Cushing - tips och erfarenheter

Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Hittar inget om vilka återförsäljare Finska Foder har. Någon som vet om dom har någon i Uppsala?

/Maria

Sen tänkte jag på en annan sak. Om jag ska ge betfor alls till ponnyn så handlar det om ca 2-3 dl (torr volym). Och då känns det som om 10 % eller 23 % socker inte spelar så stor roll. Eller är jag helt ute och cyklar?

Iofs om jag får tag i Finska foders betfor så kan ju den stora pållan äta det med (om det nu inte är mkt dyrare än den vanliga).

/Maria

Du kan även skölja betfor i en pasta-durkslag. Det är en del kladd och efter 1 års elände gick jag över till Fiberline (Racing - serie). Priset är ca 30 kr + men det slår den eviga blötläggande, skölj tre ggr blötlägg igen-ritualen.

Jag sköljde alltid betfor tills den inte smakade sött längre, den finska betfor smakar inte sött från början. Kanske inte så vetenskapligt men Ack så praktiskt ;)
Mer info hittar du här

krambanan skrev:
Sen tänkte jag på en annan sak. Om jag ska ge betfor alls till ponnyn så handlar det om ca 2-3 dl (torr volym). Och då känns det som om 10 % eller 23 % socker inte spelar så stor roll. Eller är jag helt ute och cyklar?

Iofs om jag får tag i Finska foders betfor så kan ju den stora pållan äta det med (om det nu inte är mkt dyrare än den vanliga).

/Maria

Fast tänk på totala summan av snabba kolhydrater. Hackad lusern innehåller också melass. Armada har nog koll på vad som är säker maxdos av socker till IR-diet. Kanske behövs inga betprodukter för att fylla energibehovet? HH

Det var en kall kväll i januari som jag funderade starkt på att köra hö och pellets (betfor och lusern) i tvättmaskinen. Kulörtvätt i 60 grader - drar ur sockret med ett "fläckfritt resultat" :D
Låt bara inte sockret bli en fix idé - försök eliminera det mesta och smyg på sakta upp igen, så att du kan leva med rutinen. Jag drar ner på sockret extremt på sommaren, så hästen får beta lite bonus-gräs men jag kommer att öka på när kylan kommer. Jag ger lusernhö istället för pellets, då kan jag ge mer hö = mindre andel energi från socker.
Däremot bör du se upp med all färdigfoder - ALLT innehåller tillsatt socker; från mineraler till diverse naturläkemedel- och många bäckar små...
Om du inte hittar annat och vill ge betfor så skölj den i hett vatten (blötlägg 3-5 minuter och häll bort vattnet), en sköljning sänker sockerhalten rejält (till 15 -20%)
IR folk ger betfor för att kunna ge en säkrare källa till energi (pektin) - det gör att blodsockret håller sig konstant och man undviker de ogynnsamma toppar som skickar insulinet i spinn.
Jag har ingen koll på Cushing- pektin effekten... :o

Nä färdigfoder har hon inte fått något på flera år. Kom snabbt på att det var mer lönsamt att blanda ihop själv och att en ponny klarar sig bra på havre, hö och mineraler.

Att det finns melass i LucernHack känner jag igen nu när du säger det. Men hade inte en tanke på det när jag stod inne på Granngården. Har aldrig fodrat med Lucern innan. Men antar att det är ännu mer Melass i pelletsen (för att få den att hålla ihop)? Köpte också pelleterade mineraler (Krafft) för att dom äter hon som dom är (dvs behöver inte blanda till nåt mumsigt för att få i henne dom) men det kanske är bättre med vanliga mineraler då? Måste sätta mig och läsa på innehållet.

Borde sätta mig och läsa foderboken (Planck) igen.

Var inne på Finska foders hemsida men hittade ingen återförsäljare i Sverige.

Eg borde jag ju det första jag gör vara att ta ett prov på om hon är IR eller inte. Men som jag har förstått det så blir ju alla (nästan)Cushinghästar det för eller senare. Och alla foderrekommendationer jag läst för Cushing hästar verkar också anse att sockret ska bort.

/Maria - ursäkta förvirrat och snurrigt inlägg så här på kvällskvisten

HelenaHandberg skrev:
Fast tänk på totala summan av snabba kolhydrater. Hackad lusern innehåller också melass. Armada har nog koll på vad som är säker maxdos av socker till IR-diet. Kanske behövs inga betprodukter för att fylla energibehovet? HH

Nä jag hoppas hon kan klara sig på hö, lucern och mineraler så långt som möjligt. Dock ger jag gärna henne lite betfor om möjligt för magen och för att det är så bra att blanda i diverse mediciner och sånt i utan att hon märker det. :angel:

/Maria

Kollade just upp LucernHack på Kraffts sida och där står inget om sockret i innehållet. :confused:

Energi 8,5 MJ
Vatten 12,0 %
Råprotein 15,0 %
Smältbart Rp 105 g
Magnesium 1,6 g
Råfett 3,0 %
Växtråd 27 %
Kalcium 13,0 g
Fosfor 2,8 g

/Maria - ännu mer förvirrad

Anledningen till att man rekommenderar att blötlägga höt i varmt vatten minst 1,5 h är det för att dra ut socker också?

/Maria

krambanan skrev:
Kollade just upp LucernHack på Kraffts sida och där står inget om sockret i innehållet. :confused:

/Maria - ännu mer förvirrad

Nej, deklarationerna är inte upplagda så tyvärr. Men om du tittar i säcken så ser du melassen!
Det är nog inte så att du måste undvika varje korn socker. Men eftersom en Cushinghäst tycks ha risk att bli/vara insulin resistent kan det vara bra att vara måttfull med de snabba kolhydraterna. Skulle du ngn gång vilja ha lusern utan melass kan du köpa Kvarnbys. HH

Ang cushing och IR som du frågade om så hade vår häst cushing men inte IR, alla utvecklar inte det, lärde jag mig av vet, men vår häst kunde förstås ha utvecklat det senare, om han hade levat. (Det var ju fånganfallen som blev avgörande). Han var annars pigg, fräsch, långhårig, men inte lockig, lite av de typiska fettansamlingarna, men i bra hull och välmusklad in i det sista. Folk som såg honom bara månader innan han dog trodde han var mycket yngre.
När jag pratade mycket med vet efteråt förstod jag det som att fodret skulle det inte ha hjälpt att ändra, eftersom han inte hade IR och det inte skulle ha påverkat fångbenägenheten, vilket jag trodde. Om vår häst inte haft fångbenägenheten som en följd av cushing skulle jag nog ändå ha sett över dieten för säkerhetsskull.

Sen kan ju andra problem uppstå också, som en följd av cushing, och det är ju det totala resultatet man får titta på, hur mår hästen? När mår den för dåligt för ofta? Men det är så lätt att säga.
Sen är det ju jättesvårt i alla fall, jag har undrat sju tusen gånger om vi gjorde rätt som avlivade vår häst, eller om vi skulle ha behandlat fången igen och försökt lite längre. Veterinären och folk vi känner säger att vi gjorde helt rätt men sen känner man alltid den där tvekan.

HelenaHandberg skrev:
Nej, deklarationerna är inte upplagda så tyvärr. Men om du tittar i säcken så ser du melassen!
Det är nog inte så att du måste undvika varje korn socker. Men eftersom en Cushinghäst tycks ha risk att bli/vara insulin resistent kan det vara bra att vara måttfull med de snabba kolhydraterna. Skulle du ngn gång vilja ha lusern utan melass kan du köpa Kvarnbys. HH

Ah ok. Ska kolla upp deras sortiment och återförsäljare. Känns rätt onödigt med melass i LucernHack. Fast det kanske är för att hästarna ska äta det bättre.

Menade inte att jag inte trodde på dig när du sa att det var melass i utan tyckte det var konstigt att det inte finns med i innehållsdeklarationen.

/Maria

Jo jag förstår att man tvekar och tänker mycket på det i efterhand.

Än sålänge har min pållas fång varit enstaka händelser som varit enkla att behandla *peppar,peppar*. Men om det blir återkommande är det klart att hon inte ska behöva lida. Jag hjar läst mycket bra om medicinen och att det ska hjälpa mot fången också. Dvs dom blir mindre känsliga. Så jag testar och hoppas på det bästa. (Om bara veterinären kunde ge mig ett recept snart).

/Maria

Nu kanske jag är ute och cyklar men Äppelcidervinäger pratar ju en del om till hästar. Människor dricker ju ofta det innan en måltid för att sänka Gi på måltiden (dvs göra dom snabba kolhydraterna långsammare). Skulle det kunna funka på häst?

Ska googla lite och se vad jag hittar.

/Maria

Imorgon kommer äntligen ponnyn hit. Men nu har hon tydligen varit varm i en framhov ca 4-5 dagar och idag var hon tydligen lite halt men om jag fattade mamma rätt på vä fram. (Men mamma är ingen hejare på hältor så hon kan ha sett fel)

Dom senaste dagarna har hon stått inne i boxen pga den varma hoven. Är lite rädd för att hon trots allt fått i sig för mkt gräs i och med allt regn trots att jag sagt till dom att hon absolut inte ska ha något gräs. :(

Kan det vara fång som är tillbaka på en hov? Kan det vara att just den hoven inte läkt ut ordentligt?

En annan fråga också. Vågar jag avmaska henne imån? Eller ska jag vänta? Vill ju inte vänta för länge heller för det är blodmaskarna jag vill bli av med.

Har kollat upp höt vi fodrar med nu och antagligen kommer hon klara sig på bara hö (Energi 9,8 och Smp 53). Ska ringa bonden imorgon och höra om man har en fullständig analys.

