Cushing - tips och erfarenheter

Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Inte mer! Jag har följt amerikanska vets diskussioner om preparatet o där är det dyrt.
Kollade nyss o en lågprisleverantör tar 486$ för 100 st!
PL

Du hamnade ju på en hallucinogen sida!
Det bromokriptin som används vid hypofysbehandling och Parkinson på människor och som motsvarar det pergolide man testat i referensen ovan ser ut så här enl FASS:
Bromokriptin
Kemiskt namn:
(6aR,9R)-5-Bromo-N-((2R,5S,10aS,10bS)-10b-hydroxi-5-isobutyl-2-isopropyl-3,6-dioxo-2,3,5,6,10,10a,10b-oktahydro-8H-oxazolo[3,2-a]pyrrolo[2,1-c]pyrazin-2-yl)-7-metyl-4,6,6a,7,8,9-hexahydroindolo[4,3-fg]kinolin-9-karboxamid

HH

HelenaHandberg skrev:
Det finns lite olika alternativ beroende på typ av cushing. Tycker absolut du ska tala med Ultuna vet innan du bestämmer. HH

Vilka olika typer finns det? Trodde det bara fanns en Cushing. :o

Får ju inte tag i ultuna vet. dom har fullt upp och inte tid fick jag som svar när jag ringde. :(

/Maria

peter_lundin skrev:
Inte mer! Jag har följt amerikanska vets diskussioner om preparatet o där är det dyrt.
Kollade nyss o en lågprisleverantör tar 486$ för 100 st!
PL
:eek: Jag hoppas du skrivit en siffra för mycket.

/Maria

peter_lundin skrev:
Nej pergolide (handelsnamn i USA, Permax) är såvitt jag kan hitta inte samma sak som bromokriptin.
PL

Jag har också fattat det som att det är två olika substanser. :confused: Och jag har också läst att bromokriptins upptag är dåligt hos häst.

/Maria

Sirocco1 skrev:
Hej! Trist att det var det, men ändå måste det vara skönt att få det konstaterat? Det finns ju hopp om att hon kan få ett drägligt liv med medicin...
Jag använder, som jag nämnde tidigare, medicinen "Permax" (tillverkare "Eli Lilly Danmark A/S") som har pergolid som verksamt ämne. Kostar ca 1800:- per ask om 100 tabletter. det är 1,0 mg tabletter, men jag antar att din häst nog ska ha en annan dos. Min väger dryga 650kg. Jag har ett namn på en veterinär som kan detta som din kanske vill konsultera i detta fall. PM:a mig om du vill ha namn och nummer till henne.
Lycka till nu och hoppas det går bra med medicineringen!

Tack! Ska ringa henne men vilka tider kan man få tag i henne? Har hon någon speciell telefontid? Vill ju inte ringa och störa henne en fredagkväll eller i helgen om hon inte jobbar då. :o

/Maria

Nej det är rätt men om inte Scirocco mistagit sig så är det ju billigare i Danmark. Hade HH haft rätt så hade det varit riktigt bra.
PL

peter_lundin skrev:
Nej det är rätt men om inte Scirocco mistagit sig så är det ju billigare i Danmark. Hade HH haft rätt så hade det varit riktigt bra.
PL

Men jag har läst på flera ställen att i USA finns det nu olika "pergolide compounds" bl a en äppelsmakande sirap som är billigare än tabletterna till människor. Det finns tydligen också smakliga tabletter som man kan ge sin häst i USA. Så att få tag i pergolide rätt så billigt verkar ju inte längre vara ett problem där.

http://groups.yahoo.com/group/EquineCushings/ <---- källa

/Maria

Den marknaden har jag ingen koll på o tydligen inte FDA heller, det verkar som om "compounds" inte är riktigt kollade vad gäller innehåll, många vet verkar tveksamma till dessa.
PL

krambanan skrev:
Vilka olika typer finns det? Trodde det bara fanns en Cushing. :o

Får ju inte tag i ultuna vet. dom har fullt upp och inte tid fick jag som svar när jag ringde. :(

/Maria

Finns Equine Cushing o Perifer Cushing, "äkta" cushing med överfunktion av binjurarna som på hund finns inte på häst.
Sist jag hade ett cushingfall försökte jag med ultuna men den enda som ansågs veta ngt gick aldrig att få tag på o hörde aldrig av sig trots upprepade försök.
PL

Nej jag har inte misstagit mig. Vet hur mycket kosing jag halar upp ur plånboken på apoteksdisken var 100:e dag.... har gjort det i 2 år nu.

Men testet vi gjorde skulle väl kunna särskilja på dom olika, eller? Så fattade jag det som när jag läste iallafall.

Och den perifera tycker inte jag stämmer in på henne. Då ska dom ju ha fått mycket kraftfoder och/eller varit överviktiga. Hon brukar bara få några nävar kraft för att det är gott. Och överviktig har hon inte varit på mer än någon sommar för länge sen.

/Maria

What is Equine Metabolic Syndrome?
Equine veterinarians have long recognized a related syndrome of obesity, insulin resistance and chronic laminitis affecting a somewhat younger group of adult horses. Although these horses were initially suspected to comprise a subset of equine Cushing’s disease cases, a long haircoat is not a feature of the condition and tests of pituitary function (e.g. the dexamethasone suppression test and plasma ACTH concentrations) usually yield normal results. Furthermore, affected horses do not respond to medications such as cyproheptadine and pergolide, which are frequently of benefit in Cushing’s disease.

What Causes Equine Metabolic Syndrome?
Obesity appears to be the central problem in both humans and horses suffering from metabolic syndrome. Although body fat is commonly viewed as an inert substance that functions solely as a storage form for energy, nothing could be farther from the truth. Body fat (especially that stored within the abdomen, liver and skeletal muscle) contains cells that are very active metabolically and hormonally, and when present in excessive amounts their effects can trigger a cascade of metabolic disturbances leading to insulin resistance and persistent hyperglycemia. These abnormalities, in turn, exert a variety of deleterious effects on the cardiovascular system, cartilage and bone. One of these effects is increased synthesis and release of cortisol within the peripheral tissues of the body, which may account for the predisposition to laminitis in affected horses.

Massa mera står på:
http://www.xcodesign.com/aaep/displayArticles.cfm?ID=268

/Maria

Sirocco1 skrev:
Nej jag har inte misstagit mig. Vet hur mycket kosing jag halar upp ur plånboken på apoteksdisken var 100:e dag.... har gjort det i 2 år nu.
Sorry menade det inte som ett ifrågasättande. Var glad att du slipper betala amerikanska priser.
PL

peter_lundin skrev:
:o men det var inte det enda jag hittade.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=7969210&dopt=Abstract
På häst anses bromokriptin ha ett dåligt upptag oralt.
PL

Det tycks som PL har rätt :) och min referens från från Equine science blandat ihop pergolide och bromokriptin! Dock är den tredje substansen som nämns på den sidan, trilostane, också intressant. Tror det tidigare varit reggat i Sverige för 2benta men hittar det inte nu. HH

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar