Sv: Cushing - tips och erfarenheter
Återhämtningstiden är den tiden som hoven behöver för att läka, lamelläderhuden återgå till det normala och hormonerna stabiliseras.
I vårt fall rör det sig av 16 månader.
Rent dietetiskt innebar inga snabba förändringar, men ständiga justeringar för att få rätt sammansättning på foder. Mätdonet fick bli blodsocker mätningar, päls, beteende allmänt men ffa bajs
, ett underskattat verktyg för att hålla koll på magen. Nu har vi uppnått en alldeles speciell balans, bajsen luktar faktiskt normalt igen och den har den alldeles perfekta brungröna nyansen (inte svart, illa luktande och torr som ledde till förstoppning => kolik=> magsår => Losec till både häst och matte...).
Jag fick förslaget att ge Aloe Vera för ett par år sedan och jag ställde frågan på några foderforum. Man kan lugnt säga att det råder delade meningar om just den frågan
Jag har inte sett någon statistik över att det skulle hjälpa och jag har inte heller bevis på att Aloe Vera INTE är skadlig för Cushing/IR och det är det största anledningen att jag inte provade.
Betfibrer: Jag ger Finska foder betfor, den ligger på 9% socker och är lätt att hitta.
HH:
det där med riskli har jag funderat sååå länge på, äntligen ett sakligt svar till varför man INTE ska ge
(Riskli är inte så lätt att få tag på i Sverige av naturliga skäl
)