/Maria

Undrar bara ifall du skulle kunna lägga in ett foto på din häst? :bow: :bow: MIn häst är så underligt långsam och trött och har haft fång.:cry: Vidare är han ganska långhårig nu på vintern och framförallt sätter han vinterpälsen liksom i tussar på magen. Han får hö av bra kvalitet (gjort analys) och mineraler och även lite havre. Fast han är ju ung och kan kanske knappas ha drabbats av Cushings...:o

Har ingen bild just nu men kan ta en när hon kommer inatt eller imorgon. Unga hästar kan få Cushing men det är vanligast att dom får det i 20 års åldern.

På din beskrivning kan det helt klart vara Cushing. Men det kan också ha andra orsaker. Hur är han i hullet? Dricker han mkt? Kissar mkt? Svettas?

/Maria

Här kommer bilder på henne när hon kom. Klippt henne har dom gjort trots att hon bara ska stå. *suck* Är glad att hon är här nu äntligen. Men transportören hade fullt i lastutrymmet så alla grejer (inkl. hennes medicin som hon skulle haft ikväll) fick mamma skicka med bussgods. Har jag tur så kommer dom imorgon.

Hon var hungrig när hon kom fram och lite uttorkad men annars pigg.

http://i8.photobucket.com/albums/a38/krambanan/Bild003.jpg

http://i8.photobucket.com/albums/a38/krambanan/Bild001.jpg

http://i8.photobucket.com/albums/a38/krambanan/Bild005.jpg

http://i8.photobucket.com/albums/a38/krambanan/3a124f4d.jpg

http://i8.photobucket.com/albums/a38/krambanan/ada6d774.jpg

Ska ta mer bilder imorgon när hon inte är svettig.

/Maria

OK! Nu förstår vad långhårig betyder :smirk:
Min häst är INTE långhårig... han har "bara" tjock päls.

Jag spekulerar igen:
om det är Cushing din häst lider av så borde fånget vara mer hormonrelaterad. Avmaskningens effekt på tarmfloran borde inte orsaka ytterligare problem. Däremot om du misstänker att de tidigare anfallen har varit foderrelaterade så kanske du bör avvakta en tid...
Stress är ju inte bra för hormonerna...
Jag brukar likna fång på min häst till en bägare som rinner över (allergimodellen) : hormonobalans, försvagad lamelläderhud och så lite extra belastning... och så kommer en liiiiten rubbning av tarmfloran som frigör fel enzym och vips så står man där. Orsaken till fånget är INTE tarmflorerubbningen men det är det som triggar sjukdomen. Om man bara koncentrerar sig på tarmfloran kommer en sådan häst att vara EXTREM känslig för foderbyten. Om man däremot försöker hitta grundorsaken (IR, Cushing, andra störningar) och därmed behandlar hormonobalansen (medicinering, fodring, Bantning) bör man kunna förebygga fånget på ett betydligt hållbarare sätt.

Tja, nåt sånt. :crazy:

Vad tror ni Cushing-vänner?
/N

Det lät som en bra teori. Men hur framkallar hormoner fång?

För grejen med hästar som har Cushing (till skillnad från hundar - har läst på lite nu) är att deras symptom kommer av att tumören trycker på hypotalamus. Dom brukar bara ha måttligt förhöjda ACTH och Kortisol värden enligt våra förläsningspapper. Detta tycker iofs inte jag stämmer med övriga fakta man kan hitta online. Men alla symptom utan fången kan jag lätt se beror på trycket på hypothalamus (styr cyklisk hårfällning, törst och reproduktion bl a).

Iofs skulle hon ju kunna vara IR dessutom. Ska ta prov på det samtidigt som vi kollar medicineringens effekt.

Måste sätta mig och läsa i mina böcker IGEN tror jag för jag är förvirrad igen. :smirk:

Hon är inte halt iallafall som dom sa och hon är lika varm i alla hovar. Avmaskade henne igår. Och tänkte försöka hjälpa hennes mage med Proviva nyponsoppa någon vecka då hon alltid blir lös i magen när hon kommer till nya ställen.

Medicineringen hade påbörjats innan hon kom hit (ca 3 dagar) men när dom skulle skicka med transportören hennes grejer så hade han fullt. :crazy: Så medicinen kom inte med. Har jag tur får jag hit den idag med bussgods. Så nu kommer det vara ett glapp på 2 dagar i medicineringen. :(

Angånde hennes päls så har hon 25 % Islandshäst i isg och brukar bli rejalt långhårig på vintern. Men jag kände där hon var klippt och hennes päls känns mkt mkt tjockare. Och sen har hon ju fläckar med superlång päls. Ger henne B-vitaminer nu med. Så får vi se om medicinen och B-vitaminerna kan få lite ordning på pälsen.

/Maria

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar