Cushing - tips och erfarenheter

Sv: Cushing - tips och erfarenheter

oj då :o . Jag tog för givet att du hade haft henne sen föl...tyckte 15 år var lite i yngsta taget...
Hur som helst, det finns stora likheter mellan EMS och Cushing när det gäller utfodring och allmän hållning.

Det kanske kan var värt att slå ett getöga på ändå :p
Lycka till!
/N

armada skrev:
oj då :o . Jag tog för givet att du hade haft henne sen föl...tyckte 15 år var lite i yngsta taget...
Hur som helst, det finns stora likheter mellan EMS och Cushing när det gäller utfodring och allmän hållning.

Det kanske kan var värt att slå ett getöga på ändå :p
Lycka till!
/N

Nä, jag köpte henne när hon var 4,5 ungefär från uppfödaren. :love:

Ska ha det i bakhuvudet om Cushing testet är negativt. Hur som helst så är ju rätt foderstat och massa motion bara nyttigt. ;)

Tack!

/Maria

Testet gjordes i helgen fick jag reda på imorse när jag ringde veterinären för att höra om dom hade grejer hemma eller hade beställt. Tala om självgående veterinär. :D Så nu väntar jag bara på resultatet. :(

Lösdriftsplats i Uppsala är iallafall fixad i samma stall där jag har min stora pålla. Jag kommer få bo i stallet nu ju med två hästar att ta hand om. :love:

/Maria

Jag har erfarenhet at Cushing. Min häst dog nyligen av det. Vi fick ta bort honom därför att han fick så många symtom av sjukdomen att det vore djurplågeri att ha honom kvar.
Tumören påverkar ämnesomsättningen så att en rad problem kan uppstå. Vi märkte det sista året ungefär små tecken men då visste vi inte vad det var. (Han blev 22 år). Jag har grämt mej och undrat om det hade varit annolrunda om vi hade vetat mer, men han mådde bra och var pigg och det var små saker och han var en gammal häst, tänkte jag. Han fick längre päls och den fälldes inte helt och hållet. Han fick återkommande hovbölder, vilket han aldrig haft tidigare. Lite förändringar i ansiktet runt ögonen men bara lite. lite svullen runt skapet (fettbildningar på olika ställen i kroppen är vanligt) men bara lite. Grövre nacke men han var alltid kraftig så skillnaden var inte stor.
Han magrade aldrig, och föll ur som man har hört om Cushing.
Sen kom det plötsligt hältor, som vi trodde var nya hovbölder. Olika från dag till dag. Ena dagen fräsch nästa lite halt på en framhov. Det kom oftare och oftare. Hovslagaren trodde på hovböld som inte ville läka ut. Sen lite känsligare i huden, vissa små sår läkte inte riktigt.
Och strålsvamp.
Han var fortfarande helt pigg och ingen nämnde cushing utan vi behandlade strålsvampen mm och tänkte att en gammal häst får mer åkommor. Jag borde ha vetat bättre. Han var alltid en kärnfrisk häst till 21 år.
Sen kom plötsligt ett ordentligt anfall av fång. Han fick lite rinnande ögon. Behandlade, fånget gick över. Det en en tid, småhalt ibland.
Men inte mycket. Han sprang in från hagen och busade några dagar innan han dog.
Sen kom ett kraftigt anfall. Då nämnde veterinären cushing. Och plötsligt stämde alla symtom. Han hade fruktansvärt ont. Veterinären sa att även om man häver anfallet så kommer fler. Och fler andra symtom. Det kommer inifrån så att det är inget man kan påverka riktigt.
Vi valde med stor vånda att ta bort honom, och det var fruktansvärt svårt. Jag undrar fortfarande vad som hänt om jag vetat mer om cushin för ett år sedan. hade medicinerna hjälpt då? De hjälper inte alla nämligen. På vissa fungerar det, på andra inte.
Men om symtomen bara blir värre och det handlar om att bara hålla tillbaka, ja då måste man ju tänka mer på hästen än sig själv.

Vad tråkigt med din häst! :( Hoppas, hoppas att medicinen hjälper min pålla och att hon blir så symptomfri som möjligt med den. :cry:

Tycker inte du ska gräma dig. Som hästägare kan man inte kunna allt och du litade ju på att din veterinär skulle talat om att det kanske kunde vara något allvarligt.

Har fått lära mig om massa konstiga sjukdomar det senaste året som jag aldrig hört talas om innan trots att jag haft häst sen jag var liten.

/Maria

tar bort ena inlägget, det blev dubbelt, jag tryckte lite snabbt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hoppas verkligen att det går bra med din häst! Jag har hört om hästar med cushing som levt många år också. Det finns massor av sidor på nätet om kurer, men det var ju lite sent när jag upptäckte det, tyvärr.
Lycka till!

