Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte, har träffat henne två gånger sen i höstas så har absolut ingen uppfattning om hur hon tänker mer än att hon hänvisar till coronan. Vet att de vill att vi helst skulle vara helt isolerade nu i princip inte bara med tanke på våra vårdtagare utan för att bemanningen har varit kaos redan innan man skulle vara hemma för minsta lilla symptom.

Ok, det bekräftar min reflektion att då är det en rätt panikslagen chef som inte direkt är en särskilt bra, påläst eller närvarande ledare för sina anställda. Bekymmersamt . Inte bara för er anställda just nu utan allmänt .
 
Inte blev jag lugnad av det direkt
Han borde kanske sagt "Vår beredskap är god" och att folk inte ska hamstra jag tror nämligen det nu kommer en ny bunkringsvåg i veckan :crazy:

Jag hade tänkt veckohandla på torsdag som vanligt, men insåg att det är dag efter löning, så nu har jag ändrat till tisdag för säkerhets skull. :crazy:
 
Jag känner att det är väl ganska svenskt att inte vilja ha någon som bestämmer åt en, så att Sveriges statsminister lägger mycket på individen borde göra svensken glad, det är ju precis vad som man annars trivs med. Eget ansvar. Frihet. Egen förmåga att tänka.

Jag kände personligen att inga nyheter från honom också var nyheter så att säga. Positivt i sig. Bra att ta upp lite punkter.

Plikt är ett bra ord. Används för sällan. Och det är vår plikt. Vi har inte bara rättigheter i ett samhälle, det glöms ofta bort. Framför allt när allt är bra, tror jag.

Så klokt. Lite av pudelns kärna . Lite bekymmersamt att det trots det nu ”i kris ” finns så många som blir förbannade över att regeringen inte har en kristallkula och tycker att det är helt under all kritik att regeringen och myndigheter inte har svaren på allt. Jag blir mest beklämd utifrån det . I-lands problemet blir så oerhört tydligt.
 
Jag tänkte utnyttja covid lite o se om min egen teori håller.
Rent krasst borde det vara en hel del hantverksjobb som ställts in, så imorgon tänker jag ringa en av dom lokala snickarna,min rörkrökare och grusbilen och hoppas på att dom har för lite att göra vilket betyder att jag får det gjort som jag vill ha gjort :idea: Hoppas min egen påhittade gräddfil funkar.
 
Jag känner att det två läger, de som fortsätter som vanligt och de som typ har panik..

Iofsej så fortsätter jag som vanligt men jag bor isolerat på landet, har väldigt lite sociala kontakter utöver maken och dottern (fysiskt, via messenger och telefon desto mer) utöver jobbet (jobbar natt så inte otroligt mycket där heller) och de gånger jag åker till träningar och tävlingar med hundarna. Så för mig är det typ att fortsätta som jag brukar fast minus tävlingar då och kanske plocka med mig lite mer take away istället för att äta ute.
Jag ser det som tre läger.

Ett som gräver ner huvudet i sanden och låtsas som corona inte finns

Ett som ser verkligheten i vitögat och gör vad de kan för att bidra

Och så ett mindre läger med hysteriska reaktioner som att hamstra toapapper och att tolka varje tal, intervju och fakta så sensationellt och negativt som möjligt, och är det inte negatvit nog så skarvar man.
 
Så klokt. Lite av pudelns kärna . Lite bekymmersamt att det trots det nu ”i kris ” finns så många som blir förbannade över att regeringen inte har en kristallkula och tycker att det är helt under all kritik att regeringen och myndigheter inte har svaren på allt. Jag blir mest beklämd utifrån det . I-lands problemet blir så oerhört tydligt.
De sitter på en svår uppgift, jag har svårt att förstå hur man kan kritisera dem. Vår regering och alla de experter som pysslar med detta för att göra det så bra som möjligt för så många som möjligt i en helt okänd situation gör ju något som ingen annan i Sverige egentligen hade gjort bättre. För då hade de kommit till tals och man följt deras råd mer.
 
Så klokt. Lite av pudelns kärna . Lite bekymmersamt att det trots det nu ”i kris ” finns så många som blir förbannade över att regeringen inte har en kristallkula och tycker att det är helt under all kritik att regeringen och myndigheter inte har svaren på allt. Jag blir mest beklämd utifrån det . I-lands problem .
Frihet för individen som förtjänas genom egenansvar och att inte bara prioritera egna särintressen.
Följsamhet för myndighetens önskemål/styrning som förtjänas genom öppen information och så lite tvång som möjligt.
Win-win så länge båda håller överenskommelsen.
 
Vet inte, har träffat henne två gånger sen i höstas så har absolut ingen uppfattning om hur hon tänker mer än att hon hänvisar till coronan. Vet att de vill att vi helst skulle vara helt isolerade nu i princip inte bara med tanke på våra vårdtagare utan för att bemanningen har varit kaos redan innan man skulle vara hemma för minsta lilla symptom.

Fast om ni redan har det väldigt tight med personal är det väl helt rimligt att ni inte alla ska träffa chefen ens en och en just nu? I så fall skulle ju hen bli potentiell vektor för smitta, och hela poängen med att undvika möten går om intet. (Det ursäktar ju inte bristande kommunikation, men själva beslutet låter för mig som att man är just rädd om personalen.)

Vi har alla fysiska möten uppskjutna, inte för att vi har några kritiska riskgrupper utan för att verksamheten skulle bli extremt tung för de friska om många blir sjuka samtidigt. Det mesta i mötesväg går att lösa åtminstone kortsiktigt över telefon och Skype, resten får vänta.
 
Jaha, Lövets tal till nationen var väl inte så himla hoppfullt. Det låter som om de räknar med att behöva komma med fler restriktioner och uppmanar folk till att ta ansvar, missade lite i början dock. Några tankar från bukefolket?

Fast kollade på Agenda efteråt och enligt Anders T har smittan hållt sig på ok nivå dvs inte eskalerat iväg något nämnvärt vilket kändes positivt. Om bara alla tar sitt ansvar så kanske vi kan slippa mer restriktioner. Även om vi har 499 personer så sätter man ju sig såklart inte i den situationen, som idioterna i Åre förra helgen. Jag är väldigt rädd om den frihet vi ges och hoppas att alla andra också är det!
 
Jag ser det som tre läger.

Ett som gräver ner huvudet i sanden och låtsas som corona inte finns

Ett som ser verkligheten i vitögat och gör vad de kan för att bidra

Och så ett mindre läger med hysteriska reaktioner som att hamstra toapapper och att tolka varje tal, intervju och fakta så sensationellt och negativt som möjligt, och är det inte negatvit nog så skarvar man.
Den sansade mittengruppen är lite synd att kategorisera som ett "läger".
Men, ja. Det viktiga är ju att dessa medborgare kommer att dominera tillräckligt så att lägren inte får styra så mycket åt sitt extrema håll att det går snett för hela skutan.
 
Fast kollade på Agenda efteråt och enligt Anders T har smittan hållt sig på ok nivå dvs inte eskalerat iväg något nämnvärt vilket kändes positivt. Om bara alla tar sitt ansvar så kanske vi kan slippa mer restriktioner. Även om vi har 499 personer så sätter man ju sig såklart inte i den situationen, som idioterna i Åre förra helgen. Jag är väldigt rädd om den frihet vi ges och hoppas att alla andra också är det!
Såg också något om att det inte exploderat så illa som man befarat i Stockholm. (även om det ändå går uppåt, men det hade varit magi om det inte varit så)
Och det tyder ju på att vi gör något rätt.
Duktiga alla vi, fortsätt så :bow:
 
Fast kollade på Agenda efteråt och enligt Anders T har smittan hållt sig på ok nivå dvs inte eskalerat iväg något nämnvärt vilket kändes positivt. Om bara alla tar sitt ansvar så kanske vi kan slippa mer restriktioner. Även om vi har 499 personer så sätter man ju sig såklart inte i den situationen, som idioterna i Åre förra helgen. Jag är väldigt rädd om den frihet vi ges och hoppas att alla andra också är det!

Att smittan hållit sig på en bra nivå tänker jag kan vara en anledning i sig till att påtala att allvaret i situationen kvarstår. Befarar att en del inte tar läget på allvar när det testas lite och som idag bara rapporteras om ett dödsfall. Det är såklart jättebra, men hur stor smittspridningen är just nu visar sig i vården först om 1-2 veckor, en del verkar inte tänka på det.
 
Jag känner att det är väl ganska svenskt att inte vilja ha någon som bestämmer åt en, så att Sveriges statsminister lägger mycket på individen borde göra svensken glad, det är ju precis vad som man annars trivs med. Eget ansvar. Frihet. Egen förmåga att tänka.

Jag kände personligen att inga nyheter från honom också var nyheter så att säga. Positivt i sig. Bra att ta upp lite punkter.

Plikt är ett bra ord. Används för sällan. Och det är vår plikt. Vi har inte bara rättigheter i ett samhälle, det glöms ofta bort. Framför allt när allt är bra, tror jag.
Samtidigt så är nog Sverige mer "lagom" så sett, och oviljan att låta någon annan bestämma över en är nog inte ens jämförbar med många andra länder (tänker såklart på USA spontant). Jag är inte typen som rent ideologiskt är för förbud, tvärt om. Men det känns svårt att veta vad som är rätt nu, andra länders hårdare sätt att hantera situationen kanske är mer gynnsamt i längden, kanske inte.
 
Jag tycker Löfvén tal var förtroendeingivande faktiskt, han betonade allvaret utan att hetsa med krigsmetaforer och manade till solidaritet med varandra. Jag håller med om vad flera skrivit ovan om att jag värnar mycket om min frihet och hoppas att alla kan tänka efter ett varv innan de ger sig ut i folkmassor så vi kanske kan slippa fler tvingande restriktioner. Skulle få panik om jag inte fick gå ut på promenader bara för att andra inte kan ha lite sunt förnuft med hur de umgås.
 
Jo, jag menade bara att det är svårt att undvika att gå ut med hunden om man är i karantän.
Bara för att man sitter i karantän betyder det ju inte att man inte får gå ut i friska luften, bara att man inte ska träffa andra människor som riskeras att smittas.

På mitt jobb är alla utvecklingssamtal inställda tills vidare, annars riskerar ju chefen att bli navet i en smittspridning bland mina kollegor.
 
Verkar inte som ett helt galet beteende längre!

Gammalt meme som jag tänkt lite på de senaste dagarna.
swede.jpg
 
Länstrafiken i stockholm har dragit ner trafiken kraftigt med start idag. Jag fick precis rapport från min sambo om det resulterade i att folk fick stå som packade sillar på bussen. :banghead:

Jag tittade på SL:s facebooksida. Det är liknande rapporter överallt. Visst kan neddragning behöva göras pga brist på förare, men de verkar samtidigt bara köra korta bussar. De borde ju använda alla långa bussar de har så att de kan köra maximalt antal passagerare per chaufför.

Min sambo ansvarar för att sätta deras operationsavdelning i standbyläge för coronapatienter så att den raskt kan göras om till en intensivvårdsavdelning. Jag gissar att alla andra som åker kollektivtrafik till jobbet i Stockholm nu också är nyckelpersoner. Det är ju verkligen super att öka smittrisken för dem! :up:
 
Senast ändrad:
Bara för att man sitter i karantän betyder det ju inte att man inte får gå ut i friska luften, bara att man inte ska träffa andra människor som riskeras att smittas.

På mitt jobb är alla utvecklingssamtal inställda tills vidare, annars riskerar ju chefen att bli navet i en smittspridning bland mina kollegor.
Vi som bor i lägenhet kan ju möta folk i trappan/ hissen. Ute är det ju inget problem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 379
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 246
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp