Cushing - tips och erfarenheter

Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Idag släppte "utsläpparen" ut Sandra på frostgräs trots att hon vet att hon INTE får gå på gräs när det är frost. Hon kom på det vid 9 och ringde mig. Jag var ute i stallet ca 9.30. Alltså hann hon beta frostigt gräs ca 2-2,5 h. :crazy:

Nu är ju frågan hur jag bäst förhindrar ett fångåterfall? Hon har den senaste veckan som tur var fått 0,5 l Proviva för sin mage och jag kommer fortsätta med Provivan någon veckan till efter dagens händelse. Finns det något mer jag kan göra mer än hoppas på det bästa?

/Maria

Hej

Hittade denna lista på nätet kanske är det något för dig. Det ser ut att vara en mycket aktiv lista.

http://groups.yahoo.com/group/EquineCushings/

Jag har inte läst hela din tråd så risken finns att det kanske redan är någon annan tidigare som gett dig länken.

Igår var hovslagaren ute. Hon sa att det såklart syntes tydligt att hon haft fång fram men att bakhovarna hade klarat sig. Sen frågade jag henne om hovbenssänkning och rotation. Hon sa att hon trodde att Sandra hade sänkningar båda fram för sulan såg tunn ut (om jag fattade rätt). Sen trodde hon att hon hade en liten rotation höger fram (dubbelslående steg på den hoven men bara lite). Men hon tyckte ändå att hon såg fin ut i hovarna efter omständigheterna.

Hur kan man gå vidare med detta? Självklart kommer hon få sulor om hon blir ömfotad.

Om man åker in och röntgar (måste isåfall låna både bil och transport) vad kan dom göra mer än att konstatera att hon har sänkningar och ev rotation? För detta kan man väl aldrig vända? Hur förhindrar man ytterligare rotation och sänkning?

/Maria

Sirocco1 skrev:
En annan sak är att det är helt otroligt vad mycket fånghästar det förekommer nuförtiden! Var och varannan man hör om har fått fång! Vad är det som håller på att hända med hästen som ras??? :confused:
Vore suveränt om någon vet. fördjupade sig i detta fenomen och hittar orsaken!

På Hbg har de börjat gå ut med rekomm. att inte ge hösilage/ensilage till några andra mer än till det riktigt aktiva ridhästarna. I takt med att alltfler har börjat fodra med ensilage så har också fånganfallen ökat. Väderförhållandena gör dock att risken vissa perioder blir högre.
Jag tror att de påbörjat en studie på det också men jag ska inte säga säkert. Mitt sto fick i alla fall sin fång av ensilaget (som en av de bidragande faktorerna)

Jag har aldrig gett mina hästar ensilage/hösilage och kommer hålla mig till hö även i fortsättningen. :)

Tycker ensilage är läskigt (kanske för att jag inte är alls insatt i tillverkning osv). Hö känns mycket mer naturligt. Brukar säga att jag inte skulle ge mina hästar något jag inte själv skulle kunna tänka mig att äta eller dricka. :d

/Maria

Hej Mia! Vet inte om du fortfarande ser detta men har läst hela forum sidan nu. Var tvungen att kolla när jag såg smset och hittade dig här inne. Stackas sandrisen! Tittade på bilderna och saknar henne så otrolit mycket. Konstig päls hon har fått. Hoppas att allt går bra med henne och hon mår bra av sina mediciner.

Kram Jenny och Asta (saknar sin bästis Sandra!)

Jo alla säger att hon är piggare nu än när hon kom hit så det verkar funka med medicinerna. Ska ta ut en vet. snart som får ta blodprov så får vi se om vi får höja dosen.

Tur att hon är så söt för medicinen kostar ca 500 :- i månaden i resten av hennes liv (som ska bli långt hoppas jag). Men det är hon ju värd :love: .

Kram Mia

Liten uppdate:

Hon är mkt mkt piggare nu. Hon får fortfarande 3 tabletter (3 x 0,25 mg Permax) och jag har ännu inte tagit något blodprov för att se om vi behöver öka dosen. Men jag ser redan resultat på hennes energi och hon varken dricker eller kissar onormalt mkt så jag skulle tro att vi ligger på en bra nivå. :banana:

Men! Jag är orolig för hennes hovar. Tycker att hon har ett dubbelslående steg på båda fram nu. Och är livrädd för att henne hovar har blivit sämre. Ska ringa en veterinär nu i veckan som får komma och titta på henne och ev få en remiss att åka och röntga henne. Problemet är att jag varken har bil med dragkrok eller transport här i Uppsala. :(

/Maria

Hejsan. Tråkigt att höra om din häst!!:cry: En ponny på jobbet har förmodligen Cushings, men har fång just nu, så vi ska vänta med att ta dit vet. Men Promice har lång lockig päls, fång, och är hur tjock som helst, utan någon egentlig anledning.
Hoppas att din häst mår bättre snart!!
Kram:crazy:

Ja pälsen är ju ett ganska säkert sätt att se om det är Cushing.

Min pålla är inte tjock men hon har fettdepåer över ögonen och i halsen. Dessa tycker jag har minskat nu när hon fått medicin men det kan vara önsketänkande också. Ofta brukar man ju säga att dom tappar muskler i överlinjen när dom har Cushing och får päronliknande buk vilket kan göra att dom der lite tjocka ut.

Hoppas det går bra med din jobbarkompis häst. Om ni undrar nåt pm:a gärna så kan jag försöka hjälpa till. Hade själv hjälp av flera på det här forumet för att lära mig mer och förstå vad min häst led av. :bow:

/Maria

Vår häst som fick cushing utan att vi fattade det, hade en rad symtom som vet missade och vi förstås som inte hade erf av cushing. När det gällde huden fick han mugg, inte jättemycket men väldiigt svår att bli av med. Vi fick olika salvor och tom antibiotika men det kom hela tiden tillbaka. Det liksom annat förklarades av att hästen var så gammal och då kan det uppstå problem man inte haft tidigare. Dessutom strålsvampen som lika envist återkom utan anledning, (förutom alla andra symtom där det värsta var fång som återkom och till slut gjorde att vi måste ge upp av djurskyddsskäl).
Han fick även sista vintern skav av täcket bla på manken, vilket han inte heller haf ttidigare, ett skumt skav som inte ville försvinna ens när han fick täcke med halvhals som inte ens låg emot.
Det var alltså sånt som inte blev bättre med behandling eler återkom, eftersom det i själva verket kom av orsaker "inuti".

Vad jag har läst mig till, kan klåda förekomma hos hästar med cushings syndrom, samt även att hästen får sår på kroppen (kanske som resultat av att den kliat sig) och att dessa har svårt för att läka.
Min häst har tidigare inte haft några problem med klåda, men under hösten och vintern har hon haft lite utslag på låren, som kliat en del. Det verkar dock ha blivit bättre nu som väl är. Just nu fäller hon något hejdlöst. Hoppas att att vinterpäls ramlar av i år.
Hälsningar
Elisabeth

Kan tänka mig att dom lätt får fukteksem också eftersom dom dels har en tjock och lång päls samt svettas mer.

Sen så är ju deras immunförsvar allmänt nedsatt vilket gör att dom lättare får infektioner.

Min pålla har inga eksem, skav, mugg eller andra hudproblem. Dessutom fäller hon som sjutton just nu. (Hon går på medicin). Vet inte om hon kommer fälla sina fläckar med lång, ljus päls. Däremot har hon lite strålröta och lite bärrandsröta. Men jag hoppas att den blir bättre nu när det blir sommar och torrt. Behandlar med tjära vilket inte uppskattas av pojkvännen (luktar konstant tjära). Men vad gör man inte för sin pålla. :love:

/Maria

Har förresten äntligen fått ordning på hennes mage. Den blev helt bra när jag höjde medicinen till 1 mg Permax. (Detta gjordes för att jag inte hade några 0,25 mg tabletter kvar). Och nu är hon helt bra i magen. Mkt piggare och hennes ögon (som runnit så länge jag kan minnas) har nästan blivit helt bra. Så jag kommer ligga kvar på denna dosen.

Har också börjat peta i henne lite lusernhack igen och nu verkar magen tåla det.

Så nu får hon:
Hö (7-9 kg)
Betfor ca 2 dl (väl sköljd)
Mineraler (pelleterade)
B-vitamin (20 ml - flytande)
1 mg Permax
2-3 dl Proviva
Lusernhack ca 0,5 kg

Tänkte också köpa E-vitamin men det var ju svindyrt. Hittade en sort som var i pulverform med selen för 56 kr. (Dom andra kostade 175 för 1 kg och 190 för 0,5 l). Men vågade inte köpa med selen i. Vet inte alls hur jordarna ser ut här i Uppsala. Vågar man? Eller har någon tips på prisvärda E-vitaminer?

/Maria

Ska passa på att uppdatera lite om någon fortfarande läser. ;)

Hade som sagt ett återfall av fång. Mer om det i denna tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=682254

Vi tog en massa nya prover på Cushing på kliniken. Har inte fått svar ännu. Blir spännande att se vad dom säger.

Ska rensa upp ytterligare i hennes foderstat. Läste på www.safergrass.org en del om det här med fångnacke som min ponny har (trots att hon är i normalhull i övrigt). Och enligt den sida ska rätt kost göra att man får bort den, jag trodde att den satt där den var i och med Cushingen. Ingen veterinär har gett mig annan information. Så nu hoppas jag att vi ska kunna stabilisera henne ännu mer och förhoppningsvis slippa fler fånganfall.

Hoppas bara inte vi behöver öka medicindosen. För som det är nu kostar medicinen 500 kr i månaden och i värsta fall kan vi behöva tredubbla dosen enligt veterinären (gradvis givetvis). 1500:- /mån för medicin blir inte skoj. Sen ska hon ju skos var 4:e-5:e v med specialbeslag. På kliniken gick bara skoningen på 2000:- och det var bara fram. Bak verkades hon bara. :eek:

Tur att jag ska studieuppehåll ett tag. Bara att hoppas att jag hittar ett jobb med bra lön. :angel:

/Maria

Måste bara passa på att uppdatera lite.

Min ponny är piggare än på länge. Vinterpälsen ramlar av och under har hon ganska tät men underbart mjuk päls. Hon har fått B-vitaminer året runt ett år nu pga dålig mage bl a. Hon springer som en unghäst i hagen och bockar för fullt.

Enda problemet är att hon är lite stel fram. Om det beror på att hon har lite ont i fötterna fortfarande eller att hon stått stilla så länge får vi se framåt när hon ska sättas igång. Red en liten stund på henne i fredag och då gick hon fint (red på gräs).

/Maria

Hejsan!

Jag forskade runt lite om just melassmängd i lusern för 2 år sedan. Det enda lusernfoder jag kunde hitta som är HELT utan melass är DanGront´s lusernpiller. Jag tror att alla som säljer Hippos foder oxå säljer det. Vet oxå att det skall finnas ett strålusern som innehåller olja istället för melass tror att det är samma märke men är inte säker, det kan heta typ O-grass eller något sådant oxå.

Kollade då upp just kraffts lusernprodukter och Pelletsen var faktiskt den som innehöll MINST melass, 6% om jag inte minns fel. Stråprodukterna innehöll 10% och 11% om det inte är ändrat sedan dess.

DanGront´s lusernpellets går dessutom MYCKET fortare att svälla i vatten om man jämför med Krafft, det tar ca 5-10 min.

Min häst har inte cushings men har upptäckt att hennes sommarexem blir mycket bättre när jag tar bort alla sockerinehållande produkter (tillsatt socker).

Lycka till med din häst och hoppas ni får många år tillsammans.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.