Vi hade haft vår häst i 18 år, så jag förstår dej verkligen, vill jag lägga till. Man önskar att de skulle kunna leva för evigt och vara lika glada och pigga som alltid. Min tröst är att han var så pigg och glad ända in i det sista förutom det sista allvarligaste fånganfallet. Jag red ett par veckor innan, sista gången, och han var lika busig och stark som han alltid varit. Sen kom småhältor igen i höger framhov, han gick inte rent, så nytt fånganfall i båda och jättedålig. Vi tyckte inte vi hade något val då.
Jag hoppas det går bra med din ponny!

minimi skrev:
Vi hade haft vår häst i 18 år, så jag förstår dej verkligen, vill jag lägga till. Man önskar att de skulle kunna leva för evigt och vara lika glada och pigga som alltid. Min tröst är att han var så pigg och glad ända in i det sista förutom det sista allvarligaste fånganfallet. Jag red ett par veckor innan, sista gången, och han var lika busig och stark som han alltid varit. Sen kom småhältor igen i höger framhov, han gick inte rent, så nytt fånganfall i båda och jättedålig. Vi tyckte inte vi hade något val då.
Jag hoppas det går bra med din ponny!

Tack!

/Maria

Idag ringde vet. om proverna. Hon har Cushing. :(

Första provet visade 106 nm/l (referensvärde <320 nm/l) och vid det andra provet så hade hon 70 nm/l (det ska ligger under 45 nm/l).

Nu behöver jag tips på medicin, foder och övriga omvårdnad. Ska ringa vet. imorgon om medicin. Han hade inte så stor koll så han tyckte jag skulle kolla upp det själv eftersom jag har mer uppdaterade böcker än honom. Har hittat en del att läsa, både online och i mina böcker. Men tar tacksamt emot synpunkter och råd.

/Maria

Har haft en ponny på foder med starkt misstänkt cushings. Jag ansåg att hon blev för dålig för att jag skulle ta hand om henne så hon åkte hem till sin ägare förra helgen.
Hon har inte diagnosticerats av veterinär (än) men jag har under lång tid misstänkt sjukdomen o även diskuterat med ägaren. Hon har haft fånganfall, har lång päls som inte fälls helt, fettnacken mfl symptom. Har därför läst o letat en del info om sjukdomen. Har någon länk bla. http://www.recoveryeq.com/cushings_syndrome.htm

Har läst en del artiklar i amerikanska tidningen EQUUS som skriver om sjukdomen i flera av sina nummer

Där står även att många hästar med cushings svarar bra på munkpeppar eftersom det är hormonreglerande.

Någon som vet vad medicinen heter? Verksam substans? Tillverkare? Min vet. hade ingen koll och ville att jag skulle kolla upp det. Tyvärr får jag inte tag i någon på skolan som kan hjälpa mig. :(

/Maria

krambanan skrev:
Någon som vet vad medicinen heter? Verksam substans? Tillverkare? Min vet. hade ingen koll och ville att jag skulle kolla upp det. Tyvärr får jag inte tag i någon på skolan som kan hjälpa mig. :(

/Maria

Det finns lite olika alternativ beroende på typ av cushing. Tycker absolut du ska tala med Ultuna vet innan du bestämmer. HH

Substansen som används mest på "equine cushing" (hypofysvarianten) är pergolide, finns inte registrerat i sverige, dyrt. Viktigt med en bra diagnos först.
PL

Jo finns på humansidan mot hypofystumör, avbrytande av laktation mm
Bromokriptin är substansnamnet, Pravidel är ett handelsnamn, pergolide ett utrikiskt handelsnamn. Men krambanan vi vet ju inte än om detta är det bästa för en typ av sjukdom din häst har. HH

Hej! Trist att det var det, men ändå måste det vara skönt att få det konstaterat? Det finns ju hopp om att hon kan få ett drägligt liv med medicin...
Jag använder, som jag nämnde tidigare, medicinen "Permax" (tillverkare "Eli Lilly Danmark A/S") som har pergolid som verksamt ämne. Kostar ca 1800:- per ask om 100 tabletter. det är 1,0 mg tabletter, men jag antar att din häst nog ska ha en annan dos. Min väger dryga 650kg. Jag har ett namn på en veterinär som kan detta som din kanske vill konsultera i detta fall. PM:a mig om du vill ha namn och nummer till henne.
Lycka till nu och hoppas det går bra med medicineringen!

Senast ändrad av en moderator:

Nej pergolide (handelsnamn i USA, Permax) är såvitt jag kan hitta inte samma sak som bromokriptin.
PL

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar