Cushing - tips och erfarenheter

Sv: Cushing - tips och erfarenheter

Någon som vet något om NSAID's och fång vid Cushing? Läste någonstans att det inte var bra att behandla med såna vid Cushing och att dom kanske inte ens hjälpte utan man kunde behöva ta till starkare mediciner. Nu får hon Finadyn men om inte det hjälper vad ska man testa då?

/Maria

HelenaHandberg skrev:
Är du inte vet stud? Då har du ju de bästa förutsättningar att få uppdaterad info om de diagnostiska kriterierna och vilken utredning som bör göras av hästfolket på Ultuna. Här är en rätt uppdaterad översikt, där de påpekar att man bör vara försiktig med stärkelse pga att cushing är en riskfaktor för fång. HH
http://www.ker.com/library/advances/309.pdf

Jo jag är vet. stud. Jag har tänkt gå och prata med dom på hästkliniken. :)

Problemet är att min ponny just nu står i Gränna så jag kommer nog få utreda henne där först och få ordning på hennes fång för att sen ta upp henne till Uppsala. Hur mycket våran vet. där vet har jag ingen aning om men en bra gissning är inget. Så därför vill ja ha alla fakta klara för mig så att rätt testar och medicinering kommer göras.

Ett annat problem är ju att Cushing hästar inte ska stressas. Men i lördags flyttade min bror henne till ett nytt stall (hans dotter skulle låna henne) fast vet. på fredagen konstaterat fång. Och han ringde inte mig förrän hon redan var i det nya stallet. :eek: Hur ont måste inte det gjort att stå i en transport på guppiga grusvägar med fång!! :crazy: (Min bror kan noll om hästar men man kan väl prata med ägaren innan man gör något drastiskt?)

Iallafall får hon stå kvar i det nya stallet tills fången är helt borta. Frågan är ju hur man ska göra sen. Direkt till Uppsala? Eller hem till pappa (där hon bott hela sitt liv nästan) och stabilisera henne först och sen till Uppsala. Problemet om hon ska stå hos pappa är att han jobbar en del och inte kan ha så bra koll på henne som jag skulle vilja. Vad är eg bäst?

/Maria

Ja du... vad är bäst? Det bästa hade varit om hon hade varit kvar i Uppsala hela sommaren :crazy: men det är ju inte mycket att göra. Om du går in till kliniken kan du ju höra med dom om det här också, hur pass riskfyllt det är att flytta henne osv. har du någonstans att "göra av" henne här i Uppsala?

Ullis

superstar skrev:
Ja du... vad är bäst? Det bästa hade varit om hon hade varit kvar i Uppsala hela sommaren :crazy: men det är ju inte mycket att göra. Om du går in till kliniken kan du ju höra med dom om det här också, hur pass riskfyllt det är att flytta henne osv. har du någonstans att "göra av" henne här i Uppsala?

Ullis

Ja jag tror det. Ska höra med dom där Renommé står. Tror det kommer gå bra att ha henne där. Vill ju gärna ha båda pållarna i samma stall, annars blir det jobbigt.

/Maria

Har ingen aning om man kan göra testet om de har fång. Men kortisolet borde väl inte vara lägre när de väl har utvecklat fång, så det borde ju kunna gå att göra testet ändå kan man tycka?
Min häst har *peppar, peppar* inte åkt på fång än iaf, och hon går och glufsar i sig gräs för fullt.
Det vet. sa till mig var att många fånghästar egentligen har cushing, men att fångsymptomen kommer först.
En annan sak är att det är helt otroligt vad mycket fånghästar det förekommer nuförtiden! Var och varannan man hör om har fått fång! Vad är det som håller på att hända med hästen som ras??? :confused:
Vore suveränt om någon vet. fördjupade sig i detta fenomen och hittar orsaken!
Lycka till med din häst!

Sirocco1 skrev:
Har ingen aning om man kan göra testet om de har fång. Men kortisolet borde väl inte vara lägre när de väl har utvecklat fång, så det borde ju kunna gå att göra testet ändå kan man tycka?
Min häst har *peppar, peppar* inte åkt på fång än iaf, och hon går och glufsar i sig gräs för fullt.
Det vet. sa till mig var att många fånghästar egentligen har cushing, men att fångsymptomen kommer först.
En annan sak är att det är helt otroligt vad mycket fånghästar det förekommer nuförtiden! Var och varannan man hör om har fått fång! Vad är det som håller på att hända med hästen som ras??? :confused:
Vore suveränt om någon vet. fördjupade sig i detta fenomen och hittar orsaken!
Lycka till med din häst!

Tack!

Ja det är verkligen var och varannan häst som fått fång i år. Tråkigt. :( Jag har ju ett examensarbete att skriva om 3 år så jag funderar på att skriva om Cushing och/eller fång.

/Maria

krambanan skrev:
Finns det fler med Cushing hästar?

/Maria

Vi har haft en ponny med cushings som fick fara till hästhimlen pga den sjukdomen.

Det hela började med att han hade hög andninge frekvens så vi tog ut vet. Hon misstänkte ev allergi så ventipulmin skrevs ut, men det hjälpte inte så vi åkte in på klinik. Vet tittade i halsen och där fanns inget slem, han fick även andas i en påse så att dom skulle få riktigt djupa andetag och iaf så uteslöts allergi o prover togs som sedan visade med 99% säkerhet cushings. Vet sa dock redan på kliniken att han misstänkte den sjukdomen. Kommer ej ihåg hur länge efter diagnosen vi kunde rida honom, men jag vill minnas att det var ett par månader. han fanns dock med oss ngt år. Vi klippte honom på somrarna, men på vintern fick han ha sin björnpäls. Dock hade han inte en sån där krullig päls som vissa kan få. Han var inte heller särskilt slö, men hade alltid mer eller mindre hög andningsfrekvens. Han hade haft fång i yngre dagar, men det var utfodringsfång. Nu fick han bara hö o lite betfor och pga sjukdomen fick han fång iaf. han gick på finadyn då. Varför vi fick ta bort honom var just för de ständigt återkommande fånganfallen.
Vi var extra noga med utfodringen och han fick inte gå på bete. Vid nytt höparti fick man ha en lååång övergång. Immunförsvaret verkade också försämras och ett litet sår kunde ta jättelänge att läka, så han fick inte gå tillsammans med allt för busiga hästar. Han blev även kolikkänslig och kunde tex inte dricka mkt iskallt vatten på engång, utan vi fick värma vatten i vatten kokare o späda ut de kallaste vinterdagarna:D (har bara kall vatten i stallet)

Ännu ett symptom som min pålla haft ju. Hon hade hög andningsfrekvens i slutet av sommaren men jag trodde det var pga värmen.

Medicinerade ni eran pålle?

/Maria

krambanan skrev:
Ännu ett symptom som min pålla haft ju. Hon hade hög andningsfrekvens i slutet av sommaren men jag trodde det var pga värmen.

Medicinerade ni eran pålle?

/Maria

Lite kan bero på värmen, dom har ju lite mer päls, men den var inte helt normal på vintern heller, men bra mkt bättre! Nej, vi medicinerade inte, är några år sedan, så det fanns ingen bra medicin då, inte enligt vår vet iaf. Han sa att det fanns en medicin som användes i USA som var väldigt dyr. Sedan så vill jag inte medicinera okm det är en livslång kur.

sasucatu skrev:
Lite kan bero på värmen, dom har ju lite mer päls, men den var inte helt normal på vintern heller, men bra mkt bättre! Nej, vi medicinerade inte, är några år sedan, så det fanns ingen bra medicin då, inte enligt vår vet iaf. Han sa att det fanns en medicin som användes i USA som var väldigt dyr. Sedan så vill jag inte medicinera okm det är en livslång kur.

Jo fast i somras hade hon normal päls. Hon fällde den bara sent.

Medicinen kommer jag ge min häst om hon har Cushing. Den är dyr men väldigt effektiv och hästarna kan leva flera år med hjälp av medicinen. Mer eller mindre symptomfria dessutom.

Har haft min pålla snart 15 år och under den tiden har hon inte kostat många tusen i veterinärvård så vi får ta igen det nu. :(

Fler med erfarenheter av Cushing?

/Maria

Jag kände en mycket fin och trevlig häst i många år e Immer som antagligen hade Cushing. Nu var det inte pga det som han fick tas bort, utan den älskade matgamen hade fått foderstrupsförstoppning som gick så illa att han fick sluta sina dagar på Ultuna. Donovan var lika pigg och glad som 24-åring som när han var 16 när jag träffade honom första gången, en välutbildad liten guldklimp som var djupt älskad av sina ägare på sin ålders höst. :love: Enda problemet som han hade var att han fick "vinterpäls" redan på sommaren efter vårfällningen, men lika glad på uteritterna och busade på hoppbanan.

På Ultuna i väntan på domen tiggde han av den ena ägaren hamburgare trots sin foderstrupsförstoppning. Det var en stor sorg för alla vi som kände och älskade den hästen när han fick sluta sitt liv en vacker sommardag. Vi hade alla hoppats att det skulle ske hemma, men förstoppningen späckte allas våra förhoppningar. :cry:

Vad sorligt. :( Förstår att alla ville att han skulle få dö hemma. Samma sak känner jag med min ponny när det är dags men det blir ju sällan som man planerar. :cry:

Antar att den här hästen aldrig medicinerades? När började han få vinterpäls redan på sommaren?

/Maria

Oj, kommer inte ihåg när han började sätta pälsen. Jag tror att han var över 20? Ägarna var väldigt konfunderade över att han satte, men tänkte att med tanke på åldern så kanske det var normalt. Det var först när de kom in med honom till Ultuna som det fick ett namn, men veterinären var väldigt förvånad över hur pigg han var i övrigt förutom foderstrupsförstoppningen.

krambanan skrev:
Finns det fler med Cushing hästar?

/Maria

Vet tre hästar, en av dom finns fortfarande i livet.

Det är ju en form av diabetes och efter att de tagit bort betfor slutat ge morötter o äpplen o sånt, mer hö (fri tillgång är bra tydligen) så blev hästen genast piggare. Den klipps på sommaren och på hösten eftersom han sätter en enorm päls. Alltid täckad på vintern. Är till åren nu och det sätter sina spår såklart.
Lång krullig päls, och fick fång av bete som eg inte fanns. Var rejält dålig en tid innan ägaren började misstänka vad det var för något. (och då bytte foder osv)Vet trodde inte på cushings, som ägaren gjorde, men tror det nu.

De andra två hade lång krullpäls som inte släpptes, den ena fick fång av magert bete den andra hade sk fettnacke har jag för mej. Nu i efterhand stämmer många av symtomen in på dom men det blev aldrig konstaterat då det hände för ungefär 10 år sen, verkar inte som det var lika omtalat då?

Alla hästarna är/var över 20 år.

Det verkar inte vara många som vet att det finns en "falsk" Cushing's syndrom, det som tidigare kallades peripheral CD.
Det har dykt upp en mycket intressant teori det senaste två åren som avhandlar följderna av långvarigt överintag av enrgiriktfoder, övervikt och dess hormonpåverkan. Med tanken att din ponny inte är så gammal bör du sätta dig in i det som ett alternativ till tumör/cushing...

sök info om Equine Metabolic syndrome, du hittar en del matnyttigt, tyvärr kunde jag inte hitta Philip Johnsons rapport i sin helhet men jag vet att den har funnits på PubMed. :confused:

/N

Har läst om den perifera Cushingen med. Men pga att hon hela sitt liv knappt fått något kraftfoder eller inget alls. Och vi alltid varit försiktiga med bete på sommaren till henne så verkar inte det så troligt. Hon har varit i riktigt fint hull och trots det har nu fettnacken och fettansamlingen över ögonen ökat rejält.

Och hon är ju i precis rätt ålder för Cushing, nämligen 20 år så hon är ju inte ung direkt.

Men jag hoppas ju såklart att det är något sådant istället för Cushing så det finns i bakhuvudet hela tiden.

/Maria

Magnum skrev:
Det är ju en form av diabetes och efter att de tagit bort betfor slutat ge morötter o äpplen o sånt, mer hö (fri tillgång är bra tydligen) så blev hästen genast piggare.

Skulle inte kalla det en typ av diabetes men ofta är/blir Cushinghästar Insulin Resistenta. Och kan tom utveckla Diabetes om jag förstått mina böcker rätt.

/Maria

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Lisalei
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar