Cushing - tips och erfarenheter

Sv: Cushing - tips och erfarenheter

HelenaHandberg skrev:
Det tycks som PL har rätt :) och min referens från från Equine science blandat ihop pergolide och bromokriptin! Dock är den tredje substansen som nämns på den sidan, trilostane, också intressant. Tror det tidigare varit reggat i Sverige för 2benta men hittar det inte nu. HH

Det jag hittar om trilostane verkar ju lovande. Dock verkar det inte finnas någon jämförande studie med pergolide (och det verkar ju vara den mest använda substansen med bra resultat). Går det att få tag i trilostane i Sverige?

/Maria

En annan sak jag måste klura på är ju det här med fodret. Har sagt till dom som har henne för tillfället att inte ge henne något kraftfoder utan bara hö. Så det hoppas jag dom gör.

Men vilket foder ska man absolut inte ge? Tillskott man kan ge?

Finns mycket olika åsikter om vad Cushing hästar ska/inte ska äta.

Antar att om dom utvecklat IR än eller inte avgör vad dom kan/inte kan äta också. För alla Cushing hästar är väl inte IR? Kan man testa det? Polyuri/polydipsi var väl tecken på det om jag förstått saken rätt?

Hjälp mig spåna. :bow: Ni som har/hade hästar med Cushing hur har ni gjort med foderstat?

/Maria

Jag har inte gjort några direkta förändringar i min hästs foderstat sedan hon fick sjukdomen, hon är/var ingen tävlingshäst utan bara en "vanlig" häst som fick hö, lite krafft, betfor, mineral. Jag har släppt henne på bete utan problem, men det är inget jättesaftigt bete utan lite lagom avbetat. Det man ska se upp med är att de inte blir feta såklart. Men samtidigt märker jag på min kuse att hon väldigt lätt "faller ur" och sätter inte lika mycket fett över revbenen som förr om åren. Kanske har med åldern att göra mer än sjukdomen egentligen. Det man däremot kan tro är att hästen är fet, för de får en väldigt karaktäristisk uppsvälld "päron-mage" av sjukdomen. Ett tag såg hon faktiskt dräktig ut! Men tydligen kan människor som drabbas av sjukdomen också få uppsvälld mage.

IR hästar behöver inte ändra kiss och drick frekvensen, det är svårt att ge allmänna yttre symptom på just IR och svårt att dra gränsen för vilka kännetecknar just IR vs Cushing.

Jag har fått för mig att IR har mycket gemensamt med utfodring av just Cushing.
Dr. Kellon och Kathy Watts påpekar vikten i BALANSEN i fodret. Varnar för höga Fe halter och vikten av att behovet Mn och Cr täcks.
...och så det vanliga: låga NSC-halter (helst under 10%) för den totala foderstat.

Jag funderar på om stormage-syndromet inte kan bero lite på att man ger oftast större andel grovfoder och mindre andel kraftfoder.
Vad tror ni?
:confused:

Nonstructural carbohydrates = socker och stärkelse

armada skrev:
Nonstructural carbohydrates = socker och stärkelse

Ok. Tack!

Håller just nu att läsa om Kortisol i min fysiologibok. Så jag ska försöka klura lite själv så får vi se om ni håller med mig sen. ;)

/Maria

armada skrev:
Jag har fått för mig att IR har mycket gemensamt med utfodring av just Cushing.:

Hos människor och flera andra däggdjur finns klara kopplingar mellan Cushing och risk för IR. Rimligen borde det vara klokt att fodra en Cushinghäst som om den hade IR?

armada skrev:
Jag funderar på om stormage-syndromet inte kan bero lite på att man ger oftast större andel grovfoder och mindre andel kraftfoder.
Vad tror ni?
:confused:

Jag tror snarare det kan vara som på människor och råttor. Cushings sjukdom påverkar fettomsättningen i kroppen och orsakar fettdepåer på vissa ställen bla inuti och utanpå bukhålan samt medför att muskelmassan minskar. Buken blir stor och slapp. HH

Hej på dej! Jag har nu läst igenom tråden utan att ha tittat på länkarna om medicinerna. Min spontana reaktion är att om hästen har åldrats 5 år på de senaste 2 månaderna, den har en sjukdom som inte går att bota och du ska flytta den från det hem den levt hela sitt liv till Uppsala, så låt bli. Ta bort hästen medan den fortfarande är någorlunda frisk. Låt den inte få byta miljö, åka långt bort mm.

Därmed inte sagt att jag själv lever som jag lär. Jag har ett 27-årigt sto som troligen har cushing. Hon är fortfarande inte jättesjuk av det, och rids och är pigg. Hon får mer päls, som är sträv och lockig, men hon fällde av som hon skulle i somras och hade kort fin sommarpäls. Jag ska dock ta bort henne nu snart eftersom hon börjar få problem med sina pålagrade bakknän, men det är jättesvårt. Jag har ju hästarna hemma, så det är inga problem med nya miljöer och stress. Hästen har gått på bete normalt, men har svårt att hålla hull, vet inte om det beror på sjukdom eller ålder. (Tänderna är sådär, vet gav mig inga större förhoppningar om att hon kommer att kunna äta stråfoder på ett vettigt sätt i vinter.) Jag har alltid fodrat denna häst med fri tillgång på hö. (Problemet har aldrig varit att hon äter för mycket...) Det har funkat bra, jag har dock märkt att hon blivit känsligare för spannmål det senaste året. Jag ger hösilage, grönpellets, lite betfor, blandkross, jäst, mineraler och glukosamin.

Nu ska jag som sagt ta bort hästen av andra skäl, men jag har levt med henne så här i drygt ett år, alltså cushingen. Det är ändå bra om de inte behöver plågas. Har det gått så långt att fånganfallen är återkommande tycker jag att gränsen är nådd.

Hur du än gör med din häst, lycka till. Det är JÄTTESVÅRT att ta beslutet, men när jag hör om livssituationen för din häst tycker jag ändå att det verkar vara dags.

Kramar
/Emma

Ps. Glömde sägar att jag haft hästen i 11 år, så den var äldre redan när jag köpte den.

Emma-pemma skrev:
Hej på dej! Jag har nu läst igenom tråden utan att ha tittat på länkarna om medicinerna. Min spontana reaktion är att om hästen har åldrats 5 år på de senaste 2 månaderna, den har en sjukdom som inte går att bota och du ska flytta den från det hem den levt hela sitt liv till Uppsala, så låt bli. Ta bort hästen medan den fortfarande är någorlunda frisk. Låt den inte få byta miljö, åka långt bort mm.

Hur du än gör med din häst, lycka till. Det är JÄTTESVÅRT att ta beslutet, men när jag hör om livssituationen för din häst tycker jag ändå att det verkar vara dags.

Det där med 5 år kanske var en aning överdrivet. Men det är klart att en häst som har ont (hon hade fång då) ser äldre ut. Det tillsammans med den långa, fläckvisa pälsen gjorde att jag tyckte att hon såg äldre ut. Hon är dock en väldigt pigg och fräsch 20-åring annars. Har fått mycket beröm av både veterinärer och andra. Dom flesta tror hon är runt 10 år när dom ser henne.

Hon står inte hemma nu. Utan i ett annat stall. Och hon har eg inga problem med att byta miljö så länge matte finns där. :love: Hon var häruppe hos mig i Uppsala senast i våras och somras och trivdes bra.

Angående fången så har hon haft ett anfall för 2-3 år sen, ett förra sommaren och nu ett. Och det senaste har behandlades med Finadyn 5 dagar sen var hon pigg och glad igen. Dom två första har sina förklaringar då dom kommit i exakt samma hage och exakt samma tidpunkt. Men orkar inte dra upp alla detlajer här nu även dom har varit lätta att behandla. Den sista även den i samma hage men något senare (och den sista iallafall beror nog snarare på Cushingen).

Att sjukdomen inte går att bota ser jag eg inte som ett problem när det finns bra behandling som gör att hästen får bra livskvalité. Det är ju en godartad tumör också så den sprider sig inte eller infiltrerar annan vävnad. Men OM medicinen inte hjälper ska jag givetvis ta bort henne. :cry:

Anledningen till att jag vill ta bort henne hemma är eg för min skull. Jag vill nämligen begrava henne där. :(

/Maria

Håller med om resonemangen när det gäller Cushing men mina IR/ ämnesomsättning störnings kollegor upplever samma "bukighet" även hos relativt vältränade hästar.
Jag är på en liten fiske-expedition här, det erkänner jag utan tvång! :p Jag kanske rentav har cykeln med mig... :smirk:

Så här tänkte jag:
IR folk fodrar allmänt större mängder grovfoder eftersom vi undviker stärkelsefoder. Låga NSC halter i höet leder oftast, inte alltid, till grövre hö.
För att uppnå önskad energi/protein nivå måste vi oftast ge bortemot 15 - 20 kg hö (om vi inte prioriterar andra fodermedel)- under den sk återhämtningstiden.

Alltså den tiden hästen håller på läker från den :devil: %%*biiip* ! - obligatoriska serien av fånganfallen som man brukar genomlida innan man märker att någontin inte står rätt till. Den perioden består oftast av lite träning + mycket vila + nitiskt kaloriräknande matte (mindre underhudsfett)+ det är jättebra med mycket fibrer...så ”ät lite halm till, min pålle, så har du att göra under tiden de andra hästarna går på fint grönbete, var snäll titta inte på dem för då får matte så dåligt samvete... osv ... :D
Som sagt, jag köper resonemangen rätt av när det gäller Cushing men jag anar ändå ett visst mönster i hästhållningen…i all iver att göra hästens bästa kan pendeln slå över på andra sidan.
Men det är rena rama spekulationer från min sida...

Hur lång tid är den sk. återhämtningstiden eller vad menar du med återhämtningstid? Är det till hästen är stabil med så lite symptom som möjligt på en stabil dos av medicinen?

Alla:

Vad jag har läst om Cushing och foder så är prio nr 1 att läka tarmen. Och då skulle man t ex ge Probiotics (som jag har förstått är svårt med hästar då deras normalflora i tarmen varierar mycket), glutamin (vet hur det funkar på människor men ingen aning om hur väl dokumenterat det är på hästar), alger och antioxidanter. Ev kunde man också ge Aloe Vera. Anledningen till att man fick tarmskador var behandling (ofta uppreapde) med NSAID´s mot fånganfallen. Sen stod det massa annat. En del saker som jag undrar stämmer.

Källa http://www.thorne.com/pdf/journal/6-Supplement/equine_cushing_syndrome.pdf

T ex det här med fett. Dom tycker man ska ge sin Cushing häst "Seniormat" dvs mkt fibrer och fett. Men fett stimulerar väl kortisol utsöndringen? Eller den stimuleringen kanske uppvägs av andra positiva saker? Eller är försumbar? Elelr så menar dom till hästar som har fallit ur.

Sen undrar jag om det här med protein. Eftersom Cushinghästar ofta tappar muskler (pga kortisol - proteinnedbrytning - förlust av muskler) borde det inte då vara bra att ge dom extra protein? För numera har man väl helt uteslutit protein som fångorsak eller? (Har läst att det ska vara fructan inte protein)

Nu ska jag fortsätta läsa om kortisol, metabolism och hypofysen och se vad jag kan klura ut. Sen får vi se om det stämmer eller inte. :D

/Maria

Det allra allra viktigaste är att de hälsoalstrande mikroberna i grovtarmen supertrivs och störs så litet som möjligt så de blir många och kan hålla stånd mot sjukdomsalstrande släktingar.

Ett lagom bra grovfoder alltså så hästen kan äta större delen av tiden och göda sina mikrober så de kan suga ut så mkt av näringen som möjligt, kanske inte av allra grövsta sortens hö eftersom hästen är lite äldre och då kan ha lite svårare att smälta det. Inte för fint heller för då kan det vara mera NSC som Armada skrev.

Om inte energin i höet räcker är fett o fibrer bra. Fett klart mindre farligt är stärkelse och lättlösliga kolhydrater. Möjligen men inte tillräckligt bevisat på häst är fett med högt fleromättade n3 fetter – typ linfrö, raps, fiskolja både nyttigt för tarmbakterierna och för kolhydratmetabolismen. Där är linfröpellets ett gott alternativ (både fett o protein), Torkad sockerbeta – speedi beet eller roepiller är andra OK energitillskott. Det bästa är om så mkt som möjligt av proteingivan kan komma från grovfodret hö,lusern.

Som Armada skriver finns det belägg för att det viktigt att undvika underskott på krom och mangan och överskott på järn och andra oxiderande ämnen.

Det finns däremot ingen dokumentation för att speciella tillskott som aloe vera och alger skulle vara till nytta i en sån här situation. En del alger har dessutom steroidhormonella effekter f ö. Fast jag känner inte till den aktuella algen i art.

Om man ska vara petig kan jag klaga på 2 saker till i artikeln du bifogade !
Dels rekommendationen om aloe vera –om det är så att aloe vera stimulerar bildningen av GAG som det står, skulle det kunna vara negativt för en häst med risk att ha insulinresistens. Man har sett på råttor att glukosamin kan inducera IR.
För det andra rekommendationen om riskli: det är ett intressant foder med mkt fett MEN det innehåller gamma-oryzanol med anabol steroid effekt vilket kanske inte passar en cushing häst.HH.

Tack för ett superbra svar! :bow:

Jo jag kände också att det var en del som inte lät riktigt bra när jag läste den där. Men orkade aldrig gå in på djupet i den (läste den innan vi fått diagnosen). Det här var den enda artikeln om foder till Cushing hästar jag hittade. Iofs har jag inte sökt specifikt på foder och Cushing. Ska göra det med.

Där är linfröpellets ett gott alternativ (både fett o protein), Torkad sockerbeta – speedi beet eller roepiller är andra OK energitillskott. Det bästa är om så mkt som möjligt av proteingivan kan komma från grovfodret hö,lusern.

Hur och var får man tag i linfröpellets? Hur mkt kan man ge av det? Samma sak med torkad sockerbeta?

Problemet är att vi just nu har ett tillfälligt parti hö i stallet som inte kommer analyseras då det bara kommer räcka någon månad. Det andra höet vi får sen ska jag ta en analys på tänkte jag (vad brukar en analys kosta? ) . Hur ska man hantera det? Ge Proviva nyponsoppa? Mag-tarm från Kraft?

Sen har hon nyss fått byta stall (låååång historia - dock inte jag som flyttade henne) och nu ska hon få byta stall igen. Så därför vill jag verkligen ge hennes mage alla förutsättningar att klara detta på bästa sätt.

/Maria

krambanan skrev:
Hur och var får man tag i linfröpellets? Hur mkt kan man ge av det? Samma sak med torkad sockerbeta?

Problemet är att vi just nu har ett tillfälligt parti hö i stallet som inte kommer analyseras då det bara kommer räcka någon månad. Det andra höet vi får sen ska jag ta en analys på tänkte jag (vad brukar en analys kosta? ) . Hur ska man hantera det? Ge Proviva nyponsoppa? Mag-tarm från Kraft?

/Maria

Om man inte har ngn anledning att tro att hästen har en dålig tarmflora skulle inte jag ge bakteriekultur. Hästen kanske har en helt annan ”trivselflora”. Bättre blanda hösorterna ett tag i st.

Linfröpellets eller-kaka finns på de flesta större foderställen. Det sägs att Linfrökaka har en maxdos vars motiv jag aldrig lyckats hitta. Kanske är det proteinmängden. Men håller man sig till 100 gram/100 kg och mål är det lugnt. Speedi-beet (förbehandlad betfiber) kan du söka på på Buke vet att ngn tipsat om återförsäljare. Roepiller (betfiber) finns i Södra Sverige o Danmark. HH

Hittar bara att det fanns en återförsäljare av speedi beet Casey foder. Har mailat dom och frågat om dom vet någon annan.

Någon annan som vet var man kan få tag i det?

/Maria

Återhämtningstiden är den tiden som hoven behöver för att läka, lamelläderhuden återgå till det normala och hormonerna stabiliseras.

I vårt fall rör det sig av 16 månader.

Rent dietetiskt innebar inga snabba förändringar, men ständiga justeringar för att få rätt sammansättning på foder. Mätdonet fick bli blodsocker mätningar, päls, beteende allmänt men ffa bajs :idea: , ett underskattat verktyg för att hålla koll på magen. Nu har vi uppnått en alldeles speciell balans, bajsen luktar faktiskt normalt igen och den har den alldeles perfekta brungröna nyansen (inte svart, illa luktande och torr som ledde till förstoppning => kolik=> magsår => Losec till både häst och matte...).

Jag fick förslaget att ge Aloe Vera för ett par år sedan och jag ställde frågan på några foderforum. Man kan lugnt säga att det råder delade meningar om just den frågan :angel:
Jag har inte sett någon statistik över att det skulle hjälpa och jag har inte heller bevis på att Aloe Vera INTE är skadlig för Cushing/IR och det är det största anledningen att jag inte provade.

Betfibrer: Jag ger Finska foder betfor, den ligger på 9% socker och är lätt att hitta.

HH:
det där med riskli har jag funderat sååå länge på, äntligen ett sakligt svar till varför man INTE ska ge :bow:
(Riskli är inte så lätt att få tag på i Sverige av naturliga skäl :D )

Idag var jag på Granngården (dom hade kvällsstema häst) och skaffade LusernHack, B-vitaminer och pelleterade mineraler till henne (och Betfor till stora pållen). Så kör jag på med det ett tag tills vi får det nya höpartiet. Då ska jag analysera så får vi se vad analysen säger.

Ska kolla upp det där med Finska foders betfor.

Jag läste någonstans att hästen ska vila minst 6 veckor efter ett fånganfall för att minska risken för hovbensrotation. Då skulle man kunna börja promenera dom efter ca 3 veckor. Låter det som en bra riktlinje?

Har ingen bil med dragkrok eller släp här annars hade jag åkt in och röntgat. Hur stor är eg risken för rotation? Och hur minimerar man den? Dom tidigare fånganfallen har hon ju återhämtat sig bra ifrån och då har hon fått stå 2-3 v efter att hon inte längre hade ont och sen har vi sakta satt igång henne. Den här gången ska hon som sagt få mer tid på sig.

/Maria

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar