... Dels tycker jag inte man kan jämföra livssituationer eller barn. Du lever ditt liv, och upplever det på ett sätt. En annan lever ett helt annat liv, med andra förutsättningar och skulle säkert uppleva ditt liv annorlunda. Det går inte att säga att det eller det INTE är jobbigt, eller ÄR jobbigt, det beror helt på vem man är och vilket liv man lever. Jag skulle inte döma nån annan för att de tycker saker är jobbiga som jag fixar plättlätt. Man är olika, helt enkelt. BARN är olika.
Av den anledningen tycker jag inte du kan säga att nån är inkompetent som inte fixar att ha hemma barn nr 2 på heltid med en nyfödd bäbis, ELLER för den delen att barn nr 2 tar skada av att vara på dagis.

Vad har att "offra tid" med nåt att göra? Det var inte tiden jag pratade om, det var möjligheten att få sova. Tid har jag gott om när jag är hemma, men att sedan utnyttja den till något konstruktivt om jag (om det nu blir så) aldrig får sova, de är en annan sak.
Är man slutkörd orkar man inte leka eller aktivera, i alla fall inte lika bra som dagis. Uppoffringar, ja. Att bortse från att man faktiskt har egna grundläggande behov som människa, nej.


Tack för alla inlägg!



/Jossan
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Det här med dagis det beror inte enbart på biologiska föräldrarna utan familjen var barnet befinner sig då. I vårat fall var det jag hemma med nyfödd (först till mig) efter traumatisk förlossning, hatisk 7-åring som skulle skickas med taxi till skolan dagligen och då säger barnomsorgen att nej ingen fritte ni är ett familj!!!! Då var jag färdig att packa ihop mina och bebisens grejer!!! Som tur kloka sambon min gick till kommunen och förklarade att det kommer inte att funka, så hosta fram ett fritte plats annars blir det separation och då får ni fixa fritte i varje fall.

Tack o lov förstod snälla damen allvaret och hjälpte oss.

Nu vill jag inte bli svartmålad pga. vad jag har skrivit. Jag har försökt och försökt med 7-åringen men ff. efter 3 år under samma taket är det jag som har tagit pappan från honom!!!!!
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Silverkedjan skrev:
Men lösningen med att barnen kommer hela men färre dagar istället för tre exakta timmar när alla ska in och ut samtidigt tycker jag skulle vara bättre även för dagisens planering?

Och man skulle ha en chans att hinna med hämtning/lämning trots ny bebis de dagar man hade dagisplats.


Ja, det håller jag alldeles med på! Jag tycker också att det är bättre med 5 timmar, 3 dagar i veckan. Men BARA om förskolan får bestämma vilka dagar det är och vilka tider, annars blir det lätt kaos i vår planering. Vi har nyligen haft problem med en mamma som har en 3,5-åring, en nästan 2-åring och en liten bebis. Först var hon inte nöjd med att hon inte fick 3 dagar i sträck för det var så jobbigt att berätta för den äldsta att han inte skulle komma till förskolan "mellandagen", och hon orkade inte med hans ilska. Sedan anmälde hon sig till babymassage och babysim tre gånger/vecka och blev arg för att inte vi kunde ändra på hennes sluttid en dag i veckan. Men det fungerar inte, för då har vi inte mycket personal kvar, samt att det blir alldeles för nära inpå mellanmålet. Så det ÄR inte helt lätt för oss heller!
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Javisst, var och en gör sina val, och jag skulle välja bort någon som inte fattade att "tar man kon får man kalvarna också". Då hade JAG valt bort. Jag hade faktiskt aldrig föreställt mig att någon skulle vilja ha både och så jag var glatt inställd på att leva ensam resten av mitt liv. Nu blev det inte så.

Hur det skulle bli med bonusbarnen i händelse av skilsmässa har vi faktiskt diskuterat, och ännu mer har vi diskuterat vad som skulle hända om jag dog. Så vi vet precis hur vi skulle vilja ha det, med vi menar jag - jag, pappan, min sambo och även barnen.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

Måla inte fan på väggen redan nu :) ta det som det kommer istället och känn efter!

Jag orkar inte med min egen son pga mitt oerhört stora sömnbehov så han går på dagis mellan 9- 16 mån - tors och innan någon hugger huvudet av mig så ska jag säga att jag är sjuk i MS och lider av Fatigue ( MS relaterad trötthet )

För mig är sömnen oerhört viktig för att kunna funger som mamma efter att sonen kommer hem från dagis, denna vecka har jag passat på att ha honom hemma eftersom jag känner mig ganska pigg och glad och det gäller att ta vara på dom stunderna.

Jag förstår dig fullt ut när du säger att du tänker på sömnen, jag tycker det är viktigare att du kan fokuser på din bonusdotter på eftermiddagarna och vara glad och pigg då än att gå runt och vara ett vrak som är sur och har kort stubin.

Jag skulle dock inte valt att ha barnet på dagis 2 dgr per vecka mellan 7- 14.30 utan fördelat det på 3 dgr istället men det är självklart valfritt :D

Så ta nu tiden som den kommer och förvänta dig inte det värsta tänkbara!!!!

Lycka till.
 
Sv: Dagis under mammaledighet (bonusbarn)?

TACK!!! :bow:
Jag hade en dålig dag när jag skrev tråden, nu känns det bättre. Håller med dig om att sömnen är jätteviktig för att man ska fungera som mamma och människa rent allmänt. Men vi får ta det som det kommer, och jag insåg också att pappa kommer finnas där, och även mormor/morfar och farmor/farfar om det skulle krisa.
Oavsett hur mycket dagistid vi har rätt till, kommer jag/vi försöka balansera det så bra som möjligt, för att alla ska må bra.



/Jossan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 550
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 459
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 203
Senast: ako
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
14 399
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp